[Guide] Montera insatsgängor - Quiver Killers

Kazle

Ny medlem
EDIT:
Såg nu att det redan finns en guide av snorkel
Finns även en bra tråd om allmänt om inserts här
Hoppas dock att nån kan ha glädje av denna guide i alla fall
Vintern närmar sig, köpte nya lagg och tänkte att jag skulle slippa köpa ett par nya bindningar. Lösningen, insatsgängor! Köpte Quiver Killers som är gjorda för ändamålet. Utgick från deras deras guide när jag gjorde detta.

Verktyg som behövs:
* Skruvdragare
* 1/4" Borr + borrstopp
* 5/16-18 Gängtapp
* Skruvmejslar
* Vass kniv
* Skjutmått
* Quiverkillers (jag behöver 16/par, dvs 32 st totalt)
* Epoxy, långsamhärdande (24h)
* Dammsugare

Jag köpte ett starterkit + gängor för Marker Griffon, då fick jag totalt 34 gängor, skruvar till bindningarna, borr, borrstopp, gängtapp, 2x (små) epoxy påsar och Vibra-Tite VC-3 (till skruvarna senare). Pris ~500 spänn med frakt
image.jpg

Börja med att plocka loss dina bindningar. Tog ett tag innan jag listade ut hur tådelen sitter fast, skruva loss de två skruvar man kommer åt, skjut sedan bak tådelen så låssnar den.
image.jpg

Sätt borrstoppet på 9mm, borra upp de gamla hålen. Se till att borra rakt. Har du tillgång till en pelarborr så använd den. Känner du dig osäker så provborra lite i en träbit.
image.jpg

Fram med dammsugaren.
image.jpg

Topsheet:et (svenska?) fransar sig lite när du borrar. Skär bort det jämns med skidan.
image.jpg

Kolla med skjutmåttet så du fick rätt djup (9mm), om inte borra lite mer.
image.jpg

Borrat alla hål? Då är det dags att gänga dom. Sätt en tejpbit på gängtappen så du vet hur djupt du ska gå. Jag tog ca 9mm.
image.jpg

Om du som jag tänkt gänga med skruvdragaren så ta och testa ett par gånger i en planka tills du känner dig säker.
image.jpg

När du känner dig redo så börja gänga. Nu är det ännu viktigare att det blir rakt. Har du ett gängtappshandtag så använd detta, om inte så kör med skruvdragaren. Kör så långsamt det går och tryck lagom hårt. Glöm inte bort att du måste skruva ur den baklänges när du kommit ner till tejpen. Börjar det gå väldigt trögt innan du når tejpen har du borrat för grunt, kör inte vidare för då drar du sönder gängorna. Du kan försöka rädda situationen genom att borra lite djupare (är förmodligen svårt så se till att borra lagom djupt från början).
image.jpg

Fram med dammsugaren igen, spånet från gängningen tenderade att packas ihop i botten, pilla lite med kniven i hålen och sug upp så mycket det går.
image.jpg

Skär av alla uppstickande grejer så att hålet är jämnt med skidan.
image.jpg

Nu är det dags för epoxy! Se till att blanda ordentligt tills att allt har samma färg (dvs jag är långt från klar på bilden). Se till att ha epoxy som härdar långsamt, tar sitt lilla tag att gegga ner 16 hål och skruva fast gängor.
image.jpg

Fyll alla hål med lagom mycket epoxy, så att det rinner över lite när du skruvat i gängan är lagom. Jag lyckades klara mig på en liten påse, vilket var tur för jag glömde betälla mer till mina andra skidor.
image.jpg

Skruva i gängorna med medföljande "verktyg" (M5 skruv + två muttrar). QK rekommenderar att man tvättar gängorna med aceton eller liknande för att de ska fästa bättre (de är lite oljiga).
image.jpg

Torka av all överbliven epoxy, high five:a dig själv och beunda hur bra det blev.
image.jpg

Skruva dit bindningarna (inte stenhårt, bara så de sitter), om du inte fick det perfekt så kan det rätta till sig nu. Låt allt härda minst 24h.
image.jpg

När de härdat klart så skruva loss skruvarna, applicera Vibra-Tite och skruva tillbaka.

Allt som allt tog det kanske 2h för mig inklusive plocka fram/bort alla grejer. Se till att tänka till ordentligt innan du börjar köra. Kolla ibland så borrstoppet inte har vandrat upp på borren. Svårighetsgrad: Har man inte tummen mitt i handen och tar det lugnt och metodiskt så kanske 3/5. Har aldrig monterat bindningar innan, men antar att detta är aningen svårare eftersom man måste gänga hålen också.

Mycket nöje.

EDIT: Nya skidor har anlänt, dags fixa dessa
Finns många sätt att göra själva utprickningen av borrpunkterna, MnO har gjort en strålande bra guide för detta.

Jag råkar ha tillgång till en laserskärare, skar ut en mall för Griffon enl:
image.jpg

Tycker dock att det blev rättså pilligt att få dom på rätt avstånd från monteringspunkten, använde istället mallen från Bindingfreedom. (Upptäckte att den från Quiver killer var nån millimeter för smal i tådelen.)
Skriv ut mallen på OH-papper och tejpa fast på skidan. Mät alla punkter ett antal gånger från olika håll så att det blir rätt från början (enligt devisen mät flera gånger, borra en gång).
image.jpg

Markera alla punkter med något vasst, jag hade ett träborr.
image.jpg

När du märkt ut alla punkter så skadar det inte att mäta en gång till. (Man kan tex använda sig av sin mall eller bindning för att se så att alla hål hamnade bra relativt varandra)

Nu är det dags att borra! Denna gång med pelarborr, använde först ett 5mm träborr eftersom det är lätt att passa in spetsen i det lilla hålet jag nyss gjort.
image.jpg

När du gjort alla hål med träborret så byt till det 1/4" borr som följde med.
image.jpg

När du borrat alla hål är det dags att gänga. Lånade idéen med att göra en gängmall med pelarborren från Snorkel, blev väldigt lätt att få det rakt och bra. Denna gång gängades det med ett ordentligt handtag och det är absolut att rekomendera framför skruvdragaren.
image.jpg

Som bla. påpekats i denna tråd, gänga ner, gänga upp, ta bort allt skräp (med dammsugare), gänga ner en gång till och sug till sist bort allt bös. (Spånet packas lätt i botten så pilla loss det med nåt)
Fyll hålen med epoxy enl. ovan, i med dina inserts och skruva fast bindningarna. Nu är det bara snön som fattas.
image.jpg

Om man som jag tycker att det inte är värt 300 spänn extra för att få stoppers i rätt bredd går det utmärkt att böja till de 110mm stoppers man köpt på rea från SC. Sätt fast i skruvstycke, dra åt tills benen är raka, mät ut ny bredd och böj till med tex ett rör eller liknande.
image.jpg

Senast ändrad:

snorkel

Aktiv medlem
Var noga med att borra tillräckligt djupt och rensa hålen ordentligt annars riskerar du bulor i belaget. Värm gärna epoxin lite försiktigt så att den väter hålet ordentligt. Värme snabbar på härdningen så ta det lugnt och skippa detta om du har snabb epoxi.

Blide

Medlem
Snygg guide!

Kan bara hålla med om att gänga med skruvdragaren är något man ska vänta med tills tekniken sitter där den ska.

mholm

Medlem
Blide sa:
Kan bara hålla med om att gänga med skruvdragaren är något man ska vänta med tills tekniken sitter där den ska.
Har man ingen gängtappshållare skulle jag ta en mindre skiftnyckel innan jag väljer skruvdragaren. Skulle förmodligen inte välja skruvdragaren alls (en gängtappshållare/liten skiftnyckel kostar inte många kronor), eftersom det är lätt hänt att det går galet. Tekniken när man gängar är att gänga en bit, backa en liten bit för att gänga lite till. Man tar det steg för steg så att säga. Se också till att det är rätt gängtapp i ordningen så att den gängar ända ned till botten (borde vara rätt om man fått med gängtappen i paket med sina inserts)

DISCLAIMER: Jag har endast arbetat med metall och då gör man så. Skulle dock gå tillväga på samma sätt i skidor.

Håller för övrigt med om att det är en bra guide!

Hawkeye61

Medlem
Gänga gärna ur gängtappen när det tar emot i hålet och rensa ut hålet för att därefter gänga i den igen ner till rätt djup. Det blir lätt en del material som gängtappen skär bort och det hamnar under tappen så att den inte kommer ända ner.

jonny

Medlem
Använd inte Loctite! Det kan lösa upp plasten på vissa bindningar. Använd Vibra -Tite VC-3 istället. Brukar finnas att beställa på samma ställe som insertsen.

Valmgren

Aktiv medlem
jonny sa:
Använd inte Loctite! Det kan lösa upp plasten på vissa bindningar. Använd Vibra -Tite VC-3 istället. Brukar finnas att beställa på samma ställe som insertsen.
Och om man nu chansar så ska man inte ta den burk med Loctite som kräver en upphättning till 200c för att släppa...
Mycket gick fel den dagen, men man får inte bli bitter :)

Senast ändrad:

Kazle

Ny medlem
jonny sa:
Ah, trodde inte att det va så stor skillnad. Editerade guiden, var Vibra-Tite som följde med. Vet nån hur ofta man bör kladda på nytt? Dvs hur många i- our urskruvningar tar det innan man slitit bort det mesta?

RandoScando

Turtok
Forumvärd
Kazle sa:
Ah, trodde inte att det va så stor skillnad. Editerade guiden, var Vibra-Tite som följde med. Vet nån hur ofta man bör kladda på nytt? Dvs hur många i- our urskruvningar tar det innan man slitit bort det mesta?
Ingen aning hur det är med Vibra-tite-grejen, men loctite härdar ju i alla fall, så där är det nytt efter varje skruvning som gäller.

ketchupsoppa

Ny medlem
Jag har ett liknande problem och missade den här tråden.
@Kazle, bra instruktion.
När jag sökte så hittade jag en film för hur man gör.

(ska strax beställa grejer till mig)

Sammmyboy

Ny medlem
Täpper du igen dom gamla hålen? eller återanvänder du dem? Hur långt mellan hålen ifall du borrade nya?

Och sen en fråga, om du tar upp nya hål och täpper dom andra. Tar du de nya i sidled eller längsmed? Påverkar detta i såna fall inte vart på skidan bindning hamnar?

Blide

Medlem
Absolut bäst blir om du kan borra upp de gamla hålen, då slipper du mäta och bindningen hamnar precis där den var innan. Kolla bara noga så att du får rätt längd på skruvarna när du köper inserts.
Detta förutsatt att du inte vill flytta bindningen eller har gått ner/upp väldigt mycket i pjäxstorlek.

Sammmyboy

Ny medlem
Blide sa:
Absolut bäst blir om du kan borra upp de gamla hålen, då slipper du mäta och bindningen hamnar precis där den var innan. Kolla bara noga så att du får rätt längd på skruvarna när du köper inserts.
Detta förutsatt att du inte vill flytta bindningen eller har gått ner/upp väldigt mycket i pjäxstorlek.
Vilken längd skruvarna har spelar väl mindre roll? Det är väl mer om den passar bindningen eller inte?

Kazle

Ny medlem
Sammmyboy sa:
Täpper du igen dom gamla hålen? eller återanvänder du dem? Hur långt mellan hålen ifall du borrade nya?
Jag borrade upp samma, som Blide skrev så är det väldigt lätt när man bara behöver borra upp de gamla hålen. De nya skidorna kommer förhoppningsvis nästa vecka och jag tänkte att jag skulle komplettera guiden med ett par oborrade skidor också. Om du ska borra nya hål brukar rekommendationen vara att ha minst en håldiameter mellan hålen, hade hade nog tagit minst 1 cm för att vara på den säkra sidan.

Sammmyboy sa:
Vilken längd skruvarna har spelar väl mindre roll? Det är väl mer om den passar bindningen eller inte?
Om den passar innebär denna gång både rätt skalle och rätt längd. Är den för kort kommer onödigt få varv av gängan att hålla fast bindningen och är skruvarna för långa kommer de att bottna innan de låser bindningen.

Piglet55

Medlem

la_grave

Aktiv medlem
Nu har jag äntligen fått tag på Vibra-Tite VC-3 i Europa/Sverige. Efter att först ha e-postat Vibra-Tite i USA utan respons,, sedan ringt och talat in ett meddelande i en röstbrevlåda, fortfarande utan respons slog jag till sist till med fax (!). Då kunde de inte längre ignorera mig :D

De har en agent i Europa i England, http://www.fpe-ltd.co.uk/ som i sin tur hänvisade mig till http://www.drivma.se.

Kan ju vara kul med förutsägbara leveranstider och priser.

Hur långt har era 30 ml:s förpackningar räckt?

Kazle

Ny medlem
Hur gjorde du för att beställa och vad kostade dom? Är fortfarande på första laddningen som kom med när jag köpte mina inserts (har inte åkt på skidorna än). VC3 fanns på ebay också, men med rättså dyr frakt.

la_grave

Aktiv medlem
Har inte beställt ännu eftersom produkten inte ingick i Drivmas ordinarie sortiment. De blev mycket förvånade när jag förklarade att jag skulle ha den till skidor. Normalt var deras kunder företag med olika hydrauliktillämpningar.

la_grave

Aktiv medlem
niillle sa:
Kan man inte använda t.ex. denna svaga Loctite?
http://www.maskinochverktyg.se/#!m=v&l=2773&pg=1&p=23422&r=1559426
Edit:
Sorry såg att någon skrivit tidigare att plasten kunde lösas upp på bindningarna. Men så mycket ska man väl andå inte ta? Det ska väl bara sitta nere på gängan?
Nej, det skulle jag inte rekommendera. Skidorna kommer gå mycket långsammare på glidytor med den där varianten. Dessutom kommer de svänga sämre i skog och puckel, och det vill man väl inte?

la_grave

Aktiv medlem
Kazle sa:
Uppdatera gärna (antingen här eller via pm) hur det går.
Jag återkommer.

Hur många inserts har du monterat? Jag ligger på 96 för tillfället och har just beställt 100 till. Men har inte vibra-tite:at någon ännu.

Kazle

Ny medlem
la_grave sa:
Hur många inserts har du monterat? Jag ligger på 96 för tillfället och har just beställt 100 till. Men har inte vibra-tite:at någon ännu.
Hehe, de i denna guiden var mina första. Har ett par skidor liggandes i en DHL-lastbil mellan Malmö och Gbg just nu så efter helgen är jag förhoppningsvis uppe i 32 st.

EDIT: Enl. Vibra Tite så ska VC-3 klara ett antal i och ur-skruvningar innan man behöver lägga på nytt. (vill minnas att jag sett siffran 7 någonstans, kan dock inte hitta var)

Senast ändrad:

la_grave

Aktiv medlem
Kazle sa:
la_grave sa:
Hehe, de i denna guiden var mina första. Har ett par skidor liggandes i en DHL-lastbil mellan Malmö och Gbg just nu så efter helgen är jag förhoppningsvis uppe i 32 st.
Jag var lite otydligt, jag undrade hur mycket VC3 du gjort slut på på hur många skruvar. Dvs, hur stor förpackning ska jag köpa?

niillle

Medlem
la_grave sa:
Nej, det skulle jag inte rekommendera. Skidorna kommer gå mycket långsammare på glidytor med den där varianten. Dessutom kommer de svänga sämre i skog och puckel, och det vill man väl inte?
Tänkte inte på det.. :P Är nog bäst att jag låter bli att montera inserts hel och hållet för att inte riskera att skidorna går sämre. :D

Kazle

Ny medlem
la_grave sa:
Kazle sa:
la_grave sa:
Jag var lite otydligt, jag undrade hur mycket VC3 du gjort slut på på hur många skruvar. Dvs, hur stor förpackning ska jag köpa?
Nej, alltså jag har inte lagt på VC3 på skruvarna än. Mina första skidor (denna guiden) gjorde jag i november och mina nästa par skidor ska göras i helgen eller nästa vecka. Vill inte lägga på VC3 förrän jag monterat båda paren och allt är klart. Jag har således kvar den lilla påsen med 1ml VC3 som jag fick med i mitt starter kit, räknar med att den räcker till 16 skruvar :)

Om det så är fallet borde 30ml burk räcka till 30*16 skruvar = 480 skruvar. Eller om man vill se det som att varje 1ml laddning på 16 skruvar räcker till 5 i och ur-skruvningar, isf kan du byta bindningar 150 gånger innan burken är slut. (och då har den säkert redan hunnit torka)

EDIT: Såg nu att det va 1ml i den lilla påsen. Men en 5ml tub borde vara lagom, skulle med samma tänk räcka till ca 25 byten. Men om man vill snåla lite går det säkert att använda gängtejp för att låsa skruvarna, betydligt lättare att få tag på.

oscarius sa:
Kan tyvärr inget om epoxy, men det ser ut att kunna funka

Senast ändrad:

la_grave

Aktiv medlem
Nu har jag fått prisuppgift för 30 ml-förpackningen (som där den Bindning Freedom säljer), 300:- + moms + frakt!!!

BF säljer samma produkt för $22, ungefär 145:- och på http://www.amazon.com/Vibra-TITE-Threadmate-Bottle-Brush-Applicator/dp/B001VXRM5Q kostar den 92:- (+ frakt och ev tull mm, men jag tror man ska ha bra mycket otur om en liten flaska ska fastna i tullen). Finns väl någon gräns på ? 1000:-/€100 på det deklarerade värdet för att tullen ska bry sig?

Blidee

Medlem
Jag hade inte varit rädd för att använda loctite blå, att den kan lösa upp plasten i bindningen låter som ett ickeargument i mina öron då man endast sätter loctite på den delen av skruven som fäster i inserten. Den kommer alltså aldrig i kontakt med några plastdelar. Man ska ju heller inte dränka skruvarna i det utan bara dutta litegran på så det finns ju inte heller någon risk för skvätt eller vad man nu kan vara orolig för.

Har själv använt Loctite blå till i snitt ett bindningsbyte i veckan i en hel säsong och aldrig haft något problem. Numera kör jag helt utan loctite eller motsvarande och har aldrig varit med om en skruv som lossnat av sig själv, är man orolig ska man självklart ta det säkra före det osäkra men jag tror verkligen inte att man behöver söka land och rike runt efter något annat för att man är rädd att plasten ska lösas upp.

niillle

Medlem
Blidee sa:
Jag hade inte varit rädd för att använda loctite blå, att den kan lösa upp plasten i bindningen låter som ett ickeargument i mina öron då man endast sätter loctite på den delen av skruven som fäster i inserten. Den kommer alltså aldrig i kontakt med några plastdelar. Man ska ju heller inte dränka skruvarna i det utan bara dutta litegran på så det finns ju inte heller någon risk för skvätt eller vad man nu kan vara orolig för.

Har själv använt Loctite blå till i snitt ett bindningsbyte i veckan i en hel säsong och aldrig haft något problem. Numera kör jag helt utan loctite eller motsvarande och har aldrig varit med om en skruv som lossnat av sig själv, är man orolig ska man självklart ta det säkra före det osäkra men jag tror verkligen inte att man behöver söka land och rike runt efter något annat för att man är rädd att plasten ska lösas upp.
+1

Kazle

Ny medlem
Blidee sa:

Tack för att nån sa det. Man kan ibland bli lite väl övernojjig :)

Piglet55

Medlem
Blidee sa:

+2

la_grave

Aktiv medlem
Jag tror att fördelen med Vibra-tite jämfört med Loctite är att man inte behöver applicera nytt varje gång man skruvar i/ur bindningarna. Med reservation för att jag inte gjort något med omfattande fälttest.

Blide

Medlem
Kan bara hålla med brorsan, kör även jag utan någon loctite och det har funkat fint. Slipper kladdandes och risken att backa ur insatserna. Men även om jag aldrig märkt att skruvarna gängar ur sig så rekommenderar jag ändå alltid att kolla med jämna mellanrum..

la_grave

Aktiv medlem
Jag ska köpa ytterligare en påse insatser nu men det kostar ju hutlösa $27 i frakt för något som väger 105 gram. Om någon i Stockholmsområdet är på väg att köpa grejor och vill dela på frakten (som verkar vara lika mycket nästan oavsett hur mycket man köper), skicka ett pm.

(Från Binding Freedom).

Senast ändrad:

Alfakrull

Aktiv medlem
Jag tänker i dagarna byta två par skidor med inserts nu någongång i mellandagarna och tänkte göra det samtidigt på båda paren. Men tanken med att montera själva bindningen efteråt är enbart så att man ser att det passar? Jag slipper ju gärna vänta på att det ena paret ska härda innan jag monterar det andra.

skanken

Medlem
Alfakrull sa:
Jag tänker i dagarna byta två par skidor med inserts nu någongång i mellandagarna och tänkte göra det samtidigt på båda paren. Men tanken med att montera själva bindningen efteråt är enbart så att man ser att det passar? Jag slipper ju gärna vänta på att det ena paret ska härda innan jag monterar det andra.
Det är inte enbart därför man gör det, Det är oxo för att epoxyt/insertsen skall härda i rätt läge, om du borrat/gängat lite snett.

Skruvar du dit bindningen så drar skruvarna insertsen åt "rätt" håll, det finns ju lite spelrum i gängen. Sätter du inte dit bindningen så härdar de bara i den vinkeln de sitter.

Alfakrull

Aktiv medlem
skanken sa:
Alfakrull sa:
Det är inte enbart därför man gör det, Det är oxo för att epoxyt/insertsen skall härda i rätt läge, om du borrat/gängat lite snett.

Skruvar du dit bindningen så drar skruvarna insertsen åt "rätt" håll, det finns ju lite spelrum i gängen. Sätter du inte dit bindningen så härdar de bara i den vinkeln de sitter.
Det finns spelrum när man har inserts också alltså? Jag tänker ju att jag drar dit bindningen när jag satt i insertsen men att jag flyttar över till de andra skidorna när jag är klar med dom. Men det kanske är dumt...

Topp