Kazle
Ny medlem
[Guide] Montera insatsgängor - Quiver Killers
Vintern närmar sig, köpte nya lagg och tänkte att jag skulle slippa köpa ett par nya bindningar. Lösningen, insatsgängor! Köpte Quiver Killers som är gjorda för ändamålet. Utgick från deras deras guide när jag gjorde detta.EDIT:
Såg nu att det redan finns en guide av snorkel
Finns även en bra tråd om allmänt om inserts här
Hoppas dock att nån kan ha glädje av denna guide i alla fall
Verktyg som behövs:
* Skruvdragare
* 1/4" Borr + borrstopp
* 5/16-18 Gängtapp
* Skruvmejslar
* Vass kniv
* Skjutmått
* Quiverkillers (jag behöver 16/par, dvs 32 st totalt)
* Epoxy, långsamhärdande (24h)
* Dammsugare
Jag köpte ett starterkit + gängor för Marker Griffon, då fick jag totalt 34 gängor, skruvar till bindningarna, borr, borrstopp, gängtapp, 2x (små) epoxy påsar och Vibra-Tite VC-3 (till skruvarna senare). Pris ~500 spänn med frakt

Börja med att plocka loss dina bindningar. Tog ett tag innan jag listade ut hur tådelen sitter fast, skruva loss de två skruvar man kommer åt, skjut sedan bak tådelen så låssnar den.

Sätt borrstoppet på 9mm, borra upp de gamla hålen. Se till att borra rakt. Har du tillgång till en pelarborr så använd den. Känner du dig osäker så provborra lite i en träbit.

Fram med dammsugaren.

Topsheet:et (svenska?) fransar sig lite när du borrar. Skär bort det jämns med skidan.

Kolla med skjutmåttet så du fick rätt djup (9mm), om inte borra lite mer.

Borrat alla hål? Då är det dags att gänga dom. Sätt en tejpbit på gängtappen så du vet hur djupt du ska gå. Jag tog ca 9mm.

Om du som jag tänkt gänga med skruvdragaren så ta och testa ett par gånger i en planka tills du känner dig säker.

När du känner dig redo så börja gänga. Nu är det ännu viktigare att det blir rakt. Har du ett gängtappshandtag så använd detta, om inte så kör med skruvdragaren. Kör så långsamt det går och tryck lagom hårt. Glöm inte bort att du måste skruva ur den baklänges när du kommit ner till tejpen. Börjar det gå väldigt trögt innan du når tejpen har du borrat för grunt, kör inte vidare för då drar du sönder gängorna. Du kan försöka rädda situationen genom att borra lite djupare (är förmodligen svårt så se till att borra lagom djupt från början).

Fram med dammsugaren igen, spånet från gängningen tenderade att packas ihop i botten, pilla lite med kniven i hålen och sug upp så mycket det går.

Skär av alla uppstickande grejer så att hålet är jämnt med skidan.

Nu är det dags för epoxy! Se till att blanda ordentligt tills att allt har samma färg (dvs jag är långt från klar på bilden). Se till att ha epoxy som härdar långsamt, tar sitt lilla tag att gegga ner 16 hål och skruva fast gängor.

Fyll alla hål med lagom mycket epoxy, så att det rinner över lite när du skruvat i gängan är lagom. Jag lyckades klara mig på en liten påse, vilket var tur för jag glömde betälla mer till mina andra skidor.

Skruva i gängorna med medföljande "verktyg" (M5 skruv + två muttrar). QK rekommenderar att man tvättar gängorna med aceton eller liknande för att de ska fästa bättre (de är lite oljiga).

Torka av all överbliven epoxy, high five:a dig själv och beunda hur bra det blev.

Skruva dit bindningarna (inte stenhårt, bara så de sitter), om du inte fick det perfekt så kan det rätta till sig nu. Låt allt härda minst 24h.

När de härdat klart så skruva loss skruvarna, applicera Vibra-Tite och skruva tillbaka.
Allt som allt tog det kanske 2h för mig inklusive plocka fram/bort alla grejer. Se till att tänka till ordentligt innan du börjar köra. Kolla ibland så borrstoppet inte har vandrat upp på borren. Svårighetsgrad: Har man inte tummen mitt i handen och tar det lugnt och metodiskt så kanske 3/5. Har aldrig monterat bindningar innan, men antar att detta är aningen svårare eftersom man måste gänga hålen också.
Mycket nöje.
Finns många sätt att göra själva utprickningen av borrpunkterna, MnO har gjort en strålande bra guide för detta.EDIT: Nya skidor har anlänt, dags fixa dessa
Jag råkar ha tillgång till en laserskärare, skar ut en mall för Griffon enl:

Tycker dock att det blev rättså pilligt att få dom på rätt avstånd från monteringspunkten, använde istället mallen från Bindingfreedom. (Upptäckte att den från Quiver killer var nån millimeter för smal i tådelen.)
Skriv ut mallen på OH-papper och tejpa fast på skidan. Mät alla punkter ett antal gånger från olika håll så att det blir rätt från början (enligt devisen mät flera gånger, borra en gång).

Markera alla punkter med något vasst, jag hade ett träborr.

När du märkt ut alla punkter så skadar det inte att mäta en gång till. (Man kan tex använda sig av sin mall eller bindning för att se så att alla hål hamnade bra relativt varandra)
Nu är det dags att borra! Denna gång med pelarborr, använde först ett 5mm träborr eftersom det är lätt att passa in spetsen i det lilla hålet jag nyss gjort.

När du gjort alla hål med träborret så byt till det 1/4" borr som följde med.

När du borrat alla hål är det dags att gänga. Lånade idéen med att göra en gängmall med pelarborren från Snorkel, blev väldigt lätt att få det rakt och bra. Denna gång gängades det med ett ordentligt handtag och det är absolut att rekomendera framför skruvdragaren.

Som bla. påpekats i denna tråd, gänga ner, gänga upp, ta bort allt skräp (med dammsugare), gänga ner en gång till och sug till sist bort allt bös. (Spånet packas lätt i botten så pilla loss det med nåt)
Fyll hålen med epoxy enl. ovan, i med dina inserts och skruva fast bindningarna. Nu är det bara snön som fattas.

Om man som jag tycker att det inte är värt 300 spänn extra för att få stoppers i rätt bredd går det utmärkt att böja till de 110mm stoppers man köpt på rea från SC. Sätt fast i skruvstycke, dra åt tills benen är raka, mät ut ny bredd och böj till med tex ett rör eller liknande.

Senast ändrad: