[Guide] Montera insatsgängor - Quiver Killers

la_grave

Aktiv medlem
gubbfan sa:
Alfakrull sa:
gubbfan sa:
Sieverts skruv i Stockholm. Dom har allt som finns i skruv och tillbehör.
Hur var det här relevant?
Eftersom en del fattar dåligt är det bara att söka på Helicoil på nätet. Tom Biltema säljer reparationssatser.
Helicoil som är ursprungsnamnet för gänglagnings prylar känner varenda bilmeck till
Problemet med helicoils är väl att de inte är vattentäta?

Alfakrull

Medlem
gubbfan sa:
Alfakrull sa:
gubbfan sa:
Sieverts skruv i Stockholm. Dom har allt som finns i skruv och tillbehör.
Hur var det här relevant?
Eftersom en del fattar dåligt är det bara att söka på Helicoil på nätet. Tom Biltema säljer reparationssatser.
Helicoil som är ursprungsnamnet för gänglagnings prylar känner varenda bilmeck till
Nu har vi ju redan en lagom trevlig gästbokskonversation men jag kan ju tipsa i den här tråden om en annan tråd angående helicoils och inserts så att vi alla slipper ruttna skidor https://www.freeride.se/forum/thread.php?t=93178#r1027069

la_grave

Aktiv medlem
Mer OT i den här tråden, men en lite oväntad fast samtidigt förutsägbar konsekvens (ja, logiken är glasklar, [oväntad ? förutsägbar]), när jag petade in fyra par skidor utan bindningar i ett fodral avsett för ett par med bindningar gick det inte helt oväntat sönder. Jag har större skidfodral men de är också betydligt otympligare, så var hittar jag ett extremt robust fodral avsett för ett par skidor som matchar mina insatsmonterade skidor?

Vattendroppe

Moderator
Forumvärd
la_grave sa:
Mer OT i den här tråden, men en lite oväntad fast samtidigt förutsägbar konsekvens (ja, logiken är glasklar, [oväntad ? förutsägbar]), när jag petade in fyra par skidor utan bindningar i ett fodral avsett för ett par med bindningar gick det inte helt oväntat sönder. Jag har större skidfodral men de är också betydligt otympligare, så var hittar jag ett extremt robust fodral avsett för ett par skidor som matchar mina insatsmonterade skidor?
Du får nog svetsa ihop ett eget.

snorkel

Ny medlem
Ska man inte byta bindning alltför ofta kan det vara idé med Loctite/Vibratite, annars fungerar det med efterdragning med några dagars mellanrum utan loctite.
Vill man slippa kladd så går det använda gängtape som inte är ett fullgott alternativ till loctite men ger några extra dagar utan efterdragning.

Läste en tråd på TelemarkTalk där de testat dem kraft som krävs för att dra ut olika typer av skruvar ur olika typer av skidor. En intressant grej var att de även borrade ett större hål, fyllde med epoxi och stoppade ned en skruv rakt ned och lät det härda. Det blev minst lika starkt som en vanlig montering. Beträffande omborrning nära gamla hål så skulle jag inte tveka att fylla det gamla hålet med epoxi och sedan borra exakt där jag vill ha det nya utan hänsyn till det gamla hålet. Speciellt då det gäller inserts borde det inte vara någon fara eftersom inserts är betydligt starkare än vanliga skruvar pga den större anliggningsytan gängorna ger i skidan.

Har monterat inserts i 5 par skidor med bra resultat. Enda missen är slarv med att rensa hålen eller borrat för snålt med små bulor i belaget som följd. Bulorna har med tiden försvunnit utan slipning men just när man monterat känns det surt. Har gjort en borrmall i aluminium vilket kan rekommenderas istället för pappersmall. Underlättar och gör att det blir snabbare och säkrare.

la_grave

Aktiv medlem
snorkel sa:
Har gjort en borrmall i aluminium vilket kan rekommenderas istället för pappersmall. Underlättar och gör att det blir snabbare och säkrare.
Jag skrev ut mina borrmallar på OH-blad istället för papper. Underlättar mycket. Dessutom håller de i längden och är lätta att transportera.

snorkel

Ny medlem
la_grave sa:
snorkel sa:
Har gjort en borrmall i aluminium vilket kan rekommenderas istället för pappersmall. Underlättar och gör att det blir snabbare och säkrare.
Jag skrev ut mina borrmallar på OH-blad istället för papper. Underlättar mycket. Dessutom håller de i längden och är lätta att transportera.
OH-blad är klart bättre än papper och plus för transportvänligheten. Aluminium är dock betydligt mer robust och förhindrar att borren slinter iväg i sidled. Lite dubbelhäftande tejp så sitter den perfekt.

Alfakrull

Medlem
Nu är insertsen i i ena paret skidor, de andra får jag väl dra i imorgon kväll. Nu funderar jag på hur lång tid det brukar ta för er att flytta bindningarna från ett par skidor till ett annat? Funderar på om det är värt att skaffa en skruvdragare modell liten och klen att göra snabba byten med. Kostar väl ungefär lika mycket som att köpa dedikerade skruvmejslar till allt (nu har jag iofs bits och skruvmejslar i huset men ändå)

snorkel

Ny medlem
Ofta krävs en smal mejsel för att komma åt skruvarna iallafall på Dynafit så bits fungerar inte. Det är ju dessutom bara omkring 5 varv på varje skruv och inget motstånd förrän sista varvet så skruvdragare är inget du vinner något på om du inte står i verkstad och skruvar hela dagarna. Tar några få minuter att byta bindningar och beror mest på om du måste justera bindningen för att komma åt skruvhålen eller ej. Själva skruvandet i insertsen tar max 2 minuter.

Alfakrull

Medlem
snorkel sa:
Ofta krävs en smal mejsel för att komma åt skruvarna iallafall på Dynafit så bits fungerar inte. Det är ju dessutom bara omkring 5 varv på varje skruv och inget motstånd förrän sista varvet så skruvdragare är inget du vinner något på om du inte står i verkstad och skruvar hela dagarna. Tar några få minuter att byta bindningar och beror mest på om du måste justera bindningen för att komma åt skruvhålen eller ej. Själva skruvandet i insertsen tar max 2 minuter.
Tack så mycket, då satsar jag på att skruva för hand. Bits funkar dock för mig då det är ett par griffon det handlar om (har monterat insertsen med bits så det funkar). Däremot måste jag ju ta av eller åtminstone skjuta fram bakbindningen för att komma åt skruvarna där men men. Tog tid häromdagen, då tog det två minuter att få av bindningarna från min monteringsmall, då var det ju dock en av de första gångerna jag skruvade av bindningarna...

kuro

Medlem
Bra guide och foton Kazle!

Har bara borrat och monterat två par skidor hittills så är väl ingen expert direkt men jag är och andra sidan snickare så har väl inte tummen mitt i handen kanske. Lite erfarenheter;

Jag köpte pro-kitet från quiverkillers, väl värt det for att få en borr man inte kan borra for djupt med. Gängar inte hela vägen, knappt halvägs eller 2-2,5 varv eftersom jag vill att inserten ska sitta ordentligt av sej själv. Första hålet gängade jag hela vägen och inserten satt inte riktigt fast. Använder utomhus trälim i hålen eller epoxy om man vill, vibratite känns lite onödigt då kollar jag helllre skruvarna då och då.

/Joel

Crusade

Ny medlem
Sätt gängtappen direkt i pelarborren då blir det garanterat rakt. Borra byt sedan till gängtappen innan du flyttar till nästa hål. (Dra gängtappen förhand använd bara pelarborren att styra med kan inte bli fel)

Kazle

Ny medlem
Angående att gänga rakt, det är naturligtvis bäst om det blir rakt. Men att gänga på frihand med skruvdragaren (blev uppskattningsvis inom +/- 5 grader från lodlinjen) funkade bra det också. Gängar man hela vägen ner så går det att (med visst våld) vicka gängan lite fram och tillbaka, så har man inte gängat spikrakt eller borrat nån liten millimeter fel eller snett så kommer gängan att härda på ett sådant sätt att man kan skruva fast bindningen i alla fall.

Vad som håller bäst av att låta gängan bita lite i trät eller gänga hela vägen ner vet jag inte. Men är rättså övertygad om att båda varianterna håller för vad en bindning normalt utsätts för.

la_grave

Aktiv medlem
Blidee sa:
Jag hade inte varit rädd för att använda loctite blå, att den kan lösa upp plasten i bindningen låter som ett ickeargument i mina öron då man endast sätter loctite på den delen av skruven som fäster i inserten. Den kommer alltså aldrig i kontakt med några plastdelar. Man ska ju heller inte dränka skruvarna i det utan bara dutta litegran på så det finns ju inte heller någon risk för skvätt eller vad man nu kan vara orolig för.

Har själv använt Loctite blå till i snitt ett bindningsbyte i veckan i en hel säsong och aldrig haft något problem. Numera kör jag helt utan loctite eller motsvarande och har aldrig varit med om en skruv som lossnat av sig själv, är man orolig ska man självklart ta det säkra före det osäkra men jag tror verkligen inte att man behöver söka land och rike runt efter något annat för att man är rädd att plasten ska lösas upp.
Jag har precis skruvat ur tre par bindningar där skruvarna var säkrade med Loctite 243 (röd) och i princip samtliga skruvar gick att dra åt ungefär ett varv så det var inte alls bra. Till saken hör att jag ett par veckor efter jag monterade samtliga paren råkade ut för att en Duke-bindning inte gick att få i gåläge. Problemet var att minst en av skruvarna som är dolda i tådelen hade gängat upp sig. Efter att ha skruvat isär halva bindingen kom jag åt problemskruven som mycket riktigt gängat upp sig 1-2 mm.

Första gången jag applicerade loctite tog jag "så lite som möjligt" (dvs en liten droppe som täckte 2-3 varv på skruven innan den skruvades i inserten). Det var uppenbarligen inte tillräckligt så efter ovanstående incident demonterade jag 54 skruvjävlar (plus några skidbromsar) och täckte skruvarna från huvud till spets med loctite men inte ens det verkar vara, enligt beskrivningen ovan, tillräckligt. Och 243 är "medelhög styrka" och så hård borde väl inte belastningen vara i ett par bindningar?

Jag funderar lite på om problemet kan vara att inte tillräckligt mycket syre kommer ner i gängorna för härdningen?

Vattendroppe

Moderator
Forumvärd
la_grave sa:
Jag funderar lite på om problemet kan vara att inte tillräckligt mycket syre kommer ner i gängorna för härdningen?
Loctite härdar anaerobiskt (http://tds.henkel.com/tds5/docs/243 NEW-EN.PDF), så det är inte det som är problemet i alla fall. Framgår inte (vad jag kunnat se när jag skummande dokumentet iaf) hur härdningen fungerar, men ska finnas extern härdare att använda. Dock skriver de själv att de bara ger en snabbare härdning vid stora glipor. Kanske är som cyanoakrylatbaserade lim och härdar mha fukt på ytorna som limmas?

Karlleo

Ny medlem
Någon mer som stött på problem med borret från QK? Jag köpte ett pro tool kit där borret som ingick, s¨g det tyvärr försent, inte var koniskt som mitt första. Detta fick till följd att hålen blev alldeles för stora! (använde pelarborr så det var inte det som felade).

Någon som råkat ut för liknande problem och vad fan ska jag göra åt det!?

Kazle

Ny medlem
Vet inte om jag helt förstod frågan. Blev hålen för djupa eller för breda?
Vill du göra det helt ordentligt så kan ett alternativ vara att köpa större helicoils som du sätter dina inserts i (epoxyn kommer att täta så det inte smyger in fukt).

Annars vill jag minnas att jag läst en tråd där nån gjorde enklare dragprov för att testa olika typer av montering av bindning. En metod var att borra ett hål, fylla med epoxy och trycka i skruven. Höll typ lika bra som de "vanliga" sätten.

skanken

Medlem
Såg att det yrades lite om detta i nån tråd här om veckan, justeringen på längden alltså.

Så här har jag monterat mina bindningar i alla fall, oklart om det anses som hjärndött lr smart men jag slipper i alla fall justera bindningen på längden när jag flyttar mellan skidorna.

Gött å kunna draefter skruvarna när man är ute och åker oxo utan att behöva justera bak bindningen för att göra´t.

Jag måttade tådelen efter midsole på skon (304mm Mercury) Sedan satte jag 290mm linjen på tådelen av pappers mallen i linje med 295mm på häldelen.

Normalt skall man enligt dynafit ha +- 12.5mm justerings möjlighet på Radical ST. Enligt mitt skjutmått så har jag 10mm bakåt nu och 19mm framåt, så jag antar att dem har varit lite reserverade när det angett 12.5mm lr så kan jag inte mäta.

ekkepekke

Ny medlem
Jag beställde Quiver Killers igår ett set för Dynafit TLT Radikal FT igår och det landade på 70$ och det var 60$ billigare än Bindingsfreedom. Får se hur det blir när det ramlar ned hemma.

//Erik

Snödjup

Advertisement
Freeride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer
Topp