Visa bilaga 14216
Hej,
Jag ska montera bindning på ett par Kanjo 84. Hur vet man vilket av de streck som finns på skidan jag ska använda för att passa in min borrmall mot? Jag har noterat att skidmitt (mitt emellan spets och ände) ligger en bit framför alla streck. Det är den trekantiga tejpbiten markerar just mitten på skidan.
Hur gör jag och vad menas med de olika strecken?
Hallå
Jag jobbar för Völkl, och när det kommer till skidor, så rekommenderar vi att man monterar enligt standard rekommendation, dvs enligt det långa strecket.
Innan 3D- radien så kunde man gärna frammontera bindningen något för att få en kvickare skida. Jag monterade mina Mantra M5 några centimeter fram så att jag skulle få en skida som svarade lite snabbare.
Men nu när flertalet modeller har 3D- radie, så tycker jag personligen inte att det finns någon idé att frångå rekommendation som Völkl anger.
Så för att få skidan att fungera som det är tänkt så blir rekommendationen enligt det långa strecket.
Har inga Kanjo skidor hemma, men var ut och kollade på de jag hade, och där var det långa strecket det som var längst bak utav strecken på skidan, törs inte svara utav bilden om det är så på dina, så därför rekommenderar jag att gå efter det långa strecket även om det skulle sitta i mitten utav de tre.
Jag skall dock testa någon gång att frammontera ett par skidor med 3D-radie bara för att se hur de kommer beter sig, om det är värt att köra så eller inte. Fördelen med att ha demo-bindningar är att man kan experimentera lite om man blir nyfiken.