GUIDE - Montera själv - GUIDE

Xponent

Ny medlem
Kanjo - mitt.png

Hej,
Jag ska montera bindning på ett par Kanjo 84. Hur vet man vilket av de streck som finns på skidan jag ska använda för att passa in min borrmall mot? Jag har noterat att skidmitt (mitt emellan spets och ände) ligger en bit framför alla streck. Det är den trekantiga tejpbiten markerar just mitten på skidan.

Hur gör jag och vad menas med de olika strecken?

Pillard

Aktiv medlem
Visa bilaga 14216
Hej,
Jag ska montera bindning på ett par Kanjo 84. Hur vet man vilket av de streck som finns på skidan jag ska använda för att passa in min borrmall mot? Jag har noterat att skidmitt (mitt emellan spets och ände) ligger en bit framför alla streck. Det är den trekantiga tejpbiten markerar just mitten på skidan.

Bra fråga. Ofta brukar det finnas en "recommend" och sen en eller flera för +1, -1 osv. I värsta fall får man mäta från tailen, det brukar kunna finnas måttangivelser på hur långt från tailen man ska montera. Annars skulle jag bara maila Völkls kundtjänst även om man kanske kan gissa att det mittersta sträcket är mitt i rekommenderat spann.

swemartin

Medlem
Bara avstånd mellan spets och ände är väl inte så intressant med tanke på olika rockerprofil och taper? Jag skulle hellre mäta avståndet relaterat till där top och tail är som bredast (där en kantad skida skulle ”bita”), för att bättre hitta var man står i skidans skärningsradie. +/- därifrån får sen vara en smaksak.
Mvh,
/Martin

Xponent

Ny medlem
Bara avstånd mellan spets och ände är väl inte så intressant med tanke på olika rockerprofil och taper? Jag skulle hellre mäta avståndet relaterat till där top och tail är som bredast (där en kantad skida skulle ”bita”), för att bättre hitta var man står i skidans skärningsradie. +/- därifrån får sen vara en smaksak.
Mvh,
/Martin
Kör jag på att mäta mitt emellan skidans bredaste partier hamnar jag 7 centimeter framför den främre markeringen.

Jag har sett att denna typ av markering verkar vara standard på Völkls skidor. Jag hoppas på att det är någon på detta forum som monterat bindningar på Völkl tidigare och kan upplysa mig. Annars får jag kontakta deras kundservice.

RWD

Aktiv medlem
Den mittre ”Allmountain” den bakre för ”Freeride” och den främre för piståkning.

RWD

Aktiv medlem
Toppen! Tack så mycket!
Hmm, så här står det på min dotters kanjo.
Men jag skulle tro att det ovan stämmer.
Skidan går in i svängen lättare om du monterar längre fram.
Det var nog ett par Andra skidor det stod det jag skrev först.

Bilagor

• 54C1360B-FCB7-452B-97DB-97043419F172.jpeg
    54C1360B-FCB7-452B-97DB-97043419F172.jpeg
    589.2 KB · Besök: 112
Senast ändrad:

zerode

Aktiv medlem
Visa bilaga 14216
Hej,

Hallå

Jag jobbar för Völkl, och när det kommer till skidor, så rekommenderar vi att man monterar enligt standard rekommendation, dvs enligt det långa strecket.

Innan 3D- radien så kunde man gärna frammontera bindningen något för att få en kvickare skida. Jag monterade mina Mantra M5 några centimeter fram så att jag skulle få en skida som svarade lite snabbare.
Men nu när flertalet modeller har 3D- radie, så tycker jag personligen inte att det finns någon idé att frångå rekommendation som Völkl anger.

Så för att få skidan att fungera som det är tänkt så blir rekommendationen enligt det långa strecket.
Har inga Kanjo skidor hemma, men var ut och kollade på de jag hade, och där var det långa strecket det som var längst bak utav strecken på skidan, törs inte svara utav bilden om det är så på dina, så därför rekommenderar jag att gå efter det långa strecket även om det skulle sitta i mitten utav de tre.

Jag skall dock testa någon gång att frammontera ett par skidor med 3D-radie bara för att se hur de kommer beter sig, om det är värt att köra så eller inte. Fördelen med att ha demo-bindningar är att man kan experimentera lite om man blir nyfiken.

Xponent

Ny medlem
Hallå

Jag jobbar för Völkl, och när det kommer till skidor, så rekommenderar vi att man monterar enligt standard rekommendation, dvs enligt det långa strecket.

Innan 3D- radien så kunde man gärna frammontera bindningen något för att få en kvickare skida. Jag monterade mina Mantra M5 några centimeter fram så att jag skulle få en skida som svarade lite snabbare.
Men nu när flertalet modeller har 3D- radie, så tycker jag personligen inte att det finns någon idé att frångå rekommendation som Völkl anger.

Så för att få skidan att fungera som det är tänkt så blir rekommendationen enligt det långa strecket.
Har inga Kanjo skidor hemma, men var ut och kollade på de jag hade, och där var det långa strecket det som var längst bak utav strecken på skidan, törs inte svara utav bilden om det är så på dina, så därför rekommenderar jag att gå efter det långa strecket även om det skulle sitta i mitten utav de tre.

Jag skall dock testa någon gång att frammontera ett par skidor med 3D-radie bara för att se hur de kommer beter sig, om det är värt att köra så eller inte. Fördelen med att ha demo-bindningar är att man kan experimentera lite om man blir nyfiken.
Ja, det långa strecket är längst bak på även Kanjo. Nu är det inga demobindningar jag ska montera utan det är Marker Griffon 13. Jag ska använda skidorna nästan bara där det är pistat. Men du tänker att jag ändå ska gå på det bakre strecket?

zerode

Aktiv medlem
Ja, det långa strecket är längst bak på även Kanjo. Nu är det inga demobindningar jag ska montera utan det är Marker Griffon 13. Jag ska använda skidorna nästan bara där det är pistat. Men du tänker att jag ändå ska gå på det bakre strecket?
Ja, jag tycker du skall gå på bakre sträcket. Ser ingen anledning att frammontera dem, så kör så, kommer bli toppen

Demobindnigar är något jag har på mina skidor då jag arbetar med dem. Annars är det inget man behöver ha
Visst, man kan testa lite, men som sagt, det händer inte ofta att jag ens gör det, så din Griffon är ett bättre val

RWD

Aktiv medlem
Vad är
Ja, jag tycker du skall gå på bakre sträcket. Ser ingen anledning att frammontera dem, så kör så, kommer bli toppen

Demobindnigar är något jag har på mina skidor då jag arbetar med dem. Annars är det inget man behöver ha
Visst, man kan testa lite, men som sagt, det händer inte ofta att jag ens gör det, så din Griffon är ett bättre val
Vad är anledningen till att man lägger in tre streck. Måste väl ändå vara att det är för att skidan är gjord för att bindningen ska kunna monteras där?
Brukar ju vara så att en frammontering innebär att man får en aggressivare skida med snabbare ingång i svängen och bakmontering en lugnare skida om man föredrar lite större sväng och mer anpassad för offpist.

fredw

Aktiv medlem
Det är ju litet en smaksak också. Äldre åkare som jag, som initierar svängar med "mycket plöstryck" och som en gång i tiden åkt på längre skidor brukar tycka det känns egendomligt med alltför frammonterat.

RWD

Aktiv medlem
Det är ju litet en smaksak också. Äldre åkare som jag, som initierar svängar med "mycket plöstryck" och som en gång i tiden åkt på längre skidor brukar tycka det känns egendomligt med alltför frammonterat.
Missade du ESS V.A.R bindningarna som kom i slutet på 80-talet och kunde flyttas i tre olika positioner, senare uppköpta av Atomic som väl behöll den funktionen ett tag.

Xponent

Ny medlem

Where do I mount the binding on the ski?

On many skis a recommended boot center line is indicated. It is also possible to mount the binding in a position closer to the tip or the tail of the ski. If the ski is mounted more to the tip, it will turn easier. If it is mounted towards the tail, the ski will act more solidly at high speed. In any case, you must go to an authorized dealer in order to have it mounted in the correct way. You can find the closest dealer to you through our dealerfinder.

Så skriver de på Völkls hemsida. Inte mycket att gå på när de egentligen bara hänvisar till auktoriserade återförsäljare.

I mitt fall går jag från en längre och styvare skida till Kanjon för att slippa lägga så mycket kraft i varje sväng. Detta då mina knän inte är så glada i de krafter, under en hel dag, som krävs för att skidorna ska få liv. Det innebär också att jag inte kommer att åka lika snabbt/brant med dessa (tror jag). Kan det ge en ledtråd hur jag ska tänka vid monteringen?

RWD

Aktiv medlem

On many skis a recommended boot center line is indicated. It is also possible to mount the binding in a position closer to the tip or the tail of the ski. If the ski is mounted more to the tip, it will turn easier. If it is mounted towards the tail, the ski will act more solidly at high speed. In any case, you must go to an authorized dealer in order to have it mounted in the correct way. You can find the closest dealer to you through our dealerfinder.

Så skriver de på Völkls hemsida. Inte mycket att gå på när de egentligen bara hänvisar till auktoriserade återförsäljare.

I mitt fall går jag från en längre och styvare skida till Kanjon för att slippa lägga så mycket kraft i varje sväng. Detta då mina knän inte är så glada i de krafter, under en hel dag, som krävs för att skidorna ska få liv. Det innebär också att jag inte kommer att åka lika snabbt/brant med dessa (tror jag). Kan det ge en ledtråd hur jag ska tänka vid monteringen?
Skulle nog gå på den bakre monteringen då

zerode

Aktiv medlem

Jag rekommenderar dig att gå på hänvisad montering
Du kommer få en skida som har de egenskaper du söker i den då

Har inte åkt något på Kanjo, men rätt mycket på Kendo88 som är snäppet bredare, och det jag gillar hos den är att den är lugn och fin i långa svängar med enkel att göra snabba korta också, en grym allround skida helt enkelt
Eftersom de tillhör samma familj så finns dessa egenskaper även hos Kanjo.

Jag pajade mitt knä för några år sedan, och har inte känt att jag varken vill ha skidor som är kvickare eller långsammare pga det
Men köper ditt resonemang och tycker du gjort ett smart val utav skida, det jag hört folk med dåliga knän klaga på mest, är breda skidor, många får ont när de går upp över 100mm i midja.
Sen känner jag givetvis de som inte känner av midjemått över 100mm trots helt söndertrasade knän, så något facit finns såklart inte
Men min tanke är att du tänker rätt

Xponent

Ny medlem
Tack för all input! Jag kör på den bakre linjen och hoppas på det bästa.

Gällande Kendo 88 testade jag den förra säsongen. Den tyckte jag var för styv med tanke på mina knän. Men den upplevde jag som mycket lugn och stabil, men också lite sävlig. Så jag hoppas på att Kanjon, som enligt beskrivningen är lättare och mjukare, passar min åkning stora delar av dagen.

Always-Sunny

Aktiv medlem
Jag ska montera bindning i befintliga hål. Förutsatt att gängorna ser bra ut och skruven tar är det bara att göra rent och på med nytt trälim eller rekommenderas typ epoxi?
Det är Duke PT som ska monteras på ett par beg Rustler 11

RandoScando

Turtok
Forumvärd
Jag ska montera bindning i befintliga hål. Förutsatt att gängorna ser bra ut och skruven tar är det bara att göra rent och på med nytt trälim eller rekommenderas typ epoxi?
Det är Duke PT som ska monteras på ett par beg Rustler 11
När jag har återanvänt gamla hål har jag inte ens gjort rent, bara se till att skruva i samma gänga med nytt lim (inte epoxy, bara vanlig polyuretan, vilket jag använder istället för trälim eftersom jag har det hemma). Hållit än så länge i alla fall!

fredw

Aktiv medlem
Tack för all input! Jag kör på den bakre linjen och hoppas på det bästa.

Gällande Kendo 88 testade jag den förra säsongen. Den tyckte jag var för styv med tanke på mina knän. Men den upplevde jag som mycket lugn och stabil, men också lite sävlig. Så jag hoppas på att Kanjon, som enligt beskrivningen är lättare och mjukare, passar min åkning stora delar av dagen.

Min fru gick från Kenja (damvarianten av Kendo) till Yumi (damvarianten av Kanjo) och är mycket nöjd. Hon gillade iofs sina Kenjas också (älskade dem faktiskt) men de pensionerades (tidig version utan rocker mm) och Yumin verkar vara litet snällare utan att hon upplever ngt negativt. Hon får också ont i knäna, mer med Kenja och mindre nu, men jag tror hennes pjäxor är litet för mjuka/låga och inte riktigt matchar hennes benstyrka och dessa skidor. Det är ju trots allt inga nybörjarskidor och man vill få ner den kraft/teknik man har i benen ner till skidan utan att pjäxan slarvar bort något på vägen. Jag ser tydligt att båda dessa skidor premierar en god åkstil och rekommenderar dem högt och lågt.

Tele777

Medlem
Hej, har precis fått mina allra första parkskidor.
Jag förvånas över hur långt fram bindningarna monterats. Någon här som vet:

Är det rätt ?
Varför är det rätt ?
Kommer jag vilja flytta bindningarna ?

Iaf väldigt olikt hur de sitter monterade på mina andra skidor. Därför reagerar jag.
Parkskidorna är ett par Völkl revolut 95. Bindningarna sitter monterade mitt på "boot center" som är mitt på skidan, så de verkar ju monterade rätt då jag angav "standard" som montering.

Jag är en väldigt erfaren skidåkare men ingen parkåkare, än... ;-)

Det blir premiär på onsdag 🤙

Senast ändrad:

Kalle_Luzern

Aktiv medlem
Hej, har precis fått mina allra första parkskidor.
Jag förvånas över hur långt fram bindningarna monterats. Någon här som vet:

Är det rätt ?
Varför är det rätt ?
Kommer jag vilja flytta bindningarna ?

Iaf väldigt olikt hur de sitter monterade på mina andra skidor. Därför reagerar jag.
Parkskidorna är ett par Völkl revolut 95. Bindningarna sitter monterade mitt på "boot center" som ör mitt på skidan, så de verkar ju monterade rätt då jag angav "standard" som montering.

Jag är en väldigt erfaren skidåkare men ingen parkåkare, än... ;-)

Det blir premiär på onsdag 🤙
Är ingen expert, men park-/jibbskidor verkar moteras väldigt centrerat jämfört med andra skidor. Antar att det har att göra med bättre balans vid hopp med snurr i luften, samt vid landning/åkning baklänges?

Leafy

Aktiv medlem
Har ett par Marker griffon monterade på skidorna efter 315mm pjäxa och nu sitter jag på ett par pjäxor med 316mm sula. Antar själv att det inte behövs fixas något eller har jag fel och måste skruva tillbaka bakre delen 1mm?

Tottek

Aktiv medlem
Har ett par Marker griffon monterade på skidorna efter 315mm pjäxa och nu sitter jag på ett par pjäxor med 316mm sula. Antar själv att det inte behövs fixas något eller har jag fel och måste skruva tillbaka bakre delen 1mm?
Klicka i pjäxan och kolla förspänningen se då att den är som det ska eller om du behöver skruva lite

RandoScando

Turtok
Forumvärd
Det där borde vara tillräckligt med information för att göra en själv om jag inte tänker helt fel? Kan rekommendera inkscape för att göra PDFer med definerade storlekar och mått. Tar en del tid, men det blir jädra bra.

Skulle kunna fixa en åt dig i utbyte mot karmapoäng, men det ser ut att bli väderlucka här den närmaste framtiden, så kan fort ta någon/några veckor innan jag inte är ute själv!

Always-Sunny

Aktiv medlem
Det där borde vara tillräckligt med information för att göra en själv om jag inte tänker helt fel? Kan rekommendera inkscape för att göra PDFer med definerade storlekar och mått. Tar en del tid, men det blir jädra bra.

Skulle kunna fixa en åt dig i utbyte mot karmapoäng, men det ser ut att bli väderlucka här den närmaste framtiden, så kan fort ta någon/några veckor innan jag inte är ute själv!
Skulle vara evigt tacksam isf! Och ingen brådska :)

Berra

Medlem
I en tidigare tråd så informerade jag och några andra vilka mallar vi hade. (riktiga mallar) om man vill ha hjälp med borrandet.
Jag har mallar för alla Marker bindningar, förutom Duke PT. Men en Duke PT är en "Alpinist" i fram och en "Griffon" i bak, så det går att lösa.
Priset sattes av den som startade tråden: "En flaska hyffsat rödtjut"!
(Anledning till att det kostar är att borrarna är dyra och slits fort.)
Jag bor i Uppsala och jag lånar inte ut mallarna!

RWD

Aktiv medlem
Ja var det jag också hittade :( , men tack ändå. Verkar inte som de gjort någon mall (pdf) till PT 🤬
Hej, har gjort en enkel ritning jag kan skicka.
Men du får dubbelkolla lite själv, Utgick från 300mm sula och har lagt några streck åt båda hållen. PMa din mail till mig så kan jag maila den.
Edit: blandade ihop måtten på tån så får uppdatera det. Återkommer på måndag.

Senast ändrad:
Freeride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer
Topp