GUIDE - Montera själv - GUIDE

Grilljanne

Aktiv medlem
Har dykt upp ett litet problem för mig efter min montering.. Märkte häromdan att en av dom fyra skruvarna (på båda) främre bindningarna inte låser helt utan bara går runt i hålet. Skruven gängar hela vägen ner till botten där den alltså bara går runt. Är det någon som vet om det går att köpa några slags insatser att sätta i hålen, typ såna som finns på snowboards? Eller kan man fixa detta på något annat sätt? Spelar det rentav någon som helst roll, eller kan man köra ändå (tådelen sitter ju ändå med tre skruvar, det kanske räcker?)
Tacksam för hjälp!

An2an

Ny medlem
Skruvarna är nog runddragna så dom inte biter längre, antagligen ett för stort hål så det inte finns tillräckligt med "gods" för skruven att sitta i eller så har du åkt på bra.

Har hänt mig (butik som monterade...) då jag efter ett par månader såg att 2 skruvar hade börjat lossna på vardera skida. Det finns sätt men kan vara knepigt att göra själv. Man borrar upp hålen, limmar och sätter i speciella räfflade plastpluggar. Kan vara knepigt att få tag på och jag vet inte riktigt om det finns något bra substitut som man kan hitta i en vanlig affär.

Annars får du nog montera om ifall du känner att det inte håller. Men har problemet kommit efter du själv har monterat borde du se över vad du använder för borr, hur djupt du borrat osv. Det är ju speciella diametrar på de "riktiga" borrarna.

MnO

Aktiv medlem
simonthyrberg sa:
någon som har något tips på ovanstående problem? vore riktigt tacksam för svar!
Det är inget ovanligt problem. Det beror, precis som An2an säger, att gängorna är sönderdragna i skidan. Det kan tex bero på att du valde fel borrdiameter när du borrade (3,5-3,7mm för skidor utan metall, 4,0-4,1 för skidor med metall, som grundregel om det inte står något annat på skidan) eller att du har skruvat av bindningen några gånger. Det kan också hända till synes helt utan anledning redan första gången man skruvar. Speciellt om man använder en kraftig skruvdragare och bara kör utan att känna efter.

Är det bara ett hål som är kass och det fortfarande har lite svar så brukar jag trycka i lite epoxy i hålet från ovansidan (ta inte bort bindningen om det inte är absolut nödvändigt, för då riskerar du att strippa ett eller flera hål till) och sen varsamt skruva i skruven igen. En del petar i lite stålull i hålet för att få skruven att betta bättre.

Ska du köra riktigt hårt, hoppa mycket eller tävlingsåka så är epoxyvarianten inte något bra alternativ. Då är det helicoils som gäller. Det finns diverse olika varianter, varav dom vanligaste som används för skidor är plast/nylon eller mässing. Personligen känns det som att mässingshelicoilsen är lite mer gedigna, men det har jag inga tekniska belägg för. Det fungerar säkert bra med plast också. Man borrar då upp hålet till en lite större diameter och sen finns det två varianter på fixering. Dels de insatser som man gängar ner i skidan, och dels de som fungerar typ som en expanderplugg som man varsamt slår ner (och som sen expanderar och låser när man drar i skruven).

Senast ändrad:

LawndartGustav

Aktiv medlem
jag har funderat på det där med borrlängd och borrbredd?

var hittar man såna borrar som är precis så långa och inte mer? och hur vet man om man som privatperson vill montera bindningen vilka borrar man ska använda? lyckas inte komma på det enligt texten =(

Senast ändrad:

The-Man

Ny medlem
LawndartGustav sa:
jag har funderat på det där med skruvlängd och skruvbredd?

var hittar man såna skruvar som är precis så långa och inte mer? och hur vet man om man som privatperson vill montera bindningen vilka skruvar man ska använda? lyckas inte komma på det enligt texten =(
De skruvar som följer med bindningen? Använd de. Borde vara lättast eller?

bjork52

Ny medlem
Hur noga är det med att använda exakt rätt borrdiameter? Jag förstår att det kan vara avgörande beroende på materialet i skidan.

Det jag tänker på är att använda en 3,5mm när det rekommenderas 3,6mm.

detblevzaida

Ny medlem
den var ju bra, lite väl grundlig kanske.
Men jag vet ju inte, det kanske var någon med tummen mitt i handen som tänkte ge sig på det ;)

och, det är ganska onödigt att \"plugga\" de gamla hålen om man bara flyttar bindningen, jag satt igen mina hål men våt-rums silikon. Fungerar minst lika bra och är jätte lätt att skära ur när man ska flytta tillbaka om man ska te.x. sälja till en som har större/mindre fötter. alltså beroende på vad man gjort innan.

Grilljanne

Aktiv medlem
An2an sa:
Skruvarna är nog runddragna så dom inte biter längre, antagligen ett för stort hål så det inte finns tillräckligt med "gods" för skruven att sitta i eller så har du åkt på bra.

Har hänt mig (butik som monterade...) då jag efter ett par månader såg att 2 skruvar hade börjat lossna på vardera skida. Det finns sätt men kan vara knepigt att göra själv. Man borrar upp hålen, limmar och sätter i speciella räfflade plastpluggar. Kan vara knepigt att få tag på och jag vet inte riktigt om det finns något bra substitut som man kan hitta i en vanlig affär.

Annars får du nog montera om ifall du känner att det inte håller. Men har problemet kommit efter du själv har monterat borde du se över vad du använder för borr, hur djupt du borrat osv. Det är ju speciella diametrar på de "riktiga" borrarna.
Jag har använt det borr som rekommenderades (3,6mm om jag inte minns fel). Har dock lossat tådelen en gång, men det känns väl ändå inte som hålet/gängorna borde "pajja" för det? Men som sagt, är man så illa tvungen att åtgärda detta på något sätt eller går det bra att åka med tre skruvar, sitter det ordentligt ändå? Om inte, vart köper man såna där insatser i Sverige, finns det någon hemsida?

LawndartGustav

Aktiv medlem
ojoj =)

jag menade ju borrar, sry... redigerat nu!

menade alltså hur man gör för att inte borra för långt...??

Senast ändrad:

dennatrollet

Ny medlem
halloj

vill veta om man gör bort sig fullständigt om man sänker ett 3.5 mm-borr i en träskida. jag fattar ju att det står 3.6 mm av en anledning, men den borrdiametern verkar inte så lätt att få tag i.. var har ni skaffat era borr, eller kan man fuska med ett 3.5mm?

I

IngemarH79

Guest
dennatrollet sa:
halloj

vill veta om man gör bort sig fullständigt om man sänker ett 3.5 mm-borr i en träskida. jag fattar ju att det står 3.6 mm av en anledning, men den borrdiametern verkar inte så lätt att få tag i.. var har ni skaffat era borr, eller kan man fuska med ett 3.5mm?
Hör med din järnhandel. Beijers exv.

3, 5 mm funkar utmärkt. Det bästa är en borr med CENTRUMSPETS, finns på Clas Ohlson, då träffar du rätt.

1. Tejpa på en mall från nätet på skidan. Kolla att allt stämmer med mått.
2. Slå märken i skidan där skruvarna ska sitta. Använd en träskruv eller körnare+ hammare.
3. Ta bort mallen och borra med centrumspets-borr. Hålet hamnar där det ska, garanterat.
4. Borra ev. upp hålet till rätt diameter med vanlig borr.

P.S. Lödkolv funkar också till att ta bort Epoxi-limmade skruvar. D.S.

dennatrollet

Ny medlem
två ganska olika svar. någon annan som har en åsikt i ämnet, så att vågen tippar åt nått håll?

borr med centrumspets förresten, då blir ju hålet lite djupare i mitten. har inte det nån inverkan?

GNU

Medlem
ALPINBUTIK sa:
Nej det måste vara 3,6 annars pajar skidorna
Är det verkligen borrdiametern som är det viktiga? Inte vad hålet verkligen blir? Ett billigt-dåligt slipat-slött borr, i en borrmaskin med sönderdragen lågprischuck har ju inga problem att kasta upp några tiondelar. Då är plötsligt hålet, som är borrat med 3,5 borret 3,8...

jolfh

Ny medlem
En snabb fråga bara. Är det någon som har monterat Jester med mallarna som finns i TGR-tråden? För nu när jag håller på så stämmer inte hålen för tådelen - avståndet mellen främre och bakre raden är ca 2 mm för kort. I sidled stämmer dock mallen perfekt.

Jag har kollat skalan och den stämmer - alltså bör det vara fel mått på mallen? Visserligen går det ju att flytta ena raden men jag skulle ändå vilja veta om det är någon annan som har haft samma problem eller om det bara är jag som är sämst. Eller är det kanske så att måtten ändrats på nyare modeller?

Edit: Flyttade fram främre raden och borrade. Blev bra!

Senast ändrad:

Gnarkill

Ny medlem
Hejsan
Nån som vet om man får skidor monterade om man köper dom online??
Ska köpa ett par CoreUPT Richard Permin.

Lintan1

Ny medlem
Hur har ni gjort när ni skriver ut mallarna? mallarna på tgr är i det amerikanska formatet 8,5x11". hur har ni fått dem till A4? om man ändrar utskriftens storlek i % blir det fel eftersom att det inte är samma höjd/bredd-förhållande mellan formaten. om man lyckas träffa rätt upp/ned-skalningsprocent kan man bara få skalan att stämma antingen på höjden ELLER brädden, rent teoretiskt sätt. eller har jag fel?

Senast ändrad:

snorkel

Ny medlem
Ställ in din skrivare för papper 8,5x11. Ta bort alla möjlighet till skalning och anpassning samt ange 100% som skala. Kontrollmät något angivet mått på utskriften med linjal. Att du har A4 i skrivaren spelar ingen roll.

arild_ak

Ny medlem
Har montert med papirmal et par ganger, og det er ganske enkelt. Dog har jeg planer om å lage maler på MDF-plater - en til Salomon 9xx, en til pivot/FKS, og en til Dynafit/Plum, med papirmaler som basis. Da vil det bli enda enklere, hehe.:) Vil publisere bilder når jeg får gjennomført dette!

Grilljanne

Aktiv medlem
Skulle behöva lite hjälp ang. en montering!
Är det någon som vet på rak arm om det funkar med borrhålen, att montera ett par Fischer x17 (tyrolia) för en 260mm pjäxa, om det redan finns borrhål för en Salomon sth14 för 270mm pjäxa? Förutsatt att man ska montera dom på exakt samma punkt (true center)?

Tack på förhand!

MnO

Aktiv medlem
simonthyrb sa:
Är det någon som vet på rak arm om det funkar med borrhålen, att montera ett par Fischer x17 (tyrolia) för en 260mm pjäxa, om det redan finns borrhål för en Salomon sth14 för 270mm pjäxa? Förutsatt att man ska montera dom på exakt samma punkt (true center)?

Tack på förhand!
Tådelen: Det främre hålparet kommer gå helt fritt för Tyrolian. Det bakre kommer att hamna nästan exakt på samma ställe som det gamla Salomonhålen. Normalt hamnar Tyroliahålen i det bakre hålparet lite störigt nära, typ 5mm framför Salomonhål. Nu ska du ju flytta dom just 5mm, så det är med lite flyt helt rätt. Det kommer att bli så nära så att du förmodligen kommer att kunna använda hålen. Möjligen får du någon mm förskjutning av center och det skiljer ytterst lite i avstånd i sidled, men det är försumbart och det kommer nog fasen att gå. Testa om bidningen passar i de befintliga bakre hålen. Om de gör det, rikta efter dom och borra dom främre hålen efter det. Vålda dock INTE ner skruvarna om bindningens hål är lite för breda/smala. Då kan du spräcka bottenplattan.

Häldelen: Inga problem. Främre hålparet är smalare än Salomon och hamnar dessutom bakom några cm. Och det bakre hamnar rejält bakom.

Slutsats. Det är det bakre hålparet på tådelen som kommer att bli problemet. Skulle det vara så att det "nästan" går i, men ändå inte, så kan du lösa det genom att sätta i helicoils i just de hålen. Då kan man borra lite off-center om man har ett bra borr i pelarmaskin.

Grilljanne

Aktiv medlem
MnO sa:
simonthyrb sa:

Tack på förhand!
Tådelen: Det främre hålparet kommer gå helt fritt för Tyrolian. Det bakre kommer att hamna nästan exakt på samma ställe som det gamla Salomonhålen. Normalt hamnar Tyroliahålen i det bakre hålparet lite störigt nära, typ 5mm framför Salomonhål. Nu ska du ju flytta dom just 5mm, så det är med lite flyt helt rätt. Det kommer att bli så nära så att du förmodligen kommer att kunna använda hålen. Möjligen får du någon mm förskjutning av center och det skiljer ytterst lite i avstånd i sidled, men det är försumbart och det kommer nog fasen att gå. Testa om bidningen passar i de befintliga bakre hålen. Om de gör det, rikta efter dom och borra dom främre hålen efter det. Vålda dock INTE ner skruvarna om bindningens hål är lite för breda/smala. Då kan du spräcka bottenplattan.

Häldelen: Inga problem. Främre hålparet är smalare än Salomon och hamnar dessutom bakom några cm. Och det bakre hamnar rejält bakom.

Slutsats. Det är det bakre hålparet på tådelen som kommer att bli problemet. Skulle det vara så att det "nästan" går i, men ändå inte, så kan du lösa det genom att sätta i helicoils i just de hålen. Då kan man borra lite off-center om man har ett bra borr i pelarmaskin.
tack som fan för hjälpen! är dock inte riktigt med på det sista, om bakre hålen på tådelen "nästan" passar men inte helt, kan man då sätta i helicoils och borra på sidan av hålen, alltså inte rakt i hålet, håller det? antar också att man måste ha insatser i dom befintliga hålen om man ska använda dom, eller? och en sista fråga, vart får man tag i helicoils, tror du det finns på vilken vanlig sportaffär som helst? det är dåligt med renodlade skidaffärer här i norrköping tyvärr..

Senast ändrad:
Det är främre bindningen som styr din placering på skidan.
Bakre bindningen har du justeringsmöjligheter på så det är nog inga problem att få dit den
Justeringsmöjligheten bak brukar vara 1,5- 2,5 cm

Senast ändrad:

MnO

Aktiv medlem
simonthyrb sa:
tack som fan för hjälpen! är dock inte riktigt med på det sista, om bakre hålen på tådelen "nästan" passar men inte helt, kan man då sätta i helicoils och borra på sidan av hålen, alltså inte rakt i hålet, håller det? antar också att man måste ha insatser i dom befintliga hålen om man ska använda dom, eller? och en sista fråga, vart får man tag i helicoils, tror du det finns på vilken vanlig sportaffär som helst? det är dåligt med renodlade skidaffärer här i norrköping tyvärr..
Eftersom hålet för en helicoil borras med en aningen större diameter än hålet för en vanlig skruv, får man en liten möjlighet att justera små fel om man sätter i en helicoil. Jag kommer inte ihåg exakt diameter, och det finns säkert olika, men dom jag har borrar man med ett 8mm:s borr har jag för mig. Ett skruvhål borras med 3,6-4,2mm och expanderar sedan till ca 5mm när man drar i skruven. Då kan du alltså "flytta" det befintliga hålet maximalt 3mm om man lägger det i utkanten på helicoilhålet. Det är dock svårt att borra nära ett gammalt hål, så för säkerhets skulle brukar jag plugga eller ibland spackla igen tidigare hål enbart för att kunna borra rakt utan att borret skär iväg och letar sig ner i det gamla centrumet.

Se den här enkla skissen så klarnar det nog. Ovan är svart och röd två olika märken på bindningar. Under representerar den tunna blåa ringen hålet man gör för helicoilen. Borrar du bara för skruven, så kommer den inte att fästa, eftersom den interfererar med det gamla hålet. Borrar du däremot upp ett större hål för en helicoil, får den helt fräscht material att fästa i. Bilden är något överdriven. Det går inte att flytta riktigt så mycket, men det vara mest för att visa idén.

Senast ändrad:

MnO

Aktiv medlem
simonthyrb sa:
och en sista fråga, vart får man tag i helicoils, tror du det finns på vilken vanlig sportaffär som helst? det är dåligt med renodlade skidaffärer här i norrköping tyvärr..
Nja, alla sportaffärer har det inte, men om de bara är det minsta seriösa så har dom sådana inserts. Jag skulle ju tro att Team Sportia har tex i Norrköping. De var i alla fall bra förut när de hette Skeppsfourneringen. Annars har du Intersport där ägaren/butikschefen (om han som är norrlänning är kvar) är en riktigt duktig skidåkare. Där har jag varit och slipat upp skidor efter belagsstansning och liknande och dom har en hel del grejor i verkstaden.

Hittar du inga trots detta, så kan jag säkert avvara några. Du behöver ju bara fyra. Hör av dig isf, så kan jag väl skicka över ett litet sponsorkuvert.

supercross

Medlem
Om du ska borra i en pelarborr kan du använda en fräs.
Då gör det inte så mycket att hålen är lite offcenter. Förutsatt du spänner fast skidan ordentligt.
Om du nu väljer att använda helicoils.

Grilljanne

Aktiv medlem
MnO sa:
simonthyrb sa:
och en sista fråga, vart får man tag i helicoils, tror du det finns på vilken vanlig sportaffär som helst? det är dåligt med renodlade skidaffärer här i norrköping tyvärr..
Nja, alla sportaffärer har det inte, men om de bara är det minsta seriösa så har dom sådana inserts. Jag skulle ju tro att Team Sportia har tex i Norrköping. De var i alla fall bra förut när de hette Skeppsfourneringen. Annars har du Intersport där ägaren/butikschefen (om han som är norrlänning är kvar) är en riktigt duktig skidåkare. Där har jag varit och slipat upp skidor efter belagsstansning och liknande och dom har en hel del grejor i verkstaden.

Hittar du inga trots detta, så kan jag säkert avvara några. Du behöver ju bara fyra. Hör av dig isf, så kan jag väl skicka över ett litet sponsorkuvert.
tack för tipsen, tror jag greppade det nu när du gjorde bilden! hör av mig om jag inte får tag i några helicoils :)

JL76

Aktiv medlem
Är det någon som har ett hum om det blir konflikt vid montering av FKS/pivot där det tidigare suttit Marker comp m18/20/30 för samma sullängd? Är mest nervös för de två skruvarna under tårna som ser ut att sitta väldigt lika på båda. Har inte skidorna hemma just nu så jag kan jämföra FKS template/mall och har inte heller hittat mall för Markers äldre bindningar.

Edit: Det visade sig att de främre tådelshålen Marker Mxx gick att återanvända som bakre tådelshål om man accepterar en 3-4 mm framflyttning.

Senast ändrad:

KlasS

Medlem
Hej !

Bra forum-tråd, som jag har haft stor hjälp av.

Istället för att skapa en ny, så frågar jag här på denna forum-tråden.

Jag har ett par Blizzard Big Akira. Denna skida har ett bindningssystem som kallas IQ Max - systems, där bindningarna är integrerad och nedsänkt i skidan.

Då de nuvarande bindningarna är för klena för mig vill jag sätta på ett par Salomon STH 16, men eftersom skidan inte är plan utan skårad för IQ Max - systemet, behövs det en platta att föra in i skidans bindningsskåra, en så kallad "iq max slider plate" (se länk).

http://www.tetongravity.com/forums/showthread.php/178711-Blizzard-IQ-Max-one-screw-mounting-plate?s=e1de0a1fdae42eb42e39096fb5c98fac

Som det verkar, så verkar det vara svårt att få tag på denna platta, då jag frågat runt i butiker. Vet någon Freeride-medlem här, om hur man kan få tag på denna platta, iq max slider plate ?

Senast ändrad:

MnO

Aktiv medlem
Det borde ju gå att beställa som en reservdel från importören. Har du pratat med Wänerstedt, eller vem det nu är som har agenturen nu för tiden? I annat fall går det ju att vända sig till vilken som helst av de europeiska agenturerna och dom lär inte vara speciellt svåra att hitta på Blizzards hemsida.

Snödjup

Advertisement
Freeride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer
Topp