GUIDE - Montera själv - GUIDE

Vattendroppe

Turtok
Forumvärd
GUIDE - Montera själv - GUIDE
Steffo sa:
n3lo sa:
Hej hej!

Har lite problem med att hitta en fungerande länk till "Marker duke EPF" Storlek Large..

Efter googlande och sökande hittar jag inget, är det bara jag som är oduglig eller är det någon som sitter inne på en guldgruva med bindningsmallar?

mvh
Hej,
Är ute lite i samma ärende som dig... det finns ju en pdf fil på Marker Duke EPF som du kan skriva ut som "paper template" om du går in på Teton (länk finns ju i början på denna tråden). Dock så verkar den vara unverified.
Skulle vara kul om ngn här på freeride kunde bekräfta om den är ok?
Med vänlig hälsning/S
Nope, den fungerar inte längre. Däremot skickar marker med en pappersmall tillsammans med de nya EPF-bindningarna. Om någon kan bistå med en skrivare som klarar av att scanna in större än a4 kan jag bistå med pappersmall.
 

Steffo

Ny medlem
GUIDE - Montera själv - GUIDE
Ok är lite inne på att köpa nya Duke EPF så då löser det sig nog för min del.
Tack!
 

Piglet55

Medlem
GUIDE - Montera själv - GUIDE
Vattendroppe sa:
Nope, den fungerar inte längre. Däremot skickar marker med en pappersmall tillsammans med de nya EPF-bindningarna. Om någon kan bistå med en skrivare som klarar av att scanna in större än a4 kan jag bistå med pappersmall.
Jag kan skanna A3 om det hjälper. Om du postar den till mig så tar jag och skannar och skickar tillbaka den. Samt givetvis lägger upp den här i tråden.

Kommer PM med adress.
 

snorkel

Aktiv medlem
GUIDE - Montera själv - GUIDE
Piglet55 sa:
Vattendroppe sa:
Nope, den fungerar inte längre. Däremot skickar marker med en pappersmall tillsammans med de nya EPF-bindningarna. Om någon kan bistå med en skrivare som klarar av att scanna in större än a4 kan jag bistå med pappersmall.
Jag kan skanna A3 om det hjälper. Om du postar den till mig så tar jag och skannar och skickar tillbaka den. Samt givetvis lägger upp den här i tråden.

Kommer PM med adress.
Skanna in en linjal samtidigt så att skalan går att kolla efter utskrift.
 

Piglet55

Medlem
GUIDE - Montera själv - GUIDE
snorkel sa:
Piglet55 sa:
Vattendroppe sa:
Nope, den fungerar inte längre. Däremot skickar marker med en pappersmall tillsammans med de nya EPF-bindningarna. Om någon kan bistå med en skrivare som klarar av att scanna in större än a4 kan jag bistå med pappersmall.
Jag kan skanna A3 om det hjälper. Om du postar den till mig så tar jag och skannar och skickar tillbaka den. Samt givetvis lägger upp den här i tråden.

Kommer PM med adress.
Skanna in en linjal samtidigt så att skalan går att kolla efter utskrift.
Självklart, annars är det inte mkt nytta med den.
Blir nog att dela upp den på två A4 också så att den går att skriva ut på en vanlig skrivare.
 

Vattendroppe

Turtok
Forumvärd
GUIDE - Montera själv - GUIDE
Man kan inte vinna alla gånger, men jag plitar dit i slutet av tråden att EPF-mallen är verifierad :P
 

Pillard

Aktiv medlem
GUIDE - Montera själv - GUIDE
Vad säger de riktiga nördarna här om avstånd till gamla hål. Nu när jag ska montera ett par Beast efter Radical visar det sig att bakre hålen på tådelen hamnar rejält nära de gamla hålen om jag försöker montera på recommend. Nu har jag hela tiden funderat på att ha dem -0,5 ändå så det gör kanske inte så mycket. Men frågan är ifall jag måste montera bak dem ännu mer. När jag mäter är det 6mm från centrum på det nya hålet till kanten på det gamla hålet. Detta skulle innebära att om jag är rejält exakt så borde nya hålet sticka ut 1,75mm mot det gamla. 6mm - 1,75mm = 4,25mm och då är ju avståndet större än håldiametern på 3,5mm. MEN, här kommer min egentliga fundering. Kan jag utgå från att håldiametern är just 3,5 för att jag använt 3,5mm borr och tänker använda samma igen? När jag drog i skruven i gamla hålet lär ju gängorna skurit upp godset i en större diameter än själva borrhålet och detsamma lär ju hända även när jag skruvar i dessa. Hur mycket marginal bör jag ta för detta? Eller är den marginalen inräknad när man pratar om att lägga en borrhålsdiameter emellan? Nämnas bör att det bara är de bakre tåskruvarna som ligger i farozonen, övriga hål får god marginal.
 

snorkel

Aktiv medlem
GUIDE - Montera själv - GUIDE
Pillard sa:
Vad säger de riktiga nördarna här om avstånd till gamla hål. Nu när jag ska montera ett par Beast efter Radical visar det sig att bakre hålen på tådelen hamnar rejält nära de gamla hålen om jag försöker montera på recommend. Nu har jag hela tiden funderat på att ha dem -0,5 ändå så det gör kanske inte så mycket. Men frågan är ifall jag måste montera bak dem ännu mer. När jag mäter är det 6mm från centrum på det nya hålet till kanten på det gamla hålet. Detta skulle innebära att om jag är rejält exakt så borde nya hålet sticka ut 1,75mm mot det gamla. 6mm - 1,75mm = 4,25mm och då är ju avståndet större än håldiametern på 3,5mm. MEN, här kommer min egentliga fundering. Kan jag utgå från att håldiametern är just 3,5 för att jag använt 3,5mm borr och tänker använda samma igen? När jag drog i skruven i gamla hålet lär ju gängorna skurit upp godset i en större diameter än själva borrhålet och detsamma lär ju hända även när jag skruvar i dessa. Hur mycket marginal bör jag ta för detta? Eller är den marginalen inräknad när man pratar om att lägga en borrhålsdiameter emellan? Nämnas bör att det bara är de bakre tåskruvarna som ligger i farozonen, övriga hål får god marginal.
Citerar mig själv från tidigare i denna tråd

snorkel sa:
Ja, värma måste man nog om epoxin skall ha en chans att dra in i träet. Om man fyller gamla hål med epoxi så är det viktigt att låta skidorna ligga plant tills det härdat, annars rinner epoxin ut hur seg den än verkar. Även vid fyllning av gamla hål borde man värma, antagligen går det bra att borra mycket nära eller t.o.m överlappa ett sådant hål. I länken ovan testade de att borra ett stort hål, fyllde med epoxi och satte ned skruven rakt ned. Blev ungefär lika starkt som ett vanligt hål om jag kommer ihåg rätt.
Vill påstå att detta med en håldiameter emellan är en gammal tumregel från tiden före epoxi.
Kom ihåg att använda långsamhärdande epoxi, speciellt om du värmer annars stelnar den direkt.
Tvivlar du på att det håller så montera inserts, då håller det garanterat.
 
Senast ändrad:

Pillard

Aktiv medlem
GUIDE - Montera själv - GUIDE
Ok, så om jag kladdar i epoxi i de nya hålen (de gamla är redan pluggade med trälim så blir nog svårt att få i epoxi) så skulle det gå att dra dem ännu närmare? Det vore väl iof gött att kunna dra dit dem på strecket...
 

snorkel

Aktiv medlem
GUIDE - Montera själv - GUIDE
Det är de hål du inte har skruvar i, dvs de gamla som behöver epoxi för att hålla emot trycket från ett nytt näraliggande hål så att inte mellanliggande material kollapsar. Borra ur trälimmet och fyll med epoxi är tipset.
 

Pillard

Aktiv medlem
GUIDE - Montera själv - GUIDE
Förresten, borde inte pluggarna göra det jobbet? Jag har alltså dragit riktiga plugg också och inte bara trälim förstås....
 

snorkel

Aktiv medlem
GUIDE - Montera själv - GUIDE
Pillard sa:
Förresten, borde inte pluggarna göra det jobbet? Jag har alltså dragit riktiga plugg också och inte bara trälim förstås....
Det vet du nog bäst själv. Är det stenhårda plugg som fyller ut 110% inklusive gängor och inte ger sig alls eller är det balsaträ?
 

Pillard

Aktiv medlem
GUIDE - Montera själv - GUIDE
snorkel sa:
Pillard sa:
Förresten, borde inte pluggarna göra det jobbet? Jag har alltså dragit riktiga plugg också och inte bara trälim förstås....
Det vet du nog bäst själv. Är det stenhårda plugg som fyller ut 110% inklusive gängor och inte ger sig alls eller är det balsaträ?
Bra fråga det där. Pluggarna är av typen jag fick plocka en näve av i en seriös verkstad. Misstänker dock att de inte fyller ut lika bra som epoxi, även om det gick en del kraft för att slå i dem. Hm, det blir till att kladda epoxi ikväll för första gången ändå ;)
 

Pillard

Aktiv medlem
GUIDE - Montera själv - GUIDE
En fundering, som hänger ihop lite men ändå inte riktigt. Om man ska borra ur ett pluggat hål för att stärka upp med epoxi, vilken borrdismeter skulle ni använda? Ursprungshålen är borrade med 3,5mm borr i träskida. Men min fundering är att samma skruvar även funkar med 4,1mm borr i metallskida. Man kan ju då anta att skruven grävt omkring i godset med en diameter av över 4,1mm. Närmaste borret i lådan är 5mm men frågan är om det är för stort?
 

Piglet55

Medlem
GUIDE - Montera själv - GUIDE
Pillard sa:
En fundering, som hänger ihop lite men ändå inte riktigt. Om man ska borra ur ett pluggat hål för att stärka upp med epoxi, vilken borrdismeter skulle ni använda? Ursprungshålen är borrade med 3,5mm borr i träskida. Men min fundering är att samma skruvar även funkar med 4,1mm borr i metallskida. Man kan ju då anta att skruven grävt omkring i godset med en diameter av över 4,1mm. Närmaste borret i lådan är 5mm men frågan är om det är för stort?
Om du har pluggat med vanliga plastplugg från skidverkstaden så är det bara att köra med 3,5 borren. När du har borrat bort tillräckligt mkt av pluggen så kommer resterna av pluggen att följa med har jag upptäckt.
 

Pillard

Aktiv medlem
GUIDE - Montera själv - GUIDE
Just precis såna pluggar som sitter i. Dock är de ju även trälimmade i och när jag borrar med 3,5mm borr så ser jag ju hur det blir ett hål mitt i pluggen medan ytterkanterna på pluggen sitter kvar. Helst vill jag ju göra allt ordentligt så då borde väl 5mm borr vara det bästa för epoxin borde väl bli minst lika stark som skidan var där från början?
 

Pillard

Aktiv medlem
GUIDE - Montera själv - GUIDE
Ännu en följdfråga nu. Det brukar ju ofta i det här forumet pratas om långsamthärdande epoxi. Var får ni tag i den? Det enda jag har lyckats hitta är 4-timmars och tänkte att "det här blir nog bra". Jag gjorde i ordning en liten tratt och skaffade en mugg att blanda i och tänkte nu jävlar. Till min fasa insåg jag att den här hysteriskt häftande massan är absurt trögflytande. Försökte mig på att värma koppen i lite varmvatten (alltså precis kokat) och tyckte väl att det blev lite lösare och hällde ner i tratten. Resultatet blev ju föga imponerande. Så nu tänkte jag göra om ordentligt och lät koppen stå i varmvatten i 10 minuter och när jag kom tillbaka, tadaa! Limmet var nu en hård puck i koppen.

Nu till min egentliga fråga, hur fasen får ni tag på det som ni alla pratar om och hur får ni den att rinna så den verkligen kommer ner i hålen? Den geggan jag fick till var ju som att försöka trycka ner smetig silikon typ.
 

Hasse_Lindborg

Aktiv medlem
GUIDE - Montera själv - GUIDE
Pillard sa:
Ännu en följdfråga nu. Det brukar ju ofta i det här forumet pratas om långsamthärdande epoxi. Var får ni tag i den? Det enda jag har lyckats hitta är 4-timmars och tänkte att "det här blir nog bra". Jag gjorde i ordning en liten tratt och skaffade en mugg att blanda i och tänkte nu jävlar. Till min fasa insåg jag att den här hysteriskt häftande massan är absurt trögflytande. Försökte mig på att värma koppen i lite varmvatten (alltså precis kokat) och tyckte väl att det blev lite lösare och hällde ner i tratten. Resultatet blev ju föga imponerande. Så nu tänkte jag göra om ordentligt och lät koppen stå i varmvatten i 10 minuter och när jag kom tillbaka, tadaa! Limmet var nu en hård puck i koppen.

Nu till min egentliga fråga, hur fasen får ni tag på det som ni alla pratar om och hur får ni den att rinna så den verkligen kommer ner i hålen? Den geggan jag fick till var ju som att försöka trycka ner smetig silikon typ.
Jag kör bara med ett sådan där som kommer i en spruta med två "utgångar" på så man blandar på papper och har i hålet? Det har jag kört på alla mina skidor med inserts än så länge..
 

rabbit

Aktiv medlem
GUIDE - Montera själv - GUIDE
Pillard sa:
Ännu en följdfråga nu. Det brukar ju ofta i det här forumet pratas om långsamthärdande epoxi. Var får ni tag i den? Det enda jag har lyckats hitta är 4-timmars och tänkte att "det här blir nog bra". Jag gjorde i ordning en liten tratt och skaffade en mugg att blanda i och tänkte nu jävlar. Till min fasa insåg jag att den här hysteriskt häftande massan är absurt trögflytande. Försökte mig på att värma koppen i lite varmvatten (alltså precis kokat) och tyckte väl att det blev lite lösare och hällde ner i tratten. Resultatet blev ju föga imponerande. Så nu tänkte jag göra om ordentligt och lät koppen stå i varmvatten i 10 minuter och när jag kom tillbaka, tadaa! Limmet var nu en hård puck i koppen.

Nu till min egentliga fråga, hur fasen får ni tag på det som ni alla pratar om och hur får ni den att rinna så den verkligen kommer ner i hålen? Den geggan jag fick till var ju som att försöka trycka ner smetig silikon typ.
Marin-epoxi, sånt man använder när man bla bygger vindsurfingbrädor. Finns på välsorterade båt-affärer bla. Kolla efter West Systems, en liten burk härdare och en stor burk epoxi.
Men som Hasse_Lindborg säger så räcker det nog mer än väl med vanligt clas-ohlsson snabbhärdande.
Men marin-epoxi är mer lättarbetat (rinnande) och blir nog rejält mycket starkare.
Troligen onödigt starkt om allt annat görs rätt. :D
 
Senast ändrad:

Pillard

Aktiv medlem
GUIDE - Montera själv - GUIDE

@rabbit ah nu börjar jag förstå. Sånt som
@hasse_lindborg nämner låter som loctites 5minuters. Jag provade deras 4-timmars och som sagt det var som att försöka smeta ner trögflytande tandkräm typ. Alltså helt omöjligt att få det att fylla ut hålet rejält. Eftersom mitt mål är att stärka upp materialet från tidigare skruvhål för att kunna montera nära tidigare hål vill jag inte riskera att ha massa poröst material som kan ge med sig.
 

Hasse_Lindborg

Aktiv medlem
GUIDE - Montera själv - GUIDE
Pillard sa:
@rabbit ah nu börjar jag förstå. Sånt som
@hasse_lindborg nämner låter som loctites 5minuters. Jag provade deras 4-timmars och som sagt det var som att försöka smeta ner trögflytande tandkräm typ. Alltså helt omöjligt att få det att fylla ut hålet rejält. Eftersom mitt mål är att stärka upp materialet från tidigare skruvhål för att kunna montera nära tidigare hål vill jag inte riskera att ha massa poröst material som kan ge med sig.
Som sagt vi/jag har aldrig arbetat med något annat och det har alltid hållit. Lite jobbigt att få ur skruvarna med det om man använder det i alla fall. Och det är inte trögflytande? Men du får nog inte blanda ut för mycket för då blir det trögt. Jag kör för två hål åt gången. Så har i det i hålen, i med inserten, skruven eller pluggen var det nu är du skall ha i.
 

Pillard

Aktiv medlem
GUIDE - Montera själv - GUIDE
Mm, för @hasse_lindborgs syfte skulle det nog funka bra faktiskt. Då skulle idragandet av skruven dra med sig limmet ner i hålet och det skulle nog sitta så det räcker sen. Jag ska ju däremot fylla igen ett helt hål på 5mm, antagligen med lite sprickor från gängor i kanterna för att sen kunna borra i nya skruvar precis bredvid. Då vill jag ju att hålet ska bli helt fullt med lim.

Får helt enkelt ta en tur ikväll förbi Erlandssons brygga och kanske ut till Biltema också. Det är en jäkla bit dock ;)
 

Hasse_Lindborg

Aktiv medlem
GUIDE - Montera själv - GUIDE
Pillard sa:
Mm, för @hasse_lindborgs syfte skulle det nog funka bra faktiskt. Då skulle idragandet av skruven dra med sig limmet ner i hålet och det skulle nog sitta så det räcker sen. Jag ska ju däremot fylla igen ett helt hål på 5mm, antagligen med lite sprickor från gängor i kanterna för att sen kunna borra i nya skruvar precis bredvid. Då vill jag ju att hålet ska bli helt fullt med lim.

Får helt enkelt ta en tur ikväll förbi Erlandssons brygga och kanske ut till Biltema också. Det är en jäkla bit dock ;)
Jag har kört med det i alla lägen skriver jag? Även om monteringar på korta avstånd med andra ord. Ger ingen mening i min värld att använda något annat. På mitt lim står det att det skall härda i 24 timmar innan man får använda sakerna.

Om du skall in med båtepoxi så är det en helt annat arbete. Och glöm inte att skicka ut din tjej då så hon inte andas in ångorna. Kanske inte det bästa för henne just nu. (talar av egen erfarenhet av att laga en del boards med Epoxi)
 

somebody

Ny medlem
GUIDE - Montera själv - GUIDE
Trä är ju poröst och nackdelen med att använda det där 5 minuters limmet är ju att det inte hinner suga speciellt mycket innan det härdar och därför mest bara blir en plugg i gamla hål där mer lättflytande epoxy stärker upp träet mer!
 

Pillard

Aktiv medlem
GUIDE - Montera själv - GUIDE
Ah, antog att du inte gjort just sådana dumdristiga manövers som jag tänkte prova. Kruxet är att jag inte ens lyckats hitta 24-timmars. Det verkar ha utgått överallt och alla butiker anger hela tiden "supersnabbt" som nåt positivt...

Frun behöver jag inte skicka ut, då hon är i normaltillstånd. Dottern däremot kanske jag borde skicka ut ;)

Om jag nu skulle omvärdera och köra på 4-timmars ändå (det sitter ju lite i hålen nu men långt ifrån fyllda. Jag försökte fylla men när jag stack hål på ytan med en spik sjönk det undan totalt och var som bäst lite klet utmed kanterna i hålet) Hur fasen får man i det på ett bra sätt? Massan man får ut är ju mest seg kräm så att hälla ner i hålen är ju helt uteslutet.

@somebody Jag känner inget behov av att stärka upp träet men jag vill ju iaf att hålet ska bli rejält fyllt så det inte blir en massa luftfickor. Jag hade också tänkt mig att kanske slippa använda epoxi i de nya hålen eftersom trälimmet är så mycket smidigare att skruva i...
 

somebody

Ny medlem
GUIDE - Montera själv - GUIDE
Det är väl ingen skillnad på att skruva i trälim och epoxy som inte har härdat? Inte vad jag har märkt i vart fall men då har jag bara använt lättflytande historier som är tänkta till laminering och liknande. Mest för att laga topsheets och liknande där det är fint när det blöter upp ordentligt och inte härdar direkt men jag har även blaskat i skruvhål och inbillar mig att när det suger så pass bra så stärker det helt enkelt upp materialet mellan hålen en aning och inte bara får skruven att sitta in i helvete hårt.
 

Pillard

Aktiv medlem
GUIDE - Montera själv - GUIDE
Iof möjligt, men det borde vara en jävla skillnad att skruva ur dem sen? Jag tänker också att själva skruvandet alltid kommer att pressa upp lite lim ur hålet och ifall det kommer i kontakt med bindningen känns det som att det kan bli ett rejält helvete att få bort dem...
 

somebody

Ny medlem
GUIDE - Montera själv - GUIDE
Ja det blir ju aningens värre att få bort skiten men om man värmer skallen på skruven med en lödkolv så går det oftast lätt! Det andra är nog ett större problem om man använder den där sega massan som kommer ur dom där dubbelsprutorna men med en mer lättflytande historia blir hålet mer marinerat än fyllt av lim och då finns det inte så mycket som kan tryckas upp.
 

Pillard

Aktiv medlem
GUIDE - Montera själv - GUIDE
Hm, fan! Det låter ju som att jag borde se till att få tag i något rejält rinnigt lim men utifrån vad
@hasse_lindborg säger så är ajg sjukt osugen på att behöva jobba utomhus...
 

Pillard

Aktiv medlem
GUIDE - Montera själv - GUIDE
Hahaha! Med tanke på att det borde ta typ fem minuter känns det som väldigt mycket kringjobb för väldigt lite faktiskt jobb ;)
 

somebody

Ny medlem
GUIDE - Montera själv - GUIDE
Vi snackar ju relativt små mängder, det är skillnad på att laminera brädor och fylla typ 8 skruvhål. Blanda ute på balkongen, bron eller på fönsterbrädan, dra på köksfläkten och lägg skidorna på spisen och jobba där. För att slippa eventuell allergi så använd handskar, stoppa inte näsan i flaskan med härdare och peta dig inte i ögon, klia på pungen eller på annan bar hud med kladdiga fingrar. Primenta har allt du behöver.
 

waxoff

Aktiv medlem
GUIDE - Montera själv - GUIDE
Pillard sa:
Jag ska ju däremot fylla igen ett helt hål på 5mm, antagligen med lite sprickor från gängor i kanterna för att sen kunna borra i nya skruvar precis bredvid. Då vill jag ju att hålet ska bli helt fullt med lim.
Dränk stålull eller slipspån av trä i epoxyn och peta hålet fullt av det. Då armerar du limmet och får en satans stadig plugg. Har du lyckats peta i tillräckligt med epoxy och stålull i ett hål går det aldeles utmärkt att sedan borra i och t.o.m. dra i en ny skruv i det.

Har t.o.m. sett exempel där ett nytt borrhål till del överlappat ett gammalt (som var epoxy/stålullsfyllt) och i vilket skruven satt hur bra som helst.
 

OHellsing

Medlem
GUIDE - Montera själv - GUIDE
Behöver du få snabbhärdande epoxy mer lättflytande så är det bara att värma med en hårtork (kanske varmluftspistol). Räcker oftast med ett par tiotal sekunder.

Fyll hålet med geggan och värm. Ta lite extra lim eftersom det kommer att sugas upp en del i skidan när det bli lättflytande.
 

Pillard

Aktiv medlem
GUIDE - Montera själv - GUIDE
somebody sa:
Vi snackar ju relativt små mängder, det är skillnad på att laminera brädor och fylla typ 8 skruvhål. Blanda ute på balkongen, bron eller på fönsterbrädan, dra på köksfläkten och lägg skidorna på spisen och jobba där. För att slippa eventuell allergi så använd handskar, stoppa inte näsan i flaskan med härdare och peta dig inte i ögon, klia på pungen eller på annan bar hud med kladdiga fingrar. Primenta har allt du behöver.
Nånting hitåt verkar ju ganska prisvärt och bra... http://www.primenta.se/epoxi-typ-l-med-hardare-l.html

Värmevarianten provade jag genom att ställa ner koppen i nykokt vatten men det blev bara lite lösare. Fortfarande smått omöjligt att få ner i hålet dock så jag misstänker att en hårtork inte direkt lär göra det mer rinnigt?
 

Snödjup

Freeride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer
Topp