GUIDE - Montera själv - GUIDE

Pillard

Aktiv medlem
GUIDE - Montera själv - GUIDE
Just den där jag provade. Då till följdfrågan, hur fan fick du ner den ordentligt i hålen? Om man nu inte ska dra i en skruv efter för då hjälper ju skruven till som sagt.
 

RWD

Aktiv medlem
GUIDE - Montera själv - GUIDE
Det här är bra epoxi som finns med olika härdare för olika härdningstider.
Går att rengöra verktyg mm. med vanlig ättiksblandning. Blir stenhårt och väter bra.
Jag har lagat båtskrov underifrån med detta och bra resultat.
http://www.watski.se/MAS-handy-kit-Epoxy-1130n
Blanda med detta
http://www.watski.se/Silica-113sW
eller hackad glasfiberväv som finns billgt på biltema:
http://www.biltema.se/sv/Bat/Kemikalier/Glas--och-Kolfiber/Glasfibervav-30512/

OBS! Det är viktigt att blanda epoxin mycket noga för att det ska härda och även rätt dosering (lika illa med för mycket som för lite härdare). Blanda först i en bägare och häll sedan över i en annan och blanda igen.

Som sagts tidigare, skyddshandskar/glasögon/gärna mask och välventilerat. Undvik absolut hudkontakt.
 
Senast ändrad:

MnO

Aktiv medlem
GUIDE - Montera själv - GUIDE
Problemet med snabbepoxy oavsett märke är att den har en MYCKET kort flytande tid om man värmer den. Det rör sig om under en minut innan det härdar om den är runt 50 grader. Långsamthärdande epoxy finns i tubformat på de flesta välsorterade bygghandlar. Specialprodukter som lamineringsepoxy och marinditon är också bra, men det är oftast rätt kladdigt att hålla på med större förpackningar. För lagning av surfbrädor eller större operationer på skidor kan det vara nödvändigt att ha halvlitersburkar, men för att montera bindningar räcker garanterat två tuber eller en tvådelad spruta i vanligt konsumentformat.

Är det 4 timmars härdningstid är det att klassa som långsamt härdande. Den är tjock och omöjlig att få ner i hål om man inte värmer den. Värm först skidan med en hårtork så att den är tydligt varm. Sedan värmer du det blandade limmet innan du applicerar det på skidan. Då kommer det att bli väldigt lättflytande och rinna ner mycket bättre än snabbepoxy. Om inte det fungerar måste du ha fått tag på ett udda lim, för det har alltid fungerat för min del.

Angående Biltemas lamineringsepoxy så tycker jag att det är överladd att köpa så stora förpackningar som sagt, men jag tycker faktiskt att det är riktigt bra i relation till priset. Det har härdat ut fullständigt och har blivit slipbart utan några som helst konstigheter alla gånger jag har testat det på både skidor och surfbrädor. Förutom en aningen skarp doft i jämförelse med vissa andra typer så har jag inga klagomål.

Vanligen får man inga problem med allergi om man är noga med att använda skyddshandskar under blandning och applicering och sen undviker att slipa limmet. Värmer man måttligt vid appliceringen ångar det inte speciellt mycket heller. Det luktar ju enormt mycket mindre än tex kontaktlim eller andra lim med mer lösningsmedel. Men slipdamm från epoxy är RIKTIGT elakt ur allergisynpunkt. En enda exponering kan utlösa livslång allergi, så var ytterst varsam med det.
 

RWD

Aktiv medlem
GUIDE - Montera själv - GUIDE
Angående Biltemas epoxi så kan det vara så att den kräver extrem noggrannhet vid dosering och eller blandning. Vet flera vana med epoxi som inte har lyckats att få den att härda fullständigt.

Anledningen till att jag rekommenderade MAS är att den används och är framtagen just för applicering på trä då den har låg viskositet och mättar träfibrer bra.
Annars instämmer jag med att det är väl stora förpackningar för att fylla hål, men har man användning för det till annat så.
Om epoxi får stå ett tag och speciellt lite svalt så blir det lite trögflytande, men ställer man flaskan i lite varmt vatten ett tag så blir den mer lättflytande igen.
 

Pillard

Aktiv medlem
GUIDE - Montera själv - GUIDE
Sådär, nu sitter bindningarna på plats men det ska bli jäkligt spännande att prova första gången. Jag lyckades få tag på en annan entimmes-epoxi i en bygghandel som var betydligt mer lättflytande men den torkade ju istället jäkligt fort. Problemet jag upplevde sen med både den och den 4-timmars jag använt innan är tillskapandet av luftbubblor. Eftersom limmet inte direkt rinner ner (trots värmning med hårtork så pass att koppen jag blandade i började ändra form) så kommer ju luft hela tiden med ner i hålet.

Men men, ska bli intressant att se vad som händer vid lite press på skidorna. Ska ju dock tilläggas att de främre tå-hålen går rejält fritt från gamla monteringen så det borde sitta ordentligt ändå.
 

herrgard

Medlem
GUIDE - Montera själv - GUIDE
Hur noga är det egentligen med borret? Har ett par Down CD102 som ju är träkärna med lite kolfiber i sig och jag råkar ha en 4 mm träborr. Duger det?

Hur gör man med piggen som sticker ut, ska den räknas med eller inte i djupmätningen? Spetsen sticker ut 1,5mm.

4 mm träborr.
 

Pillard

Aktiv medlem
GUIDE - Montera själv - GUIDE
Nu kanske jag är fel person att lita på här men jag kan iaf säga att jag knipsat av min spets på borret och istället förborrat med ett väldigt litet borr för att få lite styrning i början.

När det gäller skidor med mycket kolfiber är väl tanken att använda lite grövre borr och epoxi istället för mindre borr och våld, som på träskidor. Kolfibern har väl en tendens att spricka annars istället för att dra fast via gängorna.
 

somebody

Ny medlem
GUIDE - Montera själv - GUIDE
Är det trä så 3.5-3.6mm. Jag borrade mina cd3 med det i vart fall! Spetsen hade jag inte brytt mig om så länge den inte går igenom skidan när du har borrat dina 9mm
 

snorkel

Aktiv medlem
GUIDE - Montera själv - GUIDE

@herrgard Fanns tidigare mätningar redovisade på telemarktalk på utdragningskraft för skruvar innan sajten kraschade. Edit. hittade en tabell länk


De visade att i träskidor så blir det inte bättre av 3.6 mm borr, troligen pga av att träet dras sönder av skruven så du kan använda 4 mm borr men vingla inte runt så det blir för stort. Använd epoxi.


DIN standard för alpinbindningar kräver minst 292 lbs utdragningskraft. Notera även rad 4 i tabellen, stort hål fyllt med epoxi som en skruv sedan trycks rakt ned i.

Gänga inte hålen då blir det genomgående svagare. Nu är det väl bara skidverkstäder som gängar innan de skruvar men de vet sällan varför de gör som de gör, de bara kör på enligt fort men fel principen.
 
Senast ändrad:

herrgard

Medlem
GUIDE - Montera själv - GUIDE
Hur farligt är det med bubblor i belaget? Har en ensam skruv som ger en minimal bubbla under sig. Hålet ska vara lite djupare borrat så det borde inte bubbla ut just där... Hålet har också epoxi i sig.
 

snorkel

Aktiv medlem
GUIDE - Montera själv - GUIDE
Bromsar säkert en del om du jagar hundradelar annars spelar det ingen roll. Bulor brukar ge sig lite med tiden men inte helt. Möjligen är det epoxin som tar emot. Planslipning fixar det hela men med flera slipningar lär det väl bli hål vid bulan så småningom. Även om man borrat tillräckligt djupt så gäller det att få ut allt borrspån ur hålet.
 

herrgard

Medlem
GUIDE - Montera själv - GUIDE
Okay. Ja nu löste det sig ändå för jag råkade borra rakt igenom skidan. Ingen bubbla nu i alla fall. Nu får jag öva på att laga belag också. Jippi!
 
Senast ändrad:

Pillard

Aktiv medlem
GUIDE - Montera själv - GUIDE
Jag gjorde också en bubbla, genom att borra liite för djupt. Tog fram mattkniven och jämnade till, såsåm man gör med kratern som blir på ovansidan efter borrning
 

Ludiu

Medlem
GUIDE - Montera själv - GUIDE
Tja!

Monterade bindningar för första gången igår. Det blev ganska bra tror jag. Efter att hålen borrats skar vi bort kratern som stack upp ovanför ytan på skidan. Sen la jag i lite epoxy i hålen och drog i skruven. Jag tog i ganska mycket tror jag. Alla nöjda, alla glada. Men, när jag kollade till det idag så ser jag att det är en liten glipa mellan bindningen och skidan. Förmodligen har en ny "krater" bildats när jag drog i skruven. Glipan är någon tiondels millimeter.

Min fråga är om detta spelar någon roll? Kan jag skruva ur skruven, skära bort kratern och försiktigt skruva i samma hål?

Tillägg: Marker Duke i K2 Annex 108
 
Senast ändrad:

MnO

Aktiv medlem
GUIDE - Montera själv - GUIDE
Ludiu sa:
Tja!

Monterade bindningar för första gången igår. Det blev ganska bra tror jag. Efter att hålen borrats skar vi bort kratern som stack upp ovanför ytan på skidan. Sen la jag i lite epoxy i hålen och drog i skruven. Jag tog i ganska mycket tror jag. Alla nöjda, alla glada. Men, när jag kollade till det idag så ser jag att det är en liten glipa mellan bindningen och skidan. Förmodligen har en ny "krater" bildats när jag drog i skruven. Glipan är någon tiondels millimeter.

Min fråga är om detta spelar någon roll? Kan jag skruva ur skruven, skära bort kratern och försiktigt skruva i samma hål?

Tillägg: Marker Duke i K2 Annex 108
Normalt sett bildas det inga "kratrar" när man borrar, så det låter konstigt. Ett vasst borr ger ett rent hål enbart och inget som sticker ut, förutom lite topsheetrester möjligen. Däremot lyfter topsheetet en del när man drar i skruven, men även det brukar dra till sig när man skruvar i bindningen. Är du säker på att det inte är en för lång skruv eller att du har borrad för grunt? En annan tänkbar felkälla är om du inte har fått bort allt borrspån så att det ligger ivägen för skruven längst ner i hålet.
 

Ludiu

Medlem
GUIDE - Montera själv - GUIDE
MnO sa:
Ludiu sa:
Tja!

Monterade bindningar för första gången igår. Det blev ganska bra tror jag. Efter att hålen borrats skar vi bort kratern som stack upp ovanför ytan på skidan. Sen la jag i lite epoxy i hålen och drog i skruven. Jag tog i ganska mycket tror jag. Alla nöjda, alla glada. Men, när jag kollade till det idag så ser jag att det är en liten glipa mellan bindningen och skidan. Förmodligen har en ny "krater" bildats när jag drog i skruven. Glipan är någon tiondels millimeter.

Min fråga är om detta spelar någon roll? Kan jag skruva ur skruven, skära bort kratern och försiktigt skruva i samma hål?

Tillägg: Marker Duke i K2 Annex 108
Normalt sett bildas det inga "kratrar" när man borrar, så det låter konstigt. Ett vasst borr ger ett rent hål enbart och inget som sticker ut, förutom lite topsheetrester möjligen. Däremot lyfter topsheetet en del när man drar i skruven, men även det brukar dra till sig när man skruvar i bindningen. Är du säker på att det inte är en för lång skruv eller att du har borrad för grunt? En annan tänkbar felkälla är om du inte har fått bort allt borrspån så att det ligger ivägen för skruven längst ner i hålet.
Borrade 9,5mm ungefär och blåste ur det med tryckluft efter. Så det borde inte bottnat. Samt att det är ju på alla 9 skruv på båda skidorna. Bindningarna glappar ju ingenting (med handkraft). Så jag funderar ju på om det spelar roll egentligen? Det var plasten från topsheetet vi skar bort.
 
Senast ändrad:

herrgard

Medlem
GUIDE - Montera själv - GUIDE
Är det glipa ända in till skruven eller bara plast i ytterkant som inte ligger mot skidan?
 

MnO

Aktiv medlem
GUIDE - Montera själv - GUIDE
Jag tror Herrgard är problemet på spåren. Jag skulle tro att bottenplattan flexar en aning och att du därmed inte får full kontaktyta. Duke (och övriga Markers) har ju plastbottenplatta och den kan ge sig en del. Lys med en lampa och se om du ser om plattan ligger an mot skidan vid skruvarna.
 

mjonasson

Ny medlem
GUIDE - Montera själv - GUIDE
Ibland så låser/gängar skruven onödigt mycket i bindningen eller bottenplattan också och då kan man få liknande fenomen. En liten glipa man inte kan dra ihop för skruven låser i bindningen istället för i skidan så att säga... De gångerna har jag fått dra fast bindningen mot skidan med en skruvtving innan jag dragit i skruvarna. Hoppas det bara är bottenplattan som flexar som de andra var inne på!
 

Ludiu

Medlem
GUIDE - Montera själv - GUIDE
Det är lite svårt att se, men när jag lyser på det glänser det som att det antingen är topsheetet (men tror inte det) eller epoxy som tvingats upp ur hålet. Så bindningen vilar nu eventuellt på 9st kuddar med Ø8-12mm av epoxy. Bindningen rör ju sig som sagt inte, och vet inte hur mycket det spelar roll att den inte får stöd från hela bottenplattan mot skidan.
 

bootfitta

Medlem
GUIDE - Montera själv - GUIDE
Hmm, lite knepigt att vänta med detta, men det du borde gjort är att släppa på skruvarna lite, och sedan dra i dom igen. Då går dom ner i botten.
 

GoranC

Aktiv medlem
GUIDE - Montera själv - GUIDE
Gör om gör rätt, att åka med dom där distanserna mellan bindning och skida kan ju inte vara bra när du får rejält tryck på det.
Min erfarenhet av hemmamontage är att just det där med att kolla att man får ned hela plastplattan mot skidan är lätt att missa.
Man får ta i rätt rejält för att få ner plattan sista biten mot skidan, lim som skall pressas upp och ut mellan platta och skida, betydligt mer än jag tyckte var lagom. Men som Bootfitta skriver skruva upp och ned skruven på nytt underlättar.
 

Ludiu

Medlem
GUIDE - Montera själv - GUIDE


Skruvade av bakre fästet på ena skidan nu. Det verkar inte som vi gjort något fel vid monteringen. Det verkar snarare vara så att plasten i fästet deformerats lite grann runt skruven (av användning antar jag). Så, bindningen har ju kontakt med skidan. Jag kommer låta det vara så och hoppas att det håller. Men man kan ju tänka på att Dukes plastdetaljer eventuellt deformeras lite vid mycket användning..
 

magnus

Ny medlem
GUIDE - Montera själv - GUIDE
Hej!
Det verkar ju vara ganska klart vilken borrdimension och borrdjup som ska användas för olika typer av skidor samt att det oftas står specat på skidorna från tillverkaren. Jag undrar vilken skruvdimension detta är baserat på? Håldiametern som ska användas är ju mycket beroende vilken skruvtyp och dimension som används. Är det standardiserat så att alla bindningar har samma skruvtyp/dimension?
 

MnO

Aktiv medlem
GUIDE - Montera själv - GUIDE
gettan sa:
Vad för plugg kan man använda om man inte bor nära någon skidaffär? Funkar någon vanlig plugg från biltema? http://www.biltema.se/sv/Bygg/Fastelement/Plugg/Kombiplugg/Plastplugg-10-st-2000030558/
Nej, sådana pluggar har en helt annan funktion. Pluggen för skidor har i uppgift att täta hålet mot fuktintrång och då är det inte optimalt med den där typen... :)

Nödlösningen brukar vara att dra i någon form av lim rakt ner i hålet. Epoxy är det vanligaste. Det är svårt att undvika att limmet sätter sig efter härdning och det brukar bli luftbubblor i några av hålen. Men det tätar. Annars fungerar smältlim också skapligt. Liksom silikon. Men det blir inte lika bra som plastplugg+lim.
 

RWD

Aktiv medlem
GUIDE - Montera själv - GUIDE
Något som jag har provat och funkar väldigt bra är marine-epoxy (epoxispackel) som är till för att användas att fylla ex-vis skruvhål och mindre skador under vattenlinjen på båtar mm.
Det blir väldigt starkt och du kan göra nya hål i princip kant i kant med det gamla.
Rensa ur det gamla hålet från eventuella limrester ordentligt bara.
http://verktygsboden.se/spackel/marine-epoxy-270-g?gclid=CJ7Kopr7otECFcSfGwodo6QIzg
Det håller länge även om du har öppnat förpackningen bara du stänger ordentligt efteråt. Har använt över tre år gammal epoxi utan problem.

Lite kladdigt är det och du får använda en tandpetare eller liknande för att trycka hål på luftbubblor.
maskera ordentligt runt hålet annars blir det kladdigt runt hela hålet.
 
Senast ändrad:

Pillard

Aktiv medlem
GUIDE - Montera själv - GUIDE
Nån i den här långa tråden som har kvar mallen för Beast 16? Den verkar inte gå att ladda ner på Stockholmviews längre
 

Pillard

Aktiv medlem
GUIDE - Montera själv - GUIDE
rabbit sa:
Pillard sa:
Nån i den här långa tråden som har kvar mallen för Beast 16? Den verkar inte gå att ladda ner på Stockholmviews längre
https://www.mediafire.com/?o9baa6sb1xqrarn,lgwgtorke296kbk
Nice! Nu bara spännande att se ifall jag lyckas göra om det igen. Sist jag monterade Beast tyckte jag att längden inte verkade stämma. Kan det vara så dock att häldelen ska vara framskruvad så långt det går för att få maximalt med "travel" bakåt i fjädern?

Förresten, ingen som sitter på en template för Vipec också? Jag hittade någon men den saknar ju "mall" för avståndet mellan häl- och tådel.
 

RWD

Aktiv medlem
GUIDE - Montera själv - GUIDE
Pillard sa:
rabbit sa:
Pillard sa:
Nån i den här långa tråden som har kvar mallen för Beast 16? Den verkar inte gå att ladda ner på Stockholmviews längre
https://www.mediafire.com/?o9baa6sb1xqrarn,lgwgtorke296kbk
Nice! Nu bara spännande att se ifall jag lyckas göra om det igen. Sist jag monterade Beast tyckte jag att längden inte verkade stämma. Kan det vara så dock att häldelen ska vara framskruvad så långt det går för att få maximalt med "travel" bakåt i fjädern?

Förresten, ingen som sitter på en template för Vipec också? Jag hittade någon men den saknar ju "mall" för avståndet mellan häl- och tådel.
http://www.powderguide.com/communit...g-bindung-schnell-und-praezise-montieren.html
 

Pillard

Aktiv medlem
GUIDE - Montera själv - GUIDE
RWD sa:
Pillard sa:
rabbit sa:
Nice! Nu bara spännande att se ifall jag lyckas göra om det igen. Sist jag monterade Beast tyckte jag att längden inte verkade stämma. Kan det vara så dock att häldelen ska vara framskruvad så långt det går för att få maximalt med "travel" bakåt i fjädern?

Förresten, ingen som sitter på en template för Vipec också? Jag hittade någon men den saknar ju "mall" för avståndet mellan häl- och tådel.
http://www.powderguide.com/communit...g-bindung-schnell-und-praezise-montieren.html
Tackar så mycket! Alltid lika spännande när man drar första borret i en ny skida; "har jag mätt rätt nu?"
 

RWD

Aktiv medlem
GUIDE - Montera själv - GUIDE
Pillard sa:
RWD sa:
Pillard sa:
Nice! Nu bara spännande att se ifall jag lyckas göra om det igen. Sist jag monterade Beast tyckte jag att längden inte verkade stämma. Kan det vara så dock att häldelen ska vara framskruvad så långt det går för att få maximalt med "travel" bakåt i fjädern?

Förresten, ingen som sitter på en template för Vipec också? Jag hittade någon men den saknar ju "mall" för avståndet mellan häl- och tådel.
http://www.powderguide.com/communit...g-bindung-schnell-und-praezise-montieren.html
Tackar så mycket! Alltid lika spännande när man drar första borret i en ny skida; "har jag mätt rätt nu?"
Ja, fördelen med de mallarna jag länkade till är att alla mått är med. Bra för kontrollmätning.
Var försiktig med borrdjupet också. Och noga med centreringen. Jag lägger alltid klossar eller liknande mot stålkanterna och mäter ut mitten. en markering vid fram respektive bakkant av mallen. Och se till att du tejpar ihop mallen för tå och häldel rakt :) så ska det nog bli bra
 

Pillard

Aktiv medlem
GUIDE - Montera själv - GUIDE
RWD sa:
Pillard sa:
RWD sa:
Tackar så mycket! Alltid lika spännande när man drar första borret i en ny skida; "har jag mätt rätt nu?"
Ja, fördelen med de mallarna jag länkade till är att alla mått är med. Bra för kontrollmätning.
Var försiktig med borrdjupet också. Och noga med centreringen. Jag lägger alltid klossar eller liknande mot stålkanterna och mäter ut mitten. en markering vid fram respektive bakkant av mallen. Och se till att du tejpar ihop mallen för tå och häldel rakt :) så ska det nog bli bra
Ja precis, jag hade nån annan till vipec men jag vill ha sullängden med. Den här gången tänkte jag faktiskt använda skjutmått för att hitta mitten i ändarna på mallen. Sist markerade jag ut i ändarna men drog ändå raka linjer från ändarna för att kunna måtta in tå- respektive häldel separat. Kände att skarven var hopplös att få rak.

Den här gången ska jag skruva i Navis Freebird och Santa Ana. Iaf Santa Ana har metall under bindningen så jag funderade på att köpa ett 4mm borr med ordentlig stopp. Alternativet är att köpa lösa stopp för att även kunna köra 3,5mm vid ren träskida. Men vad tror ni, ska man ändå alltid köra 4mm borr? Måste jag kladda epoxi när det är kolfiberlager eller räcker det med träet som är i de båda? Santa Ana har ju tom metall också...
 

torax

Aktiv medlem
GUIDE - Montera själv - GUIDE

Om det är MTN Lab du ska ha till Vipec så funkar detta clip bäst.
 

torax

Aktiv medlem
GUIDE - Montera själv - GUIDE
Jag testade de tre olika clipen som medföljer (alla är svarta). Det var bara ett av dem som funkade (bindningen löste ut). Gjorde funktionstesten som visas på diamirs hemsida.
Tåformen på olika pjäxor skiljer sig vilket visas på en av instruktionsvideona.
 

Snödjup

Freeride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer
Topp