GUIDE - Montera själv - GUIDE

Pillard

Aktiv medlem
torax sa:
Jag testade de tre olika clipen som medföljer (alla är svarta). Det var bara ett av dem som funkade (bindningen löste ut). Gjorde funktionstesten som visas på diamirs hemsida.
Tåformen på olika pjäxor skiljer sig vilket visas på en av instruktionsvideona.
Ah, ok. Får forska i det när hon bestämt sig då. Först måste hon bestämma så jag vet BSL ;)
 

Pillard

Aktiv medlem
Ingen som vågar ha en uppfattning om borrdiameter osv på Navis Freebird? Beskrivningen på skidan säger 3,6mm men vad jag förstått så funkar 4mm borr på alla skidor egentligen. Skidan är ju lite kolfiber men också en hel del trä. Behöver jag förstärkningslimma hålen med epoxi eller borde trät räcka?
 

Pillard

Aktiv medlem
karlj86 sa:
dutta med lite vattenfast trälim innan du skruvar fast dem.. så håller de vattnet ute.
Jo det vet jag. Frågan är bara om jag borde köra 3,5mm borr i Navisen eller om jag kan köra samma 4mm eom jag tänkte köra i Santa Anan (ett borr med ordentligt stopp så därför jag vill använda det...)
 

xviggenx

Ny medlem
Klart du kan köra med samma, men som sagt skulle något hända med laggen eller så så kommer säkert BC krångla lite med garantier osv eftersom du inte följt deras instruktioner. 4,1 borr används ju bara i skidor med metall i konstruktionen.

Bonus tips: Kör inte med trälim, det håller för xc-skidor och klassiska apelsin-tur-lagg.
Polyurethan-lim or bust.

Mvh skidverkstadsjobbare.
 

Pillard

Aktiv medlem
xviggenx sa:
Klart du kan köra med samma, men som sagt skulle något hända med laggen eller så så kommer säkert BC krångla lite med garantier osv eftersom du inte följt deras instruktioner. 4,1 borr används ju bara i skidor med metall i konstruktionen.

Bonus tips: Kör inte med trälim, det håller för .xc-skidor och klassiska apelsin-tur-lagg.
Polyurethan-lim or bust.

Mvh skidverkstadsjobbare.
Tackar! Du har förstås rätt och stoppet borde ju passa tillräckligt iaf även på 3,5mm

Vad är poängen med polyrethan istället för vanligt? Limmet är väl bara för fuktskydd?
 

xviggenx

Ny medlem
PU-limmet är ju såklart främst en fuktspärr precis som vanligt trälim skulle vara men ger bättre fasthållning av skruvarna. Mindre chans att dra ur en skruv om det vill sig illa. Fyller du hålen rejält så får du dessutom en fin liten fastlimmning av bindningen mot top sheetet när överflödet pressas ur hålen :)
 

Pillard

Aktiv medlem
Helvete, nån som vet var man kan få tag i skruvar som funkar i häldelen på Beast? Fick loss dem från gamla skidorna igår men några av dem har skallar som är lite mer rundade än vad jag vill dra i igen. Sen såg iaf två av dem ut att ha lite rost?! överst under skallen. Är det ens möjligt?
 

Pillard

Aktiv medlem
Lite udda fråga här men hur hittar jag recommended line på ett par gamla Bibby Pro? Vet
@Hasse_Lindborg eller
@Chris84 måhända detta? Nån annan som monterat dessa? Det kan vara så att markeringen sitter på sidewallen och är utnött men det finns inget påtagligt på ovansidan. Det skulle kunna vara så att linjen är i "info"rutans kant. Den verkar sitta ganska bra till men vore ju skönt att ha bekräftat innan man drar borrmaskinen i skidan liksom....
 
Jag har 15/16 bibby 190 dvs den nya men åter till orginal bibbyn.
På den sitter anvisningarna på sidewallen

Pillard sa:
Lite udda fråga här men hur hittar jag recommended line på ett par gamla Bibby Pro? Vet
@Hasse_Lindborg eller
@Chris84 måhända detta? Nån annan som monterat dessa? Det kan vara så att markeringen sitter på sidewallen och är utnött men det finns inget påtagligt på ovansidan. Det skulle kunna vara så att linjen är i "info"rutans kant. Den verkar sitta ganska bra till men vore ju skönt att ha bekräftat innan man drar borrmaskinen i skidan liksom....
 

Pillard

Aktiv medlem
Herkaperka sa:
Jag har 15/16 bibby 190 dvs den nya men åter till orginal bibbyn.
På den sitter anvisningarna på sidewallen

Pillard sa:
Lite udda fråga här men hur hittar jag recommended line på ett par gamla Bibby Pro? Vet
@Hasse_Lindborg eller
@Chris84 måhända detta? Nån annan som monterat dessa? Det kan vara så att markeringen sitter på sidewallen och är utnött men det finns inget påtagligt på ovansidan. Det skulle kunna vara så att linjen är i "info"rutans kant. Den verkar sitta ganska bra till men vore ju skönt att ha bekräftat innan man drar borrmaskinen i skidan liksom....
Hm, då har jag slitit ut mina sidewalls ;) Nån som har den och kan kolla eller som vet hur långt från tailen linjen sitter?
 

RWD

Medlem
Kan detta stämma kanske
https://www.tetongravity.com/forums/showthread.php/272664-Bibby-Pro-recommended-mount-point



Pillard sa:
Herkaperka sa:
Jag har 15/16 bibby 190 dvs den nya men åter till orginal bibbyn.
På den sitter anvisningarna på sidewallen

Pillard sa:
Lite udda fråga här men hur hittar jag recommended line på ett par gamla Bibby Pro? Vet
@Hasse_Lindborg eller
@Chris84 måhända detta? Nån annan som monterat dessa? Det kan vara så att markeringen sitter på sidewallen och är utnött men det finns inget påtagligt på ovansidan. Det skulle kunna vara så att linjen är i "info"rutans kant. Den verkar sitta ganska bra till men vore ju skönt att ha bekräftat innan man drar borrmaskinen i skidan liksom....
Hm, då har jag slitit ut mina sidewalls ;) Nån som har den och kan kolla eller som vet hur långt från tailen linjen sitter?
 
Senast ändrad:

iSooLi

Medlem
RWD sa:
Kan detta stämma kanske
https://www.tetongravity.com/forums/showthread.php/272664-Bibby-Pro-recommended-mount-point



Pillard sa:
Herkaperka sa:
Jag har 15/16 bibby 190 dvs den nya men åter till orginal bibbyn.
På den sitter anvisningarna på sidewallen
Hm, då har jag slitit ut mina sidewalls ;) Nån som har den och kan kolla eller som vet hur långt från tailen linjen sitter?
Verkar rimligt. Moment säger ju oxå på sin hemsida om den nuvarande Bibbyn, (som väl är som den gamla, alltså tidigare innan den blev bredare.?. hmmm gick det att hänga med där??) montering TC -6 cm
 

Pillard

Aktiv medlem
xSooLx sa:
RWD sa:
Kan detta stämma kanske
https://www.tetongravity.com/forums/showthread.php/272664-Bibby-Pro-recommended-mount-point



Pillard sa:
Hm, då har jag slitit ut mina sidewalls ;) Nån som har den och kan kolla eller som vet hur långt från tailen linjen sitter?
Verkar rimligt. Moment säger ju oxå på sin hemsida om den nuvarande Bibbyn, (som väl är som den gamla, alltså tidigare innan den blev bredare.?. hmmm gick det att hänga med där??) montering TC -6 cm
Tackar allihop, gjorde en trippelmätning. Mätte ut TC -6 och 88cm från tail. Hamnade på samma ställe i bägge fallen. Sen dubbelkollade jag med en Duke-mall för att kolla så jag verkligen haft den monterad på recommend. Upptäckte dock att verkstan kört 5mm för kort bsl och även använt mallen för small istället för large. Aja, den här gången blir det rätt iaf...

Edit: Den här gången tänkte jag vara extra noggrann och faktiskt täppa alla gamla hål med epoxi. Hade det varit normala monteringar planerade med 3,5mm borr hade det gått kalas. Nu med 9mm-borr kan det bli lite överlapp på vissa ställen. Frågan är då hur det går att borra i en blandning av epoxi och trä? Kommer det bli besvärligt att hålla borret i linje? Eller borde jag borra upp inserthålen och dra i dessa och sen fylla överlappet upp emot inserten?
 
Senast ändrad:

Realmode

Ny medlem
Det lät inge skoj att borra så på frihand. Kan det inte finnas risk att din nya borrning drar sig in i det gamla borrhålet när borren får tangera det gamla hålet. Särskilt om du lämnar det öppet och opluggat, om du inte sätter upp det i tex. en pelarborr?
 

Pillard

Aktiv medlem
Realmode sa:
Det lät inge skoj att borra så på frihand. Kan det inte finnas risk att din nya borrning drar sig in i det gamla borrhålet när borren får tangera det gamla hålet. Särskilt om du lämnar det öppet och opluggat, om du inte sätter upp det i tex. en pelarborr?
Tror du att det blir enklare om man limmar gamla hålen först? Jag funderade på ifall limmet blir hårdare än träet efter härdning och därför istället trycker borret åt sidan?

Frihand är ju en liten utmaning oavsett men jag har skaffat en vettig borrguide och det hål som ska borras är ju 9mm drygt, så det är ju klart större än det befintliga. Jag kommer även borra och montera med 4mm hål först och det kommer att få plats utan att det blir överlapp...
 

Realmode

Ny medlem
jag tror det är bättre att borra om det är pluggat först, men skidan och pluggen får ju lite olika konsistens och utan att ha borrat särskilt mycke i ren expoxy så gissar jag att ren epoxy får en mjuk/seg/geggigare :) konsistens än själva skidan.
 

iSooLi

Medlem
Pillard sa:
Realmode sa:
Det lät inge skoj att borra så på frihand. Kan det inte finnas risk att din nya borrning drar sig in i det gamla borrhålet när borren får tangera det gamla hålet. Särskilt om du lämnar det öppet och opluggat, om du inte sätter upp det i tex. en pelarborr?
Tror du att det blir enklare om man limmar gamla hålen först? Jag funderade på ifall limmet blir hårdare än träet efter härdning och därför istället trycker borret åt sidan?

Frihand är ju en liten utmaning oavsett men jag har skaffat en vettig borrguide och det hål som ska borras är ju 9mm drygt, så det är ju klart större än det befintliga. Jag kommer även borra och montera med 4mm hål först och det kommer att få plats utan att det blir överlapp...
Om du inte redan har borrat... Jag skulle hellre försöka hitta en lagom grov rundstav att plugga med och epoxylimma dessa. Alternativt dränka klippt glasfiber eller stålull i epoxy och pula ner så mycket det bara går i de gamla hålen.
 

RWD

Medlem
Pillard sa:
Realmode sa:
Det lät inge skoj att borra så på frihand. Kan det inte finnas risk att din nya borrning drar sig in i det gamla borrhålet när borren får tangera det gamla hålet. Särskilt om du lämnar det öppet och opluggat, om du inte sätter upp det i tex. en pelarborr?
Tror du att det blir enklare om man limmar gamla hålen först? Jag funderade på ifall limmet blir hårdare än träet efter härdning och därför istället trycker borret åt sidan?

Frihand är ju en liten utmaning oavsett men jag har skaffat en vettig borrguide och det hål som ska borras är ju 9mm drygt, så det är ju klart större än det befintliga. Jag kommer även borra och montera med 4mm hål först och det kommer att få plats utan att det blir överlapp...
Marinepoxy (färdigt spackel) är bra tycker jag. Börja med en träborr med spets så glider den inte om du är orolig för det, men borra inte för djupt med den bara. Sen fortsätter du med vanligt borr. Se till att ha ett nytt och vasst borr så ska det inte vara nåt problem.
http://m.clasohlson.com/se/Marine-Epoxy-Plastic-Padding/34-1995

Finns även epoxispackel på biltema, men ganska stor burk. Inte lika hårt då det ska vara lättslipat. Har precis spacklat upp en gammal lagning på båten med det och betydligt smidigare med färdigblandat spackel än att blanda fyllnadsmedel i vanlig epoxi som jag gjort tidigare. Det blir dock inte lika starkt som Plastic paddings marinepoxi.
http://www.biltema.se/sv/bat/kemikalier/polyester-och-epoxi/epoxispackel-2000032989/
 
Senast ändrad:

eriC1

Medlem
Hej, dags att försöka mig på min första egna montering med pappersmall. Skidorna är ett par Black Diamond Helio 95. Black Biamond har inte skrivit någon borr- diameter på skidan, men skriver på sin generella monteringsanvisning "Use 3.6 Ø x 9.5 mm drill bit for non-metal skis". De skriver också att det finns en "Titanal mounting plate" i skidan.

Frågan är då, menar dem att man ska använda 3.6 mm borren för alla skidor utan metall, och att min pre preg kolfiber superlätta skida räknas som metall-skida för att den har titan platta under foten? Eller ska jag gå på 3.6 mm borr pga av den lätta konstruktionen i skidan?

Skruvarna som följer med ATK bindningen är 13x5,7 mm

Vad säger monterings-eliten?
 
Senast ändrad:

Pillard

Aktiv medlem
eriC1 sa:
Hej, dags att försöka mig på min första egna montering med pappersmall. Skidorna är ett par Black Diamond Helio 95. Black Biamond har inte skrivit någon borr- diameter på skidan, men skriver på sin generella monteringsanvisning "Use 3.6 Ø x 9.5 mm drill bit for non-metal skis". De skriver också att det finns en "Titanal mounting plate" i skidan.

Frågan är då, menar dem att man ska använda 3.6 mm borren för alla skidor utan metall, och att min pre preg kolfiber superlätta skida räknas som metall-skida för att den har titan platta under foten? Eller ska jag gå på 3.6 mm borr pga av den lätta konstruktionen i skidan?

Skruvarna som följer med ATK bindningen är 13x5,7 mm

Vad säger monterings-eliten?
Spontant säger jag 4mm-borr. Eftersom kolfiber är väldigt sprött dessutom så känns det som att för liten borrdiameter lätt leder till att du krossar materialet när du skruvar i det också. Sen har jag ju svårt att tolka "titanal mounting plate" som nåt annat än att det är metall där.
 

MarkusO

Aktiv medlem
eriC1 sa:
Hej, dags att försöka mig på min första egna montering med pappersmall. Skidorna är ett par Black Diamond Helio 95. Black Biamond har inte skrivit någon borr- diameter på skidan, men skriver på sin generella monteringsanvisning "Use 3.6 Ø x 9.5 mm drill bit for non-metal skis". De skriver också att det finns en "Titanal mounting plate" i skidan.

Frågan är då, menar dem att man ska använda 3.6 mm borren för alla skidor utan metall, och att min pre preg kolfiber superlätta skida räknas som metall-skida för att den har titan platta under foten? Eller ska jag gå på 3.6 mm borr pga av den lätta konstruktionen i skidan?

Skruvarna som följer med ATK bindningen är 13x5,7 mm

Vad säger monterings-eliten?
Min känsla är också 4mm, men jag velar lite pga balsakärna... Kanske testa om det verkar bita bra med ett (1) hål och en skruv. Det gör det förmodligen.
Om det mot förmodan inte skulle nypa ordentligt får du rädda det hela med resten av hålen 3.6mm och varm-epoxy-topsning av fyramillimetaren. Nackdelen är iofs att du måste skruva två gånger i hålet. Kanske inte optimalt.
 

Pillard

Aktiv medlem
MarkusO sa:
eriC1 sa:
Hej, dags att försöka mig på min första egna montering med pappersmall. Skidorna är ett par Black Diamond Helio 95. Black Biamond har inte skrivit någon borr- diameter på skidan, men skriver på sin generella monteringsanvisning "Use 3.6 Ø x 9.5 mm drill bit for non-metal skis". De skriver också att det finns en "Titanal mounting plate" i skidan.

Frågan är då, menar dem att man ska använda 3.6 mm borren för alla skidor utan metall, och att min pre preg kolfiber superlätta skida räknas som metall-skida för att den har titan platta under foten? Eller ska jag gå på 3.6 mm borr pga av den lätta konstruktionen i skidan?

Skruvarna som följer med ATK bindningen är 13x5,7 mm

Vad säger monterings-eliten?
Min känsla är också 4mm, men jag velar lite pga balsakärna... Kanske testa om det verkar bita bra med ett (1) hål och en skruv. Det gör det förmodligen.
Om det mot förmodan inte skulle nypa ordentligt får du rädda det hela med resten av hålen 3.6mm och varm-epoxy-topsning av fyramillimetaren. Nackdelen är iofs att du måste skruva två gånger i hålet. Kanske inte optimalt.
Letar man tillräckligt grundligt i den här tråden vill jag minnas en tabell med dragfastheter för olika borrdiameter i olika material och om jag inte missminner mig var inte 4mm sämre än 3,5 ens i trä?

Och trots balsakärna, är inte det klart troligaste att det är titanalplattan som kommer stå för fasthållandet av skruven?
 
Senast ändrad:

MarkusO

Aktiv medlem
Pillard sa:
MarkusO sa:
eriC1 sa:
Hej, dags att försöka mig på min första egna montering med pappersmall. Skidorna är ett par Black Diamond Helio 95. Black Biamond har inte skrivit någon borr- diameter på skidan, men skriver på sin generella monteringsanvisning "Use 3.6 Ø x 9.5 mm drill bit for non-metal skis". De skriver också att det finns en "Titanal mounting plate" i skidan.

Frågan är då, menar dem att man ska använda 3.6 mm borren för alla skidor utan metall, och att min pre preg kolfiber superlätta skida räknas som metall-skida för att den har titan platta under foten? Eller ska jag gå på 3.6 mm borr pga av den lätta konstruktionen i skidan?

Skruvarna som följer med ATK bindningen är 13x5,7 mm

Vad säger monterings-eliten?
Min känsla är också 4mm, men jag velar lite pga balsakärna... Kanske testa om det verkar bita bra med ett (1) hål och en skruv. Det gör det förmodligen.
Om det mot förmodan inte skulle nypa ordentligt får du rädda det hela med resten av hålen 3.6mm och varm-epoxy-topsning av fyramillimetaren. Nackdelen är iofs att du måste skruva två gånger i hålet. Kanske inte optimalt.
Letar man tillräckligt grundligt i den här tråden vill jag minnas en tabell med dragfastheter för olika borrdiameter i olika material och om jag inte missminner mig var inte 4mm sämre än 3,5 ens i trä?

Och trots balsakärna, är inte det klart troligaste att det är titanalplattan som kommer stå för fasthållandet av skruven?
Mjo. Titanalplattan avgör förstås till 4mm fördel. Förträngde den lite.
 

Ludiu

Medlem
Skulle även vilja tipsa om att använda gammalt hederligt transparent OH-papper när man skriver ut mallar. Väldigt smidigt när man kan se igenom.
 

Piglet55

Ny medlem
Ludiu sa:
Skulle även vilja tipsa om att använda gammalt hederligt transparent OH-papper när man skriver ut mallar. Väldigt smidigt när man kan se igenom.
+1 på den. Har en pärm med mallarna för de bindningarna jag monterat utskrivna på OH-papper.
En till fördel med OH-papper är att dom är lite styvare vilket gör att det är lättare att tejpa fast dem rakt och snyggt samt att dom går att återanvända.
 

MarkusO

Aktiv medlem
Ludiu sa:
Skulle även vilja tipsa om att använda gammalt hederligt transparent OH-papper när man skriver ut mallar. Väldigt smidigt när man kan se igenom.
Hittar man såna idag då? Hittar inte min fetestash från skrivarrumsstölden i småskolan.
 

eriC1

Medlem
Ludiu sa:
Skulle även vilja tipsa om att använda gammalt hederligt transparent OH-papper när man skriver ut mallar. Väldigt smidigt när man kan se igenom.
Smart, kör på det!
Fick bekräftat från återförsäljare också att de monterat sina Helio med 4.1mm borr.
 

Ludiu

Medlem
MarkusO sa:
Ludiu sa:
Skulle även vilja tipsa om att använda gammalt hederligt transparent OH-papper när man skriver ut mallar. Väldigt smidigt när man kan se igenom.
Hittar man såna idag då? Hittar inte min fetestash från skrivarrumsstölden i småskolan.
Haha! Ja, lite krångligt. Men det lönar sig! Brukar finnas på typ bokhandlar eller universitetsshoppar.
 

Piglet55

Ny medlem
MarkusO sa:
Ludiu sa:
Skulle även vilja tipsa om att använda gammalt hederligt transparent OH-papper när man skriver ut mallar. Väldigt smidigt när man kan se igenom.
Hittar man såna idag då? Hittar inte min fetestash från skrivarrumsstölden i småskolan.
Vilken butik för kontorsmaterial som helst.
tex https://www.ocay.se/sortiment/kontorsmaterial/skrivbordsartiklar/oh-film-fickor/oh-film-folex-x-10-kopiering-dubbelsidig-a4-100fp-51414
 

eriC1

Medlem
eriC1 sa:
Ludiu sa:
Skulle även vilja tipsa om att använda gammalt hederligt transparent OH-papper när man skriver ut mallar. Väldigt smidigt när man kan se igenom.
Smart, kör på det!
Fick bekräftat från återförsäljare också att de monterat sina Helio med 4.1mm borr.
Nu inför helgens montering av bindningen dubbelkollade jag bara Black Diamonds "SKI MOUNTING SPECS
FALL 2017", där dem nu skriver "Use 4.1 Ø x 9.5 mm drill bit for non-metal skis".

I förra årets instruktion (2016) som jag läste först skrev dem "Use 3.6 Ø x 9.5 mm drill bit for non-metal skis".
Hur ska man tolka det, känns som skrivfel.
Nu kör jag på 4.1 mm, lär vara det som är rätt eller?
 

eriC1

Medlem
Hello, en fråga till de mer kunniga.

Jag har nu monterat min ena skida med min ATK bindning.
Läste lite sent att man skulle låta tådelens skruvar vara lite lösa utifall eventuell icke centrerad häldel uppkom och kunde rättas till lite. Dvs om jag klickar i tådelen och låter skon falla ner mot häldelen så skall ju helst inge gummi eller kant på skon ta i, utan piggarna ska falla utan motstånd ner mot insertsen.

Märkte nu att det inte är helt hundra centrerat, utan det skulle vara helt perfekt om man drar skon ca 1.5 mm åt ena hållet, men så fort man slipper ner hälen från ca 1 cm så faller den på plats som det skall.
Frågan är då, är de bättre att låta det vara som det är, med ca 1-2 mm felcentrerat eller är det bättre släppa på tådelen och limma om och centrera sen skruva fast tån igen? Uppkommer nå felspänningar iom. att insertsen i tån får lite fel belastning, eller är de häldelen som justerar upp belastningen genom att vrida sig lite åt det håll så det blir centrerat?

Hur ser det ut för er andra, faller skon helt perfekt centrerat ner i pinsen, och om inte, ni lever fortfarande? ;)
På bilden nedan syns att det gröna på pjäxans sula som är mellan pinsen är ca 1.5 mm längre till vänster.
 
Senast ändrad:

skalt

Medlem
Ludiu sa:
Tja!

Monterade bindningar för första gången igår. Det blev ganska bra tror jag. Efter att hålen borrats skar vi bort kratern som stack upp ovanför ytan på skidan. Sen la jag i lite epoxy i hålen och drog i skruven. Jag tog i ganska mycket tror jag. Alla nöjda, alla glada. Men, när jag kollade till det idag så ser jag att det är en liten glipa mellan bindningen och skidan. Förmodligen har en ny "krater" bildats när jag drog i skruven. Glipan är någon tiondels millimeter.

Min fråga är om detta spelar någon roll? Kan jag skruva ur skruven, skära bort kratern och försiktigt skruva i samma hål?

Tillägg: Marker Duke i K2 Annex 108
En fråga i samma linje som denna

Jag upptäckte samma sak när jag monterade ett par Beast i helgen. För mig skedde det på plastbiten längst fram på tådelen, som man skruvar fast separat. Spelar det någon roll för denna del? Jag är inte sugen på att skruva av hela tådelen för att justera om jag inte måste.
 

Ludiu

Medlem
skalt sa:
Ludiu sa:
Tja!

Monterade bindningar för första gången igår. Det blev ganska bra tror jag. Efter att hålen borrats skar vi bort kratern som stack upp ovanför ytan på skidan. Sen la jag i lite epoxy i hålen och drog i skruven. Jag tog i ganska mycket tror jag. Alla nöjda, alla glada. Men, när jag kollade till det idag så ser jag att det är en liten glipa mellan bindningen och skidan. Förmodligen har en ny "krater" bildats när jag drog i skruven. Glipan är någon tiondels millimeter.

Min fråga är om detta spelar någon roll? Kan jag skruva ur skruven, skära bort kratern och försiktigt skruva i samma hål?

Tillägg: Marker Duke i K2 Annex 108
En fråga i samma linje som denna

Jag upptäckte samma sak när jag monterade ett par Beast i helgen. För mig skedde det på plastbiten längst fram på tådelen, som man skruvar fast separat. Spelar det någon roll för denna del? Jag är inte sugen på att skruva av hela tådelen för att justera om jag inte måste.
Jag åkte på den duke-bindningen i vintras. Man kan väl säga att jag stresstestade rätt ordentligt. Bindningen är numera knäckt men glipan hade absolut inte med det att göra. Så det är nog bara att köra som det är.
 
Senast ändrad:

Bjersing

Ny medlem
skalt sa:
En fråga i samma linje som denna

Jag upptäckte samma sak när jag monterade ett par Beast i helgen. För mig skedde det på plastbiten längst fram på tådelen, som man skruvar fast separat. Spelar det någon roll för denna del? Jag är inte sugen på att skruva av hela tådelen för att justera om jag inte måste.
Har lite förskjutna plastbitar på mina och det är inget problem. Men det är väl bara att testa om du kan låsa tådelen eller inte?
 

Corin

Aktiv medlem
eriC1 sa:
Hello, en fråga till de mer kunniga.

Jag har nu monterat min ena skida med min ATK bindning.
Läste lite sent att man skulle låta tådelens skruvar vara lite lösa utifall eventuell icke centrerad häldel uppkom och kunde rättas till lite. Dvs om jag klickar i tådelen och låter skon falla ner mot häldelen så skall ju helst inge gummi eller kant på skon ta i, utan piggarna ska falla utan motstånd ner mot insertsen.

Märkte nu att det inte är helt hundra centrerat, utan det skulle vara helt perfekt om man drar skon ca 1.5 mm åt ena hållet, men så fort man slipper ner hälen från ca 1 cm så faller den på plats som det skall.
Frågan är då, är de bättre att låta det vara som det är, med ca 1-2 mm felcentrerat eller är det bättre släppa på tådelen och limma om och centrera sen skruva fast tån igen? Uppkommer nå felspänningar iom. att insertsen i tån får lite fel belastning, eller är de häldelen som justerar upp belastningen genom att vrida sig lite åt det håll så det blir centrerat?

Hur ser det ut för er andra, faller skon helt perfekt centrerat ner i pinsen, och om inte, ni lever fortfarande? ;)
På bilden nedan syns att det gröna på pjäxans sula som är mellan pinsen är ca 1.5 mm längre till vänster.
[url]https://www.freeride.se/img/photo/n/fc99de88411c9592ddb49ba4470f0a16.jpg[/url]
Jag tycker det ser okej ut. Det är väldigt svårt att säga om och i så fall hur mycket det skulle påverka utlösningsfunktionen, men 1-2 mm felmarginal brukar tillåtas, så det borde som sagt vara okej.
 

eriC1

Medlem
Corin sa:
eriC1 sa:
Hello, en fråga till de mer kunniga.
TEXT!
Jag tycker det ser okej ut. Det är väldigt svårt att säga om och i så fall hur mycket det skulle påverka utlösningsfunktionen, men 1-2 mm felmarginal brukar tillåtas, så det borde som sagt vara okej.
Skönt då är de nog som de ska då.

Lyckades montera båda bindningarna nu och resultatet ser bra ut. En annan fråga angående hur hårt man drar skruvarna. Jag fick ta i rätt mkt med skruvmejseln för att skruvarna skulle dra i helt då materialet var rätt segt, och när det började närma sig stopp hade jag tillslut rätt mkt kraft jag drog med. Inga skruvar började snurra, men kan det bli för hårt? Sägs att man ska ha runt 4.5 Nm, eller lite mer, och det är ju svårt att veta hur stark man är med skruvmejseln. Om jag inte fått nå snurrande skruvar, men har tagit i rätt rejält hårt, är de lugnt ändå då?
 

RWD

Medlem
eriC1 sa:
Corin sa:
eriC1 sa:
Hello, en fråga till de mer kunniga.
TEXT!
Jag tycker det ser okej ut. Det är väldigt svårt att säga om och i så fall hur mycket det skulle påverka utlösningsfunktionen, men 1-2 mm felmarginal brukar tillåtas, så det borde som sagt vara okej.
Skönt då är de nog som de ska då.

Lyckades montera båda bindningarna nu och resultatet ser bra ut. En annan fråga angående hur hårt man drar skruvarna. Jag fick ta i rätt mkt med skruvmejseln för att skruvarna skulle dra i helt då materialet var rätt segt, och när det började närma sig stopp hade jag tillslut rätt mkt kraft jag drog med. Inga skruvar började snurra, men kan det bli för hårt? Sägs att man ska ha runt 4.5 Nm, eller lite mer, och det är ju svårt att veta hur stark man är med skruvmejseln. Om jag inte fått nå snurrande skruvar, men har tagit i rätt rejält hårt, är de lugnt ändå då?
För att dra 4,5 Nm med en vanligt skruvmejsel så får man ta i ganska bra, så det är nog lugnt.
 
Senast ändrad:

Snödjup

Snödjup har sommaruppehåll i väntan på vinterns snödump.
Advertisement
Freeride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer
Topp