GUIDE - Montera själv - GUIDE

Pillard

Aktiv medlem
Jag är för klen och drar därför alltid med skruvdragaren. Den drar upp till 60Nm så man får vara lätt på avtryckarfingret. Utan den hade jag nog aldrig kunnat få ner några bindningar till att sitta dikt an mot skidan.
 

Corin

Aktiv medlem
eriC1 sa:
Corin sa:
eriC1 sa:
Hello, en fråga till de mer kunniga.
TEXT!
Jag tycker det ser okej ut. Det är väldigt svårt att säga om och i så fall hur mycket det skulle påverka utlösningsfunktionen, men 1-2 mm felmarginal brukar tillåtas, så det borde som sagt vara okej.
Skönt då är de nog som de ska då.

Lyckades montera båda bindningarna nu och resultatet ser bra ut. En annan fråga angående hur hårt man drar skruvarna. Jag fick ta i rätt mkt med skruvmejseln för att skruvarna skulle dra i helt då materialet var rätt segt, och när det började närma sig stopp hade jag tillslut rätt mkt kraft jag drog med. Inga skruvar började snurra, men kan det bli för hårt? Sägs att man ska ha runt 4.5 Nm, eller lite mer, och det är ju svårt att veta hur stark man är med skruvmejseln. Om jag inte fått nå snurrande skruvar, men har tagit i rätt rejält hårt, är de lugnt ändå då?
Gött att det gått bra! Så länge du inte fått snurrande skruvar eller dragit ner dom så hårt att bindningen spruckit eller att skruvarna känns på undersidan av skidan så är allt som det ska. En tumregel är ju att alltid dra med skruvmejsel, iaf på slutet, just för att inte dra igenom, så där har du gjort helt rätt. Jag har dock både dragit igenom skruvar så att de snurrat med mejsel, och dragit fast dem utan att de snurrat med skruvdragare, det kan vara väldigt olika mellan olika kombinationer av skidor, skruvar och borrdiameter. Det är sjukt svårt att göra bort sig såpass mycket så att man inte kan fixa det relativt enkelt, så det är bara köra även i framtiden!
 

eriC1

Medlem
Corin sa:
Gött att det gått bra! Så länge du inte fått snurrande skruvar eller dragit ner dom så hårt att bindningen spruckit eller att skruvarna känns på undersidan av skidan så är allt som det ska. En tumregel är ju att alltid dra med skruvmejsel, iaf på slutet, just för att inte dra igenom, så där har du gjort helt rätt. Jag har dock både dragit igenom skruvar så att de snurrat med mejsel, och dragit fast dem utan att de snurrat med skruvdragare, det kan vara väldigt olika mellan olika kombinationer av skidor, skruvar och borrdiameter. Det är sjukt svårt att göra bort sig såpass mycket så att man inte kan fixa det relativt enkelt, så det är bara köra även i framtiden!
Fint, antar att det behövs lite mer än handkraft för att dra sönder ett CNC fräst stycke aluminium, så lär förhoppningsvis inte behöva oroa mig för sprucken bidning.
Tack för hjälp, känns skönt att ha lärt sig lite mer, och att slippa låna jiggar eller låta skidverkstäder göra ens jobb i framtiden ;)
 
skalt sa:
Ludiu sa:
Tja!

Monterade bindningar för första gången igår. Det blev ganska bra tror jag. Efter att hålen borrats skar vi bort kratern som stack upp ovanför ytan på skidan. Sen la jag i lite epoxy i hålen och drog i skruven. Jag tog i ganska mycket tror jag. Alla nöjda, alla glada. Men, när jag kollade till det idag så ser jag att det är en liten glipa mellan bindningen och skidan. Förmodligen har en ny "krater" bildats när jag drog i skruven. Glipan är någon tiondels millimeter.

Min fråga är om detta spelar någon roll? Kan jag skruva ur skruven, skära bort kratern och försiktigt skruva i samma hål?

Tillägg: Marker Duke i K2 Annex 108
En fråga i samma linje som denna

Jag upptäckte samma sak när jag monterade ett par Beast i helgen. För mig skedde det på plastbiten längst fram på tådelen, som man skruvar fast separat. Spelar det någon roll för denna del? Jag är inte sugen på att skruva av hela tådelen för att justera om jag inte måste.
Ganska vanligt. Ska inte vara några problem, som du misstänkt redan så när du drar skruvarna så pressar de upp lite material i en krater.
 

eriC1

Medlem
Ännu ett inlägg här, ju mer man pillar desto mer dyker det upp.

I min jakt på hur hårt jag har dragit skruvarna med skruvmejseln, så blev det inköp av en enkel moment-nyckel för verifikation. Visade sig att jag har ungefär 5 Nm i nyporna med en relativt liten och smalskaftad skruvmejsel med Pozi3 huvud. Så det blev nog rätt bra ändå, om än lite hårt på vissa skruvar, men inget började snurra så borde vara lugnt. Åkte förbi en cykelverkstad bara för att dubbelkolla, och även med deras momentnyckel var det ungefär vid 5Nm min skruvmejsel och muskler tog slut.

Detta gjorde att jag kollade mina andra skidor också så de låg runt 4-4.5 Nm, men vissa var rätt lösa där, så drog åt dem med lite högre moment. Frågan är då, är det lugnt att bara dra åt, tänker att det trälim som satt där innan och stelnat nu bryts upp, och att det inte längre blir helt tätt, eller är de onödigt nojiga? Bör man på de skruvar som sitter lösa alltid skruva upp dem helt och i med nytt lim, eller är detta overkill?
 

Ludiu

Medlem
eriC1 sa:
Ännu ett inlägg här, ju mer man pillar desto mer dyker det upp.

I min jakt på hur hårt jag har dragit skruvarna med skruvmejseln, så blev det inköp av en enkel moment-nyckel för verifikation. Visade sig att jag har ungefär 5 Nm i nyporna med en relativt liten och smalskaftad skruvmejsel med Pozi3 huvud. Så det blev nog rätt bra ändå, om än lite hårt på vissa skruvar, men inget började snurra så borde vara lugnt. Åkte förbi en cykelverkstad bara för att dubbelkolla, och även med deras momentnyckel var det ungefär vid 5Nm min skruvmejsel och muskler tog slut.

Detta gjorde att jag kollade mina andra skidor också så de låg runt 4-4.5 Nm, men vissa var rätt lösa där, så drog åt dem med lite högre moment. Frågan är då, är det lugnt att bara dra åt, tänker att det trälim som satt där innan och stelnat nu bryts upp, och att det inte längre blir helt tätt, eller är de onödigt nojiga? Bör man på de skruvar som sitter lösa alltid skruva upp dem helt och i med nytt lim, eller är detta overkill?
Beror nog på vilket lim som används. Epoxy blir väl till exempel hårt och sprött och kan därav spricka om du drar hårdare. Därför skulle det säkert kunna krypa in lite fukt, men förmodligen inte i några mängder som skulle märkas. Trälim blir väl aldrig lika hårt och säkert mer förlåtande pga det.
 

Ludiu

Medlem
Hur pluggar ni gamla hål? Epoxy borde ju givetvis fungera, men skulle det kunna räcka med att smälta ner belagsplast i hålen bara?
 

Vattendroppe

Moderator
Forumvärd
Ludiu sa:
Hur pluggar ni gamla hål? Epoxy borde ju givetvis fungera, men skulle det kunna räcka med att smälta ner belagsplast i hålen bara?
Den skulle jag vara tvek på, belagsplats är ganska mjuk. Skulle inte räkna med att det sitter kvar.
 

Corin

Aktiv medlem
Ludiu sa:
Hur pluggar ni gamla hål? Epoxy borde ju givetvis fungera, men skulle det kunna räcka med att smälta ner belagsplast i hålen bara?
Bindningslim och bindningsplugg! Vet inte om plugg finns att köpa någonstans direkt, som butik beställer man det i typ 1000-pack tillsammans med andra verkstadsgrejor. Skulle inte kört p-tex, det lär nog lossna. Jag har lite ofrivilligt pluggat med skruv också, inte att rekommendera men väldigt hållbart. En kompis körde med silvertejp ett tag också.

Mitt tips är att gå till en butik och fråga om du får köpa 20 plugg får en tjuga (många procent vinst för butiken, så det kan funka) eller be dom göra det. Kanske du tillverka plugg av något också, var kreativ!

Edit: Epoxy funkar självklart också, men det är dyrt som fan om du ska plugga 16 hål.
 
Senast ändrad:

Pillard

Aktiv medlem
Jag har inte testat det i praktiken än men jag hällde i epoxi sist. Jag hittade en rinnig sort så jag kände att den verkligen kunde tränga in i träet också. Eftersom jag hade några hål som hamnade lite nära ville jag ha den stadgan också
 

iSooLi

Medlem
Golfpeggar funkar bra. Kapa den yttersta delen av spetsen, typ halva, en droppe lim i hålen och sen bara knacka i. Kapa med kniv eller sågblad och försegla m färg el lack.
 

Bjersing

Ny medlem
Någon som har tips på var man kan köpa plugg? Brukar gå till skistore men kan inte riktigt med att be om fler två gånger samma månad.
 

Halvsmurfen

Medlem
Jag har snikat till mig på sport/skidaffärerna tills nu. Har däremot funderat att lägga en beställning. Prova sök på ski binding plug på ebay så kommer det upp en bunt. Tyvärr får man väl kika på leveranstiden.
 

Bjersing

Ny medlem
Jo ser ju ut som man får 1000st för 350kr inkl frakt, hade varit intressant om det finns några fler i Göteborg som vill dela på en påse.
 

Vattendroppe

Moderator
Forumvärd

@Bjersing Gå in på skistore och fråga om de kan tänka sig att sälja till dig eftersom det börjar kännas olustigt för dig att bli bjussad på hela tiden? Finns ju en chans att de bara höhö-ar åt dig och slänger en näve i din generella riktning så att säga, om de gör det kan du ju good-willa dem en platta öl eller så.
 

Bjersing

Ny medlem
Sitter mitt i en ommontering och behöver flytta hälen bak, det finns redan pluggade hål som hade fungerat utmärkt för mig men det finns även plats för att göra nya. Någon som vet hur stor skillnad det gör att borra upp gamla plugg? Det är kolfiber och metall skidor så kommer köra med 4mm borr.
 

iSooLi

Medlem
Bjersing sa:
Sitter mitt i en ommontering och behöver flytta hälen bak, det finns redan pluggade hål som hade fungerat utmärkt för mig men det finns även plats för att göra nya. Någon som vet hur stor skillnad det gör att borra upp gamla plugg? Det är kolfiber och metall skidor så kommer köra med 4mm borr.
Kanon att borra ur plugg ist f att göra nya hål! Du kan använda en smalare borr först för att borra ur pluggen. Resterna brukar följa med ut ändå. Om pluggresterna följer med ut är det bara att limma och skruva sen. Förutsatt att de gamla hålen är i bra skick vill säga. Om de håller för att dra skruvarna hårt så är de i bra skick..!
 

Bjersing

Ny medlem
iSooLi sa:
Kanon att borra ur plugg ist f att göra nya hål! Du kan använda en smalare borr först för att borra ur pluggen. Resterna brukar följa med ut ändå. Om pluggresterna följer med ut är det bara att limma och skruva sen. Förutsatt att de gamla hålen är i bra skick vill säga. Om de håller för att dra skruvarna hårt så är de i bra skick..!
Kör på det då, skönt att slippa ta fram mallen!
 

Pillard

Aktiv medlem
iSooLi sa:
Bjersing sa:
Sitter mitt i en ommontering och behöver flytta hälen bak, det finns redan pluggade hål som hade fungerat utmärkt för mig men det finns även plats för att göra nya. Någon som vet hur stor skillnad det gör att borra upp gamla plugg? Det är kolfiber och metall skidor så kommer köra med 4mm borr.
Kanon att borra ur plugg ist f att göra nya hål! Du kan använda en smalare borr först för att borra ur pluggen. Resterna brukar följa med ut ändå. Om pluggresterna följer med ut är det bara att limma och skruva sen. Förutsatt att de gamla hålen är i bra skick vill säga. Om de håller för att dra skruvarna hårt så är de i bra skick..!
Om hålen är i dåligt skick borde en ”relining” med epoxi göra susen annars...
 

iSooLi

Medlem
Pillard sa:
iSooLi sa:
Bjersing sa:
Sitter mitt i en ommontering och behöver flytta hälen bak, det finns redan pluggade hål som hade fungerat utmärkt för mig men det finns även plats för att göra nya. Någon som vet hur stor skillnad det gör att borra upp gamla plugg? Det är kolfiber och metall skidor så kommer köra med 4mm borr.
Kanon att borra ur plugg ist f att göra nya hål! Du kan använda en smalare borr först för att borra ur pluggen. Resterna brukar följa med ut ändå. Om pluggresterna följer med ut är det bara att limma och skruva sen. Förutsatt att de gamla hålen är i bra skick vill säga. Om de håller för att dra skruvarna hårt så är de i bra skick..!
Om hålen är i dåligt skick borde en ”relining” med epoxi göra susen annars...
...exakt! Eller så landar det i helicoils eller inserts.
 

Bjersing

Ny medlem
Tack för råden!
Ser ut att sitta bra, däremot verkar beasts hälbygel inte vara poppis i ett par G3 ion vilket ställer till med lite nya problem, hoppas epoxy är lösningen där med.
 

Pillard

Aktiv medlem


En liten fundering. Jag skulle precis kolla in hur hålen hamnar när jag ska montera en Marker Tour EPF. Jag har tidigare bara monterat techbindningar (där tå- och häldel är helt lösa och oberoende av varandra) Jag la ut mallen på skidorna men slogs av att BSL-noteringarna för häldelen känns felvänt. Ju längre sula jag har, desto längre bak borde ju hålen hamna. Men enligt mallen (se bilden) så ska jag alltså placera hälplattan längre bak ju kortare sula jag har.

Min enda förklaring är att avståndet mellan tåskruvarna och "fästplattan" för hälen på en rambindning är fast och att tådelen ju måste hamna längre bak ju kortare sula du har och därför måste häldelen åka längre bak i motsvarande mån. Är det så eller är det nåt fel med mallen?
 

eriC1

Medlem
Hello

Ska montera flera par skidor nu med Dynafit ST Rotation, det ska enligt utsago vara samma hålbild som Radical 2.0 då det i princip är samma bindning. Har någon monterat radical 2.0 och hittat en sjysst mall?

Enda jag hittat är denna:
https://www.wildsnow.com/backcountry-ski-pdfs/dynafit-radical-2-2015.pdf

Hade dock varit skönt med en med lite skalor på sullängd. Dock kan man väl göra själv, men känns lättare med skalan på längden printad, så man slipper 4 dubbelkolla allt var sjätte sekund vid montering. Bra förslag annars hur jag klipper isär den länkade mallen och på ett lätt sätt fixar så jag får bombsäkert rätt avstånd för flera olika monteringar med olika sulmått.
 

linushols

Ny medlem
Har en montering att göra på en skida som varit borrad sen innan och där jag vill ha bindningen är det bara 4mm från kanten på hålet till mitt tänkta nya håls ytterkant. Har tillgång till skidplugg och monteringslim. kommer det hålla?
 

Pillard

Aktiv medlem
linushols sa:
Har en montering att göra på en skida som varit borrad sen innan och där jag vill ha bindningen är det bara 4mm från kanten på hålet till mitt tänkta nya håls ytterkant. Har tillgång till skidplugg och monteringslim. kommer det hålla?
Ja, tumregeln är ju en håldiameter emellan. Så det borde ju funka. Om alla hål ligger på gränsen kanske jag skulle vara försiktig men är det bara något eller några borde det väl vara ok. Eller nån med annan uppfattning?
 

linushols

Ny medlem
Pillard sa:
Ja, tumregeln är ju en håldiameter emellan. Så det borde ju funka. Om alla hål ligger på gränsen kanske jag skulle vara försiktig men är det bara något eller några borde det väl vara ok. Eller nån med annan uppfattning?
Endast 2 hål! Resten lugnt
 

Pillard

Aktiv medlem
Tänker fortsätta att nyttja mina gamla trotjänare där iaf ena skidan börjar få lite mycket hål. Jag kör egentligen med inserts och då borde det varit lugnt men när det gäller häldelen har jag tänkt att försöka få tag i två extra monteringsplattor till Shiften så att jag bara behöver använda inserts för tådelen och kan låta hälplattan sitta på båda paren. Vad tror ni om de här hålen, hur säkrar jag upp dem bäst? Kör jag inserts är det ju ingen fara men om jag ska köra skruvarna direkt i skidan och låta sitta så kanske det är bättre att borra upp rejält runt omkring och fylla med epoxi? De inringade hålen som syns är de nya borrade som ska användas till Shift


 
Senast ändrad:

Vattendroppe

Moderator
Forumvärd
Okej. I mellandagarna blir det förmodligen för mig att för första gången montera en rando-race-bindning (dynafit low tech race 2.0). Någon som har nån bra metod eller några tips/pointers för att få till det?

Ping
@Skantz
 
Senast ändrad:

Pillard

Aktiv medlem
Är det nån skillnad när det kommer till att montera den jämfört med säg en vanlig radical FT? Det jag annars upplever som svårast i monteringarna är att få till en centrallinje i längsled och att veta att den är helt rak. Det är ju också lite extra känsligt just vid tech-bindningar
 

Vattendroppe

Moderator
Forumvärd
Pillard sa:
Är det nån skillnad när det kommer till att montera den jämfört med säg en vanlig radical FT? Det jag annars upplever som svårast i monteringarna är att få till en centrallinje i längsled och att veta att den är helt rak. Det är ju också lite extra känsligt just vid tech-bindningar
Helt annan hålbild och ingen justermån åt något håll (så ännu känsligare än vanliga techbindningar för monteringsvariationer).

 
Senast ändrad:

Pillard

Aktiv medlem
Har bara monterat med pappersmallar så att hålbilden är annorlunda gör ju ingen skillnad men att inte kunna ändra förspänning alls verkar ju lite shaky. Jag hade nog gjort som jag gjorde med mina första radicals. Jag borrade upp en plåtskiva utifrån korrekt montering och sen använde jag den på en vanlig planka och testade pjäxan. När det blev bra på plankan så använde jag samma plåtmall på skidan.

Om jag annars tänker högt så kanske man skulle kunna göra som med inserts, att man borrar lite för stort hål, fyller det med epoxi och drar i skruven och låter limmet härda med en pjäxa i så att det kan ske småkorrigeringar?

Annars skulle jag nog montera tådelarna med pappersmallen och sen klicka i pjäxan i dem och markera hålen för häldelen med pjäxan i så att säga.
 

Snödjup

Snödjup har sommaruppehåll i väntan på vinterns snödump.
Advertisement
Freeride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer
Topp