GUIDE - Montera själv - GUIDE

Vattendroppe

Moderator
Forumvärd
Min grundtanke var att montera tån (sannolikt med pappersmall från teton, jag tror det är samma hålbild som på speed radical etc) och sen använda skon för att måtta in hälen. Men jag undrar om det finns nån här som har erfarenhet av det och kanske kan ge några pekare på vad som funkat bra/inte funkar alls!

När jag tänker efter kanske det kan vara en idé att pinga in t ex
@Skantz

ByB3rg

Aktiv medlem
Vattendroppe sa:
Min grundtanke var att montera tån (sannolikt med pappersmall från teton, jag tror det är samma hålbild som på speed radical etc) och sen använda skon för att måtta in hälen. Men jag undrar om det finns nån här som har erfarenhet av det och kanske kan ge några pekare på vad som funkat bra/inte funkar alls!
@Corin brukar håll på med sånt där ohyffs. Att montera snabba bindningar utan schystering...

Senast ändrad:

Vattendroppe

Moderator
Forumvärd
ByB3rg sa:
Vattendroppe sa:
@Corin brukar håll på med sånt där ohyffs. Att montera snabba bindningar utan schystering...
Tror pingen bommade, jag provar igen
@Corin

Skantz

Aktiv medlem
Vattendroppe sa:

När jag tänker efter kanske det kan vara en idé att pinga in t ex
@Skantz
Det bör vara det bästa sättet utan tillgång till mallar. Googla runt det flesta bindningsmodeller finns för nedladdning på nätet. Montering utan riktig mall
1 se till att boot center blir rätt
2 borra och skuv dit tådeln
3 måtta in bakdelen med pjäxan hjälp
4 se till att bakdelen och framdelen är i rak linje mad varandra
5 ta av tådelen för borrning och montering av bakdelen.
6 när du skruvat bakdelen hårdare skruvar då sist tådelen för att säkerställa att de är i rak linje. 1mm i sidled där bak är ca 0,2 mm skillnad i tådelen.

Maila info@fjellpuls.se för att få monteringsmallar för utskrift

Corin

Aktiv medlem
Vattendroppe sa:
ByB3rg sa:
Vattendroppe sa:
Tror pingen bommade, jag provar igen
@Corin
Jag har monterat ett gäng Superlite och någon Low Tech race. Inga problem egentligen, bara man tar det lugnt. Om du inte får tag på en riktig mall så är det precis som du säger, pappersmall och montera tån först (tån är samma hålbild som Superlite eller speed radical/turn). När tån sitter så kan du skjuta in häldelen i pjäxan med rätt avstånd och sen markera i häldelens hål. Någon millimeters felmarginal finns, så ingen panik modet inte blir exakt exakt rakt eller så. Kul med race!

Vattendroppe

Moderator
Forumvärd

@Skantz Tack! Googlat runt, men inte hittat nånting för just dynafit-bindningarna med tre skruvar i hälen. Men jag drog ett mail.

@Corin Låter bra det :) Inte ren racesetup (än), men ramlar in på under 2½ kg per fot totalt i alla fall. Mina fötter går inte så bra ihop med race-skor - jag tillhör skalan som gillar passformen på TLT7 och sörjer lite att det verkar som att lästen på hoji free ser ut att smalna av lite till nästa år...

Alfakrull

Medlem
Hämtade ut mina skidor från erkänd skidaffär igår, med nymonterade vipec. Satte i pjäxan för att kolla monteringen idag och upptäckte detta. Tådelen tycks alltså vara monterad med lätt duckstance. Det finns ju elasticitet i tån så det räcker och blir över för att trycka i pjäxan men det känns ju inte som att bindningen kommer fungera optimalt med de förutsättningarna. Visst är det rimligt att gå tillbaka och klaga?

skalt

Medlem
Limfrågor igen...

Någon som har erfarenhet/åsikter om dessa:
Epoxi SIX-10
Gorilla Glue

Hade tänkt att använda för att förstärka hålen i ett par Fisher Hannibal. Alltså borra - i med lim som får torka - borra igen. Behöver också förstärka i ett par Bent Chetler där hål hamnar för nära tidigare borrning.

Vill förstås ha det så starkt som möjligt men helst slippa kladdet med 2-komponentsepoxi.

Vad tycker ni? Är jag bara lat, eller kommer det att funkar?

Pillard

Aktiv medlem
Limfrågor igen...

Någon som har erfarenhet/åsikter om dessa:
Epoxi SIX-10
Gorilla Glue

Hade tänkt att använda för att förstärka hålen i ett par Fisher Hannibal. Alltså borra - i med lim som får torka - borra igen. Behöver också förstärka i ett par Bent Chetler där hål hamnar för nära tidigare borrning.

Vill förstås ha det så starkt som möjligt men helst slippa kladdet med 2-komponentsepoxi.

Vad tycker ni? Är jag bara lat, eller kommer det att funkar?
Är limmet väldigt tjockt finns väl en risk att trät inte suger upp det med följden att limpluggen får en hård kant mot trät och därmed kan glida ur

Sen är ju inte lamineringsrpoxi direkt kladdigt. Drt rinner ju fint ner i hålen

skalt

Medlem
Är limmet väldigt tjockt finns väl en risk att trät inte suger upp det med följden att limpluggen får en hård kant mot trät och därmed kan glida ur

Sen är ju inte lamineringsrpoxi direkt kladdigt. Drt rinner ju fint ner i hålen
Aha, det låter rimligt.

Har själv inte provat lamineringsepoxi, utan kört någon sån där snabbvariant från Biltema. Blev katastrof (och mycket kladdigt). Lite därför jag letar alternativ.

För polyuretanlimmet har jag läst att vissa tycker det funkar hur bra som helst, medan andra tycker det är vansinne att använda (expanderar något i kontakt med vatten).

Pillard

Aktiv medlem
Aha, det låter rimligt.

Har själv inte provat lamineringsepoxi, utan kört någon sån där snabbvariant från Biltema. Blev katastrof (och mycket kladdigt). Lite därför jag letar alternativ.

För polyuretanlimmet har jag läst att vissa tycker det funkar hur bra som helst, medan andra tycker det är vansinne att använda (expanderar något i kontakt med vatten).

Hur enkelt som helst att jobba med. Se bara till att ha ordentliga nitrilhandskar och bra ventilation. Jag brukar ta en sån där burk man får pizzasallad i för att blanda i. Blandar med en tandpetare och droppar sen ner limmet med densamma. Ska hela hål fyllas igen kör jag med den blandningen först och skrapar runt den utmed hålets sidor. Sen häller jag filler i limmet, blandar och fyller upp hålet

Tottek

Aktiv medlem
Aha, det låter rimligt.

man ska absolut använda PU trälim, jag håller nog inte med riktigt om att det sväller, skummar är mer rätt ord.

annars skulle jag använda något bättre 2k lim än epoxy som tex https://shop.berner.eu/se-sv/p/11396028-2-komponentslimrapid-bond-kent-tvillingspruta-50-ml.html?article_id=240220

för att plugga skidor

Pillard

Aktiv medlem
man ska absolut använda PU trälim, jag håller nog inte med riktigt om att det sväller, skummar är mer rätt ord.

annars skulle jag använda något bättre 2k lim än epoxy som tex https://shop.berner.eu/se-sv/p/11396028-2-komponentslimrapid-bond-kent-tvillingspruta-50-ml.html?article_id=240220

för att plugga skidor
”Något bättre”? På vilket sätt är det bättre? Av instruktionen att döma är det ju helt omöjligt att följa den. Dessutom avser den ju att limma ihop två ytor. Det vi är på jakt efter när vi pluggar är ju att fylla ett hål hårt nog, samtidigt som det som fyller hålet får tillräckligt bra kontakt med insidan av hålet, vilket sker när trät suger upp epoxin.

Tottek

Aktiv medlem
”Något bättre”? På vilket sätt är det bättre? Av instruktionen att döma är det ju helt omöjligt att följa den. Dessutom avser den ju att limma ihop två ytor. Det vi är på jakt efter när vi pluggar är ju att fylla ett hål hårt nog, samtidigt som det som fyller hålet får tillräckligt bra kontakt med insidan av hålet, vilket sker när trät suger upp epoxin.
Epoxy i sig är ju ett ganska gammalt typ av material, här har man utvecklat det och fått fram ett bättre 2k lim, ja det fäster på trä, ja det blir hårt nog, det är ett hållbarare och bättre alternativ :)

Sen behöver ni ju inte köpa just det limmet, men man ska inte blanda ihop Epoxy med 2-komponents lim :)

Pillard

Aktiv medlem
Epoxy i sig är ju ett ganska gammalt typ av material, här har man utvecklat det och fått fram ett bättre 2k lim, ja det fäster på trä, ja det blir hårt nog, det är ett hållbarare och bättre alternativ :)

Sen behöver ni ju inte köpa just det limmet, men man ska inte blanda ihop Epoxy med 2-komponents lim :)
Men det står uttryckligen att man ska slipa och ”tvätta” ytorna som ska limmas. Hur löser du det i ett 3mm hål? Om det dessutom snabbhärdar, hur får du det då att sugas upp av trät? Och utifrån att ha jobbat en del med monteringslim misstänker jag att det är både segt och ganska fast i konsistensen. Hur får du mer det i hålet ordentligt utan luftfickor?

Tottek

Aktiv medlem
Men det står uttryckligen att man ska slipa och ”tvätta” ytorna som ska limmas. Hur löser du det i ett 3mm hål? Om det dessutom snabbhärdar, hur får du det då att sugas upp av trät? Och utifrån att ha jobbat en del med monteringslim misstänker jag att det är både segt och ganska fast i konsistensen. Hur får du mer det i hålet ordentligt utan luftfickor?
Det ska du göra med alla typer av lim

Du för pipen ner i hålet och fyller upp utan att ta upp den ur limmet så det inte kommer in någon luft

Pillard

Aktiv medlem
Tror nog att kontentan av dessa diskussioner blir "det finns många sätt att flå en katt".
Exakt så! För min del får man gärna prova alla möjliga varianter. Jag vet bara vilken jag använder för att den funkat bra. Kan nån visa att det är lika smidigt med nåt annat lim så kör jag gärna det.

Freeride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer
Topp