Gymnasieval!

akebil20

Ny medlem
Hallå!
Funderar lite på vilken gymnasie linje jag ska gå... Vill ju helst ha ett jobb i någon skidort, är det någon som har förslag på vad man kan gå?

OBS: inte inom åkning, utan mer ha koll på liftar eller liknande.

tack :D

AndreasBryngel

Ny medlem
tänk lite nu! det är säkert jättetrevligt att jobba och laga liftar i 2 år. men efter det? vad ska du göra då? tänk långsiktigt när du väljer. välj något brett program som typ sam eller liknande. så har du lite mer att välja på sen.

Fiberteknologi

Aktiv medlem
Teknik! Brett program och om du skulle vilja kan du läsa vidare till någon form av ingenjör som klarar av att fixa med liftar!

R

R-R

Guest
Fiberteknologi sa:
Teknik! Brett program och om du skulle vilja kan du läsa vidare till någon form av ingenjör som klarar av att fixa med liftar!
exakt! Teknik verkar faktiskt som en ganska bra och underskattad linje. Jag går natur, det kanske är det ultimata. Då kan du bli vad fan du vill sen. Så en av de bredare, nationella linjerna är väl att föredra.

OscarFS

Ny medlem
R-R sa:
Fiberteknologi sa:
exakt! Teknik verkar faktiskt som en ganska bra och underskattad linje. Jag går natur, det kanske är det ultimata. Då kan du bli vad fan du vill sen. Så en av de bredare, nationella linjerna är väl att föredra.
jag är också i 9an och ska början gymnasium efter sommaren och jag ska välja natur!!

Corin

Aktiv medlem
Jag går något som heter Entreprenör, som natur fast med lite ekonomi och organisation. Ger samma behörighet som natur. Och jag får till och med åka skidor/träna på specialidrotten.

R

R-R

Guest
GOS sa:
Jag går något som heter Entreprenör, som natur fast med lite ekonomi och organisation. Ger samma behörighet som natur. Och jag får till och med åka skidor/träna på specialidrotten.
Najs mannen!

Jibberisch

Aktiv medlem
Stäng så lite dörrar som möjligt?

IT genomsyrar samhället, den som kontrollerar IT, kontrollerar samhället.

Senast ändrad:

s-eriksson

Ny medlem
bromma gymnasium sam-ekonomi om du bor i sthlm, då kan du bli diplomerad gymnasieekonom och checka in på handels sen.

R

R-R

Guest
S-M-N sa:
bromma gymnasium sam-ekonomi om du bor i sthlm, då kan du bli diplomerad gymnasieekonom och checka in på handels sen.
om du har 20,0(handels kör inte med nya meritpoäng, 22,5 p) alt. 2,0 på hp, dvs.

akebil20

Ny medlem
Är ju lite sugen på el. och jag vill ju så klart ha någon utbildning som jag kan komma någonstans efteråt, det borde väll gå o läsa vidare till något på skidanläggning då? :D

Charlee

Ny medlem
tjenare
jag går i ettan nu på Utsiktens Gymnasieskola! Det ligger i Ed, Dalsland och vi har många elever från Stockholm :)
det är en internatskola och du blir utbildad till turist ledare, får fett med kontakter i svenska skidanläggningar och vi drar iväg och åker skidor några gånger per år med skolan. fett chill linje om du är skoltrött och vill glida men sedan kan du välja mycket valbara kurser så att du kan komma in på de flästa högskolor och universitet.
vi håller på och bygger en jibb-arena på skolan med några mini hopp och rails, har även en box. stor del av lektioner görs utomhus och de e fett värt! Andra aktiviteter: Klättring ( egen klättervägg i gympaslen), kanot paddlng, forskajak, mountenbike m.m du blir utbildad till skidskolelärare om du vill och har möjlighet till skoterkort och andra bra meriter angående jobb i fjällen :)

btw. är de öppet hus nu på lördag ( den 5/2-2011) alla välkommna!
kommer bli mycket aktiviteter och våran jibb-arena ska öppna då också ;)

checka Utsikten i Ed, turistledarlinjen äventyr och vildmark!

AckeG

Ny medlem
GOS sa:
Vart går du denna linje, vilken stad? Med skidor är det jibb och så? =)

AndreasBryngel

Ny medlem
akebil20 sa:
Är ju lite sugen på el. och jag vill ju så klart ha någon utbildning som jag kan komma någonstans efteråt, det borde väll gå o läsa vidare till något på skidanläggning då? :D
Kom på en sak, om du är skoltrött eller liknande, som många är i slutet av 9:an så tycker jag att du borde välja något som du har stort intresse för, hela skolgången blir mycket skönare. Jag valde sam ekonomi, när jag skulle börja 1:an och har senare börjat fundera lite på varför jag inte valde media och tog lite kurser i programmet som t.ex. lite extra matte, svenska och sam ämnen. Har kompisar som går på rudbeck i Sollentuna och där ska man visst ha stor frihet att välja lite vad man vill och utforma sitt program för eget behov.
Nu är det inte så att jag är missnöjd med mitt sam val då jag tycker det är rätt skönt att det är ganska likt grundskolan, i alla fall nu, vi får se senare i 2:an och 3:an

S

slowmo1

Guest
Man kan ju alltid gå sina tre år på gymnasiet, sedan ta ett år efter gymnasiet och söka jobb på nån skidort som liftvakt tror inte man behäver nån direkt utbildning utan fúnkar mer som ett extra jobb sedan fortsätter du studera på högskolam efter ett år....Så kan man göra

R

R-R

Guest
akebil20 sa:
teknik tycker jag låter bättre, täcker det mesta som el innebär, och du får en mycket bredare "språngbräda" för din yrkeskarriär.

R

R-R

Guest
akebil20 sa:
teknik tycker jag låter bättre, täcker det mesta som el innebär, och du får en mycket bredare "språngbräda" för din yrkeskarriär.

MoralSnowboard

Ny medlem
Shue! Valde el linje när jag gick ut 9an och går nu i 2an på gymnasiet. Kan säga att jag är riktigt nöjd med linjen, var kanske lite kämpigt i 1an då allt som man lärde sig var helt nytt. Men nu i 2an när man börjar lära sig hur allt verkligen fungerar osv så är det riktigt roligt. Det är ett mångsidigt arbete som man får göra, ena stunden är man i en central och kopplar och andra stunden är man i en villa och installerar nya uttag osv :) När du sen gått ut gymnasiet så är det ett rätt brett område, du kan tex. hålla på med något inom larm ifall du nu blivit intresserad av det eller så väljer man att bli installationselektriker ( ett väldigt varierat område ), finns också så att du kan välja att bli automationselektriker då du håller på med lite mer programmering av robotar m.m Som sagt en hyfsat bred utbildning som gör att du kan välja att ut och arbeta direkt efter gymnasiet eller att plugga vidare till ingenjör.

Hoppas att det hjälpte dig lite :) // David

U

user93315

Guest
akebil20 sa:
Blir nog teknik eller el. Tack alla för hjälpen :D
Liftteknikerutbildning kan du gå sen vid slao.se eller om du vill klättra upp i liftstolparna bör du gå en klätterkurs.

ErikBoden

Ny medlem
Jag går andra året på skidlinjen i malung!(freeridegymnasiet) skulle absolut rekomendera att börja här då man får otroligt lätt att få jobb efter skolan i liftanläggningar! jag går som sagt andra året och har redan erbjudanden från flera anläggningar om jobb under sportlovsveckorna! dock så blir du ganska fast inom fjällturismen med den här linjen skulle jag tro men du kommer ju iallafall gå en hotell och turism linje med mycket åkning som du har otroligt mycket nytta av inom turismen! du kan även välja skidlärargymnasiet här i malung. en ny linje sedan förra året där du får skidlärarutbildningens steg 1-3 gratis under de tre åren du går här! dock så ör skidlärarlinjen endast för skidåkare, så åker du snowboard så måste du åka skidor under skoltid.
du kan ju kolla hemsidorna:
www.freeridegymnasiet.se
www.skidlarargymnasiet.se
och det är bara att kontakta någon av kontaktpersonerna på hemsidorna om du vill komma hit och kolla hur det är!
Mvh Erik

Freeride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer
Topp