Hängda kanter?

ElCabo

Ny medlem
Hängda kanter?
Jag var just på Alpingaraget och lämnade in mina Rossignol S3 som jag varit väldigt nöjd med under flera säsonger. De börjar dock vara lite slöa i kanterna så jag bad att få dem slipade, och kanterna hängda så att de inte skall hugga så mycket. Jag har verkligen uppskattat skidans förmåga att "smita" över ojämnheter osv. Han som tog emot mina skidor frågade då genast hur många grader jag ville ha, jag sa att att "jag ville ha dem så att de inte högg, har ingen aning om grader", det är ju därför man lämnar in dem.

Jag blev mer eller mindre idiotförklarad och han förklarade för mig att man minsann inte hänger all mountain skidor, det är endast förbehållet tävlingslagg...

Har jag missuppfattat något, jag har hela tiden trott att man hänger ner kanterna för att minska greppet en aning? Hur får jag tillbaka mina skidor tror ni? Blir lite orolig för att jag skall stå på ett par oåkbara skidor i Canazei om en vecka?

Utter

Aktiv medlem
Hängda kanter?
Jag hänger aldrig andra skidor än just racelagg själv. Vet ingen på rak arm som hänger sina allround-/puderskidor heller.

Men ja, det går ju alltid att hänga dom lite om man tycker att de hugger lite eller är nervösa.

Fluffy

Medlem
Hängda kanter?
Hoppas du får dem som du vill ha dem, annars har du ju tur som ska till Canazei!
För om du bara kajkar runt Sellaronda behöver du mest glid & inte så mycket stålkant ;)

Mountain_Man

Aktiv medlem
Hängda kanter?
Läs den här tråden https://www.freeride.se/forum/thread.php?t=76049&p=2

Sammanfattningsvis: Självklart hänger man kanterna på friåkningsskidor. Som generell slip fungerar 0,5/88,5. Dvs 0,5 grad hängning och 88,5 graders kant vilket ger en kantvinkel på 88 grader.

/MM

EDIT. Justerade graderna något ... mindes fel. DS.

Senast ändrad:

Bongo223344

Ny medlem
Hängda kanter?
Pratade med killarna på skistarshoppen i Åre, tydligen så slipar de alla hyrskidor mm med 88/0.5 som standard. Jag som hade fått uppfattningen att detta var en ganska aggressiv inställning för mer race-inspererade skidor?

ElCabo

Ny medlem
Hängda kanter?
Hoppas du får dem som du vill ha dem, annars har du ju tur som ska till Canazei!
För om du bara kajkar runt Sellaronda behöver du mest glid & inte så mycket stålkant
Ajdå, jag som hoppats på lite utmanande åkning i Italiens största skidområde?

Känns som om det är lite olika rön hur kanterna skall slipas, jag börjar väl med så som jag får dem från Alpingaraget.

jarnebring

Aktiv medlem
Hängda kanter?
Skidan har en hängning från fabrik. Såvida du inte vill ändra på karaktären hos skidan ska du inte fibbla med fabrikshängningen/kantvinkeln, utan bibehålla den som finns. Re: Alpingaraget så kan du nog vara lugn. Om de inte tabbar sig gör de ett bra jobb. Råkade själv ut för skidor som blev oåkbara efter en planslipning (och trolig ändring av kantvinkeln) hos en annan tjomme. Lämnade in till Alpingaraget för damage control. Det blev omslip, omhängning och valla – sedan blev de som nya.

Ck

Fluffy

Medlem
Hängda kanter?
ElCabo sa:
För om du bara kajkar runt Sellaronda behöver du mest glid & inte så mycket stålkant
Ajdå, jag som hoppats på lite utmanande åkning i Italiens största skidområde?

Känns som om det är lite olika rön hur kanterna skall slipas, jag börjar väl med så som jag får dem från Alpingaraget.
Joo'rå, där finns de flesta typer av åkning MEN försök att hålla dig borta från Sellaronda.
(Än värre är det om du är eller har brädåkare med dig)

Ett tips som många missar är att ta bussen upp till Alba.
Inte lika mycket folk och backar som räcker för en dag (om du åker över toppen och ner på andra sidan)

Mountain_Man

Aktiv medlem
Hängda kanter?
jarnebring sa:
Skidan har en hängning från fabrik. Såvida du inte vill ändra på karaktären hos skidan ska du inte fibbla med fabrikshängningen/kantvinkeln, utan bibehålla den som finns. Re: Alpingaraget så kan du nog vara lugn. Om de inte tabbar sig gör de ett bra jobb. Råkade själv ut för skidor som blev oåkbara efter en planslipning (och trolig ändring av kantvinkeln) hos en annan tjomme. Lämnade in till Alpingaraget för damage control. Det blev omslip, omhängning och valla – sedan blev de som nya.

Ck
Helt klart ska man inte ändra på vinklarna om man är nöjd med skidans egenskaper. Men efter en tids åkning är det dags för en slipning och problemet är då att man kanske inte vet vad skidan har för fabriksslipning ... eller hur menar du rent praktiskt att man bibehåller de vinklarna?

Men i praktiken är inte alla skidor så lysande slipade direkt från fabrik och kräver en slipning (plan och kant) för att visa sin bästa sida.

/MM

jarnebring

Aktiv medlem
Hängda kanter?
Mountain_Man sa:
jarnebring sa:

Ck
Helt klart ska man inte ändra på vinklarna om man är nöjd med skidans egenskaper. Men efter en tids åkning är det dags för en slipning och problemet är då att man kanske inte vet vad skidan har för fabriksslipning ... eller hur menar du rent praktiskt att man bibehåller de vinklarna?

Men i praktiken är inte alla skidor så lysande slipade direkt från fabrik och kräver en slipning (plan och kant) för att visa sin bästa sida.

/MM
Det kanske man inte vet. Då kollar man förslagsvis med tillverkaren och får den infon, alternativt går man till en bra fackman (typ Alpingaraget) och låter dom hjälpa en att fräscha upp skidorna. Det kanske är så att många skidor är dåliga från fabrik, jag har inte upplevt det själv. Men så är min erfarenhet begränsad också.

Senast ändrad:

Snödjup

Freeride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer
Topp