Du har räknat rätt,
Jag bryner endast vid behov om jag som du säger ser nån skada. Tidigast efter 1 veckas åkning om det varit på hårt underlag.
Men nya freerideskidor har oftast inte så vassa kanter så brukar dra sidorna så de blir 88 grader sen tar jag brynet och drar av skägget vilket måste göras på både belagsidan och sidan. Avslutar med keramiskt bryne för att få en jämnare egg, det blir stor skillnad.Början av säsongen är det ju oftast kallare och isigare och större behov av vassa kanter.
Vet inte hur mycket hängningen ändras i verkligheten men har aldrig märkt någon skillnad och trycker inte brutalt hårt med brynet. Det blir alltid vasst och har fungerat bra för mig. Förmodligen avverkar man lite belag också, men långt ifrån så mycket som med en fil skulle jag tro.
Sen försöker jag, som du, mest underhålla sidorna , i första hand med bryne men vid behov med fil.
Edit: Förstår inte hur man skulle kunna "runda av kanten"? Menar du om man slinter?
När jag tävlade på 80-talet, drog man några varv tejp på filen när man hängde kanterna. Minns att jag mätte tjockleken och räknade ut vinkeln på hängningen -tror jag var den enda. De andra körde nog på känsla.
Nu är det gissning men fil brukar inte ta mycket alls på belag när jag testat (skulle jämna ut efter reparation av coreshot). Eftersom filen hade tendens att bara glida, likt mot sidewall. Bryne tog bättre likt ett sandpapper på belaget som är mjukt. Men kniv/rakblad löste just detta problem bäst...
I exemplen nedan antag att kanten är perfekt hängd från fabrik till 1,00 grad och hängningen börjar exakt vid belaget. Tog en bild som var närmast för konceptet. Convex bevel är det jag benämnt som "rundad" tidigare men konvex är helt klart ett bättre ord.
Exempel 1.
Teoretisk perfekt hållare används och då kommer hängningen alltid ligga på 1 grad men förflyttas längre och längre in på belaget.
Exempel 2.
Vinkeln utgår alltid från belaget (belaget är oändligt hårt/perfekt glid). Då kommer slipningen göra att vinkeln ändras, tex 0,2 grader per slipning som exempel så 5 omgångar senare har du en perfekt 2 graders hängning.
Exempel 3.
Nu blir det frihand, antag att det inte kommer försvinna nämnvärt material av belaget. och att det är omöjligt att uppnå målet vid exempel 2.
Det är otroligt lätt att ta mer längst ut på kanten (bort från belaget) så hängningen kommer inte bli rak längre utan progressivt brantare och brantare. Alltså en konvex hängning likt nedersta kilen i bilden.
Det gör att hängningen närmast belaget kommer ligga kvar rätt nära 1 grad. Men närmast kanten så kan det säkert fort komma upp till flera grader då brynen tar otroligt effektivt när anläggningsytan är så otroligt liten (tiondels millimeter bred).
Problemet är att jag inte ser någon direkt möjlighet att komma undan en konvex hängning. Frihand är jag rätt säker på att detta kommer bli resultatet för de flesta. Även med jigg (vanliga plast/metall prylarna) lär det vara otroligt lätt att landa där också.
Micro bevel bilden är det nog otroligt lätt att hamna nära, alltså att yttersta delen får en markant mycket skarpare hängning med slö kant som resultat tills ytterkanten slipats in tillräckligt eller en planslipning.
Jag har nästan slutat med fil utan börjar med ett 200 bryne om jag måste ta lite mer. Men efter jag kört med 400 eller 600 bryne så drar jag ett drag med gummisten underifrån och ett från sidan. Behöver inte trycka hårt men allt skägg från brynet försvinner. Hade gärna hittat något lagom mjukt som tar ännu mindre. Tycker det verkar behövas så lite för att få bort skägget efter man använt ett finare bryne (vad jag kan känna åtminstone).
Hade varit ytterst intressant att titta med mikroskop. Notera att jag är ute på lite djupt vatten och gissar lite men hoppas på en konstruktiv diskussion och jag uppskattar om någon har en bra referens eller bättre teoretisk förklaring som säger annorlunda. Jag har tyvärr inte utrustning för att mäta på denna nivån.
En av dom stora nackdelarna med att ändra hängningen för mycket är att om man vill återställa genom en planslipning så behöver man ta bort mer och mer belag för att återkomma till original hängning.
Jag har också hört klassikerna att tejpa filen/brynet för att få rätt vinkel på hängningen. Uppskattar att höra att du räknat, jag hade gjort samma

Blir säkert rätt bra resultat med denna teknik, jag är inte säker på att det blir bättre med nån av alla plasthållare som finns.
Speciellt inte om man är lite noga på att hålla tejpdistansen lika långt ifrån kanten hela vägen och har tummen på rätt ställe. Annars blir det fort en vinkelförändring igen och tillbaka till det konvexa.
Detta är nördigt på den intressanta och nästan filosofiska nivån nu. I praktiken så tror jag man kommer otroligt långt på att underhålla ytterkant väl i valfri vinkel och sen göra så lite som möjligt med hängningen inför nästa planslipning.