Hängning/bevel från 0,8 —> 1 grad

kungpow

Ny medlem
Hängning/bevel från 0,8 —> 1 grad
Mina nya skidor har hängning/ base bevel på 0,8 grader. Mina tidigare skidor hade 1 grad.

Därför har jag verktyg för just 1 grad. Här skiljer det så lite, så därför är min fråga om jag helt enkelt kan använda mitt 1-gradsverktyg direkt för bryne och senare också fil?

Min teori är att gradskillnaden på 0,2 är så liten att den är försumbar för en glad (men kvalificerad) amatör? Eller har jag fel och kommer sabba kanterna?

Midjan är på 100 mm och pist är inte huvudmålet
 

jarnebring

Aktiv medlem
Hängning/bevel från 0,8 —> 1 grad
Inte fila på underkanten. Bara fint bryne eller sten. Du kan köra på frihand där och bara se till att den är slät och fin. På sidan däremot går du på med fil.
Kanter spelar inte jätteroll utanför pist generellt (i mjukare underlag), men det kan ju vara hårt där också och vara skönt att kunna få vettigt grepp.
 

kungpow

Ny medlem
Hängning/bevel från 0,8 —> 1 grad
Tack för svar :)
Men för att förtydliga:
Om jag inte kör på frihand, kan jag köra med 1-gradsverktyget jag har -utan att sabba hängningen? Tänker att de då över tid drar sig mot en grad, vilket för mig borde vara rimligt eftersom 0,8 känns lite för aggressivt/onödigt för offpisten
 

jarnebring

Aktiv medlem
Hängning/bevel från 0,8 —> 1 grad
Tror inte du märker 0,2 grads skillnad. Ner mot 0,5 blir aggressivt. Har du provåkt och känner att dom hugger för snabbt? Tror inte på att sas jobba med ”fel” vinkel. Vet inte hur det kommer att bli/kännas. Kanske inte särskilt mycket? Men inget jag vet att någon gjort och kan inte säga att det är bra.
 

kungpow

Ny medlem
Hängning/bevel från 0,8 —> 1 grad
Tror inte du märker 0,2 grads skillnad. Ner mot 0,5 blir aggressivt. Har du provåkt och känner att dom hugger för snabbt? Tror inte på att sas jobba med ”fel” vinkel. Vet inte hur det kommer att bli/kännas. Kanske inte särskilt mycket? Men inget jag vet att någon gjort och kan inte säga att det är bra.

Inte provåkt dem än :) är dock ganska säker på att jag -om jag märker någon skillnad alls-kommer att gilla det någon vassare/tidigare kantgreppet.

Målet att få dem till 1 grad är väl mest för att det på sikt är mer lätthanterligt för mig då övriga skidor i familjen körs 88/1 och det är vad jag har grejer till :rolleyes: om det nu är ett giltigt skäl att ändra hängningen för…
 

QRikard

Medlem
Hängning/bevel från 0,8 —> 1 grad
Jag har slutat röra hängningen och kör 0,5 grader på allt när jag får välja (vid planslipning).
Du kan hänga om dina från 0,8 till 1 och i så fall hade jag rekommenderat ett fint bryne om du absolut behöver ändra något annars är det nog bäst att bara låta det vara och åka.

Enda gången jag rör undersidan är för att ta bort härdningar och andra tydliga skador av sten eller annat. Då kör jag frihand med ett fint bryne på just den punkten.
Enda sättet att minska hängningen (ex 1 till 0,5 grader) är att planslipa skidan (eller hänga belaget och inte bara stålkanten). Alltså det enda du kan göra med bryne är att öka hängningen och 0,8 grader är inte mycket vilket gör att du snabbt kommer upp i en markant mycket större hängning om du ofta slipar med bryne (eller fil). Därav generella rekommendationen att bara låta hängningen vara till nästa planslipning förutom punktinsatser vid skador.

Ytterkanten däremot är det bara att underhålla så mycket som möjligt. 88 grader är en bra vinkel att köra på också. Kom bara ihåg att ta bort sidewall innan du slipar/bryner kanten för annars är risken mycket stor att du får fel vinkel även där.
 

jarnebring

Aktiv medlem
Hängning/bevel från 0,8 —> 1 grad
Jag skulle också låta underkanten vara, bara polera med sten eller fint bryne på frihand. Jobba med sidan. Tror det kommer funka kanon!
 

RWD

Aktiv medlem
Hängning/bevel från 0,8 —> 1 grad
Inte provåkt dem än :) är dock ganska säker på att jag -om jag märker någon skillnad alls-kommer att gilla det någon vassare/tidigare kantgreppet.

Målet att få dem till 1 grad är väl mest för att det på sikt är mer lätthanterligt för mig då övriga skidor i familjen körs 88/1 och det är vad jag har grejer till :rolleyes: om det nu är ett giltigt skäl att ändra hängningen för…
Varför ska du ändra hängningen? Du kommer inte märks nån skillnad på 0.8 eller 1.
Underhåll med bryne på frihand så kommer de snart vara 1grad.
 

QRikard

Medlem
Hängning/bevel från 0,8 —> 1 grad
Varför ska du ändra hängningen? Du kommer inte märks nån skillnad på 0.8 eller 1.
Underhåll med bryne på frihand så kommer de snart vara 1grad.
Jag förstår inte rekommendationen att underhålla hängningen med bryne på frihand.
Hur många personer klarar av att hålla brynet med en noggrannhet inom 0,1 grader på frihand? Vad är i så fall tricket, jag skulle gärna lära mig.

Med tanke på hur mycket ett bryne ändå avverkar så lär kanten i verkligheten efter sådan behandling bli både markant rundad samt få en betydligt mycket större hängning än 1 grad eftersom det inte kommer ta lite mycket nära belaget eftersom brynet kommer glida på belaget. Samma sätt som om man inte tar bort sidewall när man slipar ytterkant.

Även om du kör på en teoretisk perfekt hållare för tex 1 grad så kommer du behöva slipa mer och mer belag för att hålla vinkeln och då är frågan om bryne räcker eller om man måste ha något mer lämpligt verktyg för att slipa både stål och belag?
 

RWD

Aktiv medlem
Hängning/bevel från 0,8 —> 1 grad
Jag förstår inte rekommendationen att underhålla hängningen med bryne på frihand.
Hur många personer klarar av att hålla brynet med en noggrannhet inom 0,1 grader på frihand? Vad är i så fall tricket, jag skulle gärna lära mig.

Med tanke på hur mycket ett bryne ändå avverkar så lär kanten i verkligheten efter sådan behandling bli både markant rundad samt få en betydligt mycket större hängning än 1 grad eftersom det inte kommer ta lite mycket nära belaget eftersom brynet kommer glida på belaget. Samma sätt som om man inte tar bort sidewall när man slipar ytterkant.

Även om du kör på en teoretisk perfekt hållare för tex 1 grad så kommer du behöva slipa mer och mer belag för att hålla vinkeln och då är frågan om bryne räcker eller om man måste ha något mer lämpligt verktyg för att slipa både stål och belag?
Lägger man brynet på belagssidan, tummen uppe på och pekfingret under brynet och mot sidewallen så blir det ganska stabilt. Vinkla lite så känns det när man har rätt vinkel mot stålkanten om man har lite känsla och inte tummen mitt i handen. Men det är klart, är man osäker så kanske man ska låta bli eller använda en hållare. Det kommer nog ta tid innan man ändrar vinkeln märkbart på hängningen med ett bryna. Är ju mest för att ta bort ojämnheter och skägg och få en jämn egg.
Nu är ju skidorna nya, så behöver ju inte göra nåt förrän de börjar bli slitet.
Om man börja dra med filen speciellt med samma vinkel så går man ju in i belaget och så behöver man snart planslipa.
 

Marboh

Aktiv medlem
Hängning/bevel från 0,8 —> 1 grad
Mina nya skidor har hängning/ base bevel på 0,8 grader. Mina tidigare skidor hade 1 grad.

Därför har jag verktyg för just 1 grad. Här skiljer det så lite, så därför är min fråga om jag helt enkelt kan använda mitt 1-gradsverktyg direkt för bryne och senare också fil?

Min teori är att gradskillnaden på 0,2 är så liten att den är försumbar för en glad (men kvalificerad) amatör? Eller har jag fel och kommer sabba kanterna?

Midjan är på 100 mm och pist är inte huvudmålet
Vad är det för verktyg du använder för hängning?
 

QRikard

Medlem
Hängning/bevel från 0,8 —> 1 grad
Lägger man brynet på belagssidan, tummen uppe på och pekfingret under brynet och mot sidewallen så blir det ganska stabilt. Vinkla lite så känns det när man har rätt vinkel mot stålkanten om man har lite känsla och inte tummen mitt i handen. Men det är klart, är man osäker så kanske man ska låta bli eller använda en hållare. Det kommer nog ta tid innan man ändrar vinkeln märkbart på hängningen med ett bryna. Är ju mest för att ta bort ojämnheter och skägg och få en jämn egg.

Detta är lite av min poäng, med denna teknik är sannolikheten inte så stor att det försvinner nämnvärt med belag. Alltså kommer du antingen ändra vinkeln eller mest sannolikt runda av kanten.
När vi pratar om 0,5 eller 1,0 grad så misstänker jag att det går mycket fort att slipa ned detta även med bryne.

2000 = micrometer, grovt räknat kantens bredd
0,5 = Vinkelförändring i grader
2000*tan(pi*0,5/180) = 17 um

Så om jag inte räknat fel så ska man slipa ned kanten 17 um längst ut (och 0 um längst in vid belaget) för att ändra hängningen med 0,5 grader. Även med ett fint bryne lär detta gå relativt fort att slipa bort.

Jag ser det som extremt orealistiskt att någon ska klara att finlira på detta för hand. Självklart går det att göra ett bättre eller sämre jobb med lite fingertoppskänsla men går det att komma hela vägen till denna noggrannheten?
Hållarna jag sett tror jag inte speciellt mycket mer på då det oftast är ganska rapplig konstruktion på dom och inte något som inget en noggrannhet på mikrometernivå men lite mer konsekvent med resultatet att man ganska fort endast kommer ge sig på belaget då vinkeln är fast (minus rappel).
 

RWD

Aktiv medlem
Hängning/bevel från 0,8 —> 1 grad
Detta är lite av min poäng, med denna teknik är sannolikheten inte så stor att det försvinner nämnvärt med belag. Alltså kommer du antingen ändra vinkeln eller mest sannolikt runda av kanten.
När vi pratar om 0,5 eller 1,0 grad så misstänker jag att det går mycket fort att slipa ned detta även med bryne.

2000 = micrometer, grovt räknat kantens bredd
0,5 = Vinkelförändring i grader
2000*tan(pi*0,5/180) = 17 um

Så om jag inte räknat fel så ska man slipa ned kanten 17 um längst ut (och 0 um längst in vid belaget) för att ändra hängningen med 0,5 grader. Även med ett fint bryne lär detta gå relativt fort att slipa bort.

Jag ser det som extremt orealistiskt att någon ska klara att finlira på detta för hand. Självklart går det att göra ett bättre eller sämre jobb med lite fingertoppskänsla men går det att komma hela vägen till denna noggrannheten?
Hållarna jag sett tror jag inte speciellt mycket mer på då det oftast är ganska rapplig konstruktion på dom och inte något som inget en noggrannhet på mikrometernivå men lite mer konsekvent med resultatet att man ganska fort endast kommer ge sig på belaget då vinkeln är fast (minus rappel).
Du har räknat rätt,
Jag bryner endast vid behov om jag som du säger ser nån skada. Tidigast efter 1 veckas åkning om det varit på hårt underlag.
Men nya freerideskidor har oftast inte så vassa kanter så brukar dra sidorna så de blir 88 grader sen tar jag brynet och drar av skägget vilket måste göras på både belagsidan och sidan. Avslutar med keramiskt bryne för att få en jämnare egg, det blir stor skillnad.Början av säsongen är det ju oftast kallare och isigare och större behov av vassa kanter.
Vet inte hur mycket hängningen ändras i verkligheten men har aldrig märkt någon skillnad och trycker inte brutalt hårt med brynet. Det blir alltid vasst och har fungerat bra för mig. Förmodligen avverkar man lite belag också, men långt ifrån så mycket som med en fil skulle jag tro.
Sen försöker jag, som du, mest underhålla sidorna , i första hand med bryne men vid behov med fil.
Edit: Förstår inte hur man skulle kunna "runda av kanten"? Menar du om man slinter?

När jag tävlade på 80-talet, drog man några varv tejp på filen när man hängde kanterna. Minns att jag mätte tjockleken och räknade ut vinkeln på hängningen -tror jag var den enda. De andra körde nog på känsla.
 
Senast ändrad:

QRikard

Medlem
Hängning/bevel från 0,8 —> 1 grad
Du har räknat rätt,
Jag bryner endast vid behov om jag som du säger ser nån skada. Tidigast efter 1 veckas åkning om det varit på hårt underlag.
Men nya freerideskidor har oftast inte så vassa kanter så brukar dra sidorna så de blir 88 grader sen tar jag brynet och drar av skägget vilket måste göras på både belagsidan och sidan. Avslutar med keramiskt bryne för att få en jämnare egg, det blir stor skillnad.Början av säsongen är det ju oftast kallare och isigare och större behov av vassa kanter.
Vet inte hur mycket hängningen ändras i verkligheten men har aldrig märkt någon skillnad och trycker inte brutalt hårt med brynet. Det blir alltid vasst och har fungerat bra för mig. Förmodligen avverkar man lite belag också, men långt ifrån så mycket som med en fil skulle jag tro.
Sen försöker jag, som du, mest underhålla sidorna , i första hand med bryne men vid behov med fil.
Edit: Förstår inte hur man skulle kunna "runda av kanten"? Menar du om man slinter?

När jag tävlade på 80-talet, drog man några varv tejp på filen när man hängde kanterna. Minns att jag mätte tjockleken och räknade ut vinkeln på hängningen -tror jag var den enda. De andra körde nog på känsla.
Nu är det gissning men fil brukar inte ta mycket alls på belag när jag testat (skulle jämna ut efter reparation av coreshot). Eftersom filen hade tendens att bara glida, likt mot sidewall. Bryne tog bättre likt ett sandpapper på belaget som är mjukt. Men kniv/rakblad löste just detta problem bäst...

I exemplen nedan antag att kanten är perfekt hängd från fabrik till 1,00 grad och hängningen börjar exakt vid belaget. Tog en bild som var närmast för konceptet. Convex bevel är det jag benämnt som "rundad" tidigare men konvex är helt klart ett bättre ord.

Exempel 1.
Teoretisk perfekt hållare används och då kommer hängningen alltid ligga på 1 grad men förflyttas längre och längre in på belaget.

Exempel 2.
Vinkeln utgår alltid från belaget (belaget är oändligt hårt/perfekt glid). Då kommer slipningen göra att vinkeln ändras, tex 0,2 grader per slipning som exempel så 5 omgångar senare har du en perfekt 2 graders hängning.

Exempel 3.
Nu blir det frihand, antag att det inte kommer försvinna nämnvärt material av belaget. och att det är omöjligt att uppnå målet vid exempel 2.
Det är otroligt lätt att ta mer längst ut på kanten (bort från belaget) så hängningen kommer inte bli rak längre utan progressivt brantare och brantare. Alltså en konvex hängning likt nedersta kilen i bilden.
Det gör att hängningen närmast belaget kommer ligga kvar rätt nära 1 grad. Men närmast kanten så kan det säkert fort komma upp till flera grader då brynen tar otroligt effektivt när anläggningsytan är så otroligt liten (tiondels millimeter bred).

Problemet är att jag inte ser någon direkt möjlighet att komma undan en konvex hängning. Frihand är jag rätt säker på att detta kommer bli resultatet för de flesta. Även med jigg (vanliga plast/metall prylarna) lär det vara otroligt lätt att landa där också.
Micro bevel bilden är det nog otroligt lätt att hamna nära, alltså att yttersta delen får en markant mycket skarpare hängning med slö kant som resultat tills ytterkanten slipats in tillräckligt eller en planslipning.

Jag har nästan slutat med fil utan börjar med ett 200 bryne om jag måste ta lite mer. Men efter jag kört med 400 eller 600 bryne så drar jag ett drag med gummisten underifrån och ett från sidan. Behöver inte trycka hårt men allt skägg från brynet försvinner. Hade gärna hittat något lagom mjukt som tar ännu mindre. Tycker det verkar behövas så lite för att få bort skägget efter man använt ett finare bryne (vad jag kan känna åtminstone).

Hade varit ytterst intressant att titta med mikroskop. Notera att jag är ute på lite djupt vatten och gissar lite men hoppas på en konstruktiv diskussion och jag uppskattar om någon har en bra referens eller bättre teoretisk förklaring som säger annorlunda. Jag har tyvärr inte utrustning för att mäta på denna nivån.

En av dom stora nackdelarna med att ändra hängningen för mycket är att om man vill återställa genom en planslipning så behöver man ta bort mer och mer belag för att återkomma till original hängning.

Jag har också hört klassikerna att tejpa filen/brynet för att få rätt vinkel på hängningen. Uppskattar att höra att du räknat, jag hade gjort samma :)
Blir säkert rätt bra resultat med denna teknik, jag är inte säker på att det blir bättre med nån av alla plasthållare som finns.
Speciellt inte om man är lite noga på att hålla tejpdistansen lika långt ifrån kanten hela vägen och har tummen på rätt ställe. Annars blir det fort en vinkelförändring igen och tillbaka till det konvexa.

Detta är nördigt på den intressanta och nästan filosofiska nivån nu. I praktiken så tror jag man kommer otroligt långt på att underhålla ytterkant väl i valfri vinkel och sen göra så lite som möjligt med hängningen inför nästa planslipning.
 

Bilagor

  • microVsConvexBevel.png
    microVsConvexBevel.png
    3.8 KB · Besök: 9

jarnebring

Aktiv medlem
Hängning/bevel från 0,8 —> 1 grad
Om inte filen tar gör du något fel. Det ska koma spån. En j-a skillnad på fil och bryne. Har aldrig hört eller sett att någon ändrar vinkel med bryne.
Med det sagt. Rör inte undersidan med annat än fin sten eller fint bryne för att hålla den slät och fin. Personligen gör jag det på frihand och med lätt tryck. Det ändrar ingen vinkel. Jobba på sidan med fil för att få en vass kant. BNiktigt att bli av med sidewall först annars tar inte filen. Det ska komma spån när du drar filen längs kanten. Jag brukar använda en gummisten sist som jag drar med lätt tryck för att bli av med ev. "skägg".
 

Snödjup

Freeride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer
Topp