Köp & Sälj
Artiklar
Forum
Nya inlägg
Forumlista
Sök forum
Medlemmar
Regler/Hjälp
Skidorter
Prylar
Video
Foto
Shop
Logga in
Bli medlem
Vad är nytt
Sök
Sök
Sök bara rubriker
Av:
Nya inlägg
Forumlista
Sök forum
Medlemmar
Regler/Hjälp
Meny
Logga in
Bli medlem
Installera appen
Installera
JavaScript är inaktiverat. För en bättre upplevelse, vänligen aktivera JavaScript i din webbläsare innan du fortsätter.
Du använder en gammal webbläsare. Den kanske inte visar den här eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en
alternativ webbläsare
.
Forum
Utrustning
Freeride - Skidor
Hängning/bevel från 0,8 —> 1 grad
Svara på tråd
Meddelande
<blockquote data-quote="QRikard" data-source="post: 1245530" data-attributes="member: 92022"><p>Detta är lite av min poäng, med denna teknik är sannolikheten inte så stor att det försvinner nämnvärt med belag. Alltså kommer du antingen ändra vinkeln eller mest sannolikt runda av kanten. </p><p>När vi pratar om 0,5 eller 1,0 grad så misstänker jag att det går mycket fort att slipa ned detta även med bryne.</p><p></p><p>2000 = micrometer, grovt räknat kantens bredd</p><p>0,5 = Vinkelförändring i grader</p><p>2000*tan(pi*0,5/180) = 17 um</p><p></p><p>Så om jag inte räknat fel så ska man slipa ned kanten 17 um längst ut (och 0 um längst in vid belaget) för att ändra hängningen med 0,5 grader. Även med ett fint bryne lär detta gå relativt fort att slipa bort.</p><p></p><p>Jag ser det som extremt orealistiskt att någon ska klara att finlira på detta för hand. Självklart går det att göra ett bättre eller sämre jobb med lite fingertoppskänsla men går det att komma hela vägen till denna noggrannheten? </p><p>Hållarna jag sett tror jag inte speciellt mycket mer på då det oftast är ganska rapplig konstruktion på dom och inte något som inget en noggrannhet på mikrometernivå men lite mer konsekvent med resultatet att man ganska fort endast kommer ge sig på belaget då vinkeln är fast (minus rappel).</p></blockquote><p></p>
[QUOTE="QRikard, post: 1245530, member: 92022"] Detta är lite av min poäng, med denna teknik är sannolikheten inte så stor att det försvinner nämnvärt med belag. Alltså kommer du antingen ändra vinkeln eller mest sannolikt runda av kanten. När vi pratar om 0,5 eller 1,0 grad så misstänker jag att det går mycket fort att slipa ned detta även med bryne. 2000 = micrometer, grovt räknat kantens bredd 0,5 = Vinkelförändring i grader 2000*tan(pi*0,5/180) = 17 um Så om jag inte räknat fel så ska man slipa ned kanten 17 um längst ut (och 0 um längst in vid belaget) för att ändra hängningen med 0,5 grader. Även med ett fint bryne lär detta gå relativt fort att slipa bort. Jag ser det som extremt orealistiskt att någon ska klara att finlira på detta för hand. Självklart går det att göra ett bättre eller sämre jobb med lite fingertoppskänsla men går det att komma hela vägen till denna noggrannheten? Hållarna jag sett tror jag inte speciellt mycket mer på då det oftast är ganska rapplig konstruktion på dom och inte något som inget en noggrannhet på mikrometernivå men lite mer konsekvent med resultatet att man ganska fort endast kommer ge sig på belaget då vinkeln är fast (minus rappel). [/QUOTE]
Verifiering
Skicka svar
Forum
Utrustning
Freeride - Skidor
Hängning/bevel från 0,8 —> 1 grad
Freeride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det.
Läs mer
Jag förstår
Topp