Här får du får möjligheten att diskutera bootfitting.

Lenz

Aktiv medlem
Jag startar denna tråden för att alla ska kunna dela med sig av sina erfarenheter av bootfitting. Är mannen i filmen ett unikum? Vilka är då skistore,alpingaraget,SOLE,surefoot? För att nämna några. Sen så finns det en del som kör med tysken och hoppas på passformen rätt ur kartong. Är det kanske så att mannen i filmen sitter på facit och alla andra som utger sig för att dom är bootfitters inte vet vad dom håller på med?. Sätt i gång att diskutera.

Senast ändrad:
Tror bootfitting är en sån grej som helt och hållet beror på vad man vill ha ut av skidåkningen. Det som visas i filmen kommer kosta rätt mycket att göra och de flesta tycker de duger så länge de inte får ont och pjäxorna går ned i bindningarna.

Men som tävlingsåkare tycker jag det ska vara prio ett, står du dåligt i pjäxorna kommer du stå dåligt på skidorna. Sen behöver kanske inte kids under 10 ha det så här seriöst men ju äldre du blir måste man ha grejer som sitter och fungerar bra. Kommer garanterat ge ett stort övertag då de flesta race åkare kommer inte heller ha en aning om vad en bra sittande/fungerande pjäxa känns som.

Pillard

Aktiv medlem
När det gäller bootfitting. Hur skulle ni säga att man bör göra med sina egna sulor när man bakar intuition? Körde mina Intuition-liners i Chamonix men de ville inte köra sulorna i ugnen. Eftersom sulorna till viss del gör min fot smalare i pjäxan funderar jag på ifall de nu med sulan i är för stora?

Skidsuge-Erik

Ny medlem
Pillard sa:
När det gäller bootfitting. Hur skulle ni säga att man bör göra med sina egna sulor när man bakar intuition? Körde mina Intuition-liners i Chamonix men de ville inte köra sulorna i ugnen. Eftersom sulorna till viss del gör min fot smalare i pjäxan funderar jag på ifall de nu med sulan i är för stora?
När jag gjort det i skistarshop Björnrike har sulornan först legat i en frys och sen stoppats ned i de varma intuition linersarna. För övrigt Samma innersko som i filmen.

Alpingaraget har även de gjort en intuition men där utan frys. Sulan stoppades när intuition kom ut ur ugnen.

Lenz

Aktiv medlem
Pillard sa:
Jag har gjort mina på SOLE i Chamonix och dom värmde skon utan sulan. Allt sitter mycket bra men den behandlingen som han i filmen får va man inte i närheten av. Hade han gjort mina så hade dom antagligen varit ännu bekvämare. Jag reflekterade över reaktionen ( dom känns som vanliga skor!!). Intersport i wengen!!!! Det är tydligen dit vi ska vallfärda!!

Senast ändrad:

Pillard

Aktiv medlem
Lenz sa:
Pillard sa:
Jag har gjort mina på SOLE i Chamonix och dom värmde skon utan sulan. Allt sitter mycket bra men den behandlingen som han i filmen får va man inte i närheten av. Hade han gjort mina så hade dom antagligen varit ännu bekvämare. Jag reflekterade över reaktionen ( dom känns som vanliga skor!!). Intersport i wengen!!!! Det är tydligen dit vi ska vallfärda!!
Så sulan stoppades inte i förrän efter intuition hade svalnat? Det verkar vara Chamonix-lösningen då.

Att det ska kännas som en vanlig sko gjorde redan mina gamla Shogun efter att Hanna på Åre Skidsport pulat med dem en del. Den här snubben gjorde ju dock minimalt mycket med själva passformen utan de använde ju bara de gamla skalen rakt av och bakade ett par intuition.

Är det någon som har erfarenhet av att modda innerskon genom att ta bort hårdplast (den nedre) från plösen, som görs här (4:10)?
Jag kan tänka mig att man måste förstärka den delen med något (mjukt och tunt) efter man tagit bort plasten så att man inte rycker av plösen.

Lenz

Aktiv medlem
Tänkte jag kunde väcka denna tråden till liv!
XXL gör nu reklam för bootfitting ! Jag är 100 procent säker på att personalen som utfört detta inte vet vad dem håller på med. Har du inte köpt pjäxan hos XXL så tar dem endast ca 150 kr!!! Det är inte konstigt att 70 procent av svenska befolkningen har ont i fötterna.

Senast ändrad:

rabbit

Aktiv medlem
Tänkte jag kunde väcka denna tråden till liv!
XXL gör nu reklam för bootfitting vilket jag tycker är att lura människor! Jag är 100 procent säker på att personalen som utfört detta inte vet vad dem håller på med. Har du inte köpt pjäxan hos XXL så tar dem endast ca 150 kr!!! Det är inte konstigt att 70 procent av svenska befolkningen har ont i fötterna.
Kan ingen gå och få sina pjäxor fixade och filma eländet?
Jag skulle inte kunna hålla masken när idiotin börjar men betalar gärna för att få se sketchen.

Pillard

Aktiv medlem
Ska jag vara ärlig så tycker jag att man ska vara försiktig med den här typen av generaliseringar. Jag har köpt många pjäxor av butiker med alla möjliga typer av renomme i frågan. Jag skulle säga att det är betydligt mer en fråga om vem snarare än vilken butik.

Även de där butikerna som alla anser vara så bra har gott om extrapersonal på högsäsong...

Edit: överlägset bäst hjälp har jag fått av Hanna på Åre Skidsport. Mina nuvarande pjäxor är ett nätköp som sen modifierats och fått intuition-liners på Snell sports i Chamonix. Så det går att göra på många sätt. Frun har i gengäld fått life altering hjäp av en extrajobbande tjej på Skidbytarboden (som föreslog henne att gå på juniorrace) medan den hjälp hon fick på Alpingaraget var usel.

Senast ändrad:

carl_couloir

Aktiv medlem
Mitt stora problem är framförallt en smal häl kombinerat med lite olika längd och bredd på fötterna vilket gör det lite lurigt, men med lite extra padding på hälen så har det funkat.

Har själv gjort många pjäxor nere i Cham hos Damien (Rossignols Europa Team) som huserar på Sanglard och har varit nöjd, gjorde sedan ett par pjäxor på SkiStore i Gbg som också dom funkade kanon. Alla dessa gånger har det varit med formgjutna sulor och original innersko (intuition i några fall) som värmts upp kombinerat med "hättor/mössor" på tårna och lite padding på sina ställen innan foten åker i. Alla dessa gånger har jag gjort/fått pjäxor 27,5 (Salomon & Dalbello) och 28 (Scarpa). Har efteråt kunnat åka utan onda fötter osv.

Men eftersom originalinnerskor har en viss förmåga att ge upp ganska tidigt så tvingades jag i vintras till att göra nya diton till min Dalbello så gick jag till SureFoot där jag hade en "Pro Deal" väl där rekommenderades jag att gå ner en storlek till 26,5 för att få en bra fit, sagt och gjort så blev det nya pjäxor med nya sulor och sprutade innerskor och shit vilken skillnad det blev, klart att det var lite ovant till en början med att inte har särskilt mycket tåutrymme framtill som jag hade haft innan men nu "satt jag fast" på ett helt nytt sätt även skiddag 57 i pjäxorna vilket jag inte varit med om innan. Samtidigt som SureFoot sulan är sjukt bekväm och avlastande :)

Så min stora lärdom är främst att original innersko inte funkar i längden och att våga gå ner på en tajt fit i längden för det blir sjukt rejält skvalpigt när innerskon ger upp och du börjar glida både framåt/bakåt och i sidled.... Så framöver lär det bli fler sprutade innerskor direkt från start!!

/C

Lenz

Aktiv medlem
Om du jämför en sidas custom med sulan i filmen nedan? Hört att kvaliteten på den i filmen är ganska dålig?

carl_couloir

Aktiv medlem
Kan inte uttala mig om dålig kvalitet, mina som jag kört med i minst 50-dagar funkar fortfarande kanon och skulle dom rasa sönder är det bara att gå in på närmsta (vilket kan vara långt bort) SureFoot så fixar dom ett par nya gratis på studs (iaf om jag har förstått allt rätt)

/C

Snödjup

Advertisement
Freeride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer
Topp