Härjedalen (Ramundberget) i januari eller februari? + längd på pister?

Twisten

Ny medlem
Hej!
I år styr vi nog kosan till Ramundberget, men vet inte när vi ska satsa på att åka. Vi har alla tidigare år (ca 10 år) åkt till Sälen (främst Hundfjället) och senaste året till Trysil. Vi brukar åka någon av veckorna 2-4, alltså i januari. Vädret har varit växlande, ibland riktigt kallt, ibland barmark fram tills dagen vi kom dit. Men fullt åkbart. I vintras var i i Trysil v 3 och det var tyvärr mycket blåsigt och blötväder vissa dagar, vilket begränsade skidåkningen. Nu när vi ska boka Ramundbergen funderar vi på att som vanligt åka i januari, men nu är det ju en bra bit längre norrut än Sälen. Alternativet är att vi åker på sportlovet v 7 i februari. Ni som har varit där, eller på fjäll i närheten: Hur brukar vädret vara? Spelar det ingen roll om vi åker jan eller feb, eller är det skillnad?

En annan fråga? Hur långa är deras pister? Om man jämför med Sälen och Trysil?

skidmannen

Aktiv medlem
Ramundbergets backar är väldigt annorlunda mot Sälen. Längden har jag inte ens tänkt på, men snön brukar vara mjukare och bättre och det är mycket mer variation i backen med små raviner osv. En hel del lättillgänglig och lätt offpist i skogen. Vill man ha en bred jämnbrant och isig backe med massa folk i vinner Sälen lätt, i övrigt är Ramundberget bättre. Längdåkningen också mycket bättre i Ramundberget.
Trysil kan ju vara riktigt bra, men det är väldigt öppet så ganska ofta är det blåsigt eller vindpackat. Ramundberget är mer skyddat med fjällbjörkskog.

Bomben77

Ny medlem
Ramundberget är grymt på många sätt men man ska vara medveten om Ramis prisnivå. V7 är ca 25% dyrare kommande säsong, liftkortspriset har för vår familj gått upp 29% kommande säsong. Vi har eget boende men det här är tamejfan en skamlig höjning....

belsam

Medlem
Jämfört med sälen kommer du ju få bättre snö, roligare backar och bättre skogsåkning. Backarna är flacka eller ganska branta med några mittemellan brant där emellan. Många av backarna lutar(åt sidan), vilket man kan gilla eller tycka illa om. Mellan vecka 2 och 6 kommer du ha hur mycket plats som helst. v7 kommer det vara fullt, v9 är det meningslöst. Summa summarum. Backarna räcker till för en veckas familjesemester, men främst åker man till ramis för att åka lössnö mellan träden. Snön kan jag inte sia om, klimatet har gjort att när som helst kan vara episkt och nästa dag kan det vara bättre att åka skridskor i backen.

Du får även åka i Tänndalen - Tänndalsvallen, Funäsdalsberget, Tännäskröket och Kappruet med samma kort. Men alla de orterna är sämre än ramis om det inte har dumpat stora mängder.

Kan nog tycka att ska uteslutande åka pist så är vemdalen både billigare, närmre och bättre. lofsdalen är närmre och billigare, men kan inte uttala mig om deras backar. Men faller det snö i härjedalen är Ramis något speciellt.

Ake_Astrom

Medlem
Har varit i Ramis ett antal år olka veckor men tidigt så har jag provat v2, v3, v4 och v6
tempraturen har vaierat från -36 till typ 0.
Har alltid funnit backar att åka i det är väl osthang som kan ha lite sämre (Svarte Petter och K2 (men det var varit v2).
Skogsparken har alltid haft tillräckligt för ett par vändor.
De enda pister med snökanoner är storslalombacken, ängarna, pucklarna och solliftbacken. Resten är natursnö :)
Tror inte ni kommer att ångra er.
//Åke

Marboh

Aktiv medlem
Kan vara värt att fundera över hur länge det är ljust ute. V2 eller vecka 7 så kan det vara en del skillnad.

jarnebring

Aktiv medlem
Är det bra med snö är det bra. Annars dåligt. Mer sant i Ramudberget än t ex Trysil eller Sälen pga av att de har mycket begränsad snöläggning. Trysil mycket bättre anläggning med betydligt längre pister och fallhöjd x2ish.

Senast ändrad:

unsuspected

Aktiv medlem
Hur kan boende vara så fruktansvärt dyrt i Ramundberget jämfört med andra speciellt vecka 9? Vi är bara 2 som vill åka upp men att boka något är helt omöjligt om man inte vill bo på hotell.

Realmode

Aktiv medlem
Ramundberget är oftast bra på natursnö tidigt. Numera kompletterad med lite kanonsnö. går inte att jämföra med sälen trysil storleksmässigt, 2 skilda typer av anläggningar. Billigt kan jag väl inte heller påminna mig att Ramundberget ansetts. Däremot har stället sina fördelar som gör att många trivs bra där. Bra åkning, men kommer väl bäst till sin rätt för familjer med blandad åkförmåga och om man allmänt vill ha "semester" då det är ett trivsamt tempo där.

Bomben77

Ny medlem
Ja Ramis är en dyr destination ffa v.9 men nu har man ju fått hybris å de grövsta i Funäsfjällen och höjt liftkortspriser för både ortsbefolkning och andra säsongskortsköpare. Höjningen är så pass hög att det skapat en sur känsla i bygden. Man gömmer sig bakom att Corona tog en del av vinsten men sommaren har gett intäktsökningar på mer än 100% hos samtliga destinationer i området. Ramis kör dessutom en kortare säsong än någonsin, öppnar 19/12 och stänger direkt efter påsklovet. Dyrare kort, kortare säsong....

Pillard

Aktiv medlem
Det har nämnts redan tidigare i tråden men Ramis är fantastiskt när man har rätt snö. Man har också ofta väldigt bra snö. Det är förstås mycket slump men sannolikheten är högre där än på de flesta ställen i Sverige. Vill man dock mest åka pist är nog snarare Funäsdalen bättre. Det är dock inte alls långt emellan. Eftersom dessa anläggningar är lite mindre skulle jag dock försöka undvika sportloven trängseln blir så mycket mer påtaglig på en mindre anläggning.

belsam

Medlem
Jag tycker att piståkning är bättre i Tänndalen och Funäsberget än i Ramis.
Ja jag är inte så mycket för att carva pist, det är mer något man gör mellan det roliga i backar och terräng. Men, ramis är LITE mer motståndigt mot tö än de andra. Relativt vindskyddad särskilt jämfört med Hamra/Tänndalen. I funäs har de en tendens att spola backarna för träningsåkning, vilket är ett sattyg, samt att byn värmer backarna. Har det snöat 7 cm i funäs ligger där ofta 13 i ramis. Både ramis och hamra brukar ha helt okej plogkanter för den som gillar sånt. Hamra förlorar på att backarna är så sjukt lika 'a la sälen.

Twisten

Ny medlem
Ramundberget är oftast bra på natursnö tidigt. Numera kompletterad med lite kanonsnö. går inte att jämföra med sälen trysil storleksmässigt, 2 skilda typer av anläggningar. Billigt kan jag väl inte heller påminna mig att Ramundberget ansetts. Däremot har stället sina fördelar som gör att många trivs bra där. Bra åkning, men kommer väl bäst till sin rätt för familjer med blandad åkförmåga och om man allmänt vill ha "semester" då det är ett trivsamt tempo där.
Ramundberget är grymt på många sätt men man ska vara medveten om Ramis prisnivå. V7 är ca 25% dyrare kommande säsong, liftkortspriset har för vår familj gått upp 29% kommande säsong. Vi har eget boende men det här är tamejfan en skamlig höjning....
Oj då! Det var en rejäl ökning. Men jag har jämfört priser med Skistar samma perioder och då är ju Ramundberget mycket billigare ändå.

Twisten

Ny medlem
Har varit i Ramis ett antal år olka veckor men tidigt så har jag provat v2, v3, v4 och v6
tempraturen har vaierat från -36 till typ 0.
Har alltid funnit backar att åka i det är väl osthang som kan ha lite sämre (Svarte Petter och K2 (men det var varit v2).
Skogsparken har alltid haft tillräckligt för ett par vändor.
De enda pister med snökanoner är storslalombacken, ängarna, pucklarna och solliftbacken. Resten är natursnö :)
Tror inte ni kommer att ångra er.
//Åke
Ja, det låter ju lovande i så fall. När det har varit sämre väder, har det ofta varit avstängda liftar eller förfärlig snålblåst på toppen? Så man inte kan utnyttja hela systemet?

Twisten

Ny medlem
Är det bra med snö är det bra. Annars dåligt. Mer sant i Ramudberget än t ex Trysil eller Sälen pga av att de har mycket begränsad snöläggning. Trysil mycket bättre anläggning med betydligt längre pister och fallhöjd x2ish.
Jo, vi gillade egentligen Trysil, men dåligt väder stoppade ofta liftarna till toppen, alternativt gav en siktsträcka på 20 m sedan totalstopp med dimma, så kraftig blåst att vi for iväg om vi stod stilla och höll p att skada oss riktigt illa då dottern trillade i liften (T10 Hesten, den i närheten av Eksperten) och föll ut mot terrängen/brant berg - blankis/skare och hård vind). När liftarna till toppen var avstängda, gjorde det också att det tog en evighet att nå backarna på andra sidan berget. Samma väder hade vi nr vi besökte Trysil över dagen året innan, så vi är rädda att det är så att det ofta är den typen av väder. Då tycker vi inte att det är värt pengarna att åka till Trysil. Därav kollar vi upp alternativ i år.

Pillard

Aktiv medlem
Den enda lift som brukar stängas av blåst i Ramis är ju ju Osthang. Det ska dock blåsa riktigt rejält innan den stängs.

jarnebring

Aktiv medlem
Jo, vi gillade egentligen Trysil, men dåligt väder stoppade ofta liftarna till toppen, alternativt gav en siktsträcka på 20 m sedan totalstopp med dimma, så kraftig blåst att vi for iväg om vi stod stilla och höll p att skada oss riktigt illa då dottern trillade i liften (T10 Hesten, den i närheten av Eksperten) och föll ut mot terrängen/brant berg - blankis/skare och hård vind). När liftarna till toppen var avstängda, gjorde det också att det tog en evighet att nå backarna på andra sidan berget. Samma väder hade vi nr vi besökte Trysil över dagen året innan, så vi är rädda att det är så att det ofta är den typen av väder. Då tycker vi inte att det är värt pengarna att åka till Trysil. Därav kollar vi upp alternativ i år.
Det är ju varierande väder överallt i fjällen i början av året, tror inte Trysil är annorlunda och generellt har ”sämre” väder. Man kan ju ha otur överallt och det kan färga eller t o m förstöra upplevelsen. Tänk på att Trysil-toppen är bra mycket högre och mer väderutsatt än t ex Ramundberget, Funäs eller Sälenfjällen som är drygt halva fallhöjden.

Senast ändrad:

Ake_Astrom

Medlem
Ja, det låter ju lovande i så fall. När det har varit sämre väder, har det ofta varit avstängda liftar eller förfärlig snålblåst på toppen? Så man inte kan utnyttja hela systemet?
Ostahangsliften är ju lite utsatt och det händer att den stänger pga vind.
Och då blir ju hela osthang avstängt :(
Fjällgårdsliften klarar sig bättre och stänger den så finns ju stjärnliftarna så att komma upp fungerar och så finns ju alltid skarsliften som är ganska skyddad mot vinden.
Kylan kan vara ett problem kommer inte ihåg vid vilken temperatur som sitt liftarna stänger men det är sällan som ankarliften stänger för kyla (har hänt före mig).

miol11

Medlem
Åker mycket i Ramundberget och är inte med på att fjällgårdsliften tål vind bättre än osthangsliften. Däremot håller jag med att när osthangliften stänge så är det surt

Ake_Astrom

Medlem
Åker mycket i Ramundberget och är inte med på att fjällgårdsliften tål vind bättre än osthangsliften. Däremot håller jag med att när osthangliften stänge så är det surt
Fjällgårdliften är mycket nyar så måjligheten finns att den tål mer vind men det spelar inte så stor roll eftersom den inte är lika utsatt antar jag eftersom det är klart oftarre som Osthang har stängt för vind men inte fjällgårdsbanan ;)

miol11

Medlem
Ok Åke jag kan ha fel har ju ingen statistik på detta såklart. Men det kanske finns nån som har fakta? Vore ju kul!

Ake_Astrom

Medlem
Ok Åke jag kan ha fel har ju ingen statistik på detta såklart. Men det kanske finns nån som har fakta? Vore ju kul!
Jag har ingen statitisk heller men är ju där typ åtminstone 2v varje säson så berättsar bara om vad jag uplevt och man tittar efter om osthangsliften är i gång när man nästan ar framme med Fjällgårdsexpressen. Vilket ger att den går oftare än Ostang ;)

Snödjup

Snödjup har sommaruppehåll i väntan på vinterns snödump.
Freeride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer
Topp