Haglöfs Line Pant Men åsikter

triggy

Medlem
Tjena! är på jakt efter ett par prisvärda täckbyxor som ska hålla ett tag.. hittade dessa, någon som har dessa? åsiker? Stora/små i storleken? Är 1,82-1,83lång och väger c.a 77-80KG.. storlek L?

Senast ändrad:

eriC1

Medlem
Hur står sig fodrade täckbyxor jämtemot skal?
Beror väl på vart, när och hur du åker skidor. Januari i sälen funkar väl fodrade dito, men annars inte. Tänk skillnaden i skuggan i sälen i januari med 25 minus plus vindpålägg kontra alperna i april med plus 5 i skuggan, dvs känns som typ 15-20 i solen. Att då ha fodrade byxor plus långkalsonger som man gärna har under så blir de rätt jävla varmt. Ska du sedan iväg på någon tur eller boothike någon gång finns de inte en chans i världen att man vill ha något annat än skal som går att ventilera väl, oavsett temperatur.

triggy

Medlem
Beror väl på vart, när och hur du åker skidor. Januari i sälen funkar väl fodrade dito, men annars inte. Tänk skillnaden i skuggan i sälen i januari med 25 minus plus vindpålägg kontra alperna i april med plus 5 i skuggan, dvs känns som typ 15-20 i solen. Att då ha fodrade byxor plus långkalsonger som man gärna har under så blir de rätt jävla varmt. Ska du sedan iväg på någon tur eller boothike någon gång finns de inte en chans i världen att man vill ha något annat än skal som går att ventilera väl, oavsett temperatur.
Men skalade funkar alltid? Har nyss satt mig in i detta så ursäktar min okunskap.. men om jag kör skalade kan jag alltid bygga på så jag blir varm?

eriC1

Medlem
Men skalade funkar alltid? Har nyss satt mig in i detta så ursäktar min okunskap.. men om jag kör skalade kan jag alltid bygga på så jag blir varm?
Precis, funkar alltid. Men vet man med sig att man bara åker pist i flera minusgrader så funkar väl fodrade, men det är inte alls lika mångsidigt. Jag har samma skalbyxor till allt, skillnaden mellan kallaste och varmaste dagen jag åker ett normalt år brukar väl vara runt 40-50 grader, så självklart justerar man ju vad man har under skalet. Så här brukar de vara för mig i olika temperaturer vid vanlig liftburen skidåkning:

- Lägre än minus 15 typ : 200 g ull-långkalsong+dunshorts+skalbyxa
- Minus 15 till -10 typ: 400 gram ull-långkalsong + skal
- Nollan till minus 5-10 typ: 200 gram + (typ polartec kortkalsong)+ skal
- Varmare än noll : 200 gram långkalsong + skal
- Varmt som fan, samma som ovan med lite av ventilationen öppen

Går jag på tur så har jag alltid enbart ullfrotte eller woolnet och reglerar tempen med att öppna eller stänga ventilationen, samt vid paus har jag dunshortsen som jag drarovanpå skalbyxorna. Tycker själv att det inte är lika känsligt för benen som det är på överkroppen. Lättare att hantera lite för varmt på benen än överkroppen. Så skaffar man skal rekommenderar jag att också investera i 3/4 långa dun/syntet byxor samt ett par bra ull-långkalsonger, så är man fit for fight för alla väder.

triggy

Medlem
Precis, funkar alltid. Men vet man med sig att man bara åker pist i flera minusgrader så funkar väl fodrade, men det är inte alls lika mångsidigt. Jag har samma skalbyxor till allt, skillnaden mellan kallaste och varmaste dagen jag åker ett normalt år brukar väl vara runt 40-50 grader, så självklart justerar man ju vad man har under skalet. Så här brukar de vara för mig i olika temperaturer vid vanlig liftburen skidåkning:

- Lägre än minus 15 typ : 200 g ull-långkalsong+dunshorts+skalbyxa
- Minus 15 till -10 typ: 400 gram ull-långkalsong + skal
- Nollan till minus 5-10 typ: 200 gram + (typ polartec kortkalsong)+ skal
- Varmare än noll : 200 gram långkalsong + skal
- Varmt som fan, samma som ovan med lite av ventilationen öppen

Går jag på tur så har jag alltid enbart ullfrotte eller woolnet och reglerar tempen med att öppna eller stänga ventilationen, samt vid paus har jag dunshortsen som jag drarovanpå skalbyxorna. Tycker själv att det inte är lika känsligt för benen som det är på överkroppen. Lättare att hantera lite för varmt på benen än överkroppen. Så skaffar man skal rekommenderar jag att också investera i 3/4 långa dun/syntet byxor samt ett par bra ull-långkalsonger, så är man fit for fight för alla väder.

Okej, grymt.. jag beställde brallorna i svart och blått, får vi se vilka som är snyggast och hoppas att storleken passar =)

Jo, har tänkt investera i ett par merinoull-underställ i framtiden.. förhoppningsvis slipper man sitta och frysa allt för mycket då hoppas jag! :) Men då du pratar om långkalsonger, är det några specifika man ska fokusera på eller räcker det med ett par ull för typ 99kronor?

gLasspinneL

Medlem
Jag skulle gå på skal alla dagar jag har kvar på jorden... ;)
Har du ett bra och varmt underställ kommer du långt redan där, för min egen del åker jag så till ca -10. Sen äre bara på med ett par mjukisar eller annat under vips så är -20 inget problem då är det annat som klagar ansikte å tår exempelvis.
Satsa på ett bra merinoställ typ Devoldo elr. liknande det är stOOOr skillnad mot rena syntetställ..

triggy

Medlem
Jag skulle gå på skal alla dagar jag har kvar på jorden... ;)
Har du ett bra och varmt underställ kommer du långt redan där, för min egen del åker jag så till ca -10. Sen äre bara på med ett par mjukisar eller annat under vips så är -20 inget problem då är det annat som klagar ansikte å tår exempelvis.
Satsa på ett bra merinoställ typ Devoldo elr. liknande det är stOOOr skillnad mot rena syntetställ..
Jo, jag beställde dessa Haglöfs skal igår.. bara hoppas storleken passar nu! ;)

Okej, ska kika upp det!

eriC1

Medlem
Okej, grymt.. jag beställde brallorna i svart och blått, får vi se vilka som är snyggast och hoppas att storleken passar =)

Jo, har tänkt investera i ett par merinoull-underställ i framtiden.. förhoppningsvis slipper man sitta och frysa allt för mycket då hoppas jag! :) Men då du pratar om långkalsonger, är det några specifika man ska fokusera på eller räcker det med ett par ull för typ 99kronor?
Om du hittar ett par merino för 99 så är det troligen på extremt bra rea och med ull från väldigt tveksamt ursprung. Woolpower 200 g är bra alternativ Om du vill ha varma och väl ventilerande. Finns mkt bra merino ställ men lägg lite pengar så du vet att du får kvalité och sjysst ursprung.

triggy

Medlem
Fick hem brallorna och de var så breda så jag hade kunnat tälta under dom..

Men var förbi xxl och hittade dessa:

Schysst pris och satt bra.. men blev nyfiken vad är skillnaden som gör att de andra kostar 1000kr mer? Modellen heter likadant och allt? Är just "line pant MEN" en bredare modell som gör att dom är breda?

Primary

Aktiv medlem
Testade du byxorna med pjäxor?
brukar kännas bättre då, köpte också precis ett par haglöfs, Edge pant har jag för mig dom hette i strl XL (jag är 183cm,ca 83kg),kände likadant i butiken att dom var stora som tält men åkte hem och satte på mig pjäxor och min jacka,då kändes som rimliga och sköna!

Pillard

Aktiv medlem
Det är stor skillnad att prova skalbyxor med all utrustning på mot att prova i affär med vanliga kläder.

För "vanlig" åkning har jag ett par Sweet Monkeywrench byxor som känns absurt stora när man har dem bara som de är. De släpar i golvet osv. När ryggplattan och pjäxorna är på och primaloften kommer in och skaljackan är där med så är de väldigt sköna och man kan röra sig väldigt bra.

För turande osv har jag ett par gamla Norröna Narvik som sitter som ett par vanliga byxor ungefär. De är egentligen alldeles för korta när man har alla andra grejer på men de har sjukt mycket bättre ventilation än Sweet-byxorna.

När det kommer till olika lager så är mitt tips att ta det lite lugnt med att köpa på dig för mycket grejer. Om jag ska travestera lite med @eriC1 s lista så skulle den se ut ungefär så här för mig

"
- Lägre än minus 15 typ : 200 g merino helkroppsunderställ +skalbyxa (funderandes på om man skulle köpa dunshorts men sen glömma bort det)
- Minus 15 till -10 typ: 200 g merino helkroppsunderställ +skalbyxa
- Nollan till minus 5-10 typ: 200 g merino helkroppsunderställ +skalbyxa
- Varmare än noll : 200 g merino helkroppsunderställ +skalbyxa
- Varmt som fan, samma som ovan med lite av ventilationen öppen "

Det allra viktigaste är att ha byxor som sitter uppe bra med hängslen som inte glider ner från axlarna och rejäl ventilation på utsidan av benen. Ju längre du kan dra ventilationen desto bättre. Kort ventilation på insidan av benen är egentligen meningslösa.

triggy

Medlem
Testade du byxorna med pjäxor?
brukar kännas bättre då, köpte också precis ett par haglöfs, Edge pant har jag för mig dom hette i strl XL (jag är 183cm,ca 83kg),kände likadant i butiken att dom var stora som tält men åkte hem och satte på mig pjäxor och min jacka,då kändes som rimliga och sköna!
Japp, köpte dom på xxl i medium.. samtidigt beställde jag hem dom från outnorth i Medium med.. verkar vara EXAKT samma byxor.. artikelnummer och allt är likadant haha.. ända skillnaden är att xxl har 1600kr som ordinarie pris och alla andra 2.6..?

Hur tjocka brukar dunshorts vara? Tänkte så man får igen knappen sen hehe.. testade med vanliga shorts under.. men de är ju inte så tjocka!

Primary

Aktiv medlem
Medium/large borde ju funka tycker jag, kanske är vanesak, testa röra på dig, sätt dig på huk, höga knän osv, det ska ju inte strama åt och ha sig utan rörelserna ska vara fria.
sen det här med dunshorts tror jag är lite lyxsak, har kört med skalbyxor nu i några år och endast haft merino underställ (tror det är ca 200g) och ett par syntet träningsshorts när det varit som kyligast (ner mot runt -20), har varit lite kyligt vid knäna men annars överkomligt. Vid varmare temp (-5 och varmare) så kör jag bara ett syntet underställ under skalbyxorna, funkar prima. Ska tilläggas att det är resortskiing jag kör, så tillgång till att värma sig i restauranger/hemma finns alltid ganska nära.

Freeride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer
Topp