Hållbara Skal jackor/byxor?

Peter_Haggkvist

Ny medlem
Någon som vet av hållbara skaljackor/byxor? Åker med norrena och whiteout nu och är inte så jätte impad av kvallan. Specielt om man tänker på vad dom kostar.

WITMatrix

Ny medlem
Haglöfs, Mammut, Arc´teryx, North face...brukar ha stabila grejor.
Haglöfs har imponerat mig på senare år med riktigt, riktigt bra grejor (i deras toppsegment, t.ex. Spitz och Couloir), bra mkt. billigare än många andra märken.
Haglöfs Spitz jackan rekommenderas av mig!

Senast ändrad:
Jag har haft mitt Sweet Crusader 3 sæsonger nu, och det ser fortf ut som nytt, førutom insidan længst ner på byxorna dær stålkanterna har varit och grindat lite, men de nya brallorna har skydd dær. Grymt nøjd med Sweet øverlag.

Carled

Aktiv medlem
Jag håller delvis med dig om Norröna och Whiteout i pris kontra kvalitetsfrågan, men samtidigt undrar jag hur dina plagg ser ut, hur har de gått sönder, vad har du gjort?

Jag har ett Norrönaställ som ändå har hållit ihop förhållandevis bra, tyvärr har jag slitit sönder membranet på två punkter på ryggen med hjälp av vassa kanter på ryggskyddet, men det berodde ju inte på jackans kvalité, sedan har jag dragit sönder en knapp i byxornas snölåsfunktion, men det kunde lika gärna bero på spänningen som uppstod då det är olika storlek på byxor och jacka... Annars harr det funkat skitbra! Jag cyklade t.o.m omkull med jacka förra vecka, och där var det jackan som bromsade upp farten i rullgruset. Smutsig som bara den kollade jag över den när jag kom till skolan men det fanns inte ens en reva på jackan... Nu nytvättat finns det inget som talar om något gruskanande...

Överlag håller nog Norröna och Whiteout lika bra som Sweet, Haglöfs, Arc'teryx etc. med skillnaden att några märken är dyrare, och några märken har givetvis några plagg/funktioner som är bättre utformade...

Aktiv medlem
Kör fortfarande i ett Marmot ställ jag köpte -98. Två hela säsonger och resten 20dgr per år.
Visst, modellen är inte så het kanske men klätter/alpin grejjer ser ju hyfsat likadana ut år efter år...
Stålkanterna har skurit upp benen lite och dragkedjorna kinkar lite.
Som någon sa-"Den fattige har inte råd att köpa billigt"...

Peter_Haggkvist

Ny medlem
Det är tejpningar som har gått upp, en dragkedja, Hängslena till byxorna har sömmen gått sönder, revor i armar och på rygg, Snölås har gått sönder, benen längst ner gick sönder efter 2veckor men fick utbytt det till ett bättre material som håller mycket bättre.. Visst är det mycket av mina fel som är slitningar men tidigare har jag haft Tierra och den har hållit i ca 5år utan några fel alls...

Om man inte räknar med felen så är jag ruskit nöjd med både passform och funktion.

Gahnis

Aktiv medlem
Millet K!! Håller hur länge som helst. Dessutom snyggt och gediget!

Jarle

Aktiv medlem
Kör vidare på Tierra om du är nöjd med dem. Kör själv Tierra och mitt ställ går in på sin tredje säsong till vintern, hela och fina förutom ett par jack från stålkanterna som blivit lagade och ena fickan är trasig pga att jag har haft för stora prylar i.

Norröna har haft ganska stora problem med tejpningar och delamineringar, tjejens ställ delaminerade efter en eller två veckor.

Jag har en hel del emot Arc´Teryx men det står det mer om i en annan tråd där jag och nojlas diskuterar lite grand

Nojlas

Aktiv medlem
offline sa:
"Den fattige har inte råd att köpa billigt"...
Sjukt bra citat det där.

Har en Arc'Teryx sidewinder AR som är inne på snart sjätte ssongen och håller fint än.
Mina norröna lofoten-brallor har inte imponerat kvalitetsmässigt. Dock mest småsaker som lätt är ordnat med nål&tråd/diverse lim/påhittighet.

Vid val av ny jacka hade jag personligen dock gått på en lofoten-jacka. gillar funktionerna i den serien. alla fickor är bra placerade, och snölåset i kombination med byxorna är guld. synd att de har så helskumma färger i år bara...
Sen undrar jag hur sjutton vissa jackor kan klättra upp i 6-7000:- klassen? (Nya sidewinderjackorna ligger för tusan på 6,5k!)

Jarle, vad gäller dina problem med ArcTeryx så har jag för mig att vi inte har kört samma modell, kan vara konstruktionsskillnader... har dessutom problem med en innerficka där en limning har släppt...

Måste även tillägga att jag ännu inte hittat ett klädesmärke som lever upp till 100% på mina höga krav, vilket suger...

Senast ändrad:

Pimpelgas

Ny medlem
Nojlas sa:
offline sa:
"Den fattige har inte råd att köpa billigt"...
Sjukt bra citat det där.

Har en Arc'Teryx sidewinder AR som är inne på snart sjätte ssongen och håller fint än.
Problemet är ju bara att man numera inte riktigt vet vad man får. För sex år sedan sydde Arc´Teryx sina jackor själva i egen fabrik i kanada. Då kunde man garantera kvaliten på grejorna. Idag har man ingen egen produktion, all produktion är utlagd på underleverantörer i låglöneländer, det mesta sys upp på den kinesiska landsbyggden. Underleverantörerna varierar också över tiden. Ett år kan det vara bra grejor, nästa år har man kvalitetsproblem.

Detta gäller för övrigt inte bara arcteryx, utan i princip alla välkända märken.

Nojlas

Aktiv medlem
Tycker många av klättermusens grejjer verkar ganska tunga. Ganska tråkig design, mycket skogsmulle-feeling.
Men det är onekligen slitstarka grejjer!

Hjulbult

Ny medlem
offline sa:
Kör fortfarande i ett Marmot ställ jag köpte -98. Två hela säsonger och resten 20dgr per år.
Visst, modellen är inte så het kanske men klätter/alpin grejjer ser ju hyfsat likadana ut år efter år...
Stålkanterna har skurit upp benen lite och dragkedjorna kinkar lite.
Som någon sa-"Den fattige har inte råd att köpa billigt"...
Körde också en Marmot jacka från -98 fram till förra säsongens början. Sjukt hållbar, finns det nått på marknaden idag som håller den kvaliten?

Jag har i varje fall bytt till ett Arcteryx ställ nu, återkommer om 4-5år med en kvalitetsbedömning ;-)

/JN

Aktiv medlem
Med risk att låta äldre än jag är så... vi lever ju i slitåsläng samhällen, skidkläder följer mode snarare än funktion (vem fan använder utvändig mp3-ficka ock mobiltfn handskar). Det är ju meningen att man ska köpa nya varje säsong!! Tror dock att kläder gjorda för klättrare och alpinister fortfarande håller kvalite och passform högre än glassighet. Kolla Patagonia, Millet, fjällräven, etc

NickH

Medlem
Pratar vi om slitstyrka så måste jag framhäva Klättermusen. Har fortfarande en Bifrost jacka som jag köpte till min första säsong 99/00. Byxorna inhandlades året efter och har också överlevt okladerligt. Har bl.a. kört in i en fastspänd stålwire (pistmaskin i ena änden) och där (bara) smalbenen revs upp men byxorna höll. Har även gått en del med stegjärn i dem utan att jag har lycktas reva dem ordentligt.

Men som Nojlas säger, det är tunga grejjer: närmast rustningar om man jämför med många andra märken. Design vet jag inte riktigt om vi ska prata om då de har sett likadana ut sedan Hedenhös, alltså inget man flashar på afterskin annat än för slädhundsförare. Har blivit beskylld för att efterlikna en fjällbjörk när jag åkt i helt ställ. Dock prisvärt om man ser till antalet sköna skiddagar som man får av plaggen.

Till nästa säsong blir det dock en Norröna lofoten som kopleteras av en Haglöfs paclite jacka. Lite färggladare, lite smidigare och klart lättare

clip

Ny medlem
Bergans har suveräna jackor (byxor kan jag inte uttala mig om då jag inte testat dom) med bra passform och funktionalitet, svetsade sömmar mm.

Kolla www.bergans.no om du hittar nåt bra.
Själv har jag en Isogaisa jacka. Provade ut den i lokala "utebutiken" och bestälde på nätet. Sparade 500 spänn. :)

Snödjup

Freeride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer
Topp