Håller Skistar på att sumpa Åre på samma sätt som GM kraschade Saab?

Ivo del Scandi

Aktiv medlem
Håller Skistar på att sumpa Åre på samma sätt som GM kraschade Saab?
Roade mig med att ta fram lite fakta för hur Åre står sig i en internationell jämförelse, och valde ut skidsystemet Serfaus-Fiss-Ladis i Tirol.

Åre:
53.000 pers/timme kapacitet i liftsystemet
35.000 turistbäddar
Transportkapacitet 1,51 turistbäddar/timme

Serfaus-Fiss-Ladis:
90.000 pers/timme i lift
14.800 turistbäddar
Transportkapacitet 6,08 turistbäddar/timme

Transportkapaciteten per gäst är 4 ggr högre i Serfaus.
Inte konstigt att man kunnat se nästan kilometerlånga köer på Åres webkameror under högsäsongsveckorna.

Detta kommer inte att sluta väl, hela gästbäddsindustrin i Åre är överexploaterad.

Gjorde även en koll på Stubaital:
53.800 pers/timme
11.000 turistbäddar
Ger 4,9 turistbäddar/timme i kapacitet
Det där var en intressant parameter!
kan du inte ta fram fler jämförelser?
Hur ligger ex Lofsdalen, Hemavan och Ramis till?
 

Alex27

Medlem
Håller Skistar på att sumpa Åre på samma sätt som GM kraschade Saab?
Jag trodde de var inräknade i uthyrningsbara turistbäddar.
De flesta hyr väl ut sina stugor?
Du menar alltså att det egentligen är ännu sämre?
Jag kan ha fel men jag tänkte att min familj har stuga på brattland 5-10 min innan Åre och vi hyr inte ut för stugan är för långt ifrån så ingen vill hyra den. Men jag är inte helt säker på hur det är. Tror iallafall att det är folk som inte hyr ut boende som åker i åre
 

Andy Bum

Medlem
Håller Skistar på att sumpa Åre på samma sätt som GM kraschade Saab?
Antal bädd = hela kapaciteten, så det är hela volymen. Man kan räkna typ +/- 5% för alternativa boenden, men det gäller även alperna. Så siffran är helt korrekt.
 

Ivo del Scandi

Aktiv medlem
Håller Skistar på att sumpa Åre på samma sätt som GM kraschade Saab?
Jag kan ha fel men jag tänkte att min familj har stuga på brattland 5-10 min innan Åre och vi hyr inte ut för stugan är för långt ifrån så ingen vill hyra den. Men jag är inte helt säker på hur det är. Tror iallafall att det är folk som inte hyr ut boende som åker i åre
Testa Airbnb så kommer du dra in 10tusentals kr/år 😉
 

Pillard

Aktiv medlem
Håller Skistar på att sumpa Åre på samma sätt som GM kraschade Saab?
En faktor som man sen alltid glömmer är ju åkbar yta. Det är ju inte bara liftkapaciteten som avgör. Man vill ju inte ha allt för trångt i systemet heller. Sen måste man ju även titta på hur bra systemet är anpassat för utspridning. Även om man bygger ut med fler liftar i Björnen kommer inte det att krympa kön i Fjällgårdsexpressen när alla ska hem...
 

pd

Aktiv medlem
Håller Skistar på att sumpa Åre på samma sätt som GM kraschade Saab?
Åre:
35.000 turistbäddar

Var finns de? Hur räknas det? De flesta boenden har 4 - 6 bäddar, det skulle innebära 5 000 - 10 000 boenden. På Skistar tycker jag mig ha sett som mest i storleksordningen 500 boenden att välja på.
 

PisteCarver

Aktiv medlem
Håller Skistar på att sumpa Åre på samma sätt som GM kraschade Saab?
Var finns de? Hur räknas det? De flesta boenden har 4 - 6 bäddar, det skulle innebära 5 000 - 10 000 boenden. På Skistar tycker jag mig ha sett som mest i storleksordningen 500 boenden att välja på.
Inte vet jag, jag driver ingen statistikbyrå. ;)
Uppgifter jag hittade på Google sökning, var kanske Åre Kommuns hemsida.
 

zzzchrille

Medlem
Håller Skistar på att sumpa Åre på samma sätt som GM kraschade Saab?
Alltid intressant med statistik. Men man måste vara försiktig med hur man använder den och vilka slutsatser man faktiskt kan dra av den. Förutom det som Pillard nämner ovan så måste man nog också ta hänsyn till hur många som bor inom, låt säga, 1 timme som kan åka in över dagen. Skulle tro att det bor betydligt fler inom 1 timmes radie från valfri ort i Österrike än det gör inom samma radie från Åre. Därav är behovet av bäddar större i Åre eftersom alla som åker i Åre måste bo där. Måttet ”turistbäddar/timme” är endast ett mått på just det, och detta mått säger inte nödvändigtvis något om belastningen. Även om det säger en del.

Personligen åker jag helst i typ Fjätervålen eller i norska system under storhelger och Åre i lågsäsong.
 

PisteCarver

Aktiv medlem
Håller Skistar på att sumpa Åre på samma sätt som GM kraschade Saab?
Alltid intressant med statistik. Men man måste vara försiktig med hur man använder den och vilka slutsatser man faktiskt kan dra av den. Förutom det som Pillard nämner ovan så måste man nog också ta hänsyn till hur många som bor inom, låt säga, 1 timme som kan åka in över dagen. Skulle tro att det bor betydligt fler inom 1 timmes radie från valfri ort i Österrike än det gör inom samma radie från Åre. Därav är behovet av bäddar större i Åre eftersom alla som åker i Åre måste bo där. Måttet ”turistbäddar/timme” är endast ett mått på just det, och detta mått säger inte nödvändigtvis något om belastningen. Även om det säger en del.

Personligen åker jag helst i typ Fjätervålen eller i norska system under storhelger och Åre i lågsäsong.
Hur stor andelen av skidåkarna i österrikiska skidorter som utgörs av österrikiska dagsturister är, har vi fått en bra indikation på under den här säsongen. Pga pandemin har Österrike stängt alla hotell och sina gränser, men med hänsyn till folkhälsan har man uppmanat alla skidorter att hålla öppet för den inhemska befolkningen.
Det har visat sig att kunderlaget blev så litet att många stora skidorter stängde helt, och andra endast har haft ett fåtal liftar öppna. De inhemska andelen är nästan i sammanhanget försumbar.
Den alpina kapaciteten i Österrike bygger på massturism från hela Europa, och kapaciteten är ju utbyggd därefter.
Det kvittar väl egentligen vem som har "rätt eller fel" i den här frågan, men jag tror att vi alla inte vill tillbringa särskilt många av våra dyrbara skidsemesterminuter i liftkön.

Jag åker nästan alltid under högsäsong till Österrike (ofta Påsk), men upplever sällan några problem med liftköer. Snarare då att det är för mycket folk i pisterna att hålla koll på när man kör. Det var en ny upplevelse vi fick i Funäs det här året, att kunna köra på som man önskade i nästan tomma pister (hade bara backarna haft lite mer fallhöjd och längd hade det blivit många återbesök :)).
 

Hasse_Lindborg

Aktiv medlem
Håller Skistar på att sumpa Åre på samma sätt som GM kraschade Saab?
Svårt att räkna på det sättet. Serfus har betydligt större upptags område med dags turister än Åre eller någon annan ort i Sverige... Så du borde räkna på antal gäster på en dag... Och inte antal bäddar.

Men antal gästbäddar stämmer med din siffra: https://aresweden.com/snabba-fakta-om-are/
 

PisteCarver

Aktiv medlem
Håller Skistar på att sumpa Åre på samma sätt som GM kraschade Saab?
Svårt att räkna på det sättet. Serfus har betydligt större upptags område med dags turister än Åre eller någon annan ort i Sverige... Så du borde räkna på antal gäster på en dag... Och inte antal bäddar.
Det handlar inte om någon exakt vetenskap, och om du läser mitt förra inlägg så ser du hur försvinnande liten andelen dagsturister är på de flesta orter i Österrike.
Nästan alla är hotell/appartment boende gäster från andra länder.
Jag valde Serfaus för jämförelse av en viss anledning, de släpper inte in bilburna besökare som inte har bokat hotellboende i byn.

Liftkapaciteten är 4 ggr högre per turistbädd i Serfaus än i Åre, och för att jämna ut den skillnaden skulle det behövas att 75% av samtliga skidåkare i Serfaus var dagsbesökare - och så är det ju knappast, eller hur?

Jag vet inte om det finns olika kommunala eller regionala regler i Österrike som styr förhållandet liftkapacitet/antal turistbäddar, men det kanske är så eftersom de flesta skidorter där har ungefär detta förhållande 5:1. (har kollat Zillertal tidigare och där blir siffrorna också så här)
Långsiktigt hållbart för orten och företagen som verkar där blir det ju bara om man håller det hela i balans.
Kortsiktigt innebär det ju förlust att satsa på att utveckla skidområdet, och vinst på att utöka antalet turistbäddar.

En annan stor skillnad mot Sverige (läs Skistar) är ju att turistbäddarna i Österrike tillhandahålls av mängder av privata småföretagare som inte har någonting med liftbolaget att göra. Det regleras antagligen kommunalt vad som får byggas när det gäller övernattningsbäddar.
I Åre, Vemdalen, Sälen styr ju Skistar rubbet.
 

Hasse_Lindborg

Aktiv medlem
Håller Skistar på att sumpa Åre på samma sätt som GM kraschade Saab?
Det handlar inte om någon exakt vetenskap, och om du läser mitt förra inlägg så ser du hur försvinnande liten andelen dagsturister är på de flesta orter i Österrike.
Nästan alla är hotell/appartment boende gäster från andra länder.
Jag valde Serfaus för jämförelse av en viss anledning, de släpper inte in bilburna besökare som inte har bokat hotellboende i byn.

Liftkapaciteten är 4 ggr högre per turistbädd i Serfaus än i Åre, och för att jämna ut den skillnaden skulle det behövas att 75% av samtliga skidåkare i Serfaus var dagsbesökare - och så är det ju knappast, eller hur?

Jag vet inte om det finns olika kommunala eller regionala regler i Österrike som styr förhållandet liftkapacitet/antal turistbäddar, men det kanske är så eftersom de flesta skidorter där har ungefär detta förhållande 5:1. (har kollat Zillertal tidigare och där blir siffrorna också så här)
Långsiktigt hållbart för orten och företagen som verkar där blir det ju bara om man håller det hela i balans.
Kortsiktigt innebär det ju förlust att satsa på att utveckla skidområdet, och vinst på att utöka antalet turistbäddar.

En annan stor skillnad mot Sverige (läs Skistar) är ju att turistbäddarna tillhandahålls av mängder av privata småföretagare som inte har någonting med liftbolaget att göra. Det regleras antagligen kommunalt vad som får byggas när det gäller övernattningsbäddar.
I Åre, Vemdalen, Sälen styr ju Skistar rubbet.
Nu har jag bott i Schweiz i flera år och där är det sjuka liftköer på helgerna på många orter. Och tillbringat en del tid i St. Anton och samma sak där. D skall nog jämföra en av de stora orterna mot Åre. Åre är ju Skandinaviens största skidort. Så dumt att jämföra mot en ort som Serfus. (För övrigt är det bra åkning där)
Men är eni med dig att Åre har sina brister och framför allt flaskproppar men det har de flesta orter. Osthang i Ramis är en sådan som kan få lång kö upp i backen ofta.
 

PisteCarver

Aktiv medlem
Håller Skistar på att sumpa Åre på samma sätt som GM kraschade Saab?
Nu har jag bott i Schweiz i flera år och där är det sjuka liftköer på helgerna på många orter. Och tillbringat en del tid i St. Anton och samma sak där. D skall nog jämföra en av de stora orterna mot Åre. Åre är ju Skandinaviens största skidort. Så dumt att jämföra mot en ort som Serfus. (För övrigt är det bra åkning där)
Men är eni med dig att Åre har sina brister och framför allt flaskproppar men det har de flesta orter. Osthang i Ramis är en sådan som kan få lång kö upp i backen ofta.
Jo, så är det säkert på vissa orter, kan tänka mig att Garmisch, Kitzbühel och hela området vid Wilder Kaiser invaderas på helgerna av folk från München, och Stuttgartfolket drar till Montafon och Arlberg.
För de orter som ligger inom 1-2 timmar från storstadsregioner blir det säkert så när det är fint väder på helgerna. Det kräver ju att folk kan åka fram och tillbaka varje dag om hotellen är fullbokade.
Jag åker till orter som ligger lite längre in i bergen, Hintertux, Stubai, Sölden t ex. Serfaus är ju också en sådan ort.
Här märker jag ingen större skillnad på mängden folk om det är vardag eller helg. Det är snarare så att den ledigaste dagen i liftsystemen brukar vara lördagar eftersom det är den stora hotellbytardagen i Österrike.

Jämföra Åre mot en större ort än Serfaus? Hmm.... Serfaus skidområde är dubbelt så stort som Åre. ;)
Och är väl större än St Anton och lika stort som Ischgl tror jag.
Håller f.ö. med om att Serfaus är en jättefin skidort på alla sätt och vis utom att priserna har sprungit iväg där.
 
Senast ändrad:

Hasse_Lindborg

Aktiv medlem
Håller Skistar på att sumpa Åre på samma sätt som GM kraschade Saab?
Jo, så är det säkert på vissa orter, kan tänka mig att Garmisch, Kitzbühel och hela området vid Wilder Kaiser invaderas på helgerna av folk från München, och Stuttgartfolket drar till Montafon och Arlberg.
För de orter som ligger inom 1-2 timmar från storstadsregioner blir det säkert så när det är fint väder på helgerna. Det kräver ju att folk kan åka fram och tillbaka varje dag om hotellen är fullbokade.
Jag åker till orter som ligger lite längre in i bergen, Hintertux, Stubai, Sölden t ex. Serfaus är ju också en sådan ort.
Här märker jag ingen större skillnad på mängden folk om det är vardag eller helg. Det är snarare så att den ledigaste dagen i liftsystemen brukar vara lördagar eftersom det är den stora hotellbytardagen i Österrike.

Jämföra Åre mot en större ort än Serfaus? Hmm.... Serfaus skidområde är dubbelt så stort som Åre. ;)
Och är väl större än St Anton och lika stort som Ischgl tror jag.
Håller f.ö. med om att Serfaus är en jättefin skidort på alla sätt och vis utom att priserna har sprungit iväg där.
Det jag menar är att jämförelsen haltar. För att Åre är unik i Skandinavien. Jag vet att nästan alla anläggningar är större än Åre. Men du måste ta med mera parametrar..
 

simhall

Medlem
Håller Skistar på att sumpa Åre på samma sätt som GM kraschade Saab?
En annan stor skillnad mot Sverige (läs Skistar) är ju att turistbäddarna i Österrike tillhandahålls av mängder av privata småföretagare som inte har någonting med liftbolaget att göra. Det regleras antagligen kommunalt vad som får byggas när det gäller övernattningsbäddar.
I Åre, Vemdalen, Sälen styr ju Skistar rubbet.
Min uppfattning om dessa orter är precis tvärt om. Skistar äger i princip inga boenden men förmedlar i princip allt boende på orterna. Tittar på på pågående nybyggnationer i dessa områden och vad som är till salu, antingen nyproducerat eller prospekt, är det bara oberoende projekt och fastighetsförvaltare.

Sen kan det ju också vara enligt modellen Himmelsfjäll. Liftbolaget äger all omgivande mark och säljer av till olika fastighetsprojekt men utvecklar inget boende i egen regi.

Någon med insikt som vet mer?
 

Pillard

Aktiv medlem
Håller Skistar på att sumpa Åre på samma sätt som GM kraschade Saab?
Min uppfattning om dessa orter är precis tvärt om. Skistar äger i princip inga boenden men förmedlar i princip allt boende på orterna. Tittar på på pågående nybyggnationer i dessa områden och vad som är till salu, antingen nyproducerat eller prospekt, är det bara oberoende projekt och fastighetsförvaltare.

Sen kan det ju också vara enligt modellen Himmelsfjäll. Liftbolaget äger all omgivande mark och säljer av till olika fastighetsprojekt men utvecklar inget boende i egen regi.

Någon med insikt som vet mer?
Om jag inte missminner mig så står Skistar bakom en hel del projekt också men att de sen inte äger utan ombildar till BRF osv. De förmedlar ju inte heller allt utan det finns ju en hel del privatförmedlade och även AGO.

På det mer principiella planet blir jag dock lite orolig när jag hör tankar om kommunal styrning av antalet bäddar osv. Det är faktiskt fullt möjligt att det fungerar så ute i Europa. Vi glömmer ofta just hur byråkratiskt och protektionistiskt EU/Europa är. Personligen så ringer det dock många varningsklockor så snart det börjar pratas om offentlig reglering av t.ex. antalet bäddar på en ort. Att kommunerna har ett planmonopol är ett tillräckligt stort problem i sig. Att dra det ännu längre är verkligen inget jag skulle förespråka. Sen kan det förstås vid en första anblick se jättebra men så är det ju alltid med överreglerade marknader, alla regleringar uppstår ur goda avsikter men de förstör lik förbaskat. Jag skulle tro att det största hindret för en bra utveckling i svenska fjäll snarare härrör ur hinder för att få exploatera mer skidåkningsyta.
 

Hasse_Lindborg

Aktiv medlem
Håller Skistar på att sumpa Åre på samma sätt som GM kraschade Saab?
Om jag inte missminner mig så står Skistar bakom en hel del projekt också men att de sen inte äger utan ombildar till BRF osv. De förmedlar ju inte heller allt utan det finns ju en hel del privatförmedlade och även AGO.

På det mer principiella planet blir jag dock lite orolig när jag hör tankar om kommunal styrning av antalet bäddar osv. Det är faktiskt fullt möjligt att det fungerar så ute i Europa. Vi glömmer ofta just hur byråkratiskt och protektionistiskt EU/Europa är. Personligen så ringer det dock många varningsklockor så snart det börjar pratas om offentlig reglering av t.ex. antalet bäddar på en ort. Att kommunerna har ett planmonopol är ett tillräckligt stort problem i sig. Att dra det ännu längre är verkligen inget jag skulle förespråka. Sen kan det förstås vid en första anblick se jättebra men så är det ju alltid med överreglerade marknader, alla regleringar uppstår ur goda avsikter men de förstör lik förbaskat. Jag skulle tro att det största hindret för en bra utveckling i svenska fjäll snarare härrör ur hinder för att få exploatera mer skidåkningsyta.
Och kundunderlaget? Hur ofta är dessa 35000 bäddar fyllda i Åre? Exploatering av gästbäddar för tre veckor om året ger inte någon mening?
 

NyslipadeKanter

Aktiv medlem
Håller Skistar på att sumpa Åre på samma sätt som GM kraschade Saab?
Om jag inte missminner mig så står Skistar bakom en hel del projekt också men att de sen inte äger utan ombildar till BRF osv. De förmedlar ju inte heller allt utan det finns ju en hel del privatförmedlade och även AGO.

På det mer principiella planet blir jag dock lite orolig när jag hör tankar om kommunal styrning av antalet bäddar osv. Det är faktiskt fullt möjligt att det fungerar så ute i Europa. Vi glömmer ofta just hur byråkratiskt och protektionistiskt EU/Europa är. Personligen så ringer det dock många varningsklockor så snart det börjar pratas om offentlig reglering av t.ex. antalet bäddar på en ort. Att kommunerna har ett planmonopol är ett tillräckligt stort problem i sig. Att dra det ännu längre är verkligen inget jag skulle förespråka. Sen kan det förstås vid en första anblick se jättebra men så är det ju alltid med överreglerade marknader, alla regleringar uppstår ur goda avsikter men de förstör lik förbaskat. Jag skulle tro att det största hindret för en bra utveckling i svenska fjäll snarare härrör ur hinder för att få exploatera mer skidåkningsyta.
Jag håller helt med dig om motstånd mot reglering. Jag har dock en förståelse att en levande kommun som Åre faktiskt vill att det ska bo människor i centrumet och inte enbart bestå av turistbäddar.
Och det är enligt mig en av Åres största attraktionskraft; att det faktiskt är en levande ort med unika restauranger, butiker m.fl.
Och att det lyser i husen och rummen, man ser att där faktiskt är människor.
Och det är ju inte direkt hållbart om alla fastboende håller till i Järpen och Mörsil. :)

Jämför med t.ex. Sälen eller Trysil.
 

NyslipadeKanter

Aktiv medlem
Håller Skistar på att sumpa Åre på samma sätt som GM kraschade Saab?
Jo, så är det säkert på vissa orter, kan tänka mig att Garmisch, Kitzbühel och hela området vid Wilder Kaiser invaderas på helgerna av folk från München, och Stuttgartfolket drar till Montafon och Arlberg.
För de orter som ligger inom 1-2 timmar från storstadsregioner blir det säkert så när det är fint väder på helgerna. Det kräver ju att folk kan åka fram och tillbaka varje dag om hotellen är fullbokade.
Jag åker till orter som ligger lite längre in i bergen, Hintertux, Stubai, Sölden t ex. Serfaus är ju också en sådan ort.
Här märker jag ingen större skillnad på mängden folk om det är vardag eller helg. Det är snarare så att den ledigaste dagen i liftsystemen brukar vara lördagar eftersom det är den stora hotellbytardagen i Österrike.

Jämföra Åre mot en större ort än Serfaus? Hmm.... Serfaus skidområde är dubbelt så stort som Åre. ;)
Och är väl större än St Anton och lika stort som Ischgl tror jag.
Håller f.ö. med om att Serfaus är en jättefin skidort på alla sätt och vis utom att priserna har sprungit iväg där.
Tänkte på det när man pratar om att österrikiska orterna inte överlever med bara österrikare. Hade man inkluderat Bayern i den ekvationen så hade man nog överlevt med god marginal; varje gång man är i Tyrolen så känns det som en majoritet av bilarna är Bayernreggade bilar. :)
 

mgbgt66

Aktiv medlem
Håller Skistar på att sumpa Åre på samma sätt som GM kraschade Saab?
Angående Saab så tror jag inte de ville bli räddade. Dom hade ju både Turbo och mugghållare...vad mer kan behövas?
 

Corin

Aktiv medlem
Håller Skistar på att sumpa Åre på samma sätt som GM kraschade Saab?
Om jag inte missminner mig så står Skistar bakom en hel del projekt också men att de sen inte äger utan ombildar till BRF osv. De förmedlar ju inte heller allt utan det finns ju en hel del privatförmedlade och även AGO.

På det mer principiella planet blir jag dock lite orolig när jag hör tankar om kommunal styrning av antalet bäddar osv. Det är faktiskt fullt möjligt att det fungerar så ute i Europa. Vi glömmer ofta just hur byråkratiskt och protektionistiskt EU/Europa är. Personligen så ringer det dock många varningsklockor så snart det börjar pratas om offentlig reglering av t.ex. antalet bäddar på en ort. Att kommunerna har ett planmonopol är ett tillräckligt stort problem i sig. Att dra det ännu längre är verkligen inget jag skulle förespråka. Sen kan det förstås vid en första anblick se jättebra men så är det ju alltid med överreglerade marknader, alla regleringar uppstår ur goda avsikter men de förstör lik förbaskat. Jag skulle tro att det största hindret för en bra utveckling i svenska fjäll snarare härrör ur hinder för att få exploatera mer skidåkningsyta.
Skidortspolitik är spännande, och inte helt lätt. Detta är frågor jag har funderat på och blivit exponerad för typ hela mitt liv, så jag har några tankar.

De största problemen tror jag är, precis tvärt emot vad du verkar tycka, bristen på regleringar och skydd. Både för naturvärden, men också för lokalbefolkning och infrastruktur.

Det byggs oproportionerligt mycket i många svenska skidorter. På vissa ställen såpass långt ut på fjället att det i många fall förstör naturvärdena, fjällkänslan och den lättåtkomliga naturupplevelserna. Det som byggs säljas som bostadsrätter för mycket mycket mer än vad de kostar att producera, trots att de absolut inte går att bo i ordets rätta bemärkelse, och att den största anledningen till att folk skulle vilja åka dit precis har blivit bortbyggd. Detta känns extremt ohållbart.

Det finns ju uppenbarligen en marknad, uppenbarligen folk som ändå vill köpa billigt byggda opraktiska lägenheter till överpris. De som har råd att köpa dem som fritidsboende ställer andra krav på övrigt samhällsutbud än de som bor där, och så blir maten på Ica dyrare, restaurangerna mindre tillgängliga och man börjar ta betalt för parkeringen även i Rödkullen (som diskuterats i nån tidigare tråd väl?) Är det inte det som kallas gentrifiering?

Jag säger inte att allt detta är av ondo. Det skapar jobb, möjligheter, utveckling. etc. I vissa fall skatteintäkter till den lokala kommunen, men inte alltid. På lång sikt kommer det kanske leda till mer boenden för de som faktiskt bor på orten, när lägenheterna inte känns nya och fräscha längre. Vem vet?

Att bygga supermycket boende utan att satsa något på liftsystemet håller inte det heller, där är nog de flesta här inne överens. Den svenska fjällmiljön är fullkomligt unik, och att effektivisera och bygga ut redan existerande anläggningar känns klart vettigare än att exploatera nya. Men även om liftsystemet skulle hänga med i den extrema byggtakten på fritidsboende, vart ska de som jobbar i liften bo? Var ska de som står i köket på de nya restaurangerna bo, eller de som ska förmedla och städa dessa nya bostadsrätter när ägarna är hemma i stan? Och hur ska de ha råd när prisutvecklingen ser ut som den gör? Och hur ska resten av infrastrukturen kunna hänga med?

Jag skulle väl kunna spåna hur mycket som helst kring detta, för det finns väldigt många synvinklar.

Edit: detta var kanske lite väl mycket OT, sorry
 
Senast ändrad:

PisteCarver

Aktiv medlem
Håller Skistar på att sumpa Åre på samma sätt som GM kraschade Saab?
På det mer principiella planet blir jag dock lite orolig när jag hör tankar om kommunal styrning av antalet bäddar osv. Det är faktiskt fullt möjligt att det fungerar så ute i Europa. Vi glömmer ofta just hur byråkratiskt och protektionistiskt EU/Europa är. Personligen så ringer det dock många varningsklockor så snart det börjar pratas om offentlig reglering av t.ex. antalet bäddar på en ort. Att kommunerna har ett planmonopol är ett tillräckligt stort problem i sig. Att dra det ännu längre är verkligen inget jag skulle förespråka. Sen kan det förstås vid en första anblick se jättebra men så är det ju alltid med överreglerade marknader, alla regleringar uppstår ur goda avsikter men de förstör lik förbaskat.
Nu börjar vi hamna långt ifrån urspungstemat, och jag är inte heller generellt någon vän av offentlig reglering, men vi ska nog ändå vara glada för att kommunerna reglerar vilken mark som får bebyggas, hur stor del av en tomt som får bebyggas, hur höga husen får vara etc., så att det inte blir vilda västern.
Vad hade du tyckt om grannen mittemot dig fått för sig att bygga ett 4-våningshus i blankpolerad metall?
Likaså är det väl rimligt med kommunal reglering av hur mycket en bostadsort får turistexploateras?
Jag skulle tro att det största hindret för en bra utveckling i svenska fjäll snarare härrör ur hinder för att få exploatera mer skidåkningsyta.
Det är jag också övertygad om efter att ha besökt Funäsfjällen. Man står på lilla Funäsberget och tittar mittemot på Ånnfjällsmassivet som skulle kunna bli ett mångdubbelt större skidområde med dubbla fallhöjden dessutom.
Fast eftersom de svenska skidorterna endast blir fullbelagda under Jul, Sportlov och Påsk som det är idag, så finns det väl inte kundunderlag ändå för en sådan utbyggnad.
 

PisteCarver

Aktiv medlem
Håller Skistar på att sumpa Åre på samma sätt som GM kraschade Saab?
Skidortspolitik är spännande, och inte helt lätt. Detta är frågor jag har funderat på och blivit exponerad för typ hela mitt liv, så jag har några tankar.

De största problemen tror jag är, precis tvärt emot vad du verkar tycka, bristen på regleringar och skydd. Både för naturvärden, men också för lokalbefolkning och infrastruktur.

Det byggs oproportionerligt mycket i många svenska skidorter. På vissa ställen såpass långt ut på fjället att det i många fall förstör naturvärdena, fjällkänslan och den lättåtkomliga naturupplevelserna. Det som byggs säljas som bostadsrätter för mycket mycket mer än vad de kostar att producera, trots att de absolut inte går att bo i ordets rätta bemärkelse, och att den största anledningen till att folk skulle vilja åka dit precis har blivit bortbyggd. Detta känns extremt ohållbart.

Det finns ju uppenbarligen en marknad, uppenbarligen folk som ändå vill köpa billigt byggda opraktiska lägenheter till överpris. De som har råd att köpa dem som fritidsboende ställer andra krav på övrigt samhällsutbud än de som bor där, och så blir maten på Ica dyrare, restaurangerna mindre tillgängliga och man börjar ta betalt för parkeringen även i Rödkullen (som diskuterats i nån tidigare tråd väl?) Är det inte det som kallas gentrifiering?

Jag säger inte att allt detta är av ondo. Det skapar jobb, möjligheter, utveckling. etc. I vissa fall skatteintäkter till den lokala kommunen, men inte alltid. På lång sikt kommer det kanske leda till mer boenden för de som faktiskt bor på orten, när lägenheterna inte känns nya och fräscha längre. Vem vet?

Att bygga supermycket boende utan att satsa något på liftsystemet håller inte det heller, där är nog de flesta här inne överens. Den svenska fjällmiljön är fullkomligt unik, och att effektivisera och bygga ut redan existerande anläggningar känns klart vettigare än att exploatera nya. Men även om liftsystemet skulle hänga med i den extrema byggtakten på fritidsboende, vart ska de som jobbar i liften bo? Var ska de som står i köket på de nya restaurangerna bo, eller de som ska förmedla och städa dessa nya bostadsrätter när ägarna är hemma i stan? Och hur ska de ha råd när prisutvecklingen ser ut som den gör? Och hur ska resten av infrastrukturen kunna hänga med?

Jag skulle väl kunna spåna hur mycket som helst kring detta, för det finns väldigt många synvinklar.
Den problematiken finns tyvärr på alla attraktiva platser. I Skåne har vi Torekov och Båstad där prisbilden blir helt fördärvad för alla de som faktiskt inte bara bor där i juni-augusti.
Det gäller att hitta en lagom balans, för med ingen kommersiell exploatering alls, så kan ingen bo kvar permanent i glesbygden.
Kommunal reglering är nog nödvändigt, marknadskrafterna hittar aldrig den balansen.
 

Corin

Aktiv medlem
Håller Skistar på att sumpa Åre på samma sätt som GM kraschade Saab?
Den problematiken finns tyvärr på alla attraktiva platser. I Skåne har vi Torekov och Båstad där prisbilden blir helt fördärvad för alla de som faktiskt inte bara bor där i juni-augusti.
Det gäller att hitta en lagom balans, för med ingen kommersiell exploatering alls, så kan ingen bo kvar permanent i glesbygden.
Kommunal reglering är nog nödvändigt, marknadskrafterna hittar aldrig den balansen.
Jo precis, det finns många exempel på det.
 

Pillard

Aktiv medlem
Håller Skistar på att sumpa Åre på samma sätt som GM kraschade Saab?
Den problematiken finns tyvärr på alla attraktiva platser. I Skåne har vi Torekov och Båstad där prisbilden blir helt fördärvad för alla de som faktiskt inte bara bor där i juni-augusti.
Det gäller att hitta en lagom balans, för med ingen kommersiell exploatering alls, så kan ingen bo kvar permanent i glesbygden.
Kommunal reglering är nog nödvändigt, marknadskrafterna hittar aldrig den balansen.
Marknadskrafterna hittar de där balanserna. Problemet är snarare att dr aldrig får chansen för att de ”störs” av regleringar och verksamheter som finansieras offentligt.
Med det sagt så är jag inte fullständig Rayndian men jag är tämligen övertygad om att många av de problemen som beskrivs här avgörs bättre av en marknad på sikt än av att tjänstemän/politiker ska använda sitt våta finger som riktningsvisare.
 

pd

Aktiv medlem
Håller Skistar på att sumpa Åre på samma sätt som GM kraschade Saab?
Marknadskrafterna hittar de där balanserna. Problemet är snarare att dr aldrig får chansen för att de ”störs” av regleringar och verksamheter som finansieras offentligt.
Med det sagt så är jag inte fullständig Rayndian men jag är tämligen övertygad om att många av de problemen som beskrivs här avgörs bättre av en marknad på sikt än av att tjänstemän/politiker ska använda sitt våta finger som riktningsvisare.

Mmm, tjänstemän och politiker som alltid råkar ha en svåger som bara råkar befinna sig på ett lämpligt ställe på den reglerade marknaden eller som efter avslutad politisk karriär händelsevis slinker iväg till nåt företag vilket dragit nyttat av regleringen. Sylten i burken är liksom lite för god.
 

fredw

Aktiv medlem
Håller Skistar på att sumpa Åre på samma sätt som GM kraschade Saab?
Skulle vara intressant med en initierad rapport om hur det går till i alperna. Man får intrycket att de hittat modeller som ofta ger goda resultat ur många aspekter. Iofs med ett kundunderlag som skiljer sig något från svenska fjällen, men ändå.
 

Pillard

Aktiv medlem
Håller Skistar på att sumpa Åre på samma sätt som GM kraschade Saab?
Skulle vara intressant med en initierad rapport om hur det går till i alperna. Man får intrycket att de hittat modeller som ofta ger goda resultat ur många aspekter. Iofs med ett kundunderlag som skiljer sig något från svenska fjällen, men ändå.
Annat kundunderlag och antagligen betydligt skickligare på att äska medel ur EUs strukturfonder än vad vi är...
 

fredw

Aktiv medlem
Håller Skistar på att sumpa Åre på samma sätt som GM kraschade Saab?
Annat kundunderlag och antagligen betydligt skickligare på att äska medel ur EUs strukturfonder än vad vi är...
Kanske även ett stort lokalt bofast befolkningsunderlag, som enbart är intresserade av lokala återinvesteringar och som är aktiva både i ägande och drift. Det ger långsiktighet.

Men det är påtagligt hur mycket alporterna verkar ha har investerat i sina liftsystem, inklusive snökanoner och pistpreparation. Kanske finns där en större förståelse för att det är detta som i längden driver vinterturismen. Visst kan man åka längd och tura uppåt i backarna själv, och åka mountainbike och snöskoter etc etc men det kan man ju göra på många ställen och utan liftarna hade Åreskutan bara varit ett fjäll i mängden i Skandinavien.
 

Snödjup

Topp