Hallsta Sollefteå

Extreme79

Ny medlem
Hallsta Sollefteå
jag kan säga så här att jag har åkt där en massa :) trevlig backe! rätt bra med folk på vintrarna... just nu är det privat ägt och heter sportberget! nybyggd snökanons anläggning för 10.5 miljoner så dom försöker hänga på övriga sverige! helt ny butik och uthyrning. www.hallsaberget.se

Kaskar

Aktiv medlem
Hallsta Sollefteå
Jag är född och uppvuxen i backen. Typ.

Bra backe att bo nära då den ligger mitt i stan. Inte så mckt fallhöjd, 30sek från topp till dal om man spättar.

Man kan dela upp det i tre sektioner.
Toppen.
Flack bit med lite böljande kullar. En lift på 500m, lättåkt, inte långt ifrån barnbacke.

Branten.
Mitt i backen ligger ett stort hotell och nedanför en brant. Ganska bra lutning som får nybörjare att skaka i knäna, men ingen hundvägg. En knicks på slutet där det går en väg sommartid. Skön att lofta air från, och bidrar även med sköna vurpor från ungar som inte klarar av att bromsa in och gamla gubbar som inte ser knixen :)
En knapplift tar en upp till hotellet och det finns två nedfarter, en av dem prepares inte så att på senare år är det knappast värt såvida du inte hyrt skidorna. Finns rester av ett gammalt pipeprojekt som gått i träda.

Flacken.
Från branten ner till dalstationen en flack på 7-800m. Skön att jibba runt i och leka men för hardcore-rippers blir det en transportsträcka. Mitt i denna backa börjar knappliften och till skiiers right ligger en funpark. Halvdana hopp senaste åren men det finns alltid några locals som gör sitt bästa för att ha någorlunda hopp.

Sen finns det lite barnbackar och ytterligare en nedfart på andra sidan ett skogsparti men snöbristen gör den mer eller mindre obrukbar.

Skön post-season då det har vältrats upp ett 20m gap i slutet på branten.

Ett bra berg att växa upp vid men kanske inget att fira påsklovet på, såvida man inte har släkt el dyl. Bor man i närheten kan det vara värt att dra vid om snön vräkt ner. Det finns utmärkta offpistmöjligheter i hoppbacken som ligger fem minuters promenad från hotellet. Man pajjar backen totalt och backhopparklubben blir vansinninga. Med det är bara att säga Hang Loose och springa därifrån. Finns även offpist bakom skidskyttevallen, se bara till att ingen är där och skjuter. De brukar iofs ge fan i att skjuta om det är någon där, skidskyttar är försiktiga människor. Fast de blir syrak såklart :)

Freeride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer
Topp