Har du dragit av hälsenan?

Vannish

Ny medlem
Denna säsongen verkar över redan nu då jag drog av hälsenan för snart en vecka sedan. Det borde ju finnas fler här inne som råkat ut för detta. Så jag tänkte kolla med er hur lång tid det tog innan ni kom tillbaka till främst skidåkningen? Fick ett papper på ungefär 6 månader för att komma tillbaka till tex fotboll (i bra fall åtminstone). Men står också att efter 3 månader kan man börja återgå till lättare idrott/motion.
Så någon med erfarenheter, tips, trix osv?

Vattendroppe

Moderator
Forumvärd
Vannish sa:
Denna säsongen verkar över redan nu då jag drog av hälsenan för snart en vecka sedan. Det borde ju finnas fler här inne som råkat ut för detta. Så jag tänkte kolla med er hur lång tid det tog innan ni kom tillbaka till främst skidåkningen? Fick ett papper på ungefär 6 månader för att komma tillbaka till tex fotboll (i bra fall åtminstone). Men står också att efter 3 månader kan man börja återgå till lättare idrott/motion.
Jag har inte dragit av hälsenan, men min far har gjort det tre gånger totalt. Var lite olika hur lång tid det tåg att bli bra för honom mellan gångerna, det kan säkert vara olikartade ingrepp nu kontra då (det här var ett tag sen), vilket skulle kunna påverka läketiden. Om jag inte minns fel nu var det ungefär 6 veckor på kryckor som gällde för hans del och sedan ytterligare ungefär lika lång tid innan han kunde börja idrotta igen alls (typ 2.5 månader totalt). Han började spela badminton igen, vilket är en riktigt tung sport ur hälsenesynpunkt, efter 4-5 månader eller så. Jag ska inte svära på att tiderna stämmer, men det är så jag minns det i alla fall.

Det här var dock för när han blev gipsad första gången, vilket måste vara bortåt 15 år sedan, kan ha hänta en del sen dess. Andra gången han drog av hälsenan var han i USA, så där har jag ingen klar minnesbild från läkningen. Tredje gången blev han opererad (då han slitit av samma sena mer än en gång vid det laget), det enda jag minns från det är ärret han fick :p

Senast ändrad:

Sammmyboy

Ny medlem
Samuel Påhlsson i från Modo hockey drog av sin, han var borta från hockeyn 6 månader(i tävlingssammanhang) men han var nog på grillor efter 2-3 månader och tränade upp muskulaturen. (Ända associationen jag kan dra)

Vannish

Ny medlem
Har såklart läst en hel del om det och även fått information i form av en pappersblad från sjukhuset. Jag är inte opererad, skulle kanske nämnt det. Alltså har jag gips i 2 veckor och sedan otros i 6 veckor. Antar att jag hoppas på kryckor större delen av denna tiden.
Det sura i det hela är väl att jag är betydligt yngre än den vanliga grupp som drar av hälsenan (25 och mellan 35-40 är det vanligt). Spelade inomhusfotboll som också får anses som högrisksport, fast inte lika mycket som badminton. Fotbollen "skiter" jag i att komma tillbaka till, det är inte det viktiga. Men skulle vara intressant att höra någon som faktiskt återvänt till skidor! :)

liljenstar

Ny medlem
Har ingen koll på hälsenor, men skar av ett antal senor i handen en gång.
Om hälsenan är av, hur klarar man sig utan operation? Eller är den partiellt av på något vis?
Ren nyfikenhet bara.

Vannish

Ny medlem
Finns olika varianter, man kan operera eller gipsa i spets. Jag är gipsad. Den är helt av, så kan alltså inte vinkla ner min fot, det händer ingenting om jag gör det. Tack vare foten i spets så ska det börja växa tillbaka, ska byta gipset till en gå otros nästa vecka och så börjar man göra vinkeln på foten mindre (större?).

Ingen här inne som råkat ut för detta och har lite info om hur det gick för er?? Nog för att jag är ung för att drabbas av detta men någon mer stackare måste det ju finnas!

PontusLn

Ny medlem
Jag drog av hälsenan i slutet av januari i år. 3 månader i ortos, ingen operation. Lång rehab, ca 3 innan tyngre belastning. Kräver att du är nogrann med rehab och inte börjar för tung belastning för tidigt. I mitt fall var jag duktig på rehab, sprang ändå första gången i juni tror jag det var. Det tar tid...men du får hjälp av sjukgymnast. Tveksamt om du kan åka denna säsong tyvärr.

Puderslaktarn

Ny medlem
Erik Karlsson (nhl proffs) fick sin avskuren av en skridsko och var borta ungefär 8 veckor från hockeyn, dock så opererade han sin

Pistgubbe

Medlem
Jag har slitit av min helt och opererades. Den var dock ordentligt öm länge. Gjorde noggrann rehab och tränade upp mig mycket med rullskridskoåkning. Rekommenderar detta varmt - mycket mildare än löpning. Det tog nog dock nästan ett år innan jag litade på den fullt ut - kunde springa normalt etc. För mig låter det helt ofattbart att man kan vara åter i hockey efter 8v. De måste tveklöst få extremt bra/intensiv vård.

Vannish

Ny medlem
Några svar iaf! :)
Hur det gick till: Egentligen inget märkvärdigt, skulle accelerera i en match i inomhusfotbollscupen och så small den bara av. Det va inte första matchen så va uppvärmd och ingen på något sätt stor acceleration. Dessutom är jag mycket vältränad och aldrig haft problem med hälsenor någonsin innan. Så man kan väl säga att det kom väldigt överraskande (dock verkar det göra det för 9 av 10 personer). Annars stämde allt in på mig om hur det känns och händer och upplevs, förutom att jag inte är i 35-40års åldern.

Pontus, det låter ju helt galet att du gick i ortosen i 3 månader?? Jag ska gå 2 veckor i gips och sen 6 veckor i ortosen. I mina papper står det att eter 8 veckor efter händelsen så ska jag ta bort ortosen och ökande belastning. Sen efter 12 veckor så "återgång till idrott och motion sker successivt beroende på belastning och intensitet.
Det är därför jag är intresserad av att veta hur det gått för andra. Vet inte vad utförsåkning räknas som men kan ju tycka att det rimligtvis måste vara mycket lättare för hälsenan i det än i tex fotboll….

Pistgubbe, rullskridskor låter som en skum grej men kan säkert funka :p Nu hamnar jag ju mitt i vintern så lär nog bli svårt att göra rent praktiskt. Att det tar mycket lång tid är jag helt med på och har redan nu sagt att till största sannolikhet så blir det ingen fotboll alls nästa år (om ens någonsin). Hoppas ju någonstans bara att det ska vara okej med kanske lite skidåkning innan säsongen är totalt slut! Är väl det jag får rehaba efter så att ljuset inte slocknar helt.
Tycker också det låter helt sjukt att återvända efter 8 veckor, men är den inte helt av och intensiv rehab och operation så visst då kanske det går. Kanske är skridskoåkning lite mildare också...

Vattendroppe

Moderator
Forumvärd
En tanke, du har inte funderat på att fråga din sjukgymnast om hur lång tid hen tror att det kan komma att ta? Oftast ger de i och för sig svävande svar, men de har ju ett relativt gott statistiskt underlag i alla fall.

Vannish

Ny medlem
Som jag skrivit så ska jag tillbaka till läkaren på fredag för att ta av gipset och kommer då ta upp en hel del frågor. Men att få höra hur det gått för andra, särskilt inom skidåkning, kan jag inte se som något negativt? Att jag ska gå till sjukgymnast är något självklart men dom ger ofta ett otroligt flummigt svar och dessutom här nere i "södra" Sverige så är inte skidåkning någon större inriktning så har svårt att tro att de verkligen har ett bra svar på det.
Dessutom verkar det skilja väldigt mycket på behandlingen sjukhus till sjukhus så då kan det också vara intressant att se hur andra gjort. Har läst en hel del om det och bara ifall man opererar eller inte skiljer sig otroligt mycket.

la_grave

Ny medlem
Vattendroppe sa:
En tanke, du har inte funderat på att fråga din sjukgymnast om hur lång tid hen tror att det kan komma att ta? Oftast ger de i och för sig svävande svar, men de har ju ett relativt gott statistiskt underlag i alla fall.
Man kan inte lita på sjukgymnaster. Efter min knäfraktur i våras sa de 8-9 månaders rehab om jag tränar massor hemma. Jag förklarade då att jag inte tänkte träna hemma överhuvudtaget. Det är tråkigt att sätta och ställa sig upp ur en soffa.

Nu körde jag ett uppföljande/avslutande pass sjukgymnastik i veckan efter en dryg månads uppehåll varpå min sjukgymnast säger att jag har återhämtat mig fantastiskt väl och att jag måste tränat massor hemma. Eeh nej?? Jag spelar squash och badminton några gånger i veckan sedan ett par månader tillbaka, det är allt. Hon bedömde i alla fall att skillnaden i styrka var 5% eller mindre. Det är ju mindre skillnad än man har i händer (om man inte är ambidextrisk).

Man blir ju väldigt omotiverad att följa deras råd om de avviker så kraftigt från faktiskt utfall. De verkar ju inte ta hänsyn till ens allmänna fysiska status när de gör sina prognoser. Jag hade 42 i vilopuls (högt räknat, mätte med EKG på eftermiddagen) när jag skadade mig. Ser man på övriga klienter på sjukgymnastikmottagningen verkar de ju tillhöra kategorin människor som inte förmår ta trappan om de ska upp en våning. Klart att rehabtiden ser olika ut för dem och mig.

Vannish

Ny medlem
Även om det är lite åt extrem-hållet så håller jag med dig till en ganska stor del. I detta fallet så är 90% av alla som drabbas män i 35-40 år, jag är 25 år gommar 6 gånger i veckan och spelat fotboll 3 gånger i veckan. Det kan ju ändå variera, men man hoppas ju på att jag borde kunna komma tillbaka än Sven 41 år som precis kört en korp-match.
Däremot tror jag att i detta fall är rehab otroligt viktigt. Och _ALLA_ jag läst om och hört om har sagt det. Drog en ledband i knät tidigare i år och det hade jag nog inte behövt rehaba särskilt mycket nu i efterhand. (Det har varit ett bra år för mig….)

Vannish

Ny medlem
Inte omöjligt att det är något sådant. Finns ju trots allt doping även för återhämtning av skador. 8 veckor i mina papper så är det dags att börja stödja och lära sig att gå….

Hm, men ingen bra gissning till hur lång tid det kan ta innan jag får börja åka lite skidor igen. Får nog fortsätta ha som mål att efter 12 veckor kanske få iaf åka 1 timma eller nåt! Hade ju varit väldigt trevligt om det hade lyckats

Pistgubbe

Medlem
Vannish sa:
Att det tar mycket lång tid är jag helt med på och har redan nu sagt att till största sannolikhet så blir det ingen fotboll alls nästa år (om ens någonsin).
Tror inte att du skall vara orolig för långsiktiga problem. Alla jag talat med har blivit i princip helt återställda. En sjukgymnast jag talade med att badmintonspelare på elit-nivå ofta inte kommer upp i exakt samma nivå efter skada, men det är nog i huvudsak psykiskt. Det finns ju gott om exempel på elitidrottare som dragit av hälsenan och vunnit VM och OS efter det. För egen del litar jag faktiskt mer på min opererade hälsena än min andra som inte gått av.

Vannish sa:
Hoppas ju någonstans bara att det ska vara okej med kanske lite skidåkning innan säsongen är totalt slut! Är väl det jag får rehaba efter så att ljuset inte slocknar helt.
Tycker också det låter helt sjukt att återvända efter 8 veckor, men är den inte helt av och intensiv rehab och operation så visst då kanske det går. Kanske är skridskoåkning lite mildare också...
Du får helt enkelt känna efter. Skridskor är säkert också bra. Jag hade min rehab på sommaren i Göteborg och då var rullskridskor bästa alternativet. Började mjukt och ökade ansträngningen mer och mer. Körde aldrig ramp o.dyl. men massor av slalom i koner i Slottskogen. Verkligen hur kul som helst!

pickpack

Ny medlem
Vannish sa:
Forumstalkade
@Puderslaktarn och råkade se denna tråd där jag faktiskt kan bidra med nåt!

Jag var på dagen 28 år när jag drog av mig hälsenan. Var inte riktigt lika aktiv som du är, men tränade volleyboll 4 ggr/v och var allmänt sportig.

Hälsenan gick av efter en vecka i Alperna, sista kvällen, på slutfesten.
Jag fattade faktiskt inte vad som hade hänt, så det var inte förrän hemma som jag tog tag i det, 3 dagar senare. "Varför gör min fot så ont och ser ut som en fotboll?"

Jag blev opererad, framförallt pga att det hade gått så lång tid sen den gick sönder. I efterhand hade jag nog hellre varit utan ärret, då ärret i sig gett mig problem (har växt fast i annat krafs).

Konvalescensen var densamma som din mer eller mindre. Sedan detta med rehab. Jag hoppas verkligen du har varit noggrann!

Jag hittade en jättebra sjukgymnast, framförallt på det sättet att han var intresserad av att hitta rätt övningar för mig, dvs någon mer vältränad och träningsintresserad än genomsnittet.

Med hans hjälp fick jag tillbaka styrkan till ca 90% av det friska benet. För övrigt har jag aldrig varit så vältränad som efter detta. Jag tränade mycket och noggrannt.

Det som framförallt var problemet med återkomsten var psyket. Sjukgymnasten sa gång på gång att senan kommer hålla, men det är svårt att köpa det när den känns så skör. I princip får man ju lära sig gå igen. Det traumat som ett "helt" brott är för kroppen, är svår att tänka bort.

Eftersom det var i slutet av säsongen så blev det ingen mer åkning för mig. Men jag vill minnas att jag (som andra skriver) trappade upp träningen. Inom rehaben fick jag göra kontrollerade övningar med hopp och riktningsförändringar, som är det som utsätter senan för mest kraft. Därefter kunde jag på egen hand börja springa.

Elitidrottare balanserar alltid på gränsen till vad kroppen tål. Minns Kajsa Bergqvist och hennes återkomst, dessutom i en sport där hälsenan är central. Så jämför inte med dem =)

Jag fortsätter än idag (6 år senare) att regelbundet göra vissa av mina rehabövningar för att hålla igång. Vadmuskeln på det trasiga benet är också mindre än det andra och kommer antagligen fortsätta att vara så.

Vad gäller skidåkningen:
Dåförtiden åkte jag bräda.
Vad som hände säsongen efter var att jag upplevde det som mycket svårare att åka bräda. Det var mitt styrben som gått sönder och det var jättesvårt att få till en noggrannhet i åkningen så att jag kände mig trygg. Rörligheten i foten och fotleden blir ju väldigt påverkad, framförallt (som jag förstår det) pga gipset och ortosen.
Efter ett par dagars försök att åka bräda så lade jag ner det och bestämde mig för att börja åka skidor istället.

Bytet har gått jättebra. Jag känner mig inte hindrad på nåt sätt och är helt trygg med det benet.

Vannish

Ny medlem
Kanske ska göra en uppdatering här. Har bestämde mig tillslut för att göra lite videoklipp av rehaben. Första avsnittet är här:

Jag åkte iväg till japan 2månader och 10dagar efter skadan. Och åkte skidor dagen efter jag anlände. Fick värma upp ordentligt innan jag tog på mig pjäxan. Gjorde ont i början när jag satt i liften eftersom bara 1 lift har fotstöd här i Hakuba. Vikten tyngde ner ganska mycket. Men åkt halvdagar och även hiking fungerar väldigt bra. Jag tror skidåkningen har hjälpt otroligt mycket för att behålla och återskapa musklerna i låret. Har även nu börjat springa lite lätt. Har sprungit 4km (mest platt/nerför), och detta är ganska precis 4 månader sedan det hände.

Rehaben går som sagt att följa via youtube. Kort och gott så har jag rehabat REJÄLT!
När jag skrev inlägget hade jag inte så mycket kött på benen. Men nu i efterhand (eller i pågående rehab) så inser jag att är man ganska tränat, satsar hårt och är relativt ung så har man stor chans att komma tillbaka mycket snabbare än de papper man får. Däremot kan det bli bakslag med att slå upp det igen, särskilt första veckorna efter att man tar av walking booten. Då gäller det att se upp!

Vannish

Ny medlem
@plckpack
Tack för informationen :) Jag har säkert skrivit det någonstans, men jag opererades inte. Och jag tror jag är ganska nöjd med det nu i efterhand. Rehab-tiden är inte alls så dålig numera med den nya behandlingen med kortare tid i gips och istället få walking booten. Den gör verkligen underverk. Sen gäller det bara att börja fantastiskt försiktigt och öka successivt. Tycker man känner ganska bra vad man borde och inte borde göra. Det jag varit mest rädd för är att snubbla!

Jag jobbar fortfarande hårt med att få tillbaka storleken/styrkan på vaden, vet att detta kommer ta väldigt lång tid men kan redan nu se stor skillnad. Måste hela tiden tänka på hur jag går och att riktigt skjuta ifrån med tårna, men trots det haltar jag lite när jag går. Så att lära sig gå igen är verkligen sant. Enbenståhäv är också något jag eftersträvar att kunna göra igen. Kan snart göra 1 riktig!

aibooo

Ny medlem
Tjenare, har läst ditt inlägg om hälsena, har för 2veckor sedan dragit min vänstra hälsena, är inte opererad, såg att du inte heller opererades, vad är din känsla om detta ?,hade du opererad dig om du hade fått välja idag ?
veteranfriidrottare 49år

Drog av min för 7 år sen. Vad jag fick förklarat för mig är läktiden densamma vare sig man opererar eller inte. Det som dock skiljer är att 50% drar av den igen om man inte opererar, medans det är ungefär 5% som gör det om man opererar.
Jag opererade och såhär sju år senare har den pallat med en hel del påfrestningar och känns minst lika stark som den andra :) lycka till med rehaben!

Vannish

Ny medlem
Mycket sent svar av mig! Jag är fortfarande svag i vaden, men springer och är väl lite över medelsvensson i löpning, klättrar, gymmar osv. Har inga problem med vaden längre, även om den är ca 1cm mindre och svagare. Den känns mer robust än min orginalsena.

Jag undrar om det verkligen stämmer med 50%, låter väl mycket. Har svårt att tänka mig att man skulle rekommendera att köra utan operation om antalet va så högt. Dessutom har ju rehaben visat sig funka väldigt bra med ortosen då man är något mer rörlig än då man gipsade i 8v.

Jag hade valt att inte operera om det hade hänt igen. Man får vara försiktig så att man inte halkar osv, särskilt i början utan stöveln (typ v10-14). Men risken finns med infektioner om man opererar pga att senan ligger så "ytligt" precis där.

Hoppas läkningen går bra och att det går framåt för dig!

BjarneLevison

Ny medlem
Jag undrar hur det har gått för dig?

Själv drog jag av min hälsena igår när jag spelade badminton och är sjukt nyfiken på hur lång tid det tar innan jag kan åka skidor igen.
Stämmer det att du åkte 2 månader och 10 dagar efter din skada?

Min tanke är att man inte belastar hälsenan så mycket när man har foten i en pjäxa. Vad är dina erfarenheter?

Ska träffa läkaren på måndag (fredag idag) och konsultera huruvida operation eller ortos är det bästa för mig.

Jag åker inte tufft på nåt sätt. Mest med barnen för det är kul och för att det är så gött att vara ute bland berg.

jonny

Medlem
Drog av hälsenan i slutet av mars förra året när jag åkte skidor. Ramlade framåt när snön gick från 50cm puder till 1m puder. Blev hängandes framåt nån tiodels sekund (kändes som flera sekunder) bara den ena bindningen löste ut, det gjorde inte den andra. Oavsett om du opererar eller inte så är det 2 veckor med gips och 6 veckor med ortos. Själv hade jag aldrig kunnat åka skidor 10 veckor efter operationen. Efter 10 veckor så gick jag fortfarande med en krycka. Skulle jag gå mer än 10 minuter så ville jag har två kryckor för att inte få för ont i foten. Stod på skidor för två veckor sedan med nya hårdare pjäxor och hade inga känningar alls i hälsenan.
Ställ in dig på att det inte blir någon åkning denna säsongen och rikta in dig på daglig rehab det närmaste året.

Enligt läkaren jag träffade i Engelberg var det inte helt ovanligt att folk drog av hälsenan vid fall framåt i skidåkning. Jag hade dock ganska mjuka toppturspjäxor (Scarpa F1, flex 95) som säkert bidrog till att hälsenan gick av. Har nu bytt till Scarpa Gea RS med flex 125.

Senast ändrad:

BjarneLevison

Ny medlem
Tack För ditt svar Jonny

Nej jag är väl mer eller mindre inställd på att det inte blir mer skidåkning den här säsongen. Men det sista som överger en är ju hoppet.

Med vänlig hälsning,
Bjarne Levison

termons

Medlem
BjarneLevison sa:
Jag undrar hur det har gått för dig?

Själv drog jag av min hälsena igår när jag spelade badminton och är sjukt nyfiken på hur lång tid det tar innan jag kan åka skidor igen.
Stämmer det att du åkte 2 månader och 10 dagar efter din skada?

Min tanke är att man inte belastar hälsenan så mycket när man har foten i en pjäxa. Vad är dina erfarenheter?

Ska träffa läkaren på måndag (fredag idag) och konsultera huruvida operation eller ortos är det bästa för mig.

Jag åker inte tufft på nåt sätt. Mest med barnen för det är kul och för att det är så gött att vara ute bland berg.
Drog av den för ett par år sedan. Tyvärr är nog säsongen över för dig. Eventuellt lätt försiktig åkning slutet av Maj om allt går väldigt bra men också det är en kalkyrerad risk. Opererade själv och det blev väldigt bra men kan förstås inte säga om det blivit lika bra med ortos. Hade litet problem med inflamation i såret pga litet för ivrig aktivitet med skoterkörning och vinterbadande med ortosen. Tappade ena krykan på rutten men en vänlig person hade hittat den och returnerade den då vi stannat för att äta.

Det positiva är att vanligtvis läker det väldigt bra och blir bättre än den ännu hela hälsenan.

Senast ändrad:

Thin lizzy

Ny medlem
Hej alla!
Det här med hälseneruptur och läkning är så otroligt individuellt. Att vara noga med rehaben är otroligt viktigt men också att vara modig (inte dumdristig).
Risken att dra av den är ca 1-4% vid operation och 4-12% vid naturlig ihopläkning. Men detta är framförallt under de första 12 veckorna, därefter är det istället risken för att förlänga hälsenan (och därmed försvaga den) som är störst.

Var modig och lyssna på kroppen! De rehabplaner
du får från sjukgymnast är, upplever jag, väldigt generella. Tränar du mycket eller har gott läkkött går det förmodligen snabbare.
Sprang Tough Viking (15 km hinderbana) exakt 3,5 månad efter min operation. Gick superbra.

Snödjup

Snödjup har sommaruppehåll i väntan på vinterns snödump.
Advertisement
Freeride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer
Topp