Har du tur med pudret? Vad är din ratio?

Snowjunkie

Aktiv medlem
Hej!
Efter tredje resan till Japan utan större tur med snöandet så har jag börjat fundera kring det här med tur och otur med snön på skidresor. Jag börjar tro att jag är en otursgubbe eftersom jag brukar ha runt 30 dagar skidåkning per säsong och av dessa så får jag max 5 riktigt bra puderdagar i snitt. En riktigt bra puderdag definierar jag som minst 15 cm kall pudersnö på morgonen. Merparten av mina skiddagar är i januari-februari för att öka oddsen för att få pudersnö.

De senaste tio åren har jag haft bedrövlig otur med snön i Alperna och i Sverige så därför bestämde jag mig för att börja åka till Japan för att förbättra oddsen då det ju ska snöa sjukt mycket i januari om man kollar på statistiken. Var även i Kanada för några år sedan också för att jaga puder, fick 17 cm i Fernie och sen ingenting under tio dagar. Förra året var jag i Japan (Hokkaido) i tre veckor och fick fem superdagar med 20-40 cm puder i början. Sen var det slut med turen. I år var jag i Japan (Hokkaido) i två veckor och fick EN bra puderdag, resten bedrövligt.

Hur ser det ut för dig, har du tur med snön?

Senast ändrad:

Gahnis

Aktiv medlem
Bedrövligt år för min del så här långt vad gäller puder.. Men vad sjutton.. Skidåkning är ALLTID kul!!

loweaspeqvist

Ny medlem
Varierande minst sagt. Min första säsong 14/15 var i Whistler, deras sämsta snöår på typ 30 år. Sen åkte jag till Japan förra vintern (15/16). Sämsta snöåret sen OS -98. Efter det var jag två veckor i Österrike, typ de två bästa veckorna på säsongen, hittade puder varje dag. I år var jag en månad i Japan igen och det var nog det sjukaste jag varit med om, första veckan snöade det typ 2.5m och åkte puder alla dagar jag åkte utom några dagar. Så, det är varierande minst sagt!

Kalle_Luzern

Aktiv medlem
Fuskar ju lite eftersom jag bor med dagstursavstånd till både Engelberg och Andermatt... Kollat min logg för den här vintern, haft 5-6 dagar med förhållanden som du beskriver dem som kriterium. Det av totalt 28 skiddagar hittills. Tur jag gillar all åkning (även om jag håller mig för skratt när det bara är konstsnö och piståkning som gäller), och inte drar mig för att tura lite. Idag hudade jag 45 minuter och blev belönad med 900 höjdmeter kallt puder med bra med plats att lägga mina egna svängar. I princip allt liftburet spårat.

Skulle säga att de senaste tre vintrarna varit ganska lika när det gäller ratio. Hjälper att kunna de lite mindre kända åken, klara att köra i skitväder och att orka jobba för bra snö. Earn your turns! :D

Micke_P76

Medlem
För 100% utdelning av puder. Heli i Alaska. Earn your turns :).

Annars boka först när man ser snöoväder på g.

Normalt brukar väl typ 2 av 7 dar vara puder. Iofs av ca 50 skiddar är nog 15 puder.

Pillard

Aktiv medlem
Skulle nog våga påstå att jag haft ganska bra tur genom åren. Sen vi började åka dubbla alpveckor varje vinter har jag haft 50/50. Svårt att definiera men jag kallar en bra skidresa för en där man åker ospårad kallsnö iaf 4 av dagarna. Men visst, jag har väl fått en dålig vecka per vinter och förra vintern var faktiskt riktigt kass med en enormt snöfattig vecka i Hakuba.

Som bonus kan väl nämnas min premiärdag i Ramis för några år sedan där vi åkte pjäxdjupt i pisten :)

Sulan

Medlem
Säsong 1, Fernie: Lokala skatebutiken tryckte T-shirts med texten "This winter sucks"
Säsong 2, Chamonix: Usel säsong med undantag för ca 4 veckor
Säsong 3, Kicking: Skickade hem skidorna och drog på roadtrip sista månaden
Säsong 4, Kicking: En helg i Las Vegas samt två veckor i Mexico (för de som hade råd) botade lite av tristessen
Säsong 5-8, Krippen, Kicking, Alperna, Disentis: Löjligt bra
Säsong 9-13, Disentis: bra, bra, dåligt, bra, dåligt

Glad att jag inte gav upp efter de fyra första.

Corin

Aktiv medlem
Två första säsongerna, Verbier, åkte vi puder några dagar, några dagar löjligt djupt, men för det mesta var det sol. De säsongerna kanske 2-3/10 med puder, om man då räknar gammalt spårat också. Två senaste med Whitewater, BC plus Gränsen, och försäsong i Tärna har nog ökat ration lite. Förra säsongen var nog iaf 50/50, och hittills i år är det nog 60/40 eller mer.

Snödjup

Freeride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer
Topp