Har jag fel bräda?!

Hej!

Dum som jag var och sugen som bara den så kollade jag blocket efter en bräda. :rolleyes: Åker kanske 1-3 ggr per säsong och är nybörjare, så vill inte ha något mega. Jag har läst runt massor och kommit fram till att brädan ändå är bra, vet dock inte vilken typ av bräda jag har. Fram på brädan är typ 5 mm längre än bak. Tips?

Eftersom jag gör om brädan så köpte jag nya bindningar. Dessa: http://www.hangloose.se/product_info.php?products_id=3170&osCsid=04eb3d459592f0ca0995cf8f006d2687

Jag kör bara i backen, fram och tillbaks, upp och ner. ;) Har jag då fel bräda? Försökt att läsa mig till men jag vet inte vilka bindningar som passar och om brädan är någon helt annan än vad jag ska ha. HJÄLP!

Blev lite rörig text och egna ord. Antar att ni fattar. ;D

Jag gick mest på färgen när jag köpte bidningarna. Brädan ska vara vit och svart, noga noga ;D Men dom du länkade såg ju helt klart bättre ut, förutom färgen då. ;)

På mina boots har jag väl 41 och bredden på min bräda är 26 cm. Vad jag har läst så bör den vara mellan 24-25,5 cm. Brädan är 138 cm och jag är 165-166 kanske. Den är enligt mått fem cm meter för kort, fast det kanske inte märks ? Jag tror att min bräda är mjuk eftersom den är lite böjd när man lägger den plant, är det fel bräda?

Sen har jag en fråga om nosen och tailen. Brädan ser nästan likadan ut i båda ändarna. Dock är ena sida är 5 mm längre än den andra som jag skrev tidigare, vad är då fram och bak? Han som jag köpte den av sa att den sidan som var 5 mm kortare var fram och den andra sidan bak. Jag åker med vänster fram.

Tack! :)

Senast ändrad:

Snow_flake

Ny medlem
Inte det smartaste att endast gå på färg.

Beror lite på vad du åker, men gör nog inte någon större skillnad.

Det är väll bara att prova att böja brädan så märker du om den är mjuk(?)

Har ingen betydelse vilken fot du har fram, den sida som är längst är fram.

AdamClaeson

Ny medlem
Ojojoj...

Den längre delen är nosen!

Den där bindningen hade jag ALDRIG i hela mitt liv köpt. Då är den som "patrikeric" föreslår mycket bättre. Måste den vara svart så köp hellre en sprayflaska och spraya den om du inte vill lägga den pengarna som ett par nya, svarta kostar...

Det är helt omöjligt att avgöra om du har rätt bräda eller inte. Kan du lägga upp en bild? Vad är det för märke?

När du väljer bräda skall du gå på din åkstil och VIKT. INTE längd. Om du inte är toklång och supersmal dvs... Vad väger du? Är du tjej eller kille? Antar också tjej...

Att böja en bräda på mitten säger egentligen inte så mycket. Det som spelar roll är vridstyvheten i bräden. Det känner du om du försöker "vrida" på brädan i högkant.

Att brädan är lite böjd när den ligger ner har nog snarare att göra med att det är en rocker-konstruktion på brädan. Alltså omvänt spann. Bra i puder och lek i parken. Hjälper också till i skärande sväng...

Att nosen är längre än tailen har nog att göra med att brädan har en directional-konstruktion. Inte Twin-tip...

Svara på dessa frågor:
· Kille eller tjej?
· Vikt?
· Längd?
· Vad är det för bräda du har köpt?!?!?!?!?!?!?!

Skostorlek, nivå och åkstil vet vi ju redan... Som sagt har du en bild på brädan eller märke?

Vill du få ut något i backen och utvecklas så släpp det där med färg och form och köp något som passar DIN åkning. Skall du bara slöåka nån gång per år och gå på after-ski så spelar väl inget någon roll...

Luktar lite troll...

Tack för tipsen!

Det är ju inte direkt lätt att köpa rätt/göra rätt när folk säger olika.

Om ni ändå är snälla och hjälper till, vilket man uppskattar otroligt. Kan ni då förklara varför det är fel på saker och ting då? :) Jag menar, man lär sig mer och förstår varför.

Jag är tjej som ni redan har förstått, väger runt 80 och är ungefär 165-166 cm.

Senast ändrad:

assr

Ny medlem
har du funderat på att gå ned i vikt?
alternativt:
har du över huvud taget en aning om vad du ska ha för längd på brädan i förhållande till din vikt?

din bräda är nämligen tokfel mot din vikt, du har köpt en bräda för en person som väger 35-50kg, typ. Och som är ganska mkt kortare än dig. En barnbräda, eller en bräda för korta tunna tjejer.

Och vi vet nog alla att du inte är den kortaste och tunnaste tjejen i baren direkt.

Nej, sätt ut skiten på blocket och köp något vettigt istället.

: '/

assr sa:
alternativt:
har du över huvud taget en aning om vad du ska ha för längd på brädan i förhållande till din vikt?

din bräda är nämligen tokfel mot din vikt, du har köpt en bräda för en person som väger 35-50kg, typ. Och som är ganska mkt kortare än dig. En barnbräda, eller en bräda för korta tunna tjejer.

Och vi vet nog alla att du inte är den kortaste och tunnaste tjejen i baren direkt.

Har du funderat på att kolla in kroppen innan du uttalar dig?

Och längden...Läst på hur många sidor som helst + han som sålde den sa att den var lagom.

Lustig du! :)

Thomsson

Ny medlem
Hoppas du inte betalade mycket för den, den funkar nog men kan nog nästan jämföras med plastbrädan man köpte på rusta förut.
Den är också väldigt out of date.
Funkar nog bra till dig som är nybörjare, men du vill nog byta bräda till nästa säsong.

Thomsson sa:
Hoppas du inte betalade mycket för den, den funkar nog men kan nog nästan jämföras med plastbrädan man köpte på rusta förut.
Den är också väldigt out of date.
Funkar nog bra till dig som är nybörjare, men du vill nog byta bräda till nästa säsong.
500:- med skor. Den är väldigt gammal. Eftersom jag inte åker så mycket vill jag ha en bräda så jag kan åka där man inte kan hyra, det var det största problemet och då ville jag inte slänga ut hur mycket som helst eftersom jag inte vet hur mycket vi åker, vilket inte har blivit så mycket. :)
Tack så mycket för det trevliga svaret! :)

magnusericsson

Ny medlem
Mallanthabrallan sa:
assr sa:
alternativt:

Har du funderat på att kolla in kroppen innan du uttalar dig?

Och längden...Läst på hur många sidor som helst + han som sålde den sa att den var lagom.

Lustig du! :)
Han som sålde den till dig lurade dig och de hemsidorna du har läst på ger väldigt fel information. Lyssna på oss som kan istället för att komma med mothugg. Den är helt åt helvete för din kroppsvikt, brädan är förmodligen skitdålig, bootsen är förmodligen också skitdåliga och bindningarna (de svarta) är förmodligen också skitdåliga. För att få en relativt bra utrustning så räcker det inte att lägga 1000 kronor. Du får snarare lägga dig på 5-6000 om det inte är begagnat. Ett tips, kör med den brädan till tippen, för du kommer förmodligen aldrig få sålt den, och köp nytt med hjälp här ifrån!

AdamClaeson

Ny medlem
Hej!

Lite onödigt svar av "assr" kan man ju tycka...

Vad köpte du brädan för?

1. Du köpte brädan på Blocket. Självklart sa han att brädan var bra för dig!!! Han ville ju bli av med den. Tyvärr tror jag dock att du har gjort ett mindre bra köp... Den här brädan är värd max några hundralappar...

2. Att döma av skärningen på brädan ser den ut att ha några år på nacken.

3. Ang. spannet som jag nämnde tidigare. Denna brädan har inte rocker-spann. Och ifall nose och tail ställer sig upp när brädan ligger plant betyder det tyvärr att brädan är helt slutkörd. Inget spann = livlös bräda!

4. Gällande längd av bräda så stämmer det också som jag skrev. Man skall gå vikten, INTE ens egen längd. Om du inte är jättelång och smal eller jättekort och kraftig. Längden på en snowboard till dig bör ligga runt 154 cm.

Varför man går på vikten istället för längden vid val av en bräda:
Skall försöka förklara enkelt... En snowboard är uppbyggd av ett flertal olika lager av material. Det är bla dessa som avgör spänsten och styvheten i brädan, brädans personligheten kan man säga. Det säger ju sig själv att ju tyngre man desto hårdare pressar man brädan. Lite som att stå på en tun planka mellan två pallar, eller en tjock balk... (Kanske inte den bästa liknelsen, men du hajar...)

Är man väldigt lätt och kör på en styv bräda blir den svår/trög att svänga med. Är man tung och kör på en för mjuk bräda så blir den "sladdrig" istället. Själva längden har alltså inget med det hela att göra... (Om man skall vara krass) Man tar fram olika längder i olika viktspann för åkaren för att denna skall få ut det maximala av brädans egenskaper.

Hänger du med?

Det finns en gammal talesätt att man bör välja en bräda ungefär till hakan... Men frågar du tillverkarna så stämmer inte detta. På Burtons hemsida har tom en sk sizechart (knappa dig in på brädorna, klicka på en bräda si ser du det lite längre ner). Här kan man enkelt se inom vilket spann man skall ligga. Detta överensstämmer dock inte med alla modeller och märken, men det ger en hint.

Men återigen, vad vill du få ut av din åkning. Vill du bli en bättre snowboardåkare? I så fall har du nog dragit en nitlott med denna brädan.

Svaret på frågan om du har fel bräda besitter du allstå själv...

Ett litet tips. Köp ALDRIG begagnat när det kommer till skidor och snowboard! Det slits väldigt mycket och mer en ofta får man något med kvalitet som inte är ok... Dock har ju inte alla råd med nytt, därför är det bra att använda sig av FR innan man köper... Du vet väl att nästa alla sportbutiker REAr ut paket innan säsongen drar igång. Kan kanske vara något...

Du skulle lätt få ett helt nytt paket runt 3.000 kr som skulle funka för dig i ett flertal år!

Lycka till där ute!

Senast ändrad:

AdamClaeson

Ny medlem
Ps. Börjar du hänga här på FR så kommer du snabbt märka att dryga svar hör till vanligheten. Oftast av folk som inte har så mycket koll själva, men gärna tror det... ;) Ds.

Jag kan diskutera brädor i evighet... Återkom gärna om du har fler frågor!

Senast ändrad:
AdamClaeson sa:
Ps. Börjar du hänga här på FR så kommer du snabbt märka att dryga svar hör till vanligheten. Oftast av folk som inte har så mycket koll själva, men gärna tror det... ;) Ds.

Fattar vad du menar med brädorna. Jag förstår ju såklart att det inte är någon höjdar kvalité, den är sliten och den är gammal. Det syns tydligt. Jag vill inte bli skit duktig på snowboard. Jag vågar helt enkelt inte och så kör jag bara ner för backen. Sen ville jag ju inte slänga ut hur mycket som helst på en bräda om jag inte kommer använda den. Det var därför jag bara köpte något billigt. Inga problem att lägga ut pengar på saker som jag vill ha, men det kändes onödigt om jag inte visste hur mycket jag skulle åka o.s.v.

Det är alltså ingen idé att försöka sig ut med den i backen igen?

Kanske skulle köpa sig ett paket istället. Kan du hjälpa till med det?
Nu har jag ju inga pengar kvar än eftersom jag har handlat upp allt jag fick, typiskt mig.

Det är väl bra att det finns personer som du som kan rekommendera istället? :)

Snow_flake

Ny medlem
AdamClaeson sa:
Att böja en bräda på mitten säger egentligen inte så mycket. Det som spelar roll är vridstyvheten i bräden. Det känner du om du försöker "vrida" på brädan i högkant.
Beror väll på vad du tänkte köra också. Om man kör hårt i pist och pipe så vill man ju såklart ha en vridstyv bräda. Men om man vill kunna pressa bra/lätt på rails och boxar så får man ju en känsla för hur det kommer att kännas genom att flexa brädan med händerna.

Snow_flake sa:
AdamClaeson sa:
Beror väll på vad du tänkte köra också. Om man kör hårt i pist och pipe så vill man ju såklart ha en vridstyv bräda. Men om man vill kunna pressa bra/lätt på rails och boxar så får man ju en känsla för hur det kommer att kännas genom att flexa brädan med händerna.
Jag kommer inte bli något proffs som hoppar och trixar massa ;D Just saying.

AdamClaeson

Ny medlem
Snow_flake sa:
AdamClaeson sa:
En bräda är ALLTID vridstyv. Och det är i detta man mäter flexet på brädan. Vissa brädor görs mjukare, andra hårdare. Ja, det är lättare att göra butters med en mjukare bräda. Men är du en duktig åkare kan du köra butters med en styvare bräda med... ;) Faktum är att en för mjuk bräda bara kan göra det svårare med butters. Du får inget press i bädan och "faller" igenom istället...

Hur som helst, tror du att tjejjen i fråga kommer att göra det de närmsta åren?

AdamClaeson

Ny medlem
Mallanthabrallan sa:
AdamClaeson sa:

Fattar vad du menar med brädorna. Jag förstår ju såklart att det inte är någon höjdar kvalité, den är sliten och den är gammal. Det syns tydligt. Jag vill inte bli skit duktig på snowboard. Jag vågar helt enkelt inte och så kör jag bara ner för backen. Sen ville jag ju inte slänga ut hur mycket som helst på en bräda om jag inte kommer använda den. Det var därför jag bara köpte något billigt. Inga problem att lägga ut pengar på saker som jag vill ha, men det kändes onödigt om jag inte visste hur mycket jag skulle åka o.s.v.

Det är alltså ingen idé att försöka sig ut med den i backen igen?

Kanske skulle köpa sig ett paket istället. Kan du hjälpa till med det?
Nu har jag ju inga pengar kvar än eftersom jag har handlat upp allt jag fick, typiskt mig.

Det är väl bra att det finns personer som du som kan rekommendera istället? :)
Jag skulle inte säga att det inte är någon idé att ge sig ut med brädan. Kanske tycker du att den duger... MEN du kommer garanterat få roligare och utvecklas mer med en bättre och nyare snowboard.

Håll utkik i de stora sportbutikerna framåt november. Då brukare fiolårets produkter reas ut. Förhoppningsvis hittar du ett paket som passar dig. Förstår ditt dilemma med att du inte vill hyra varje gång du åker iväg, men kontra den här snowboarden är det nog bättre ändå tyvärr...

Personligen kan jag inte hjälpa dig med något paket tyvärr... Men om du hittar ett paket eller annan bräda på blocket motsvarande så får du gärna kontakta mig för frågor.

//Adam

assr

Ny medlem
AdamClaeson sa:

Du höll ju iofs med mig på varenda punkt mannen.

Min poäng var att vikten är det man går på, och att brädan är tokfel.. Det framgår nog.

Sedan är det ett bra tag till vintern, kvinnan ifråga kan lätt tappa 10kg till dess och gå på lite kortare och mindre svårjobbade brädor - läs: tjejbrädor.

AdamClaeson

Ny medlem
assr sa:
AdamClaeson sa:

Du höll ju iofs med mig på varenda punkt mannen.

Min poäng var att vikten är det man går på, och att brädan är tokfel.. Det framgår nog.

Sedan är det ett bra tag till vintern, kvinnan ifråga kan lätt tappa 10kg till dess och gå på lite kortare och mindre svårjobbade brädor - läs: tjejbrädor.
Eeh, ja, har jag sagt något annat? Det ända jag menade var attityden i ditt svar... Dissen mot hennes vikt... Men visst, jag hör dig...

Snow_flake

Ny medlem
AdamClaeson sa:
En bräda är ALLTID vridstyv. Och det är i detta man mäter flexet på brädan. Vissa brädor görs mjukare, andra hårdare. Ja, det är lättare att göra butters med en mjukare bräda. Men är du en duktig åkare kan du köra butters med en styvare bräda med... ;) Faktum är att en för mjuk bräda bara kan göra det svårare med butters. Du får inget press i bädan och "faller" igenom istället...

Det beror ju på vad man jämför med men jag har inte sagt nått annat heller, sa bara att man vill ha en vridstyv bräda när man åker pipe och pist. Men för att förtydliga det lite så vill man ofta ha en bräda med hög vridstyvhet då. Flexet på brädan är väll ändå en kombination av vridstyvheten och "böjligheten"

Vet inte hur du kör butters men ja tycker det är betydligt lättare och speciellt roligare att köra butters/jibba med en mjuk bräda. Tror knappast att det är så kul att jibba/smöra men en riktigt hård camber bräda. Beror väll kanske lite på i vilken hastighet man brukar köra också. jo, visst kan en bra åkare göra det mesta med vilken bräda som helst men det är inte riktigt de det handlar om. Men men det är bra att man har olika åsikter

Det låter jag förbli osagt men jag kände att jag var tvungen att besvara kritiken

Senast ändrad:

AdamClaeson

Ny medlem
Snow_flake sa:
AdamClaeson sa:

Det beror ju på vad man jämför med men jag har inte sagt nått annat heller, sa bara att man vill ha en vridstyv bräda när man åker pipe och pist. Men för att förtydliga det lite så vill man ofta ha en bräda med hög vridstyvhet då. Flexet på brädan är väll ändå en kombination av vridstyvheten och "böjligheten"

Vet inte hur du kör butters men ja tycker det är betydligt lättare och speciellt roligare att köra butters/jibba med en mjuk bräda. Tror knappast att det är så kul att jibba/smöra men en riktigt hård camber bräda. Beror väll kanske lite på i vilken hastighet man brukar köra också. jo, visst kan en bra åkare göra det mesta med vilken bräda som helst men det är inte riktigt de det handlar om. Men men det är bra att man har olika åsikter

Det låter jag förbli osagt men jag kände att jag var tvungen att besvara kritiken
Hehe, klart du skall!!!

Vi är på samma bana! Kort och gott!

Fridens!

Andreas80

Ny medlem
Självklart kommer brädan fungera i backen, risken är att det blir onödigt svårt och tråkigt och du tröttnar på att åka.
Dock åker du bara 3 dagar per år så du sparar ju in brädan i stället för att hyra (hyrbrädor är oftast skit det med)

Brädan är INTE gjord för barn eller tunna tjejer som någon "skidåkare" här sa.:)

Eftersom brädan är 26cm bred är den anpassad för folk med stora fötter 45+, vilket kommer göra brädan tungsvängd med ett par 41or.

längden är helt ok visst kan man kolla blint på sin vikt och köpa en bräda efter det, men tyvärr blir brädorna väldigt långa då. har själv aldrig haft en bräda som är anpassad för min vikt (jag både lång och tung) Alltid haft kortare och aldrig upplevt en bräda vara för mjuk på över 15 år.

Vet ej hur bra du är i dagsläget men den brädan du köpt nu fungerar ju till att lära sig grunder och få lite balans sen kan du spara till en ny bräda till nästa säsong eller köpa en när affärerna börjar sälja ut årets runt feb.

Har du vänner kan du kanske prova lite andra brädor innan också.

Lycka till

Andreas80 sa:
Självklart kommer brädan fungera i backen, risken är att det blir onödigt svårt och tråkigt och du tröttnar på att åka.
Dock åker du bara 3 dagar per år så du sparar ju in brädan i stället för att hyra (hyrbrädor är oftast skit det med)

Brädan är INTE gjord för barn eller tunna tjejer som någon "skidåkare" här sa.:)

Eftersom brädan är 26cm bred är den anpassad för folk med stora fötter 45+, vilket kommer göra brädan tungsvängd med ett par 41or.

längden är helt ok visst kan man kolla blint på sin vikt och köpa en bräda efter det, men tyvärr blir brädorna väldigt långa då. har själv aldrig haft en bräda som är anpassad för min vikt (jag både lång och tung) Alltid haft kortare och aldrig upplevt en bräda vara för mjuk på över 15 år.

Vet ej hur bra du är i dagsläget men den brädan du köpt nu fungerar ju till att lära sig grunder och få lite balans sen kan du spara till en ny bräda till nästa säsong eller köpa en när affärerna börjar sälja ut årets runt feb.

Lycka till
Åh, du gjorde min dag! Jag tyckte också det verkade långt om man gick efter vikt och om man hyr så får man ju också brädan till hakan. Fan va bra! Blev så glad nu. Har precis fixat till den och allt. :)

Är nybörjare så antar att den blir bra då? :)
Tack för svar!

AdamClaeson

Ny medlem
Andreas80 sa:

Lycka till
Polarn gjorde precis som du. Ville inte ha "för lång bräda". Körde lite butters och så sa det knak! Vad tror du det berodde på? Självklart bör man väga in sin längd (inte bara sin vikt) i brädköpet. Men du kan inte säga att det inte är viktigt. Nu gör inte tjejjen i fråga det, men jag vill inte köra i dom stora kickarna med en för mjuk bräda...

Sedan har butikerna högsäsong i februari. Då lär inte mycket reas ut...

Sedan vill jag bara tillägga att hyrbrädorna idag håller rätt så god kvalitet och hyffsat "up to date"...

Hon skulle också ha betydligt lättare för att lära sig åka med dagens brädor. Säger du något annat visar det bara på okunnighet...

Ha d gött!

Andreas80

Ny medlem
AdamClaeson sa:
Andreas80 sa:

Lycka till
Polarn gjorde precis som du. Ville inte ha "för lång bräda". Körde lite butters och så sa det knak! Vad tror du det berodde på? Självklart bör man väga in sin längd (inte bara sin vikt) i brädköpet. Men du kan inte säga att det inte är viktigt. Nu gör inte tjejjen i fråga det, men jag vill inte köra i dom stora kickarna med en för mjuk bräda...

Sedan har butikerna högsäsong i februari. Då lär inte mycket reas ut...

Sedan vill jag bara tillägga att hyrbrädorna idag håller rätt så god kvalitet och hyffsat "up to date"...

Hon skulle också ha betydligt lättare för att lära sig åka med dagens brädor. Säger du något annat visar det bara på okunnighet...

Ha d gött!
Nu är de flesta reor på slutköret och det är inte ens slut på februari ;)

Snödjup

Snödjup har sommaruppehåll i väntan på vinterns snödump.
Advertisement
Freeride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer
Topp