Har jag köpt för hårda pjäxor?

jespber

Ny medlem
Hej!

För några dagar sedan köpte jag ett par nya pjäxor, ett par Salomon X Max 120. Butiken hade ett par kvar av fjolårets modell och sålde därför ut dem till ett ruskigt bra pris. Paret var även precis den storleken som jag behöver så det kändes som ett givet köp. Nu har jag dock börjat fundera på om dessa pjäxor kanske är för hårda för mig.

Pjäxan är alltså en Salomon X Max 120. Jag är 180 cm lång och väger 70 kilo. Jag är relativt duktig på skidor, åker inte i park utan håller mig mest till pisten.

Så till frågan då. Tror ni att det är dumt av mig att behålla pjäxan från Salomon? Tror ni att det kommer bli för hård för mig och göra att jag inte får ut så mycket i åkningen pga. av pjäxan?

Vet att det inte finns något exakt svar egentligen, men hoppas på att kunna få lite hjälp iaf. :)

EDIT. Glömt att nämna att utifrån vad jag läst så verkar folk uppfatta dem mjukare än 120, samt att man kan justera ner flexet till ca 110.

Senast ändrad:

fiskebulle

Ny medlem
Den pjäxan är inte så fasligt styv, mer komfort än prestanda. You are fine.

daggberg

Ny medlem
Jag tycker absolut inte du köpt en för hård pjäxa! Speciellt när ditt element är pisten. Ju hårdare pjäxa du bär ju mer får du ut utav din åkming, i pisten dvs. Kör hårt i dina pjäxor så kommer dom även mjukas upp en del :) jag tror du har en keeper ;)

jespber

Ny medlem
Okej de var skönt att höra! Tack till er två för snabba svar! :)

MnO

Aktiv medlem
120 är inte hårt. Det blir inga problem.

Carled

Aktiv medlem
daggberg sa:
Jag tycker absolut inte du köpt en för hård pjäxa! Speciellt när ditt element är pisten. Ju hårdare pjäxa du bär ju mer får du ut utav din åkming, i pisten dvs. Kör hårt i dina pjäxor så kommer dom även mjukas upp en del :) jag tror du har en keeper ;)
Exakt, för piståkning blir man sällan straffad av hårda pjäxor ev. brist på komfort. Och om du fortf. är tveksam efter teståkning, knäböj! Du har många centimeter att klä med muskler, get going!

mmarcus

Medlem
daggberg sa:
Behöver dock inte alltid betyda att man får ut mer utav åkningen ju hårdare pjäxa man köper? Klart som fan man kan köpa en för hård pjäxa även om man bara åker pist. Åker man inte jättehårt i pisten så är det ju helt värdelöst att åka på en hård pjäxa, eftersom man inte kommer ner ordentligt i åkningen.

Sen tror jag inte att Salomon pjäxan är för hård för dig, utan som tidigare sagt så har dem jobbat mycket med komfort i den pjäxan. Men allt handlar om känslan när du har den på dig. Känns den för hård när du har den inne så kommer den bara kännas ännu hårdare (styvare) när du tar ut den i minusgrader. Sen även som Japanen sa, man lär sig hantera sin utrustning. Känns dem något styva = lägg ner mer tid på gymmet. :)

fiskebulle

Ny medlem
Behöver ju inte gymma.... Räcker med att dricka mycket bärs så du blir tyngre och får en mer fördelaktig tyngdpunkt..

robRhino

Aktiv medlem
Tror helt ärligt att dom flesta(framförallt friåkare) har en hårdare pjäxa än dom behöver!
Men det är ju coolt!.........
Att "flexa" hemma har igentligen ingen betydelse.... så se till att åka lite med dom och om dom nu var riktigt billiga kan du säkert få ut lite för dom om du bestämmer dig för att sälja dom.
Bra pjäxor är det viktigast man har!! Så om du känner att dom är för hårda efter ett tag, se då till att byta ut dom och skaffa "rätt"!!! flex för dig!!

Senast ändrad:

Berggrund

Ny medlem
Jag tog del av ett väldigt intressant test som norska alpina juniorlandslaget hade gjort för några år sedan. Landslagstränaren ansåg att alla blev tvingade att åka i för styva pjäxor av sina sponsorer. För att bevisa sin tes satte han upp en bana som åkarna sedan fick åka varv, på varv, på varv. Vartannat varv åktes i racepjäxor och vartannat i friåkningspjäxor med styvhet 120 vartefter man räknade ut medeltiden på race vs friåkningspjäxorna. Samtliga hade snabbare tid med friåkningspjäxor och medeltiden diffade upp emot sekunden snabbare.

Min slutsatts av detta: att påstå att man inte kan ha för hårda pjäxor i pisten är rent skitsnack. Många har mer ut av en mjukare pjäxa än en styv. En för styv pjäxa skjuter ut en i baksätet. Det går knappt att lära sig hantera en för styv pjäxa heller då den kommer förstöra tekniken.

Nu tror jag inte trådskaparen behöver oroa sig för just denna pjäxas styvhet. Men alltid värt att betänka.

fiskebulle

Ny medlem
Sedan så kan du väl ta bort nitarna baktill, det gör dom mjukare om det skulle vara så att det faktiskt behövs.

sidebodesign

Ny medlem
Håller med Berggrund. Köpte en för hård pjäxa för några år sen, 125 i flex till mina 68 kg. Förödande, har varit ett hinder för mig att utvecklas. Köpte pjäxan av bootfitterproffs, så jag trodde den var ok. Har fått till pjäxan nu. Mjukat upp flexet och satt kilar under hälarna. Vilken skillnad! Får skär på innerskidan! Mitt tips: Mjuka upp flexet allt du kan och börja där.

streimert

Medlem
Som en glad amatör, kan du inte påverka pjäxans flex beroende av hur hårt du spänner den?
Med mina Dynafit titan UL så märkte jag en markant skillnad på flexet beroende av hur hårt jag drog den. Sen satte jag Booster Straps så förändrades det också...
Eller om man har en för hård pjäxa och drar den lösare,, påverkas flexen inte då,,,, men kanske på fel sätt??:)

Vannish

Medlem
Jag håller också med om att man verkligen kan ha en för hård pjäxa. Jag är 178cm och väger kring 80kg med ganska mycket muskler. Anser mig ha en över medelgod teknik i pisten och har åkt på Salomon Impact 8 i några säsonger, väldigt mjuk pjäxa som fått väldigt många åkdagar. Nu till denna säsongen så uppgraderade jag mig till en Salomon Quest 100. Helt annan åkning, visst har jag inte prövat tillräckligt mycket i jämförelse med mina gamla men har oerhört svårt att verkligen få ett bra tryck på pjäxan. Och då handlar detta ändå bara om en 100 flexare. Nu kommer detta säkert bli bättre med tiden, men om jag skulle åka på en 120-140 fler så tror jag att jag skulle börja åka snowboard eller nåt istället, hade nog inte fått ut mycket av min skidåkning då :/

CHAM-INGO

Ny medlem
Køpte ett par XMAX 100 førra året som jag var tvungen att læmna tillbaka. Trots att den på papper ær mjuk så kændes det inte alls så. Tittar man på hur den ær konstruerad så ær det ett øverlapp som ær næstan kant i kant upptill på skaftet och øversta spænnet vældigt høgt upp. Resultatet var att jag fick ett vældigt koncentrerat tryck på smalbenet som høll på att kostas mig skidsæsongen pga benhinneinflamation. Att ta bort skruven mellan skaft of fotdel ær inte att tænka på då du mister stødet bakåt.

Bytte sedan till ett par Fischer Vacuum 120 som jag upplevde som betydligt mjukare i framåtflex och snællare mot smalbenen.

Freeride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer
Topp