Har Telemarken någon framtid?

fafner

Medlem
Med samma statistik som Peter K använder kan man ju säga att en svensk åker ca 3 min långsammare (oavsett skidtyp 8.53) än bästa telisåkaren (6.07) på samma skidtävling.

Så Derby statistiken kan man läsa ut mycket av;-)

Nej jag håller faktist med, jag åker fortare med Alpint men jag åker säkert lika fort med telis som 80% av alla vanliga alpinskidåkare, men att drista mig att åka Hanenkamm med telisskidor skulle jag aldrig våga, äh skall jag vara ärlig så skulle jag inte våga det med alpina skidor heller (störtloppspistat alltså)...

Att göra ett rent isskär med telisskidor i 90 km/h har jag då aldrig klarat av, men det är nog skidorna det är fel på...

Kalasson

Medlem
Telis minskar skaderisken!

var i Alperna i påskas och körde min andra säsong med lös häl.

Jag körde skiten ur mig själv och ramlade som sig bör ungefär var 50e meter..
Telis får inte alls samma vridmoment när man ramlar som alpina.

Sen är det kul oxå.

Ja, jag är en skäggig högskolestudent.

PNyberg

Aktiv medlem
telis minskar skaderisken? Vad har hänt med telis tummar och knän åt fel håll? Skulle säga att det blir bra mkt mer risk när man åker telis då dom:
1. Inte releasar vid fall
2. Är svårare att hålla koll på som nybörjare
3. Svårare att parera obalans.

Den ända gången som man faktiskt kan vrida känt med skidor är när man gör ett bakåtroterande fall (rätta om jag har fel) då bindningen inte löser ut i tid.

Med detta skall rådas bot med hjälp av teknik. Finns ju redan telisbinds som har dinskala (har dock hört att dom inte pallar med hårdare körning)
samt alpinbindningar som ska lösa ut vid bakåtroterande fall (googla på kneebinding).

För övrigt så tycker jag att telemark är jävligt kul! Skulle köpt telisprylar förra året om jag inte hade haft så skralt med pengar.

PlunTzkY

Medlem
Det är mycket disskussion kring fördelar och nackdelar med telis, men i slutändan är det väl ingen som åker telis för att det är bättre än alpin bindning, utan man åker telis för glädjen att svisha runt med lös häl, det är ju frihetskänslan att surfa runt som är skön. Sen att det är krångligare och svårare osv vet ju alla redan.
Själv kör jag både bräda/alpin/telis, omväxling förnöjer, man måste inte välja.

Iller

Medlem
Håller med PNyberg om att risken för knäskada sannolikt är större. Dels med tanke på att de flesta telisbindningar inte löser ut och dels av rent anatomiska skäl så är det bättre för knät om man råkar få felskär med ett rakare knä än ett böjt och med telis kör man per definition med mer böjda knän. Det enda skälet till att det skulle kunna vara mindre skadedrabbat är att de flesta som går över till telisar sänker hastigheten och därmed kraften vid ett felskär. No offense men om man ramlar var 50:e meter så har man nog inte fått upp farten värst. Lite tråkigt är att de som ffa skulle ha nytta av "utlösnings-telisar" trots allt är nybörjarna (inte första veckan utan de som lärt sig lite) och de är sannolikt de som inte kostar på att köpa dyra bindningar.

dr-telemark

Medlem
Iller sa:
Håller med PNyberg om att risken för knäskada sannolikt är större.
Det senaste jag hörde från medicinskt håll pekar på att du har fel. Procentuellt sett färre korsbandsskador och allvarliga knäskador hos telisåkare. Många fall sker framåt och då tar du effektivt bort momentet genom att lägga dig på skidan. Själv kör jag dock på utlösningsbindning såklart. Varför chansa? Långsamt vridande fall bakåt = ajajaj!
Som ortoped håller jag inte alldeles med om din felskärsteori, eftersom man även tar ut vinkeln i höftleden i stor utsträckning. På samma sätt tar man upp stora stötar i höften istället för i knäledens brosk som vid alpin åkning, Men visst kan bakre delar av meniskerna ta stryk, liksom korsband och kollateralligament, om man har otur.
Jag slutade ha ont i knäna vintertid när jag bytte till telis på heltid. Få upp farten är inte ett problem, jag lovar...

Senast ändrad:

OstMats

Ny medlem
Så länge telemarksutrustning är överlägset alpin utrustning på turer så lever telemarksåkningen i allra högsta grad.

M

MikeMike

Guest
OstMats sa:
Så länge telemarksutrustning är överlägset alpin utrustning på turer så lever telemarksåkningen i allra högsta grad.
Men vadå, att telis skulle vara överlägsen på turer kanske var sant på 90-talet, men nu så spöar en alpinturutrustning skärten av telisutrutsningen.

Telis är "bara" ett grymt skönt sätt att njuta av lössnön, men det är på ingent sätt mer effektivt än alpinutrustning. Jag har sett allt för många telisåkare med darrande ben försöka göra en variant av paralellsväng på vägen ner när det är som djävligaste förrhållanden på toppturer.

M

OstMats

Ny medlem
hm, jag har väl inte hållit mig sådär uppdaterad om alpin topptursupprustning, men senast jag kollade var det tungt och klumpigt, samt att man inte kan böja tårna. skitjobbigt på uppfärden.

H

Hasse

Guest
Är absolut inte jobbigare att gå med alpinturutrustning. Varför jobbigt att inte kunna böja på tårna för? Sen så är det sjukt stabilt utför framför allt!!!

//H

andersmyren

Ny medlem
Hej ,det finns ett annat skäl att envisas att åka telemark, jag har dålig rygg och efter 3 dagars alpinåkning så är det ryggskott garanterat ! jag tror det beror på att man få en vridning i ryggen när båda benen är fast i hälarna. Med telemark har jag inga problem , Mitt tips är att samma kategori äldre (40) åkare som jag kommer att driva utvecklingen mot stabilare pjäxor ,bindningar och skidor som gör att man kan åka fort med mindre ansträngning

WITMatrix

Ny medlem
Nu är det ju ingen skillnad att gå upp med varken telis eller rando. Bidningar som R8 Tour, BD O1 som har gå-funktion gör det ju lika lätt som att gå med t.ex. dynafit. Tror det kan kännas lättare att gå med telis uppför pga. av att pjäxan är bättre gjord för att gå med än en vanlig alpin så länge man inte randopjäxor.

hyppeln

Ny medlem
En intressant grej med tanke på centralbyråkratens ursprungliga fråga:

Jag var i Hemsedal i helgen. Backarna var fulla av telisåkare. Klart fler än brädåkare. Kanske hälften - en tredjedel så många som alpinåkare. Min kompis ville hyra telispjäxor, men det fanns inga som passade - uthyrningen var nästan rensad på telisgrejer.

Orsaken (eller en del av den i alla fall) var att det var en massa danska telisåkare där på nå'n slags telisläger / gruppresa eller nå't sånt. Såg t ex telisskola med en massa småttingar. Såg några som hade "Danmark telemark team" på ryggen, vad nu det är.

Sen var det ju förstås en del norska o svenska telisåkare också.

Det här kanske inte säger så jättemycket om hur stor telisåkningen kommer vara i framtiden, men den verkar ju i alla fall inte vara utdöende. Själv tror jag att den kommer leva vidare, men kanske inte bli så jättestor. Kan inte se något som gör att den skulle dö. Folk åker o har kul o det kommer nya grejer. Att telis kanske är ett mindre effektivt sätt att ta sig nerför ett snöigt berg än alpinåkning är ett dåligt argument. Om det vore viktigast kunde man struntat i att åka upp på berget från första början.

Hursomhelst... Det var lite överraskande och roligt att åka på säsongens första skidresa och se fler telemarksåkare än på mycket länge, och att de dessutom var danska... :)

Erik

telis. 30+. lite orakad just nu. akademiker. :)

csaba

Ny medlem
kolla idag på NTN bindningen kommer säkert locka många nya åkare. det kommer nog en våg snart av nya åkare igen men det kommer aldrig försvinna helt.

finns fan fortfarande gubbar med läder pjäxor som glider runt i alperna...

Hans

Ny medlem
Finns dock ett lite jobbigt problem som drabbar oss telemarksåkare.. allt fler nya pistskidor börjar få förmonterade plattor för bindningarna som gör det svårt att få på en telisbindning på skidorna..
man får helt enkelt hålla sig till de lite mindre roliga freeride skidorna i fortsättningen..

lars_westerfur

Ny medlem
Först…
"Med den rubriken så vet jag att gerillagruppen Militanta Telemarksåkare direkt kommer att bomba den här tråden med hot och glåpord". Jag håller med WTF om att det oftast är alpinåkare som brukar jaga väderkvarnar så fort de hör ett argument för telemarksåkning, vilket också blev fallet i den här tråden. Att cb sedan hugger WTF i trakten kring fotknölarna visar att han själv gick i fällan rätt bra. Ok, det var två år sedan...

Sen…
Trådar som denna lyckas alltid mynna ut i att några måste hävda att telemark eller alpint är bättre än det andra.
Som jag skrev i en annan tråd (också skapad av centralbyråkraten av någon anledning):
Varför jämföra telemark och alpint? Man kan lika gärna jämföra längdhopp och höjdhopp? Längdhopp måste ju vara bättre, för där hoppar man ju betydligt längre, eller? Snarlik utrustning, två olika sporter. Och varför finns det ens de som håller på med höjdhopp när vi har stavhopparna som hoppar över sex meter."

Och så…
Argumentet att bara 10% av alla som åker telemark åker tillräckligt bra för att det ska vara motiverat att åka faller, som någon annan påpekade, på att det nog gäller generellt för skid- och snowboardåkare.

Slutligen…
SLAOs statistik för 06/07 (http://www.slao.se/files/pdf/liftdata_slao07.pdf) visar att de senaste två åren har telemarksåkningen gått ner från 1.6% till 0.9%. Innebär detta att telemarksåkningen är riktigt på fallrepet?

Nej, jag tror inte att telemark kommer att dö ut. Jag tror att tråden var inne på rätt spår ett tag och det är att det inom vissa grupper är betydligt högre andel telemarksåkare än den nationella statistiken. Så länge dessa grupper finns (om det så må vara Mittuniversitetsstudenter, skäggiga akademiker i allmänhet och fjällfacister m fl) kommer telemarksåkningen att finnas kvar. Om man t ex ser till dem som åker skidor mer än 15 dagar per år och har åkt skidor längre än 10 år så tror jag andelen telemarksåkare är en aning högre.

Utvecklingen av NTN och det faktum att de tre största pjäxtillverkarna hänger på standarden visar också på att företagen tror på en marknad. Det borde vara ett tecken på att telemarken faktiskt har en framtid, åtminstone ett bra tag till.

Och ja, jag är en skäggig telemarksåkare och före detta mitthögskolestudent! ;)

Senast ändrad:

Telismagnus

Ny medlem
Lasse, jag vill minnas att du var med och introducerade "Telemark erotique" en gång i tiden.

Annars är det ju precis som du skriver! Gillade jämförelsen mellan höjdhopp och längdhopp. Vad sägs om tvärshopp?

Jag är en tämligen oskäggig telemarksåkare och, ja så är det, fd. Mitthögskolestudent.

JanneMann

Medlem
lars_westerfur sa:
Först…

Som jag skrev i en annan tråd (också skapad av centralbyråkraten av någon anledning):
Varför jämföra telemark och alpint? Man kan lika gärna jämföra längdhopp och höjdhopp? Längdhopp måste ju vara bättre, för där hoppar man ju betydligt längre, eller? Snarlik utrustning, två olika sporter. Och varför finns det ens de som håller på med höjdhopp när vi har stavhopparna som hoppar över sex meter."
Håller med. Två olika grenar, varför strida?!...när det gäller piståkning. Tror telemarksåkningen fick sig en rejäl knäck när carvingskidan intog backarna.
Offpist däremot närmar sig stavhoppet längdhoppet avsevärt, där handlar det mer om lårmuskel, hjärtmuskel och antalet faceplants!

M

MikeMike

Guest
I USA telemarkens förlovade land minskar telisåkande drastiskt. G3 har meddelat att försäljningen av telisutrustning minskar så pass mycket att dom nu håller på att utveckla en ny typ av AT (rando) bindning för att dom ska kunna överleva i framtiden. I Åre/Duved så har telisbutiken Raskens stängt det enda dom har kvar är en lite holk i Åre. Hos oss så är förfrågningen på telisutrustning minimal och uthyrningen så got som död. Men det som ökar explosionsartat är alpint turande (randoneé), vi sälje mer och mer av den typen av utrusning till alla typer av åkare allt från säckiga jibber kids till tajta topptus nissar som tidigare åkte telis. Men framför allt feta lagg med Duke bindning och styva rando pjukor. Det är där framtiden är!

Micke

need_sleep

Ny medlem
Klart telis-åkandet kommer att överleva!

Det har inget att göra med:
* skador (iofs. klarar mina knän telis-åkande bättre än alpin-åkande)
* utrustning (på alpin-sidan sker en helt annan utveckling eftersom det är fler åkare, fler tävlingar, mer massmedia-intresse... Men å andra sidan åker jag telisar på en alpin carving-skida så "what's the difference?" Och carving-skidorna har verkligen lyft telis-åkandet till nya höjder...)
* statistik (med statistik kan man visa vad man vill, men det har minskat och är tyvärr procentuellt färre telis-åkare i backarna, och likaså procentuellt färre bräd-åkare)
* huruvida man bättre klarar off-pist/brant/hopp/whatever med den ena eller andra tekniken (telisar åker jag för utmaningen, vill man inte ha utmaningar kan man ploga i gröna backen på ett par alpin-skidor. För mig är utmaningen mycket större att försöka ta mig nerför en brant skogsränna, eller en puckel, eller en brant pist med telisar än att göra det med alpin-utrustning)

Det enda telisåkning har att gör med för mig är:
* utmaningen
* att det är så kul!

Skidåkning är kul, telisar är jättekul och livet är fantastiskt :)

Attaboy

Ny medlem
lars_westerfur sa:
Slutligen…
SLAOs statistik för 06/07 (http://www.slao.se/files/pdf/liftdata_slao07.pdf) visar att de senaste två åren har telemarksåkningen gått ner från 1.6% till 0.9%. Innebär detta att telemarksåkningen är riktigt på fallrepet?

)
Whoo! 0,9% innebär att Telemark ligger perfekt på obskyrskalan. Ungefär som hårdrocken en gång i tiden och se hur den ser ut idag!

bjork52

Ny medlem
Hoppar på den här gamla men nyligen (aningen förvirrande) upplivade tråden genom att rapportera att det var extremt mycket telisåkare i Funäsdalsfjällen i allmänhet och Ramundberget i synnerhet under det senaste nyåret.

Funäsdalsfjällen har väl alltid haft en tämligen hög andel telisåkare men jag har alldrig sett så hög andel tidigare.

De senaste åren har man bar sett ett fåtal men nu i år så praktiskt taget kryllade det av dem.

De absolut flesta man såg kändes inte direkt "mossiga" utan de körde med hjälm, stora byxor och breda skidor.

Det såg så jäkla skönt ut när de kom farande i lössnön så att jag själv har bestämt mig för att testa telemark (vilket är en anledning till att jag hamnade i den här tråden).

Tompan14

Ny medlem
Att procentandelen telisåkare har minskat betyder ju inte att sporten har minskat...Kan ju vara så att det är flera "övriga" åkare i backen med!

Patrik_L

Ny medlem
Nej telemark har ingen framtid.

Och orsaken till försäljnings ökningen 2005 var att k2 släppte sina insertch på telisar så många snowboard åkare bytte från bräda till lös häl. "so easy even a snowboarder can do it" var k2s motto.

Sen 2006 tröttnade alla telemarksåkande snowboardåkare och bytte till twintips med fast häl. Så åter. NEJ telemark har ingen framtid.

Free your heels and let your friends wait...

lleberger

Ny medlem
Det är konstigt hur saker måste ställas mot varandra, särskillt på forum på internet, här kan allas åsikter luftas.

Jag vet hur det är, jag är enhjulingscyklist, det är klart att det kan verka dumt, men vad fan har du för rätt att ifrågasätta mina intressen? "Det är ju så mycket effektivare med två hjul och växlar!"
När jag på enhjuling cylkade med lätt packning på ryggen mellan Stolulvån och Vålådalen i sommras var det INGEN jag mötte som kom och gnällde då, tvärt om så var alla väldigt glada och nyfikna! Det gick ett rykte bland vandrarna om en galning som cyklade enhjuling i fjällen.. men vem trodde på det, före dom mötte mig?

Så vad är det för jävla sätt att komma och klaga på nåns semestersysslor?
Först är det nån som säger att det bara är en insnöad grupp fantaster som åker telemark, sen säger nån att bara 10 av 1000 har bra teknik, jag undrar vem det är som är insnöad.
Jag tycker det är fruktansvärt roligt att se nån som vågar försöka nånting dom inte kan, det gör mig glad.
Nått som gör mig ledsen är den som står bredvid och skrattar när dom ramlar, sem ett slags hån och "Nu har du allt tagit dig vatten över huvudet!"

Jag är iaf telemarkens framtid, efter att ha åkt med turskidor ett par gånger ute på tur på vinterfjället så skall jag denna vinter satsa på att lära mig åka telemark, drar iväg till kittelfjäll nu i helgen för premiären.. Hur många andra som åker gör väl inte mig nått..
Och till och med när jag berättar det, så finns det dom som utbrister "Men varför åker man till kittelfjäll om man ska lära sig åka telemark! där är ju så dåligt pistat" och blablabla.. I Sverige; landet där alla vet bäst :)

Är du nyfiken på det påstådda enhjulingsäventyret så finns det dokumenterat på min blogg, bland andra små äventyr. http://aventyrilivet.blogspot.com/

MVh / Tomas

Senast ändrad:

Attaboy

Ny medlem
lleberger sa:
Så vad är det för jävla sätt att komma och klaga på nåns semestersysslor?
Först är det nån som säger att det bara är en insnöad grupp fantaster som åker telemark, sen säger nån att bara 10 av 1000 har bra teknik, jag undrar vem det är som är insnöad.
Jag tycker det är fruktansvärt roligt att se nån som vågar försöka nånting dom inte kan, det gör mig glad.
Nått som gör mig ledsen är den som står bredvid och skrattar när dom ramlar, sem ett slags hån och "Nu har du allt tagit dig vatten över huvudet!"
Hehe... Har man åkt telemark ett tag så vet man att man är ett tacksamt objekt att driva med. Ta det inte så hårt. Men man förstår också att de kommentarer man får, oftast kommer från talanglösa och inskränkta alpinåkare som med stor säkerhet innerst inne också vill böja knä. Om de kunde. Eller vågade. Hör ni det alla SMYGBÖJARE?

Sen finns det ju gamla bittra telemarkare som gnäller för att allt inte är som förr. Men det är en annan sak.

Vad sägs om en Smygböjartråd där alpinåkare anonymt kan få bekänna sin undertryckta dragning till Telemark?

dr-telemark

Medlem
Kul idé, lite som anonyma telisåkare:

"Hej jag heter Niklas och jag är smygböjare"
Fruktansvärt bra.

Intressant att tråden fortfarande lever efter så lång tid. Särskilt eftersom telemarken redan borde vara utdöd om man ska tro en del inläggsskrivare.
Om telemarken har någon framtid är ju bara intressant för de som vill utöva sporten och de som vill tillverka och/eller sälja grejorna. Jag fattar inte varför övriga orkar irritera sig o ha så mycket åsikter.

Mountain_Man

Aktiv medlem
Hej, jag heter MM och är en gammal bitter före detta telemarksåkare!

Jag började min karriär som knäböjare i mitten av åttiotalet och avslutade den i början av tjugohundratalet när jag en dag konstaterade att jag åkte bättre med min "telemarksutrustning" om jag skippade telemarkssvängen och körde "alpint".

Det som är intressant är att utvecklingen av telemarksutrustningen nu gått varvet runt och den alpina tekniken snart återuppfinns. Vi som varit med ett tag och sett utvecklingen från låga skinnpjäxor med tåbindningar och turskidor till dagens alpina fetingar med höga styva plastpjäxor och alpinlika bindningar (läs Skyhöy (rip.) och NTN) kan bara konstatera att den telemarksåkning som presteras idag inte har mycket gemensamt med den klassiska telemarkssvängen. Inom kort kommer möjligheten att låsa hälen på NTN att presenteras och då är cirkeln definitivt att slutas.

Men, det kan finnas en öppning för Telemarksåkningen ... back to basic! Min förhoppning är att telemarksåkningen söker sig tillbaka till sitt ursprung. En sväng för smala skidor och låga skor, en möjlighet att njuta utförsåkning med "turutrustning".

/MM

PS! Tävlas det fortfarande i Telemark? DS.

PS2! Uppenbart gör det så ... titta på http://www.skidor.com/telemark/ speciellt bilden till höger! DS.

Senast ändrad:

Attaboy

Ny medlem
dr-telemark sa:
Kul idé, lite som anonyma telisåkare:

"Hej jag heter Niklas och jag är smygböjare"
Fruktansvärt bra.

Intressant att tråden fortfarande lever efter så lång tid. Särskilt eftersom telemarken redan borde vara utdöd om man ska tro en del inläggsskrivare.
Om telemarken har någon framtid är ju bara intressant för de som vill utöva sporten och de som vill tillverka och/eller sälja grejorna. Jag fattar inte varför övriga orkar irritera sig o ha så mycket åsikter.
Har lagt upp en Smygböjartråd på Allmänt skidsnack. Du är citerad!

need_sleep

Ny medlem
Haha, det börjar bli en ganska kul tråd det här... igen.

Jag måste passa på att svara några av er kära skidåkarkollegor som jag inte helt delar uppfattning med :)

Patrik L: Free your heels and let your friends wait
Om du åker twintips eller fat skis har du onekligen fel grejjer... för att hinna först ner skall du köra med såna här:

Mountain Man: Jag håller inte alls med om att det är fel att telemarksutrustningen utvecklas. Alla sporter utvecklas. Ytterst få (åtminstone idag) tycker det är fel att backhoppning sker med V-stil och att utrustningen där utvecklats. Inte heller tycker (så många) att det är fel på alpin-åkningen för att man inte åker med sladdsväng på läderpjäxor och träskidor med skruvade stålkanter. Jag kan fortsätta att göra min lista ganska lång: flopp-stil i höjdhopp, tennis... har du sett dagens racket och jämfört med Borgs trä-Donnay? Hockey? Längd-skidor? Rally?

Jag har åkt med låga skinnpjäxor och tåbindningar, och utvecklats samtidigt som utrustningen utvecklats.

Sen finns det några där ute som hinner ner före mig, men det stör mig inte. Det sporrar! Telisar är en större utmaning :)

Mountain_Man

Aktiv medlem
Ähumm ... varför skulle man hoppa med parallella skidor i backhoppning när man kommer längre med V-stil ... varför saxa över ribban i höjdhopp när man kommer mycket högre med floppstil ... varför gå när man kan springa ... varför cykla enhjuling när det går mycket fortare att cykla på en tvåhjuling ... varför köra utförsåkning med lös häl när det blir enklare och går snabbare om man fäster den ?

Det finns alltid människor som väljer att krångla till saker och ting, det är helt OK för mig, och blir man lycklig av det så är det bra. Men att kalla något utveckling som i slutänden leder till något som redan har funnits över trettio år ... det är inte vidare smart!

;-) / MM

PS! Läs denna tämligen korta sammanfattning av Telemarkteknikens historia https://www.freeride.se/content/107/ ... och tänk efter varför knäböjet dog ut en första gång ... det är det som kallas utveckling / evolution. DS!

Senast ändrad:

la_grave

Aktiv medlem
Kan folk sluta gnälla över att det är jobbigt att åka telemark. Det är inte jobbigare än tex alpint. Tar benen slut har man dålig teknik.

Sedan är det en del av skidåkningen som inte är särskilt intressant eller utvecklande. Jag åker bara telemark när jag ska finåka i pist tillsammans med någon som inte är så duktig/snabb. För det ändamålet duger telemark utmärkt men för riktig skidåkning blir teknikens ålder uppenbar.

WITMatrix

Ny medlem
Vissa vill ha lite utmaning i livet, andra gör det enkelt för sig och väljer det säkra...
Vissa åker till Himalaya och bestiger berg, andra åker till kanarieöarna och får allt serverat...
Jag vet vad jag väljer...

la_grave

Aktiv medlem
Ja, med telemark är ju gästrappet en ordentlig utmaning medan vi alpinåkare måste åka till Elephant Island eller liknande för att hitta utmaningar. Klart mycket bekvämare med Åre då.

Snödjup

Snödjup har sommaruppehåll i väntan på vinterns snödump.
Topp