Hard boot tråden, till spiltboard

xviggenx

Aktiv medlem
Hmm, du menar att du du vill åka i "gåläget" och att skaftet låser sig när du landar hårt? Har lite dålig koll på just den biten i sådana fall, men det skulle såklart vara spännet som börjar bli trött. Eller så är det bläcket inuti skaftet som börjar bli utnött.

tmlarsson

Aktiv medlem
Hmm, du menar att du du vill åka i "gåläget" och att skaftet låser sig när du landar hårt? Har lite dålig koll på just den biten i sådana fall, men det skulle såklart vara spännet som börjar bli trött. Eller så är det bläcket inuti skaftet som börjar bli utnött.
När jag landar hårt så går den ur åkläge. Alltså att jag hamnar i gåläge efter en dåligt landing. Måste kog vara spännet som är dåligt.

xviggenx

Aktiv medlem
Då håller jag helt med o at det låter som att det är spännet/"låsnings-bläcket" i skaftet som är lite trött :)

Seppuccu

Aktiv medlem
Nu vet jag inte riktigt vad EE/EEE betyder rent praktiskt men ska försöka ge vettiga tips ändå. Som du skriver så är Atomic's Backland (hela serien från sport till pro) en bra sko för många med breda fötter, visst att dom anges av Atomic som "narrow fit". Upplever att deras memory fit-system där skal och innersko bakas tillsammans fungerar bra. Haft flera kunder med knölar/breda fötter som fått en bra passform. Det går dessutom bra att trycka skon om det skulle behövas i efterhand.

Annars är ju Dynafit's Speedfit (ersättaren till TLT 5/6 rent konstruktionsmässigt) en sko som är bland det rymligaste som existerar idag med en angiven läst på 103mm. Inte den allra vanligaste synen i olika shopar nu när TLT-serien är uppe i "8". Fortfarande en bra sko som är lätt att modda som jag och @tmlarsson gjort med våra respektive 6 & 5:or.

En doldis är nog Scott:s Cosmos-serie so också är bred och rymlig med 103,5mm läst, jag har inte sett någon på nätet modda/åka i den. Men det borde inte vara speciellt knepigt att tillverka en egen "Link lever" alá Phantom om en vill ha flex bakåt på hälskär.
Rent praktiskt betyder det att mina fötter är på gränsen mellan "snorbreda" (EE) och "skitpissbreda" (EEE). :)

Intressant det där med "bred läst" som man brukar tala om för pjäxor, med en specifik siffra - i det här fallet 103 mm. För vilken storlek - mondo 250 eller 300? Mina fötter som är Mondo 285 är över 110 mm breda...

Stranda kommer upp till Åre efter nyår med brädor och bindningar. Bland annat allt från Plum inklusive SOK hardboot bindingar och Pekye tech adapter för uphill. Har svårt att spika datum pga av att en massa events nere i Europa står och väger tack vare lockdowns,

Bilagor

• Skärmavbild 2020-12-17 kl. 10.33.23.png
    Skärmavbild 2020-12-17 kl. 10.33.23.png
    152.8 KB · Besök: 180
  • sok-Plium,.jpg
    sok-Plium,.jpg
    33.9 KB · Besök: 171

lamboren

Aktiv medlem
Jag har ordentligt breda fötter - nog inte mer än ’snorbreda’ - men när jag provade igenom pjäxor för mitt nya setup så var Dynafit Speedfit (som också @xviggenx skrev om) de som passade bäst, klart bättre än Atomic Backland. Har inte hunnit provåka ännu, återkommer när jag gjort det

Wiborg

Ny medlem
Nu har jag ledsnat på att ta mig upp på hård snö med mjuka boots, och kikar på Dynafits Speedfit som nämns av flera. Är det mitt bästa alternativ eller finns mer att välja på?

twingate

Medlem
Speedfit/TLT (smalare) eller Atomic Backland (bredare) , alt. Phantoms variant av Backland: Slipper. Arcteryx Procline kör en del på. Alla går att modda för passform men olika hur modbara de är för lateralt flex.

Seppuccu

Aktiv medlem
Förlåt min extremt ignoranta fråga, men Google och Freerides sökfuntion är inte hjälpsamma. Är det något specifikt som hindrar att man använder en mjukare (snowboard)hardboot med gåläge, te.x. UPZ AT8, till splitboard? Ändå för styva? Funkar inte med fästena för split mode?

lamboren

Aktiv medlem
Fördelen med toppturspjäxor är att de har tech-inserts så man kan använda den typen av tådelar (men finns säkert andra lösningar), såhär ser det ut hos mig:
961A5DE1-70DE-4E66-8096-61D8C7353336.jpeg
,

xviggenx

Aktiv medlem
Precis som @lamboren skriver så vill "vi hardboot-splittare" åt pjäxor med samma/liknande egenskaper som moderna alpina toppturare på skidor gillar:
Ett riktigt bra gå-läge, tech-inserts, vettiga spännen (eller mod:bara spännen).

Jag skulle för allt i hela världen inte vilja tura med ett par UPZ på fötterna! Inget gå-läge, inga tech inserts (jag skulle behöva gå med bindningen på foten uppför och lyfta den i varje steg likt en rambindning på skidor) och den där skaftvinkeln ser "AJ!" ut att försöka gå uppför i.
Du skulle kunna få ner en AT8:a i en Dyno DH eller Phantom-bindning, men ingen av dom är gjorde för att gå uppför med i splittat läge. Så där skulle du behöva DIY:a en egen lösning. Plum:s harboot-split-bindningen fungerar både uppför och utför så den skulle funka. Men du är fortfarande fast i en 4-spännespjäxa utan ett riktigt gåläge och den ser betydligt tyngre ut (jag hittar ingen officiell viktuppgift) att ha på foten än mina TLT6:or på 1350 gram (med uppgraderade innerskor från Intuition/K2) i 26,5. Sen så tror jag inte att stegjärn och sånt funkar rakt av på dom skalen heller, ytterligare en fördel med "topptursjäxor" .

Såhär ser det ut hos mig:
MVIMG_20210129_181814.jpg

MVIMG_20210131_142615.jpg

twingate

Medlem
En annan faktor som kan vara värt att tänka på är att turande i Svenska fjäll ofta innebär en del traverserade/approach med relativt lite stigning. Då är det nice att ha en pjäxa med stor rörelsefrihet i steget i gå-läge, dvs skaftet bör kunna lutas bakåt ordentligt så att man kan ta relativt långa kliv. TLT och Backland är båda bra alternativ på den fronten.

Seppuccu

Aktiv medlem
Ok, tack för input. Jag trodde att de hade ett gåläge men då stämmer kanske inte det, plus att det finns andra problem att ta hänsyn till. Men UPZ marknadsför någon typ av " Freeski/Tour sole adapter" också ... så jag blir mest förvirrad. Känner mig som en hobbymusiker som försöker förstå modala skalor. :)

twingate

Medlem
Vad gäller pjäxor så är ett par begagnade TLT 6 (Blocket/Freeride/ebay) är en bra plats att börja på till en rimlig peng.

xviggenx

Aktiv medlem
Ett dedikerat gåläge med bra rörelse är väl att ta i tycker jag, UPZ säger själva att pjäxan har "Ride/Relax Lever Box".
Det ser ut som att du kan få skaften lite mer upprätt, men absolut inget utslag bakåt. Alltså ett typiskt after-ski läge ;)

Men ett par begagnade TLT6:or från Dynafit eller Atomic:s Backland är bra pjäxor att börja leta efter om en är nyfiken.

tmlarsson

Aktiv medlem
Ok, tack för input. Jag trodde att de hade ett gåläge men då stämmer kanske inte det, plus att det finns andra problem att ta hänsyn till. Men UPZ marknadsför någon typ av " Freeski/Tour sole adapter" också ... så jag blir mest förvirrad. Känner mig som en hobbymusiker som försöker förstå modala skalor. :)
Vad har du för storlek? Jag har ett par tlt5or, färdigmoddade i storlek 26.5 som ligger hemma :)

Edit: Såg ovan att dessa är alldeles för små!

Vi har äntligen hardbootsbindningar i lager igen. Några få par. Finns även tech bindningar - Pekey.

mooden94

Medlem
Tjoo
Är 96% säker på att jag byter till hardboots till vinter 21/22 och letar därför grejer. Ställt in mig på ett par sparks Dyno DH, mestadels pga priset.

Men vad gäller skor?
Är det värt priset med ett par Phantom slippers eller ska jag bara köra på ett par tlt's?
Som jag förstått det så är ett par Slippers egentligen bara ett par färdigmoddade Atomic backland vilka är mycket billigare (iaf Backland Nc).

Åker idag på en hovercraft i mina gamla Burton Ambush som håller på att ramla isär, vilka ska vara soft-medium i flex men är nog idag helt soft. Hela min åkstil i både puder och pist är därmed anpassad till det mjuka och surfiga, varav mina 4% i själen skriker att hardboots aldrig kommer gå vägen. Kan jag äta kakan, med alla hardboots fördelar, och ändå ha den kvar?

Smokey65

Medlem
Tjoo
Är 96% säker på att jag byter till hardboots till vinter 21/22 och letar därför grejer. Ställt in mig på ett par sparks Dyno DH, mestadels pga priset.

Men vad gäller skor?
Är det värt priset med ett par Phantom slippers eller ska jag bara köra på ett par tlt's?
Som jag förstått det så är ett par Slippers egentligen bara ett par färdigmoddade Atomic backland vilka är mycket billigare (iaf Backland Nc).

Åker idag på en hovercraft i mina gamla Burton Ambush som håller på att ramla isär, vilka ska vara soft-medium i flex men är nog idag helt soft. Hela min åkstil i både puder och pist är därmed anpassad till det mjuka och surfiga, varav mina 4% i själen skriker att hardboots aldrig kommer gå vägen. Kan jag äta kakan, med alla hardboots fördelar, och ändå ha den kvar?
Ja. Det går att modda. Min set up är mjukare än softa soft boots i flexet framåt. Typ som Northwave Reto Lamm. :)

kaaakan

Ny medlem
Ska du tura är ju hardboots självklart val enligt mig, däremot om du åker mer pist och liftnära offpist (inte går så mycket) hade jag rockat softboots.

Jag kör tlt och dyno dh som enda setup på en hovercraft. Super nöjd, går riktigt fint att surfa pist med också.

Mina tlt börjar har gjort sitt så letar ett par begade backland och köper phantom lever till. Tltn kan du modda så de är som tofflor nästan, men var försiktig med framåt flexet, jag öppnade upp så jag kom bakåt istället och kapade plasten neråt för att få mjukare boots då de var lite fyrkantiga i lägre hastigheter. Vart riktigt bra.

twingate

Medlem
Kör med moddade TLT 6 som jag tycker funkar väldigt bra för turande och långa approacher. Vad jag märkt den här säsongen dock är att jag hellre kör på hardboots + phantom bindning även i/nära pisten. Mjuka boots + pow bräda de dagarna när det dumpade i januari, men annars föredrar jag kontrollen och energi-transfer med hardboots.

henke_dh

Ny medlem
Dags att skaka liv i denna tråd igen, vintern är på gång.

Det har dykt upp lite nya produkter som visar att intresset för att köra spiltboard m pjukk är tilltagande.

Karakoram har släppt sin bindning till sist och finns att klämma på tex Inlandet.
Sen har en ny tillverkare har släppt en splitboardspecifik hardboot som en utmanare till Phantom. De har en helt annan approach till att lösa frågan med åkkänsla. https://www.key-equipment.com/
Spännande.

/Henrik, Undersåker.

Seppuccu

Aktiv medlem
Intressant (Key Equipment då)! Det låter ju hemskt fint i alla fall i teorin. Frågan är hur det är i praktiken. Spontant känner jag mig inte helt övertygad av deras ankle strap.

KaitsuH

Aktiv medlem
Dags att skaka liv i denna tråd igen, vintern är på gång.

Det har dykt upp lite nya produkter som visar att intresset för att köra spiltboard m pjukk är tilltagande.

Karakoram har släppt sin bindning till sist och finns att klämma på tex Inlandet.
Sen har en ny tillverkare har släppt en splitboardspecifik hardboot som en utmanare till Phantom. De har en helt annan approach till att lösa frågan med åkkänsla. https://www.key-equipment.com/
Spännande.

/Henrik, Undersåker.
Mycket intressant. Jag orkar inte modifiera gamla Dynafit- eller Atomic-pjäxor själv, jag är allt för lat, men det där låter bra.

twingate

Medlem
Roligt med fler alternativ. Sympatiskt pris med - Phantoms pjäxor landar på ~10K med frakt och avgifter.

xviggenx

Aktiv medlem
Kul med fler alternativ, den ser lite härligt "garage" ut! Gillar skarpt att dom tänkt på att de ska gå att laga/byta ut enskilda delar när/om de nöts ut eller går sönder.

Jag kommer nog fortsätta nöta sönder mina moddade TLT6:or den här vintern iofs..

mooden94

Medlem
Det blev ett par Atomic backland Sport, mestadels för dom var mjukare med mer abduktionellt flex, får hoppas att dom håller iom att det är lite budgetpjäxa.

Iaf är det nån här som ersatt niten till överskalet/ ankeln? Vad använde ni och vart får man tag påt? Bult+bricka+mutter lär sticka ut för mycket på insidan va?
Är väldigt nöjd som det är med flexet genom att inte spänna överspännet öht utan bara flexa mot inneskon och tungan, dock så känner jag hur hälen lyfter så min ide är att flytta lästspännet/ ta en snowboard strap över ankeln och fästa det där nitarna sitter idag.

twingate

Medlem
Det blev ett par Atomic backland Sport, mestadels för dom var mjukare med mer abduktionellt flex, får hoppas att dom håller iom att det är lite budgetpjäxa.

Iaf är det nån här som ersatt niten till överskalet/ ankeln? Vad använde ni och vart får man tag påt? Bult+bricka+mutter lär sticka ut för mycket på insidan va?
Är väldigt nöjd som det är med flexet genom att inte spänna överspännet öht utan bara flexa mot inneskon och tungan, dock så känner jag hur hälen lyfter så min ide är att flytta lästspännet/ ta en snowboard strap över ankeln och fästa det där nitarna sitter idag.
Nice! Köpte lite diverse hårdvara från Åre Skidsport för att modda mina TLT, inklusive gängade hylsor för länkaget. Men Phantom Snow har fortfarande anpassade delar till Backland om man mejlar dem och frågar.

tmlarsson

Aktiv medlem
Ett varningens finger om de mjukare backland. Jag kör med backland expert då de var sjukt billiga och förvånansvärt bekväma att åka i rakt av.

Däremot har jag fått problem då bottendelen, alltså själva "skon" viker sig när man står på tåskär och flexar pjäxan. Den viker sig in i hälen med kostnad att jag nu har en knöl på båda hälarna som verkligen inte är bekväm att åka med.

Jag har löst pjäxan genom att lägga ett lager glasfiber i hälkappan men hälen är en lost cause enligt Hc i åre.

henke_dh

Ny medlem
Ett varningens finger om de mjukare backland. Jag kör med backland expert då de var sjukt billiga och förvånansvärt bekväma att åka i rakt av.

Däremot har jag fått problem då bottendelen, alltså själva "skon" viker sig när man står på tåskär och flexar pjäxan. Den viker sig in i hälen med kostnad att jag nu har en knöl på båda hälarna som verkligen inte är bekväm att åka med.

Jag har löst pjäxan genom att lägga ett lager glasfiber i hälkappan men hälen är en lost cause enligt Hc i åre.
Oj, det var som rackarn, beklagar. Jag tänkte att dessa skulle vara perfekta, att de delade underdel och att skillnaden bara var överdelen. Vilken tur att jag snubblade över ett par Tlt 6:or istället.

mooden94

Medlem
För den som undra hur jag gjorde så drog jag iväg ett mail till Atomic och fick till svar vilka delar jag skulle köpa från en av deras dealers och att dom verkligen inte rekommenderar att modda pjäxorna yada yada. Iaf såg jag att deras skruvnit i princip bara är en ihålig nit med en bult igenom, så jag tog och gjorde en likadan.

Jag började med att borra med en 2mm borr hyfsat mitt i originalnitarna. Sen ökade jag borrstorleken gradvis upp till 5mm vilket gjorde att hålet blev självcentrerat samt att niten inte börja spinna så lätt iom att jag borra bort så lite material åt gången...
M5 bult med bricka och låsmutter och ett tåspänne från en gammal Burton bindning och här nedanför är resultatet!
20211228_192404.jpg

Tänken är alltså att åka med det övre spänne helt öppet vilket gör att dom känns mer eller mindre exakt som mina snowboardskor, iaf här i verkstan. Kan återkomma efter nyår då första tältnatten och några höjdmeter avverkats i dom :)

Update: fungera asbra, nästan ingen skillnad alls nedför och väldig skillnad uppför! Dock så skapar snowboardspännet ett tightare grepp runt ankel så blev såklart tryckpunkten över fotknölarna ännu tydligare. Ska nog värma om skalet lite. Under dagarna jag var ute så spände jag snowboardspännet runt hälen för att undgå problemet på vägen upp.

Senast ändrad:
Freeride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer
Topp