Hardboot tråden, till spiltboard

skanken

Medlem

Så jag har börjat grejat lite med hardboots till min split. Mest för mina knäns skull och för att jag redan äger allt jag behöver(?) (turpjäxor & techbindningar).

Hittills ser prototypen ut så. Ett par plattjärn med en rundstav svetsade.
Sen har jag kapat ur låsspännet på baksidan av pjäxan så den enbart är styv på hälskär å mjuk framåt.
Har ettpar dynafit bindningar monterade med inserts på mina skidor så det blir steg 2 att sätta på dem för ett mer najs gåläge oxo.

Förmodar att det finns fler som har provat/vill prova köra med hardboots till splitt eller har bra ideér, finns ganska sparsamt med info/trådar eller "mods" osv över huvudtaget. Så kanske är dax för en tråd? Tlt 6 ser ju poppis ut för hardboot setups, finns säkert andra najs alternativ? För mig föll det på ett par Atomic Backland eftersom jag redan hade ett par.

Random trådar från andra sidor:

https://backcountrymagazine.com/gear/hard-versus-so-right-for-you/

http://helveticbackcountry.ch/splitboards/#navigation

https://www.wildsnow.com/22105/ski-tour-hardboot-splitboard-snowboard/

http://splitboard.com/talk/topic/dynafit-tlt6-mod-thread/

Senast ändrad:

skanken

Medlem

Vart en snabblösning utan klackhöjning eftersom det vankas tur till helgen. Man tager vad man haver :)

M

MaxLindroth

Guest
Såhär ser min setup ut för tillfället. Boots i form av lasportiva sideral som jag har fräst ur bakplattan på för mer flex i låst läge, powerstrapen är utbytt mot en gummistropp typ volie strap. Häl del från volie lätta och rättså smidiga (har ett par tillsalu om du vill köpa)

skanken

Medlem
MaxLindroth sa:
Såhär ser min setup ut för tillfället. Boots i form av lasportiva sideral som jag har fräst ur bakplattan på för mer flex i låst läge, powerstrapen är utbytt mot en gummistropp typ volie strap. Häl del från volie lätta och rättså smidiga (har ett par tillsalu om du vill köpa)
Nice setup! Är det hälhöjaren du menar? Helt klart intressant. Pris? :)

Teddo

Medlem

Jag kör på en fantastiskt lätt set-up sedan två säsonger med ett par moddade Arc'teryx Procline boots på en Jones Ultracraft Split.

Har moddat bootsen genom att fila bort låsningspiggarna i manschetten och tejpat över med "kolfiberpatch":

Sedan satte jag in en skumgummibit för att få lite mer friktion. Superlätt upp, superskönt utför.

Bindning utför - Spark DYNO DH.

Mer om att modda bootsen:

https://www.wildsnow.com/21864/arcteryx-procline-boot-splitboard-snowboard/

Senast ändrad:

xviggenx

Ny medlem
Grymt snyggt jobbat av er allihop!
Det här börjar bli lite lätt intressant för egen del. Är ju i farten med att såga isär min moddade Time machine och känner väl instinktivt att jag kommer sakna lättheten från mina alpina utrustningar när jag väl ska börja beta av höjdmeter uppför. Känns inte superlockande att knata i vanliga boots utan gåläge och vanliga bindningar. Så en tech-tå och ett par moddade pjäxor känns ganska vettigt, har möjligheten att klippa ett par "gamla" TLT6 Mountain genom jobbet för en billig peng. För börja surfa runt lite efter lösningar!

skanken

Medlem

Såhär ser min setup ut so far. Är lite mekigt med flexet framåt tycker jag. Men med spark-tåspännet för snowboard får man rätt mkt mer flex så man kan vrida knät lättare. Flexet utan bindning i mina pjäxa är nästan exakt som min snowboard boot. Men det kändes lite lökigt på tåskäret endå. Så det slog mig att vristspännet styvar ju upp just i vristen rätt bra. Så med en booster så vart det mycket bättre. Har bara mest åkt puder så kanske lär på med lite styvare "booster" i vristen för å få klockren feeling när det är hårt. Men det känns riktigt fint nu tycker jag! :)

M

MaxLindroth

Guest
xviggenx sa:
Grymt snyggt jobbat av er allihop!
Det här börjar bli lite lätt intressant för egen del. Är ju i farten med att såga isär min moddade Time machine och känner väl instinktivt att jag kommer sakna lättheten från mina alpina utrustningar när jag väl ska börja beta av höjdmeter uppför. Känns inte superlockande att knata i vanliga boots utan gåläge och vanliga bindningar. Så en tech-tå och ett par moddade pjäxor känns ganska vettigt, har möjligheten att klippa ett par "gamla" TLT6 Mountain genom jobbet för en billig peng. För börja surfa runt lite efter lösningar!
Det är en superbra pjäxa att göra mods på! Phantomsnow har bra bilder på modsen. Likt mina pjäxor finns det en leanplate man kan fräsa ur för att förändra vinkelspannet, sen brukar folk köra utan plast tungan och ev borra hål i sidorna för mer lateralflex samt flytta det nedre spännet för att hålla ner hälen bättre :) grymt bra boot med mycket valmöjligheter av mods

Senast ändrad:

xviggenx

Ny medlem
Får stoppa ner tassarna i dom på jobb imorgon och kolla upp vad jag skulle bli skyldig bygget om jag väljer att gå på ett par TLT6or.

Har någon här erfarenhet av typ Voilé:s "MTN plate" bindningar som skruvas i deras "slider track plates" som kommer med split-kit:et jag tänker från Voile? Antar att Spark, Bomber och Phantom håller högre klass/kvalité men nu är det lite budget som gäller än så länge.. Eftersom det här med splittande är nytt och lite av en "bi-syssla".

skanken

Medlem
Jag tycker att flexet blir konstigt om man bara moddar bakkappan på pjäxan. Så man svänger med trycket på smalbenet och inte från vristen som på snowboardbindningen.
Skall ta å prova nån dag å köra med hela sparkbindningen men utan bakkappan, tror dock att vristspännet från brädan är lite väl hård. eller om jag kan montera på nått vristspänne på min hempulade hälhållare.

Spark R&d Dh dyno är ju smidig och lätt men går ju miste om mycket av "snowboard flexet" när fästena för tå och häl är av metall. Lite oklart hur häl fästet skulle kunna vara men ett "lastspänne" kanske. Som Boostern på pjäxan fast utan "booster" delen.

Voile platen är inte lättast i världen (du verkar ju vilja ha det lätt) och den där nålen man sätter i fram är ju bra bökig kan jag tycka. Men visst fungerar den.

xviggenx

Ny medlem
Efter att ha fått ge ifrån mig 900 kronor för de obetydligt använda TLT6orna så ska det bli kul att få testa lite. Ska börja med att gjuta innersko och kanske trycka den vänstra pjäxan lite i tåboxen. Börjar väl sonika med att fila ut låsläget i hälen och sen tar vi det därifrån. Eftersom jag inte har så stor erfarenhet av hårda pjuck på bräda så blir det nog en hel del testande hit och dit.

Sen är jag ju inte världsbrydd om det ska bli lätt-lätt, jag vill nog mer åt det smidiga gåläget från tech-världen och motsvarande gå-läge på pjäxorna på vägen upp. Tanken är att försöka hitta ett par begagnade men funktionella tech-tår i valfri köp/sälj. Plattor/bindningar kommer ju åka på ryggen på vägen upp ändå så. Sen är det ju inte helt sjukt stor skillnad på säg Spark DH Dyno och Voile MTN Plate, typ 200gram per fot, sen får en ju såklart räkna in plattorna bindningen ska skruvas fast i. Men det går det ju inte att komma ifrån att det här är lite av ett "budget bygge" ;)

Senast ändrad:

skanken

Medlem
Det lät som en bra deal :) Okej, jag har inte vägt någon av dem men spark "platen" väger ju ingenting så det är kanske det som fått voilen att väga bly i minga ögon :p Men det som talar för Voilen är ju kanske att det är lätt att montera ett snowboardspänne fram i stället för metallspännet som sitter på Dynon.

Ja visst blir en massa testande :p Har provat allt möjligt känns det som, min största invändning (som det kanske redan framgått) är flexet på tåskär. Med en mjuktunga eller en mjuk strap av nått slag så får man tryck högt upp på smalbenet i stället för på vristen vilken blir konstigt. Och har man inget motstånd så är det riktigt vidrigt på tåskär.

Och eftersom man redan har en hård bakkappa i pjäxan så känns det som man skulle får ännu bättre rörelse i knät med en mjuk(are) infästning av hälen på pjäxan oxo, inte så den går att lyfta men bara nog så man kan bryta fram knät lättare. Typ bara en kant som man kan pressa pjäxan mot och inte under som min eller Dynons lösning. Nått i stil med en snowboards vristspänne, som är mjukare än just en snowboardnings. Så man får lite "flytande" häl.

Senast ändrad:

skanken

Medlem

Det slog mig att min paintritning va ju precis som en snowboardbindnings förutom hälkanten. Antar att svaret var för uppenbart eller nått. Funkar ju hur bra som helst.
Satte lite skumgummi för att skydda pjäxan vid hälen. Nöts rätt fort så får bli nån form av plast eller en ny häl likt min paintritning när ork finns. Skumgummi + tejp får nog duga för nu.
Snowboardpännena tar ju mkt plats/vikt i väskan mot R&D egna hardboot bindning men känslan i den här är ju nästan precis som en snowboardsko/bindning.

skanken

Medlem
MP1 sa:
@skanken
Varför har du inte en plattbinding av enklaste, lättaste modell?
http://www.splitboardmag.com/article/splitboarding-and-hardboots/
Har du läst inläggen åvan? Nu kollade jag bara bilderna i artikeln du länkade men det är ju ingen vidare känsla i bindningarna som Den på bilder i artikeln och r&d dyno dh. Med snowboardbindnibgarn så får man flexet vid vristen. Med en pjäxa och bindningar med stålbygel utan vristspänne så är pjäxan "styv" upp till smalbenet där man får försöka göra nån flexlösning med ett mjukt spänne av nått slag som ändå känns konstigt eftersom flexet blir uppe på smalbenet.

Senast ändrad:

Teddo

Medlem
Jag förstår inte heller. Flexet sitter ju i skon, och gör det inte det så måste den moddas.

En av de största vinsterna med en platebindning är att den tar tre sekunder att ta på och av. Skulle jag släpa på en bindning med straps så skulle jag nog hålla mig till softboots, vilket jag gör ibland om jag är på resa och inte vill ha med dubbla pjäxor.

skanken

Medlem
Teddo sa:
Jag förstår inte heller. Flexet sitter ju i skon, och gör det inte det så måste den moddas.

En av de största vinsterna med en platebindning är att den tar tre sekunder att ta på och av. Skulle jag släpa på en bindning med straps så skulle jag nog hålla mig till softboots, vilket jag gör ibland om jag är på resa och inte vill ha med dubbla pjäxor.
Jag trodde oxo flexet sitter i skon. Men jag tyckte det var vidrigt att åka med hardboots. Det är vristspännet på snowboardbindningen som bestämmer hur/var skon bromsas/flexar när man kör på tåskär. Min snowboardsko och pjäxar har nästan exakt samma flex när jag lägger tyngden på tungan på skon eller pjxan utan bindning. När man sen sätter i skon och pjäxan i en bindnig så får du ett helt annat flex på skon pga spännet över vristen som är hyfsat styft men inget alls på pjäxan i tex R&D Dyno dh som oxo gör pjäxan styvare i sidled än vad plast/tyg spännena gör på snowboardbindningen.

Jag kör med harboots för gåläget, mina knän blir skrot av att gå med snowboardskor. Känslan är mycket bättre med snowboardspännen än med dyno dh lösningen så därför tycker jag det är bättre. Att det tar mer plats är okej när känslan är mycket bättre utför.

Senast ändrad:

Teddo

Medlem
Ah. Men hur har du moddat skon för att den ska flexa? Åker med skon i "skidläge" då får du absolut inte rätt flex och då blir det som du säger vidrigt, det håller jag med om.

När jag körde TLT6 så tejpade jag för hålen där spännet låser skon i åkläge för att få ett flex. Och som sagt på Arc'teryx-bootsen har jag tagit bort klackarna som låser helt.

skanken

Medlem
Teddo sa:
Ah. Men hur har du moddat skon för att den ska flexa? Åker med skon i "skidläge" då får du absolut inte rätt flex och då blir det som du säger vidrigt, det håller jag med om.

När jag körde TLT6 så tejpade jag för hålen där spännet låser skon i åkläge för att få ett flex. Och som sagt på Arc'teryx-bootsen har jag tagit bort klackarna som låser helt.
Som det ayns på bild längre upp har jag "fräst" bort låsningen framåt på låsspaken som sitter på bakkappan. Så den är "helmjuk" på tåskär å låser när jag lägger tyngden på hälen. Så just ur moddningssynpunkt finns det många och bra möjligheter med backlandpjäxan. Sen kan ja förstå att man väljer att köra med en dyno dh för det funkar ju.

Man kan säkert tycka det är najs oxo men det va inget för mig. Ville bara dela med mig av hur jag löst det så här långt, om nån annan kanske tycker samma.

Senast ändrad:

xviggenx

Ny medlem
Både kul å tråkigt idag. Damp ner ett split-kit idag men fick ett mail från backcountry.it och det verkar som att MTN Plate bindningen tagit slut. Inga pengar dragna så inget sådant krångel i alla fall.

Men det tråkiga/knepiga är väl att det är väldigt få ställen i europa som verkar ha dom i lager. Ska rota runt lite på nätet och se om jag kan hitta den någonstans närmre än från andra sidan Atlanten..

xviggenx

Ny medlem
Okej så idag har det gjort en del framsteg återigen. Satte sticksågen i Tidsmaskinen™, har slipat ner den nya råa innerkanten och dragit på första lagret båtfernissa (av de 3-4 jag tänkte pensla på). Sågningen blev inte helt hundra spikrak men det känns ändå acceptabelt med tanke på avsaknaden av cirkelsåg och ordentligt kapbord/tillgång till snickarverkstad.

Smokey65

Ny medlem

Hej hej!

Kul att se att man inte är ensam med Sideral. :)
Började med att byta ut kardborrebandet överst, som stänger skaftet och öppnar gåläget, mot en voiléskistrap i gummi.
Upptäckte efter ett tag att jag trivdes bättre utan det helt och hållet. Om jag inte toppturade med samma pjäxor hade jag monterat ett sb-vristband i skaftfästena(gångjärnen).
Till nästa säsong funderar jag på att montera en komplett Salomon MTN-bindning. Jag vill ha skidprestanda om jag behöver skråa längre partier.

Senast ändrad:

Smokey65

Ny medlem

Den svarta resåren håller spännet kvar i låst läge när man åker utför. Och i öppet läge uppför.
Perfekt stöd i hälsvängen OCH den fria flex jag vill ha i tåsvängen.
Den dagen jag pensionerar dessa som toppturspjäxor på skidsidan så kommer jag ta ner den nedre delen på pjäxan så att den blir lägre vid fotknölarna. Den blåa bakkappan kommer jag att snowboardifiera så att den ger mer flex i sidled - skära bort materialet längs med "dalen" uppifrån och ner.
Tweakigare helt enkelt.

Senast ändrad:

Smokey65

Ny medlem

Min set up med riktigt gamla plattbindningar funkade ok. Nu vill jag ha en plattbindning med tåspänne. Det är bökigt att nå hälspännaren.

Senaste inläggen

Snödjup

Snödjup har sommaruppehåll i väntan på vinterns snödump.
Advertisement
Freeride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer
Topp