Hardcase till Systemkamera att ha i ryggsäcken

krilleee

Ny medlem
Hej, har funderat lite på om det finns någon slags hardcase man kan lägga kameran i som man sedan lägger i ryggsäcken. Detta då jag inte vill känna att jag måste ta det lugnt när jag åker med den i ryggsäcken. Ingen parkråtta som flyger av kickar stup i kvarten men när jag åker offpist vill man kunna ta en klippa utan att behöva vara rädd både för klippan och för kameran:)

Annars kanske det finns någon annan finurlig lösning till problemet? Nån som har några tips.

Sökte men hittade inga vidare svar till mitt problem.

//Kristofer

krilleee

Ny medlem
Funderar lite på om jag skulle bygga något att ha min lilla kameraväska i. Kameraväskan i sig är ju vaderad och sedan bygga någonting att ha den i. Frågan är bara vilket material man skulle använda, det första som kom upp var trä, alltså bygga en liten träbox att ha den i. Frågan är bara hur det är att ha någonting så hårt i ryggsäcken. Kommer det öka risken för ryggskador vid fall?

//Kristofer

T

The_Snarf

Guest
Javlar om du ramlar utan ryggskydd da

Hardcase finns sakert pa marbnaden nagon stans!
Kolla pa svartamarknaden de fanns granater till 50kr/kg!

krilleee

Ny medlem
Ryggskydd kommer självklart att användas men är fortfarande tveksam till om jag vågar ha något så hårt i Ryggsäcken. Kanske får bli att bara köra med kompaktkameran....Även fast det är riktigt riktigt tråkigt

FF

Ny medlem
Jag har börjat fota mer seriöst och tänkte köpa en sånhär eller en sånhär eller nåt liknande och stoppa in i en sånhär

Tanken är att kameragrejerna ska ligga hyfsat skyddade och man ska kunna nå dom snabbt via ryggfacket på säcken. Nån som har gjort nåt liknande eller har nån synpunkt?

FF

Ny medlem
Hmm jo jag har kikat på de där f-stop men jag tycker det känns som det är en mycket bra fotorygga som dock inte riktigt är byggd för att vara på berget, med bra fästen för skidor och isyxor mm.

Medans ospreyn mer är en ordentlig bergsrygga, men uppenbarligen krävs en del tillpassning för att den ska funka med kamerautrustningen. Det är ju skitviktigt att den funkar som den ska på berget också, om det inte går att fästa det man behöver, eller om den går sönder pga den kanske inte är riktigt byggd för att härja med... ja då är det trist.

tompan: den där har jag aldrig förstått poängen med faktiskt om jag ska vara ärlig ;)

men tack för eran feedback! Detta tål att tänkas på... Nån som sett osprey kode 38 i butik i lund/malmö?

Edit: Hmm vid närmare till på fstopg och deras säck som är ett snäpp större verkar dom bättre och bättre. Tål att tänkas på detta :)

Senast ändrad:

Piglet55

Ny medlem
FF sa:
Hmm jo jag har kikat på de där f-stop men jag tycker det känns som det är en mycket bra fotorygga som dock inte riktigt är byggd för att vara på berget, med bra fästen för skidor och isyxor mm.

Medans ospreyn mer är en ordentlig bergsrygga, men uppenbarligen krävs en del tillpassning för att den ska funka med kamerautrustningen. Det är ju skitviktigt att den funkar som den ska på berget också, om det inte går att fästa det man behöver, eller om den går sönder pga den kanske inte är riktigt byggd för att härja med... ja då är det trist.
Jag måste ju fråga om du har känt på en F-stop ?

Min uppfattning som ägare av en F-stop är nämligen raka motsatsen till dina tankar ang skidfästa, isyxor osv.
Läs denna review. Många bra bilder. http://theskiphotographer.com/2010/11/03/check-f-stop-tilopa-bc-backpack-loka-satori/ Skulle du sakna någon bild i Dans review får du höra av dig med ett specifikt önskemål så ska vi nog kunna lösa det.

Skulle du bo i närheten av Gävle får du gärna komma förbi och känna lite på min ryggsäck.

Jag har spenderat några år för att söka efter den perfekta ryggan när man har systemkameran med sig. Tyvärr är det bara att inse att om det ska fungerar med enkel hantering av framtagning av kameran, skydd och plats för övrig utrustning för en dag på berget så blir väskorna relativ klumpiga. :-(

Hittills har jag ägt Burton Zoom, Dakine Sequence och nu F-stop. Samt även pillat på de flesta andra fotoryggor som har rekomenderats för skidåkning/klättring/uteliv så jag känner lite att ändå har en rätt bra uppfattning om vad som fungerar. Aldrig har det känts så bra som med F-stop

krilleee

Ny medlem
FF sa:

tompan: den där har jag aldrig förstått poängen med faktiskt om jag ska vara ärlig ;)

men tack för eran feedback! Detta tål att tänkas på... Nån som sett osprey kode 38 i butik i lund/malmö?

Edit: Hmm vid närmare till på fstopg och deras säck som är ett snäpp större verkar dom bättre och bättre. Tål att tänkas på detta :)
Var förbi naturkompaniet vi stationen i Lund härom dagen. Tror de ha Osprey men inte säker på att de hade just den modellen. Men kolla iaf. Tror jag bestämt mig för att köra med kompaktkameran vid mina skidäventyr. Är ju trots allt där för att åka skidor och inte fotografera:)

Bro_77

Ny medlem
Jag kör med Dakine\'s fotorygga minns inte namnet ( tror det var misson foto) men den har även fäste för skidor mm, tyckerr den funkar bra kanske lite klumpig om man ska sitta mycket i liften men det vill man ju inte :)

carlek

Ny medlem
Här har du en perfekt ryggsäck om du vill vara rädd om din systemkamera. Har en likadan när jag kör sporthoj längre sträckor.
Den har ett midje och ett bröstband, samt ett extravattenskydd som går dra över om det piss snöar!
Orka betala 2k när denna kostar 549:- och lätt går göra om så du kan fästa skidorna och har "inbyggt ryggskydd"..
http://biltema.se/sv/Bil---MC/MC/Bagage/Ryggsack-MC-82612/

maxcortes

Ny medlem
egentligen känns är det ganska värdelöst att leta efter ett hardcase till systemkameran om du ändå ska åka skidor med den i väskan, skulle du råka ramla tillräckligt hårt så finns det risk att spegeln i kameran går sönder hardcase eller inte

Snödjup

Advertisement
Freeride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer
Topp