Head Kore 93 - längd! (allmountain)

fredrik-36

Ny medlem
Hej!

Jag är ca 185 och väger 84 kg. Är 189 cm rätt val eller bör jag gå ner till 180 cm?
Erfaren skidåkare, åker mestadels i pisten.
Tack på förhand!

Vänligen,
Fredrik

Jag har kört både 180 och 189, och 180 har fått vara huvudskida under två år i Åre. Logiskt sett skulle egentligen 189 vara rätt men jag upplever dem som två olika skidor. 180 är lekfull och allround, lättsvängd och helt ok stabilitet. 189 är mer mogen (trögare om man vill), bättre på att åka kontrollerat snabbt i pist och "lugnare" generellt. Mått på mig är 184 cm och 85 kg.

Tycker att du ska testa båda för att det ska bli rätt. Först då kan du märka hur olika typer av åkning känns IRL och om det är vad du går igång på. Här i Åre finns tex. ett Head testcenter som har de flesta Kore på lager.

fredrik-36

Ny medlem
Hej Kalle! 👋🏼
Tackar ödmjukast för ett kanonsvar.
Då befinner vi oss i samma ”situation”. Hur jag än resonerar i mitt huvud får jag samma uppfattning. Jag befinner mig oftast i pisten och vill ha en lekfull skida där mkt korta snabba svängar innefattas. Vill kunna trycka på. Är rädd att 189 skidan inte blir lika kul. Dock känns 180 aningen för kort. Synd att de inte finns i 184/185...

Tjena Fredrik! Vi får göra gemensam sak och kräva en "Head KÅre special edition 185 cm puderpistish", det hör jag direkt. 180 blev den bästa kompromissen hittills kan man väl säga, inte som en renodlad pistskida men möjlig att trycka på rimligt mycket med. Håller fö. på att byta upp mina - 17/-18, vill du ha ett billigt par att testa längre period med så säg till.

Senast ändrad:
Freeride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer
Topp