Hej, vi är studenter från KTH som behöver hjälp med ett formulär

VilgotA

Medlem
Hej, vi är en grupp studenter som går design inriktingen på KTH. Vi har ett projekt där vi undersöker intresset och möjligheterna till att skapa en produkt för främst alpin skid/snowboardåkning. Vårt produktkoncept är en universell hjälmmuff med inbyggda hörlurar för främst musiklyssning och telefonsamtal. Tanken med produkten är att minimera krånglet med in-ear hörlurar samt öka säkerheten.

Vi skulle uppskatta det väldigt om du skulle vilja svara på vårt formulär! (ca 2 min och självklart anonymt)

Länk till formulär

Om det finns andra synpunkter eller frågor, så ställ dem här i tråden så ska vi svara bäst vi kan!

jonasqvitslund

Aktiv medlem
Bara jag eller fungerar inte formuläret? Borde väl vara endast ett svar per rad och inte kolumn som begränsar? Nu går det inte skicka in..

1675690449770.png

MKOL

Aktiv medlem
Haha, har förstås samma problem. Kan inte skicka iväg den.

Dessutom var jag väldigt nära att avsluta den i förtid p.g.a. frågorna. Enda anledningen att jag försökte göra klart den är att jag ville se om det blev samma för mig som för @jonasqvitslund

Ett tips i all välmening. När man ber folk att delta i såna här undersökningar är man beroende av folks välvilja och då är det viktigt att undersökningen är seriöst utformad och faktiskt fungerar.

Bara för att undvika att låta som en ren jävla surkuk :cool: ska ni få lite konstruktiv feedback.

Vilken musikgenre lyssnar du på?
Här måste man kunna välja fler alt. eller så måste ni formulera om frågan. Dessutom så bör det sista svarsalt. vara Annat: inte Övrigt:
Om genre överhuvudtaget är intressant att veta är det märkligt att det är så få möjliga alternativ OCH framförallt förstås att det bara går att välja en genre.

Går muffarna på din befintliga hjälm att ta av?

Här blir det också lite tokigt då jag gissar att ni vill ha ett Ja/Nej/Vet ej men ni vill även veta vilken hjälm man använder. Men det går inte som formuläret är utformat att göra både och.

Skulle det vara viktigt för dig att kunna använda muffarna för andra aktiviteter utöver skidåkningen? Som ett par klassiska öronmuffar som kopplas loss från hjälmen

En grundläggande förutsättning för att få användbara svar är att folk faktiskt vet vad "öronmuffar" och "klassiska öronmuffar" är. Jag är inte helt övertygad om att gemene man fattar vad ni menar.

Två olika ja/nej frågor har olika svarsalt.

Skulle en produkt som byter ut muffarna i din skidhjälm mot en muff med trådlösa hörlurar vara av intresse?

Ja, definitivt

Kanske

Nej, definitivt inte

och helt plötsligt på frågan:

Skulle det vara viktigt för dig att kunna använda muffarna för andra aktiviteter utöver skidåkningen? Som ett par klassiska öronmuffar som kopplas loss från hjälmen

Ja

Skulle vara uppskattat

Neutral

Nej

Föredrar du diskreta eller mer funktionella knappar och vred?

Diskreta

Större och mer funktionella -
här ändrar ni helt plötsligt premissen. I frågan beskrevs det som funktionella men i svarsalternativet Större och mer funktionella.

Slutligen behöver dom tre sista frågorna ha ett neutralt svarsalternativ.

Kul med produktutveckling men om ni överhuvudtaget får så många svar är dom med enkätens nuvarande utformning ändå helt oanvändbara i någon objektiv mening. Svaren kan möjligen bekräfta/dementera ert eget tyckande men inte mer än så.

Lycka till med allt!

VilgotA

Medlem
Haha, har förstås samma problem. Kan inte skicka iväg den.

Dessutom var jag väldigt nära att avsluta den i förtid p.g.a. frågorna. Enda anledningen att jag försökte göra klart den är att jag ville se om det blev samma för mig som för @jonasqvitslund

Ett tips i all välmening. När man ber folk att delta i såna här undersökningar är man beroende av folks välvilja och då är det viktigt att undersökningen är seriöst utformad och faktiskt fungerar.

Bara för att undvika att låta som en ren jävla surkuk :cool: ska ni få lite konstruktiv feedback.

Vilken musikgenre lyssnar du på?
Här måste man kunna välja fler alt. eller så måste ni formulera om frågan. Dessutom så bör det sista svarsalt. vara Annat: inte Övrigt:
Om genre överhuvudtaget är intressant att veta är det märkligt att det är så få möjliga alternativ OCH framförallt förstås att det bara går att välja en genre.

Går muffarna på din befintliga hjälm att ta av?

Här blir det också lite tokigt då jag gissar att ni vill ha ett Ja/Nej/Vet ej men ni vill även veta vilken hjälm man använder. Men det går inte som formuläret är utformat att göra både och.

En grundläggande förutsättning för att få användbara svar är att folk faktiskt vet vad "öronmuffar" och "klassiska öronmuffar" är. Jag är inte helt övertygad om att gemene man fattar vad ni menar.

Två olika ja/nej frågor har olika svarsalt.

Skulle en produkt som byter ut muffarna i din skidhjälm mot en muff med trådlösa hörlurar vara av intresse?

Ja, definitivt

Kanske

Nej, definitivt inte

och helt plötsligt på frågan:

Ja

Skulle vara uppskattat

Neutral

Nej

Föredrar du diskreta eller mer funktionella knappar och vred?

Diskreta

Större och mer funktionella -
här ändrar ni helt plötsligt premissen. I frågan beskrevs det som funktionella men i svarsalternativet Större och mer funktionella.

Slutligen behöver dom tre sista frågorna ha ett neutralt svarsalternativ.

Kul med produktutveckling men om ni överhuvudtaget får så många svar är dom med enkätens nuvarande utformning ändå helt oanvändbara i någon objektiv mening. Svaren kan möjligen bekräfta/dementera ert eget tyckande men inte mer än så.

Lycka till med allt!
Hej, och tack för all input.

Jag ser hur det blev knasigt med svarsalternativen på frågorna du nämner, vi missförstod flerval till att man kunde välja flera samtidigt.

Nu är formuläret tweakat något så att det ska bli mer tydlig vad som söks samt att ni kan sätta svaren på det vis som blir bäst!

Tack för att du tog dig tiden att hjälpa oss!

CarlV

Ny medlem
Tänkte på en annan sak, på frågan "Hur ofta åker du skidor/snowboard?" så vore det nog bra om ni preciserade om det är dagar eller annat ni menar?

MKOL

Aktiv medlem
Hej, och tack för all input.

Jag ser hur det blev knasigt med svarsalternativen på frågorna du nämner, vi missförstod flerval till att man kunde välja flera samtidigt.

Nu är formuläret tweakat något så att det ska bli mer tydlig vad som söks samt att ni kan sätta svaren på det vis som blir bäst!

Tack för att du tog dig tiden att hjälpa oss!

Haha, det går bra nu. Du ska dock ha cred för att du tagit till dig viss feedback. Men det är kanske bäst att ta hjälp med enkäten?

Och ja, jag har jobbat med liknande saker. Det är därför jag är så anal. Men som du vet så har man bara sekunder på sig innan folk tröttnar och gör något annat.

VilgotA

Medlem
Haha, det går bra nu. Du ska dock ha cred för att du tagit till dig viss feedback. Men det är kanske bäst att ta hjälp med enkäten?

Och ja, jag har jobbat med liknande saker. Det är därför jag är så anal. Men som du vet så har man bara sekunder på sig innan folk tröttnar och gör något annat.
Jaa, det är ju en inlärningskurva. Därför är det så bra att få feedback som kan hjälpa oss få bättre svar!

Vi försökte få frågorna att vara så lätta att svara på som möjligt men fallerade lite på det tekniska :)

CarlV

Ny medlem
Hej, tanken är att rangordna i vilken ordning de olika funktionerna är viktigast. Jag ska se om jag kan formulera om frågan!
Aaah, jag hade för bråttom och inte var tillräckligt smart alltså. Hänt förut...
Men ja det kanske vore bra om det var mer idiotsäkert! :D

MKOL

Aktiv medlem
Hej, tanken är att rangordna i vilken ordning de olika funktionerna är viktigast. Jag ska se om jag kan formulera om frågan!

Tänk på att man brukar sätta höga värden på viktiga saker. Det var först femte-sjätte gången jag läste innantill och insåg att jag hade klickat fel. Tur att svaren inte gick iväg ändå :)

VilgotA

Medlem
Ja det var lite otydlig men nu har jag specificerat det bättre!

Sen får vi se hur mycket vi kan använda svaren från den frågan som vår tvetydighet kan det ha blivit omvända svar hos vissa...

MKOL

Aktiv medlem
Ja det var lite otydlig men nu har jag specificerat det bättre!

Sen får vi se hur mycket vi kan använda svaren från den frågan som vår tvetydighet kan det ha blivit omvända svar hos vissa...

Nu lyckades jag faktiskt skicka in det. Tror att det kan vara så att rangordningsfrågan fungerat hela tiden men att alla missförstått hur man ska svara.

Eftersom jag är så petig så ......

Skulle du föredra en mjukare eller hårdare skal till produkten?

Alltså, öronmuffar är väl alltid mjuka? Eller har jag missförstått något? Och då är vi även tillbaka till invändningen jag hade i mitt första inlägg. Det är inte självklart att genomsnittsåkaren, d.v.s. Svenne Banan (eller Hamza Houmous för att inte exkludera någon) som inte hänger på såna här nörd-forum överhuvudtaget fattar vad som avses med öronmuffar.

Majoriteten av mina bekanta tror jag knappt vet att man kan ta bort öronmuffarna på sin 10+ år gamla hjälm.

Och dessutom vill jag påpeka att jag spontant gillar idén men jag är inte jätteförtjust i trådlösa lurar när jag håller på med aktiviteter. Ju färre grejer att ladda desto bättre. Snöa inte in på enbart trådlöst!

Men men, med följande rekommendation ska jag sluta jävlas med dig :cool:

Var ödmjuka och fundera kring vad syftet verkligen är med enkäten och gör om och gör rätt, provkör den på folk först etc. Det är jättesvårt att få tillräckligt många att svara och när svaren ni hunnit få har begränsad användbarhet är det kanske bättre att ......

Som sagt, lycka till!

VilgotA

Medlem
Nu lyckades jag faktiskt skicka in det. Tror att det kan vara så att rangordningsfrågan fungerat hela tiden men att alla missförstått hur man ska svara.

Eftersom jag är så petig så ......

Skulle du föredra en mjukare eller hårdare skal till produkten?

Alltså, öronmuffar är väl alltid mjuka? Eller har jag missförstått något? Och då är vi även tillbaka till invändningen jag hade i mitt första inlägg. Det är inte självklart att genomsnittsåkaren, d.v.s. Svenne Banan (eller Hamza Houmous för att inte exkludera någon) som inte hänger på såna här nörd-forum överhuvudtaget fattar vad som avses med öronmuffar.

Majoriteten av mina bekanta tror jag knappt vet att man kan ta bort öronmuffarna på sin 10+ år gamla hjälm.

Och dessutom vill jag påpeka att jag spontant gillar idén men jag är inte jätteförtjust i trådlösa lurar när jag håller på med aktiviteter. Ju färre grejer att ladda desto bättre. Snöa inte in på enbart trådlöst!

Men men, med följande rekommendation ska jag sluta jävlas med dig :cool:

Var ödmjuka och fundera kring vad syftet verkligen är med enkäten och gör om och gör rätt, provkör den på folk först etc. Det är jättesvårt att få tillräckligt många att svara och när svaren ni hunnit få har begränsad användbarhet är det kanske bättre att ......

Som sagt, lycka till!
Jag förstår dina funderingar. Frågan syftar på skalet (dvs utsidan av muffen).

Sen har vii har valt att publicera formuläret på webbsidor där kunskapen kring skidmaterial är hyfsat hög vilket är varför vi har valt att inte förklara allt fullt så utförligt som sig kanske bör på andra plattformar. Vi får se ifall vi vid ett senare tillfälle publicerar det i en mer "vanlig" kontext och då kanske behöver omformulera något.

Bra input med trådlösheten, vi ska se till att undersöka hur de olika varianterna står sig mot varandra.

Och tack för all hjälp, formuläret har helt klar blivit betydligt bättre under sin korta levnadstid!

CharlieWestlund

Aktiv medlem
Helt vansinnig idé. I en skidbacke är det uppåt väggarna dumt att köra med hörlurar, man blir ju helt frånkopplad från omvärlden. Ser jag någon åka med hörlurar så byter jag backe. Dessutom så kan man ju fundera på om åkaren inte vill höra skidorna? Ljudet från snön säger ganska mycket om hur åkningen går.

KaitsuH

Aktiv medlem
Var använder man hörlurar, när man åker skidor? Jag förstår nu inte alls. För lavinsökning?

pd

Aktiv medlem
Min poäng är att det är farligt att avskärma sig från omgivningen med hörlurar. Jag undrar om dessa åkare inte vill höra vad som sker bakom dem?
Hörlurar måste inte sätta stopp för omgivningen. Mina har mikrofoner som plockar upp omgivningens ljud och antingen mixar in det i vad man nu lyssnar på eller blockerar ut det.

VilgotA

Medlem
Helt vansinnig idé. I en skidbacke är det uppåt väggarna dumt att köra med hörlurar, man blir ju helt frånkopplad från omvärlden. Ser jag någon åka med hörlurar så byter jag backe. Dessutom så kan man ju fundera på om åkaren inte vill höra skidorna? Ljudet från snön säger ganska mycket om hur åkningen går.
Hej, med hjälp de svar vi har fått från vår undersökning finns det ett ganska stort intresse för att kunna lyssna på musik medans man åker skidor. Vårt mål är att skapa en produkt som balanserar musiken och omvärlden så att man inte blir helt frånkopplad från vad annat som kan ske i backarna.

Sen finns det intresse av att t.ex lyssna på musik i långa liftköer, svara i samtal utan att plocka fram mobilen etc.

Självklar försöker vi inte skapa en farlig produkt utan istället skapa en mer säker och smidigare lösning till att åka med vanliga in-ear hörlurar!

VilgotA

Medlem
Var använder man hörlurar, när man åker skidor? Jag förstår nu inte alls. För lavinsökning?
Hej, söker på hur det skulle gå vid lavinsökning. Kanske att man kan ha någon kommunikationslösning utöver telefon...

De användningsområden vi ser är t.ex liftkön, telefonsamtal eller som soundtrack när man flyger ner för backen!

KaitsuH

Aktiv medlem
Hej, söker på hur det skulle gå vid lavinsökning. Kanske att man kan ha någon kommunikationslösning utöver telefon...

De användningsområden vi ser är t.ex liftkön, telefonsamtal eller som soundtrack när man flyger ner för backen!
Soundtrack? Om du behöver sådant, åk fortare och brantare!

CDP

Medlem
Helt otroligt dålig idé. Det har testast och floppat och känns väldigt 2000.
För att ljudet inte ska vara skräp så måste ni antingen ha en silikonpropp som går in i örat och då finns det ingen mening att använda er produkt framför ett par in ear hörlurar.
Det andra är over ear.

Jag hör dock vad du säger med att kunna lyssna på musik i liftköer, liftar osv. För att kunna lyssna på musik med bra kvalité när man vill men samtidigt kunna höra saker runt om sig krävs brusreducering som kan "inverteras" likt Apples transparancy mode.

Att skapa en vettig produkt som kan stänga ute brus när man vill, släppa in ljud när man vill och leverera bra ljud krävs mjukvara av världsklass. Det handlar mycket mer om att skapa mjukvara än att designa en produkt.

Att skapa ett par "muffar" som leverar samma funktion som ett par AirPods Pro (ljudkvalité/brusreducering/transparancy) är i princip omöjligt, det är definitivt omöjligt för några studenter.

Slutprodukten (om den ska kunna vara ett bättre val i skidbacken än exempelvis AirPods Pro) kommer behöva kosta många tusentals kronor.
Väldigt få människor kommer att lägga många tusentals kronor på ett par "hörmuffar" de använder max 8 dagar per år.

Människor som inte är så kräsna med ljudkvalité -> Använd ett par trådlösa hörlurar så som vanliga AirPods
Människor som är kräsna med ljudkvalité -> Använd ett par högkvalitativa trådlösa hörlurar med brusreducering så som AirPods Pro, Sony WF1000MX4.
Människor som är kräsna med ljudkvalité/måste kunna höra sin omgivning runt om sig bra i vissa situationer -> Använd ett par AirPods Pro

Kom på en ny idé.

pd

Aktiv medlem
Att skapa ett par "muffar" som leverar samma funktion som ett par AirPods Pro (ljudkvalité/brusreducering/transparancy) är i princip omöjligt, det är definitivt omöjligt för några studenter.

Nu handlar ju inte studentuppgifter om att man skall utveckla färdigt och börja sälja en produkt utan det handlar om att få skuggan av lite praktisk erfarenhet innan man hamnar i någon junior position på en utvecklingsavdelning hos ett företag som har de musklerna som krävs.

Just när man åker så vill åtminstone inte jag ha något extra ljud i öronen. Jag vill kunna höra vad som händer med skidorna.

Men i liftkön och i liften kunde det vara schyst med lite ljud så man slipper lyssna på en del konversationer som medpassagerarna har.

Så här är en idé: en mjukvarulösning för att automatiskt få ljudet pausat då man börjar åka och fortsatt uppspelning då man stannar eller når dalstationen. Likaså att kunna blockera ringsignalen medan man åker och få en notifiering om ett missat samtal när man stannar.

Tyrran

Medlem
Sweet Protection gör ju i princip exakt det ni tänkte göra. De säljer små trådlösa högtalare som man kan stoppa in i öronmuffarna på alla deras hjälmar. Sen finns det ju också K2 som i alla fall förut sålde hjälmar med inbyggda högtalare. Som sagt ovan har det ju testats innan och inte blivit en hit heller. Jag själv använder sladdhörlurar för 100kr och då kan jag också byta låtar och svara på samtal utan att behöva gräva upp min telefon. Tror inte ni kommer kunna göra samma sak med er produkt utan att den sedan skulle kosta några tusen kronor.

VilgotA

Medlem
Nu handlar ju inte studentuppgifter om att man skall utveckla färdigt och börja sälja en produkt utan det handlar om att få skuggan av lite praktisk erfarenhet innan man hamnar i någon junior position på en utvecklingsavdelning hos ett företag som har de musklerna som krävs.

Just när man åker så vill åtminstone inte jag ha något extra ljud i öronen. Jag vill kunna höra vad som händer med skidorna.

Men i liftkön och i liften kunde det vara schyst med lite ljud så man slipper lyssna på en del konversationer som medpassagerarna har.

Så här är en idé: en mjukvarulösning för att automatiskt få ljudet pausat då man börjar åka och fortsatt uppspelning då man stannar eller når dalstationen. Likaså att kunna blockera ringsignalen medan man åker och få en notifiering om ett missat samtal när man stannar.
Hej, Du verkar ha förstår vår uppgift väldigt bra. Vi arbetar med designen i detta projekt och även om tekniken måste vara möjlig så står den inte i fokus.

Din ide mot slutet var väldigt bra och den kommer vi definitivt ta med oss framåt! Precis sån input som behövs för att kunna utveckla konceptet!

VilgotA

Medlem
Sweet Protection gör ju i princip exakt det ni tänkte göra. De säljer små trådlösa högtalare som man kan stoppa in i öronmuffarna på alla deras hjälmar. Sen finns det ju också K2 som i alla fall förut sålde hjälmar med inbyggda högtalare. Som sagt ovan har det ju testats innan och inte blivit en hit heller. Jag själv använder sladdhörlurar för 100kr och då kan jag också byta låtar och svara på samtal utan att behöva gräva upp min telefon. Tror inte ni kommer kunna göra samma sak med er produkt utan att den sedan skulle kosta några tusen kronor.
Hej, vi har undersök marknaden lite och hittat dessa "puck" lösningar med små dosor. Så som vi ser det finns det en marknad, kanske inte den största men tillräckligt för vårt projekt. Tillsammans med att marknaden i någon mån finns så vill vi utveckla det befintliga produktkonceptet så att användarvänligheten ökar och att man slipper krångla fram sin telefon eller att in-ear hörlurar klämmer mot hjälmen eller ramlar ut.

Snödjup

Topp