Heliskiing i Kittelfjäll - Värt det?

AdamClaeson

Medlem
Tjena!

Skall upp till Kittelfjäll och står i valet och kvalet att boka Heli-skiing eller inte. Förhållande är kanske inte dom bästa som funnits för tillfället, men...

5 lyft för runt 5000 kr med toppar mellan 800-1200 höjdmeter.

Nu till min fråga, är det värt det? Känns som man kör ner rätt snabbt...

Hitta bara trådar från 2009/2010.

Någon som kört Heli-skiing i Kittel senaste åren och har lite åsikter?

Tack på förhand!

/Adam

Seppuccu

Aktiv medlem
JAAAAAAAAAA!!! Gjorde tre lyft där 2017 och det var lätt värt det. Förhållandena i Kittelfjäll var riktigt dåliga men det blev ändå härlig åkning i lössnö. Om du inte testat heli innan och inte är typen som föredrar att ta dig nerför branta korridorer så lär du inte besviken (det hade inte jag och har inte gjort det efteråt heller).

Sen ska du ha en sak klar för dig, i händelse av att du inte gjort det här innan: du åker ner i den takt guiden säger åt dig att åka, inte i den takt du är van vid att bestämma själv i pisten. ;) Man får åka själv en sektion i taget nerför berget, stannar och samlas och lyssnar på instruktioner, och åker vidare. Det kanske inte kommer att gå fullt så snabbt som du tror. Våra tre lyft tog sammanlagt ungefär två timmar.

EDIT: Vi var fyra i vår grupp - två skidåkare och två snowboardåkare. Jag är medelgod snowboardåkare och hade lägst nivå i gruppen, med en avancerad skidåkare som bästa deltagare. Alla fyra var rörande överens om att det var något av det bästa vi gjort.

Pillard

Aktiv medlem
Ett tillägg där är att man helst bör göra sånt där tillsammans med folk som man vet att man delar nivå med. Att betala 5000:- och sen få åka lungt och sansat i flack terräng för att gruppen inte håller nivån är ju måttligt kul.

AdamClaeson

Medlem
Jupp, detta man är lite orolig för!!
Ett tillägg där är att man helst bör göra sånt där tillsammans med folk som man vet att man delar nivå med. Att betala 5000:- och sen få åka lungt och sansat i flack terräng för att gruppen inte håller nivån är ju måttligt kul.

steglund

Aktiv medlem
Nu till min fråga, är det värt det?
Ja.
20180330_163929.jpg

20180330_111539.jpg

lainenR

Aktiv medlem
Längesen jag gjorde det men fortfarande ett kärt minne. Helt klart värt det!
Angående nivån så på den tiden fick dom som inte höll måttet stanna kvar nere, trots att dom betalat.

HokusPowkus

Medlem
Värt varenda krona. Heli i kittel är underbart. Om man inte tar chansen kommer man ångra sig när man står på ”toppen” av ankarliften och ser när helikoptern landar på Borkan som brukar vara en klassiker. Sköna och professionella guider också!

Bultfeber

Aktiv medlem
Vi åkte idag👍
Inte så mkt oro för Corona där.
Guiden å pilot fram. Plexiglas mellan cockpit å passagerare.
Vi var 4 grupper på förmiddagen och alla körde samma berg på 300-600 höjdmeter.

gubbfan

Aktiv medlem
Värt varenda krona. Heli i kittel är underbart. Om man inte tar chansen kommer man ångra sig när man står på ”toppen” av ankarliften och ser när helikoptern landar på Borkan som brukar vara en klassiker. Sköna och professionella guider också!
Och när man har hudat upp kommer ett helt gäng vandaler och förstör hela åket

Bultfeber

Aktiv medlem
Vi såg ett gäng som tog sig med ära upp på en topp. Guiden styrde om och bytte topp. 👍
Liknande hände mig för flera år sedan. Vi huda upp på Borkan från Kittelfjäll. Nästan uppe så kommer helikoptern och sätter en grupp på toppen.
Guiden väntar in oss och säger att vi får välja linje först.
Hedersamt 👍👍👍

gubbfan

Aktiv medlem
Vi såg ett gäng som tog sig med ära upp på en topp. Guiden styrde om och bytte topp. 👍
Liknande hände mig för flera år sedan. Vi huda upp på Borkan från Kittelfjäll. Nästan uppe så kommer helikoptern och sätter en grupp på toppen.
Guiden väntar in oss och säger att vi får välja linje först.
Hedersamt 👍👍👍
Har varit med om motsatsen i Hemavan vid flera tillfällen
Jag och partnern var på väg upp. Helin gjorde 2 rotationer och innan vi var uppe kom ett antal gapande och skrikande vandaler varav en del knappt tog sej ner stående och förstörde en hel sida som skulle räckt för minst 50 pers om litet åkdiciplin krävts av guiden.
När jag flugit i europa har guiderna haft väldigt strikt diciplin. Med tanke på att ospårad snö inte räcker hur länge som helst

Freeride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer
Topp