Hemavan/Tärnaby

TomasGothberg

Aktiv medlem
Hemavan/Tärnaby
Freeriders!

Snart dags för ny säsong och jag funderar väldigt starkt på att säsonga i Hemavan/Tärnaby, Har gjort 2 säsonger och känner att det här är säsongen då jag vill bli bättre på min åkning inom alla områden, dock så kommer offpisten prioriteras.

Har pratat en del med skidskolechefen, men svårt att få en insikt hur det är där om man aldrig varit på orten,så är det någon som har erfarenheter av Hemavan/Tärnaby? Allt är av intresse, kvaliteten på pisterna, offpiståkning inom liftsystemet och även utanför systemet på berget eller närliggande berg, snöfall, soltillgång under säsongen. Som sagt allt är av intresse!

JIBB-Albin

Ny medlem
Hemavan/Tärnaby
I Hemavan Tärnaby finns det mesta. Pisterna är av mycket god kvalitet och bra liftnära offpist finns det gott om, både i skog och på kalfjäll. Kobåset är ett mycket bra offpistområde att tura i, precis bortanför kungsliften, väldigt många bra åk där. Det finns nästintill oändliga möjligheter till offpist och toppturer på närliggande toppar också.

I Januari-början av Februari är det ofta mycket blåsigt på hög höjd och snön blåser då ner i skogarna då istället. Mot Mars-början av April brukar det kunna vara riktigt mycket snö. v.8-13 är det oftast bäst med djupt puder och soltillgången är förhållandevis god skulle jag säga, framförallt mot mars-April.
Parkerna är mycket trevliga också och i Hemavan har det där satsats mer och mer senaste tiden.
Skicrossbana är ju också ett plus.

Corin

Aktiv medlem
Hemavan/Tärnaby
Som uppväxt i Hemavan/Tärnaby skulle jag säga att det är utan tvekan bästa skidorten i världen, alla kategorier. Som oberoende skidåkare som åkt där mycket, skulle jag säga att det är helt klart väldigt underskattat. Om du vill förbättra din åkning på alla områden är det helt rätt ställe att åka till. Offpist finns så det räcker och blir över, det gäller att veta var. Det finns en liten guide om Tärnaby om man går in på skidorten här på Freeride: https://www.freeride.se/skidorter/hemavan-tarnaby/offpistrepor/1010/ Kvaliteten på pisterna är i princip så hög den kan bli, och det tycker vi inte bara själva.

Här är några tips:
- Åk dit.
- Boende i Tärnaby är billigare än i Hemavan.
- Prata med Fjällsport om Baksidan.
- Ta med/fixa utrsutning för kortare turer runt och i Kobåset
- Lär känna localsen. De är få men besitter stor kunskap. Du lär dig att se vilka de är.
- Vänj dig vid tanken på släpliftar utan liftkö.
- Befinn dig ej i Hemavan på påsk.

Skicka gärna ett PM om du vill veta mer eller ha fler småhemliga tips!

TomasGothberg

Aktiv medlem
Hemavan/Tärnaby
Tack för era inlägg! Man blir ju riktigt sugen på att säsonga där när man läser era inlägg! :)
@Corin, skickar ivägg ett pm ikväll när jag har kommit hem, har en del funderingar fortfarande.

jarnebring

Aktiv medlem
Hemavan/Tärnaby
Som objektiv icke boende:

Pist i Hemavan ganska kass. Tyvärr är fjället väldigt flackt mitt på så den på papperet fina fallhöjden har man ingen nytta av. Fanns några bra (men korta) åk från toppen och längst bort i hörnet av systemet.

Pist i Tärnaby mycket bättre, men ändå inte i Åre/Trysil-klass. Otroligt vackert läge vid sjön.

Heli-/turer var riktigt bra. Åkte några lyft med Stig Strands firma från Hemavan och hade sjukt fina åk, tror det var från Sytertoppen?

Hemavan/Tärnaby
Stuga vid Tärnaby, mina åsikter:

Hemavan har bra offpist om du vet vart du ska alt. Kobåset. På sidan av Kungsliften kan det vara helt okej men blir uppkört direkt då det är så lätt tillgängligt. Bra pist stundtals i 3 backar, inte mycket annat att hurra över. Parken är värdelös då det är rätt små hopp och 10åringar som kör i dom. Stenhårda landningar då man i stort sett aldrig shapear om hoppen (stavning). Dock var förra året ett stort steg framåt jämfört med tidigare år.

Tärnaby har bra pister, okej offpist, man får dock leta lite mer. Finns i stort sett inget ställe att tura till. Skulle kunnat ha en grym park men förra året var jag otroligt besviken.

Tärnaby är det lugnare stället för att nöta pist i.

Hemavan är det helt bra afterski/offpist beroende på vecka.

Personligen skulle jag rekommendera dig till ett annat ställe, man blir fort less. Speciellt om det inte finns snö som kan vara ett stort problem då det som tidigare nämnt är helt flackt och öppet mellan Kungs och Hotell/Solkatten.

Freddanblip

Ny medlem
Hemavan/Tärnaby
Tjaswesniper sa:

Hemavan har bra offpist om du vet vart du ska alt. Kobåset. På sidan av Kungsliften kan det vara helt okej men blir uppkört direkt då det är så lätt tillgängligt. Bra pist stundtals i 3 backar, inte mycket annat att hurra över. Parken är värdelös då det är rätt små hopp och 10åringar som kör i dom. Stenhårda landningar då man i stort sett aldrig shapear om hoppen (stavning). Dock var förra året ett stort steg framåt jämfört med tidigare år.
Parken var betydligt bättre förra året än vad den någonsin varit och kommer troligtvis bli ännu bättre denna säsong.
Om jag inte minns helt fel så tror jag att dom även kommer att fixa en till fast lite större skicrossbana som jag ser fram emot.

Finns även rolig skogsåkning om man letar sig dit det inte blir uppkört direkt.

Hemavan/Tärnaby
Freddanblip sa:
Tjaswesniper sa:

Parken var betydligt bättre förra året än vad den någonsin varit och kommer troligtvis bli ännu bättre denna säsong.
Om jag inte minns helt fel så tror jag att dom även kommer att fixa en till fast lite större skicrossbana som jag ser fram emot.

Finns även rolig skogsåkning om man letar sig dit det inte blir uppkört direkt.
Hoppas på det! Kan ha haft lite för mycket "gamla" Hemavan i mitt huvud när jag skrev. Önskar nästan att dom borde införa en 100% railpark uppe i Mellanliften nu, även om det blåser och är isigt. Men givetvis inga hopp som dom hade för 3 (?) år sedan, fruktansvärt stundtals! Detta skulle kunna leda till ännu mer hopp vid Hotellbacken.

Håller helt med om skogsåkningen, hittade några riktigt fina spots förra året. Nej, delar inte med mig :)

Corin

Aktiv medlem
Hemavan/Tärnaby
Tjaswesniper sa:

Tärnaby har bra pister, okej offpist, man får dock leta lite mer. Finns i stort sett inget ställe att tura till. Skulle kunnat ha en grym park men förra året var jag otroligt besviken.

Tärnaby är det lugnare stället för att nöta pist i.

Hemavan är det helt bra afterski/offpist beroende på vecka.

Personligen skulle jag rekommendera dig till ett annat ställe, man blir fort less. Speciellt om det inte finns snö som kan vara ett stort problem då det som tidigare nämnt är helt flackt och öppet mellan Kungs och Hotell/Solkatten.
Jo, ja, hm, ok.

De har börjat shapa rätt bra i Hemavan nu för tiden. Och parken i Tärnaby blir bättre och bättre och kommer om allt gå världen bli ännu bättre till nästa säsong. Men mer om det då, förhoppningsvis.

Det finns otroligt många ställen att tura till. Det är ju förfan bara att dra på hudarna och gå. Och offpisten i Tärnaby är helt klart den bästa jag åkt (skogsåkning då), om man vet vart man ska. Så som sagt, snacka med localsen. I och med att det knappt finns några, blir de nog bara glada om de får nån till att åka med.

Hemavan är flackt, det har du rätt i. Men det finns ett flertal åk där man visst kan utnyttja hela fallhöjden, de är dock inte så väldigt spännande. Min högst personliga åsikt är väl egentligen att Tärnaby är bättre än Hemavan från säsongstart till vecka 8-9 nån gång, då man börjar kunna ge sig ut i Kobåset, och Hemavan där tar överhanden.

Sen skulle jag väl inte direkt säga att man blir less. Det är helt klart mindre än t.ex. Åre, men less blir man inte. Jag har åkt här i typ 11 säsonger nu, och det känns nästan tråkigt att dra härifrån.

TomasGothberg

Aktiv medlem
Hemavan/Tärnaby
Bra att ni håller diskussionen igång, alltid roligt att höra olika synpunkter! Jag kommer snart få en egen uppfattning om orten för den 2 december flyttar jag upp! Älskar att höra
@Corin snacka om orten för då får man alltid höra något possitivt! M)

Totto

Ny medlem
Hemavan/Tärnaby
Ha ha, du är rolig Gustav. "alla kategorier"]! Alla år har Hemavan knappt haft park. Kom i gång lite med Anders medverkan i vintras. Små isiga gupp kan man väl inte räkna? Kobåset är grymt. Och tur åkning. I övrigt suger HMV.

Tärnaby har skogsåkningen. Alla sidor på Laxfjället är bra. Tby bra. Men liftarna sämst i världen gäller båda orter. Långsamma.

Men kom hit. Trevligt område. För att vara Sverige riktigt bra. Alltid snösäkert. Det snödjup som rapporteras i Åre gånger två brukar vara Tby verkliga snödjup. Ja Hotellet i Tärnaby är det bästa.

/lokal

TomasGothberg

Aktiv medlem
Hemavan/Tärnaby
Totto sa:
Ha ha, du är rolig Gustav. "alla kategorier"]! Alla år har Hemavan knappt haft park. Kom i gång lite med Anders medverkan i vintras. Små isiga gupp kan man väl inte räkna? Kobåset är grymt. Och tur åkning. I övrigt suger HMV.

Tärnaby har skogsåkningen. Alla sidor på Laxfjället är bra. Tby bra. Men liftarna sämst i världen gäller båda orter. Långsamma.

Men kom hit. Trevligt område. För att vara Sverige riktigt bra. Alltid snösäkert. Det snödjup som rapporteras i Åre gånger två brukar vara Tby verkliga snödjup. Ja Hotellet i Tärnaby är det bästa.

/lokal
Har nu varit här i 1 ½ vecka, och trivs hur bra som helst, fjället har grym potenial och detta kommer bli en hur bra vinter som helst! Jag bor med park crewet så har fått höra en del hur det var tidigare år, men kan inte hålla med dig om att parken är dålig iår, dom har investerat väldigt mycket i parken inför iår, tex så kommer den vara; 1,2 km lång, dom har köpt in 12(?) stycken features, och det är även snack om att tärnabys snowboard linje ska flytta sin utrustning till Hemavan istället, och då blir det en del mer.

Inte hunnit tagit en tripp till Tärnaby än, men ska göra det nästa vecka förhoppningsvis, så får se då hur det är. :)

Freeride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer
Topp