Jag har årets Hendryx Purple 172 cm, jag är 170 och 65kg så en ganska liten och lätt åkare...
Har inte åkt så otroligt mycket på dom än men några riktigt fina puder dagar som resulterat i mjuka puckar och mer uppkört och annat blandat före som vindpackat och lite pist.
Pist:
I pisten känns midjan så det är lite att kanta men väl på kant är det som att åka på räls, det krävs hyfsat bra teknik och lite fart/tryck för att få något liv i dom (jag är inte riktigt där än). Dock hoppas jag på att dom mjuknar lite med tiden så passar dom nog mig bättre. Jag har aldrig fått dom att kännas instabila (bara otränad och tekniskt underlägsen), däremot är dom inte gjorda för att lägga en 11 rakt ned i falllinjen på grund av den lilla radien kommer dom att vilja småhugga i bakkanten och kännas otrygga/nervösa. Fladder har jag aldrig upplevt, dom är mjukare fram men fortfarande styvare än mycket annat på marknaden (i samma kategori).
Dessa skidor ska köras aktivt och gärna på skär, där levererar dom stort. Dom belönar bra åkning men går att slöåka på också men dom strävar gärna mot skär och mer fart.
Uppkört:
Här börjar det bli kul, riktigt kul. PH är tillräckligt styva för att du ska kunna välja att ligga på framåt och pressa igenom mjuka puckar på skär. Samtidigt är spetsen bred så lite mindre tryck går det att hoppa över det mesta, det gäller bara att ha koll på tekniken så blir det riktigt kul åkning av det hela. Allt handlar om teknik och aktiv åkning, bara stå på rakt utför så är dom ingen höjdare i min mening men på kant så är det en helt annan skida då är det bara teknik och styrka som sätter stopp. Jag uppskattar nästan uppkörd puder mer än orörd, det blir mycket lekfullare åkning och mer alternativ tekniskt sett jämfört med att bara ligga och surfa ned.
Puder:
Hendryx PH är alldeles för styva (och nästan utan rocker) så det är inga problem att få nosen att dyka ned. Kortare svängar däremot är störtkul, bara att jobba mycket i vertikalen och pressa ut skidan så gör det inget att nosen är under snön ibland den är tillräckligt mjuk och bred (progressiv rocker) för att skidan ska jobba upp igen lagom till nästa sväng. I puder behövs mer teknik och aktiv åkning för att dom ska komma till rätta men för oss som gillar att svänga och åka aktivt är det desto roligare när allt faller på plats. Bakåtvikt är ingen höjdare (oavsett före), dessa skidor vill ha tryck framåt eller centrerat för att leverera någon vidare åkning. Behöver du få upp spetsarna är det nästan alltid bättre att pressa ned skidorna i sväng och låta spetsarna jobba upp.
Jag har åkt mycket på ett par nordica fire arrow pro (80 mm i midjan). Älskar denna skidan som fungerar i alla fören inkl puder men kräver teknik därefter eftersom den är smal. Hendryx PH är liknande men klart bredare med allt vad det innebär, och känns klart styvare men det beror nog mer på att mina fire arrow mjuknat med tiden...
Ska du ha en ren puderskida är PH nog inte rätt val, men vill du kunna åka på hela berget alla dagar och är beredd att träna lite teknik blir du nog inte besviken i längden.
Angående hendryx och rocker/early rise gillar jag deras koncept. Dom är lite mjukare fram (och löjligt breda) för att spetsen ska jobba lite mer uppåt i djupsnön men rockern är tillräckligt liten och styv för att "hela" kanten ska ligga i backen på skär för att inte tappa prestanda i hårdare före och bli fladdrig som alla skidor med mycket rocker. Jag tycker detta funkar bra, för i hårt före är det riktigt svårt att kompensera fladder med åkteknik däremot i puder går det bra att ändra teknik och få en styvare skida att poppa upp och bli rolig.
Slutsats:
Vill du ligga och surfa nedför fjället med resten av banan-rocker gänget är detta fel skida.
Hendryx känns ganska nischade mot en aktiv åkare med bra teknik som prioriterar prestanda på hårt före än flyt i puder. Gillar du inte detta konceptet så blir det en riktigt jobbig skida som fort lever ett eget liv och du har inte mycket att säga till om. Alla som gillar aktiv och teknisk åkning kommer troligtvis vara desto lyckligare.