Hendryx Purple Haze i lössnö?

Tjena!

Provkörde Purple Haze i Åre över påsken och blev väldigt positivt överraskad. De fungerade fint på hårt och puckligt underlag och var väldigt stabila i lite uppkörd, vindpinad åre-offpist. I slät pist var det inget snack, där gick Hazen som tåget. Frågan är nu hur är dessa pinnar ute i pudret? Jag fick inte möjlighet att testa dem i riktigt djup offpist. Är det någon som har erfarenhet av att åka runt i djup snö med dessa? Hur beter dem sig, hur var känslan?

Senast ändrad:

blomman67

Medlem
Tja, jag hade ett par 182cm och vägde 80kg, bindningarna inställda mitt emellan dom två linjerna agressiv och more agressiv:) tror jag det hette, det här är för två år sedan. Tyckte att dom fungerade bra i allting förutom just 15-30 cm nysnö, kändes för korta framför foten i jämförelse med bredden. Så fort Hendryx fixar earlyrise och lite mera längd så köper jag ett par till. Nu åker jag på ett par Dps w99 190 pure 3 och dom är lika bra i pisten som Ph tycker jag iaf och ger mig tryggheten att ladda i mjuksnön, dyker aldrig i princip. :)

blomman67 sa:
Tja, jag hade ett par 182cm och vägde 80kg, bindningarna inställda mitt emellan dom två linjerna agressiv och more agressiv:) tror jag det hette, det här är för två år sedan. Tyckte att dom fungerade bra i allting förutom just 15-30 cm nysnö, kändes för korta framför foten i jämförelse med bredden. Så fort Hendryx fixar earlyrise och lite mera längd så köper jag ett par till. Nu åker jag på ett par Dps w99 190 pure 3 och dom är lika bra i pisten som Ph tycker jag iaf och ger mig tryggheten att ladda i mjuksnön, dyker aldrig i princip. :)
Det är lite det jag misstänker med dessa lagg. Nu vet jag att Hendryx byggt om rockern med lättare material framtill och lite annan profil (mer rocker?) än tidigare versioner. Jag är 175 och väger 77kg. Jag gillar dem som sagt som fan men har fortfarande frågetecken kring puderflytet?

blomman67

Medlem
Beror också på hur duktig du är på att åka, min polare som tävlat i yngre dar klarar utav den i djupare snö.

blomman67 sa:
Beror också på hur duktig du är på att åka, min polare som tävlat i yngre dar klarar utav den i djupare snö.
Jag har precis bytt från bräda åkt länge och säsongat. Men kör skidor sen två säsonger tillbaka. Tar mer ner överallt med hyfsad fart även om det inte alltid ser så snyggt ut. Är heller ingen mästare i puder då jag åkt det alldeles för lite än så länge.

blomman67

Medlem
Dom har ju blivit bättre i lösnö, lättare också. Om du får tag i ett par relativt billigt i 182 längd så blir det säkert ok, montera dom lite mera classik bara. Du är ju inte speciellt tung eller lång. Annars så är ju Dps w99 grymma, helst om du dessutom funderar på att knalla uppför berg.

GoranC

Aktiv medlem
I lössnö är inte jag kapabel att hantera dom bra, troligen en kombination av bristande teknik, väldigt liten rocker och ingen taper, och allt för styv för min förmåga. Där får det bli Kuro 195 :)
Men i vårslush är dom helt fantastiskt bra, bara att carva loss, det är faktiskt i det föret jag tycker allra bäst om dom. 12/13-års modell är det jag har, väger in på dryga 90 och 193 lång.

//GC

Knuta

Medlem
Håller med Goran, dock kör jag Cash 13/14 men som jag misstänker har samma tendenser. Helt grymma i allt utom djup mjuk snö där det finns annat som flyter så mycket bättre.

blomman67

Medlem
Undrar varför Hendryx håller så hårdnackat på den totala avsaknaden utav earlyrise på sina skidor när så många andra märken klarar utav det och samtidigt funkar bra i pisten typ Patron, Helldorado och Dps, men det finns säkert en förklaring. Nya PH ska visst vara lite bättre på den fronten.

blomman67 sa:
Undrar varför Hendryx håller så hårdnackat på den totala avsaknaden utav earlyrise på sina skidor när så många andra märken klarar utav det och samtidigt funkar bra i pisten typ Patron, Helldorado och Dps, men det finns säkert en förklaring. Nya PH ska visst vara lite bättre på den fronten.
Hendryx verkar ju gilla race-prestanda, grepp och stabilitet. Så det är väl antagligen därför man inte vill ha mer rocker för att hålla skidorna stabila och minska rockerfladder.

blomman67

Medlem
Tja, Helldorado är ju stabil liksom alla pure 3 ifrån dps.Var och kände på ett par ph idag, dom är ganska så mjuka i tippen

blomman67 sa:
Tja, Helldorado är ju stabil liksom alla pure 3 ifrån dps.Var och kände på ett par ph idag, dom är ganska så mjuka i tippen
Exakt. Det är ju deras filosofi. Mindre rocker men mjuka tips för att initiera sväng samt erbjuda flyt i puder. Det är ju mera hela skidans konstruktion som tas i beaktning snarare än bara tip eller tail som många andra tillverkare gör. Det är väl det som är den stora skillnaden hos Hendryx antar jag.

blomman67

Medlem
Men en mjuk tipp flapprar väl lika mycket som en hård earlyrise tycker man.

blomman67

Medlem
Nä, tror inte jag heller, verkar som en förbättring utav förgående års skida, blir nog bra.

QRikard

Medlem
Jag har årets Hendryx Purple 172 cm, jag är 170 och 65kg så en ganska liten och lätt åkare...
Har inte åkt så otroligt mycket på dom än men några riktigt fina puder dagar som resulterat i mjuka puckar och mer uppkört och annat blandat före som vindpackat och lite pist.

Pist:
I pisten känns midjan så det är lite att kanta men väl på kant är det som att åka på räls, det krävs hyfsat bra teknik och lite fart/tryck för att få något liv i dom (jag är inte riktigt där än). Dock hoppas jag på att dom mjuknar lite med tiden så passar dom nog mig bättre. Jag har aldrig fått dom att kännas instabila (bara otränad och tekniskt underlägsen), däremot är dom inte gjorda för att lägga en 11 rakt ned i falllinjen på grund av den lilla radien kommer dom att vilja småhugga i bakkanten och kännas otrygga/nervösa. Fladder har jag aldrig upplevt, dom är mjukare fram men fortfarande styvare än mycket annat på marknaden (i samma kategori).
Dessa skidor ska köras aktivt och gärna på skär, där levererar dom stort. Dom belönar bra åkning men går att slöåka på också men dom strävar gärna mot skär och mer fart.

Uppkört:
Här börjar det bli kul, riktigt kul. PH är tillräckligt styva för att du ska kunna välja att ligga på framåt och pressa igenom mjuka puckar på skär. Samtidigt är spetsen bred så lite mindre tryck går det att hoppa över det mesta, det gäller bara att ha koll på tekniken så blir det riktigt kul åkning av det hela. Allt handlar om teknik och aktiv åkning, bara stå på rakt utför så är dom ingen höjdare i min mening men på kant så är det en helt annan skida då är det bara teknik och styrka som sätter stopp. Jag uppskattar nästan uppkörd puder mer än orörd, det blir mycket lekfullare åkning och mer alternativ tekniskt sett jämfört med att bara ligga och surfa ned.

Puder:
Hendryx PH är alldeles för styva (och nästan utan rocker) så det är inga problem att få nosen att dyka ned. Kortare svängar däremot är störtkul, bara att jobba mycket i vertikalen och pressa ut skidan så gör det inget att nosen är under snön ibland den är tillräckligt mjuk och bred (progressiv rocker) för att skidan ska jobba upp igen lagom till nästa sväng. I puder behövs mer teknik och aktiv åkning för att dom ska komma till rätta men för oss som gillar att svänga och åka aktivt är det desto roligare när allt faller på plats. Bakåtvikt är ingen höjdare (oavsett före), dessa skidor vill ha tryck framåt eller centrerat för att leverera någon vidare åkning. Behöver du få upp spetsarna är det nästan alltid bättre att pressa ned skidorna i sväng och låta spetsarna jobba upp.

Jag har åkt mycket på ett par nordica fire arrow pro (80 mm i midjan). Älskar denna skidan som fungerar i alla fören inkl puder men kräver teknik därefter eftersom den är smal. Hendryx PH är liknande men klart bredare med allt vad det innebär, och känns klart styvare men det beror nog mer på att mina fire arrow mjuknat med tiden...
Ska du ha en ren puderskida är PH nog inte rätt val, men vill du kunna åka på hela berget alla dagar och är beredd att träna lite teknik blir du nog inte besviken i längden.

Angående hendryx och rocker/early rise gillar jag deras koncept. Dom är lite mjukare fram (och löjligt breda) för att spetsen ska jobba lite mer uppåt i djupsnön men rockern är tillräckligt liten och styv för att "hela" kanten ska ligga i backen på skär för att inte tappa prestanda i hårdare före och bli fladdrig som alla skidor med mycket rocker. Jag tycker detta funkar bra, för i hårt före är det riktigt svårt att kompensera fladder med åkteknik däremot i puder går det bra att ändra teknik och få en styvare skida att poppa upp och bli rolig.

Slutsats:
Vill du ligga och surfa nedför fjället med resten av banan-rocker gänget är detta fel skida.
Hendryx känns ganska nischade mot en aktiv åkare med bra teknik som prioriterar prestanda på hårt före än flyt i puder. Gillar du inte detta konceptet så blir det en riktigt jobbig skida som fort lever ett eget liv och du har inte mycket att säga till om. Alla som gillar aktiv och teknisk åkning kommer troligtvis vara desto lyckligare.

blomman67

Medlem
Bra skrivet, långt och intressant inlägg. Känner igen mig i mycket som du skriver, ph är en skida som man kan åka överallt på med skär, skitkul. Däremot så är det just det att det krävs bra teknik i lössnö som gör att skidan bara passar en del, speciellt i kall två decimeters snö och djupare men när får man chans för det? ;)
Saknar fortfarande en skida ifrån Hendryx som inte dyker i kall snö och många med mig, PH med mera banan hade varit mumma, Dps kan ju med sin w99 kombinera kombinera pistprestanda med kallsnö.

Tack för en mycket utförlig recension. Bra läsning. Men både
@QRikard och
@GoranC har ju kört PH som är ganska korta i förhållande till hur långa ni är? Jag är ju 175cm och funderar på PH 182cm. Det borde räcka för att inte dyka ner allt för mycket, eller? Årets modell ha ju dessutom lite mer taper och lite mer rocker än tidigare modeller om jag förstått det hela rätt.

GoranC

Aktiv medlem
Det är snarare att jag är för tung för skidans åkyta tillsammans med bristande teknik som avgör. För mig är skidan allt för styv och liten att kunna hantera offpist.
Men i olika former av pist, från Manchester till framförallt vårslush, är dom fantastiska. Och som nämnts tidigare så är det en skida som skall åkas aktivt på skär. Det är då dom, som är gängse term i Hendryx sekten, LEVERERAR :)

//GC

QRikard

Medlem
Jonny_hardcore sa:
Tack för en mycket utförlig recension. Bra läsning. Men både
@QRikard och
@GoranC har ju kört PH som är ganska korta i förhållande till hur långa ni är? Jag är ju 175cm och funderar på PH 182cm. Det borde räcka för att inte dyka ner allt för mycket, eller? Årets modell ha ju dessutom lite mer taper och lite mer rocker än tidigare modeller om jag förstått det hela rätt.
Kan tillägga att jag även testat fjolårets voodoo i 182, men den dagen var det riktigt hårt och vindpackat så bärigheten var inte minsta bekymmer. Dom gick riktigt bra i det föret men krävde tryck precis som PH.

Jag är lätt (65 kg) och prioriterar låg radie och smidighet före bärighet därför valde jag årets 172 men visst funderade även jag på 182. Mina fire arrow är också 172 och bara 80 i midjan vilket inte minskat nöjet i offpisten bara ändrat tekniken så jag landade på 172 för att inte tappa smidigheten. PH är ju 3cm bredare än fire arrow vilket skapar ganska mycket större yta vilket jag uppskattade skulle räcka i kombination med den mjukare spetsen för att få klart bättre flyt i puder utan att tappa prestanda i hårdare före. I efterhand så kan jag säga att styvheten dominerar mer än jag väntat mig i lössnön och bärigheten var mindre än väntat. Så nu jobbar jag på att bygga upp åkdagarna för att tekniken ska bli bättre och skidorna ska mjukna till lite. Detta borde göra underverk på dom mjukare dagarna att få spetsen att böjas lite mer och jobba ytterligare uppåt, men det kommer fortfarande krävas aktivitet i åkningen.

Jonny du är snäppet längre och tyngre än mig så 182 kan säkert bli rätt längd för dig i synnerhet om du har fokus på puder i offpisten (jag siktade mer allmountain). Personligen tror jag att bärigheten inte kommer bli dramatiskt bättre utan det är nog ganska marginellt eftersom skidans styvhet kommer fortfarande dominera. Frågan är är du beredd på att gå med i Hendryx klubben och ändra teknik i lössnön?

Mountain_Man

Aktiv medlem
Jag hade ett par PH i 182 av äldre modell, 2008. Något bredare än dagens skida med en rejäl (151 mm) och förhållandevis mjuk tip. Det var innan rockertiden, så att sladda sig fram i lössnön som man kan med dagens lössnöorienterade skidor var inte att tänka på.

Jag tyckte skidorna var grymma i lössnö, för mig kändes de osänkbara med den breda mjuka tipen. Kruxet var snarare att de är och var rejält skurna och kändes "överstyrda" på lösa underlag. Dvs. lätt att skidorna svängde betydligt mer än jag tänkt ...

Jag har åkt lite kort på ett par moderna PH och uppenbart skiljer de sig en hel del i konstruktion och känsla från tidigare modeller, men visst borde de fungera bra i lössnön även om de är betydligt mer krävande än ett par fullrockers med lång skärningsradie enligt senare års recept.

/MM

Grejen är ju att jag körde ett par Sick Day 110 i alperna i alla typer av snö, även djupt puder i olika form och densitet. De har ju mer rocker än PH men snarlika mått i övrigt. Kan säga att de var något för mig. Tyckte inte jag fick till flytet alls och de var svåra att hantera och nosen dök när det var vindpackat eller tyngre blötare snö. Då körde jag ändå på 186. Så att mer rocker per automatik gör resan i puder trevligare stämmer inte (inte för mig i alla fall). Det är snarare konstruktionen av hela skidan, i alla dess komponenter, som ger förutsättningar för hur den upplevs i puder.

Polaren kör på Cash Is King 14/15 och flyter som en kork (svårt att inte göra det om man ha 127cm midja kanske...) Men kör även skiten ur allt och alla i alla andra fören också. Min tanke är då att PH inte borde ligga så långt efter? Visserligen kommer den flyta på mindre än Cashen pga mindre mått men konstruktionen är ju samma.

Äh, va fan. Jag får väl helt enkelt köpa ett par och återkomma med en recension när jag varit ute i pudret.

Alfakrull

Medlem
QRikard sa:
Jag har årets Hendryx Purple 172 cm, jag är 170 och 65kg så en ganska liten och lätt åkare...
Har inte åkt så otroligt mycket på dom än men några riktigt fina puder dagar som resulterat i mjuka puckar och mer uppkört och annat blandat före som vindpackat och lite pist.

Pist:
I pisten känns midjan så det är lite att kanta men väl på kant är det som att åka på räls, det krävs hyfsat bra teknik och lite fart/tryck för att få något liv i dom (jag är inte riktigt där än). Dock hoppas jag på att dom mjuknar lite med tiden så passar dom nog mig bättre. Jag har aldrig fått dom att kännas instabila (bara otränad och tekniskt underlägsen), däremot är dom inte gjorda för att lägga en 11 rakt ned i falllinjen på grund av den lilla radien kommer dom att vilja småhugga i bakkanten och kännas otrygga/nervösa. Fladder har jag aldrig upplevt, dom är mjukare fram men fortfarande styvare än mycket annat på marknaden (i samma kategori).
Dessa skidor ska köras aktivt och gärna på skär, där levererar dom stort. Dom belönar bra åkning men går att slöåka på också men dom strävar gärna mot skär och mer fart.

Uppkört:
Här börjar det bli kul, riktigt kul. PH är tillräckligt styva för att du ska kunna välja att ligga på framåt och pressa igenom mjuka puckar på skär. Samtidigt är spetsen bred så lite mindre tryck går det att hoppa över det mesta, det gäller bara att ha koll på tekniken så blir det riktigt kul åkning av det hela. Allt handlar om teknik och aktiv åkning, bara stå på rakt utför så är dom ingen höjdare i min mening men på kant så är det en helt annan skida då är det bara teknik och styrka som sätter stopp. Jag uppskattar nästan uppkörd puder mer än orörd, det blir mycket lekfullare åkning och mer alternativ tekniskt sett jämfört med att bara ligga och surfa ned.

Puder:
Hendryx PH är alldeles för styva (och nästan utan rocker) så det är inga problem att få nosen att dyka ned. Kortare svängar däremot är störtkul, bara att jobba mycket i vertikalen och pressa ut skidan så gör det inget att nosen är under snön ibland den är tillräckligt mjuk och bred (progressiv rocker) för att skidan ska jobba upp igen lagom till nästa sväng. I puder behövs mer teknik och aktiv åkning för att dom ska komma till rätta men för oss som gillar att svänga och åka aktivt är det desto roligare när allt faller på plats. Bakåtvikt är ingen höjdare (oavsett före), dessa skidor vill ha tryck framåt eller centrerat för att leverera någon vidare åkning. Behöver du få upp spetsarna är det nästan alltid bättre att pressa ned skidorna i sväng och låta spetsarna jobba upp.

Jag har åkt mycket på ett par nordica fire arrow pro (80 mm i midjan). Älskar denna skidan som fungerar i alla fören inkl puder men kräver teknik därefter eftersom den är smal. Hendryx PH är liknande men klart bredare med allt vad det innebär, och känns klart styvare men det beror nog mer på att mina fire arrow mjuknat med tiden...
Ska du ha en ren puderskida är PH nog inte rätt val, men vill du kunna åka på hela berget alla dagar och är beredd att träna lite teknik blir du nog inte besviken i längden.

Angående hendryx och rocker/early rise gillar jag deras koncept. Dom är lite mjukare fram (och löjligt breda) för att spetsen ska jobba lite mer uppåt i djupsnön men rockern är tillräckligt liten och styv för att "hela" kanten ska ligga i backen på skär för att inte tappa prestanda i hårdare före och bli fladdrig som alla skidor med mycket rocker. Jag tycker detta funkar bra, för i hårt före är det riktigt svårt att kompensera fladder med åkteknik däremot i puder går det bra att ändra teknik och få en styvare skida att poppa upp och bli rolig.

Slutsats:
Vill du ligga och surfa nedför fjället med resten av banan-rocker gänget är detta fel skida.
Hendryx känns ganska nischade mot en aktiv åkare med bra teknik som prioriterar prestanda på hårt före än flyt i puder. Gillar du inte detta konceptet så blir det en riktigt jobbig skida som fort lever ett eget liv och du har inte mycket att säga till om. Alla som gillar aktiv och teknisk åkning kommer troligtvis vara desto lyckligare.
Välskrivet, passa på att lägga in samma text här så kanske någon som letar info i framtiden blir glad :)

QRikard

Medlem
Alfakrull sa:
Välskrivet, passa på att lägga in samma text här så kanske någon som letar info i framtiden blir glad :)
Tack. Ska göra det lite senare tänkte se om jag missat något kul först.

Jonny, håller absolut med är inte bara nosen som avgör långt ifrån men den har en relativt stor påverkan. Jag upplever inte kork effekten med mina PH däremot känner jag aldrig att jag har svårt att få upp nosen så länge åkningen är aktiv. Skidan poppar upp i slutet av svängen lagom till nästa men den flyter inte som en kork under hela åket som vissa andra skidor vill göra. Statisk åkning med lite dålig balans så kan dom absolut börja dyka har testat andra skidor (längre och med mycket rocker typ opinion) som är tillräckligt mjuka/stora för att alltid leta sig upp som en båt oavsett vars balansen ligger men dom har inte varit i närheten av lika roliga i något annat före än puder.

Klart du ska köpa ;)
Nya prylar är alltid bra. Hendryx har riktigt bra andrahandsvärde för att vara skidor så i absolut värsta fall borde det inte bli en stor förlust.
Färgen är tyvärr inte lika lila som på bild, utan den är mörkare och ganska matt vilket är snyggt på sitt sätt.

Skare

Ny medlem
Kul att det går att diskutera Hendryx, att de faktiskt likt alla andra skidor både har styrkor, men även svagheter, utan att någon från sekten går in och skriver att de som har någon negativ fundering om Hendryx har fel teknik, är för svaga, inte har så styva pjäxor som krävs (så att underbenen går av) etc.

Senast ändrad:

bootfitta

Medlem
Skare sa:
Kul att det går att diskutera Hendryx, att de faktiskt likt alla andra skidor både har styrkor, men även svagheter, utan att någon från sekten går in och skriver att de som har någon negativ fundering om Hendryx har fel teknik, är för svaga, inte har så styva pjäxor som krävs (så att underbenen går av) etc.
Monterar man duckstance så löser sig allt. Växer ur vingar på ryggen som hjälper en att hålla sig flytande i pudret.

bootfitta sa:
Skare sa:
Monterar man duckstance så löser sig allt. Växer ur vingar på ryggen som hjälper en att hålla sig flytande i pudret.
Men dåså! Saken är biff.

Skare sa:
Blev faktiskt "attackerad" av några från sekten när jag åkte i Åre. Det är kul och kusligt ;) hur fanatiska vissa är kring de här skidorna.

blomman67

Medlem
Mmm, men det hade varit kul att få en bra utförlig information om varför just lite tidigare och högre tip inte funkar på ett par Hendryx utan det är det breda/korta som prioriteras, ändå :)

QRikard

Medlem
Jonny_hardcore sa:
Tack för länken. Som fortsättning var även denna post lite intressant (med tillhörande tråd) den är lite äldre men några intressanta inlägg även om lite mycket pajkastning och åsikter i omgångar.
https://www.freeride.se/forum/thread.php?t=58541#r593059

Kanske borde nämnt att jag kör duckstance på mina PH. Monterade med inserts så ska även testa att köra dom med vanlig montering också för jag är nyfiken på skillnaden.

Visst är Hendryx sekten lite speciell, jag har fått några kommentarer om skidorna från andra hendryx ägare eller bara folk som är lite sugna på att testa. Tror det beror mycket på att dom är ganska ovanliga i backen och väldigt nischade med rejäl ryktesspridning och stora löften. Får se om jag går in i sekten eller ej, men jag tror att jag kan bli riktigt nöjd om allt faller på plats och passar med min åkstil.

QRikard

Medlem
Förresten på tal om duckstance är det någon som har/hittar avhandlingen om Duckstance av Pontus Lüttkens som nämns i denna artikel?
https://www.freeride.se/duckstance-for-eller-emot/
Skulle vara väldigt intressant att läsa och få lite mer teknisk bakgrund, har googlat lite och frågat hendryx men inte lyckats få tag på den.

QRikard sa:
Förresten på tal om duckstance är det någon som har/hittar avhandlingen om Duckstance av Pontus Lüttkens som nämns i denna artikel?
Skulle vara väldigt intressant att läsa och få lite mer teknisk bakgrund, har googlat lite och frågat hendryx men inte lyckats få tag på den.
Det borde väl gå att få ut den från institutionen han skrev den på? Uppsatser för kandidat/master och doktorand är väl offentliga handlingar?

rabbit

Aktiv medlem
Jonny_hardcore sa:
QRikard sa:
Det borde väl gå att få ut den från institutionen han skrev den på? Uppsatser för kandidat/master och doktorand är väl offentliga handlingar?
Från den intervjun:(https://www.freeride.se/duckstance-for-eller-emot/)
För att lära mig så mycket som möjligt om anatomi och kroppen valde jag att börja på massörutbildningen på Naprapathögskolan i Stockholm. Jag hade aldrig tanke på att sluta åka skidor och jag ville inte tappa kontakten med skidåkningen. Då bestämde jag mig för att skriva ett arbete om duckstance. Jag har sedan 2006 samarbetat med Henrik Luthman på Hendryxskis och testat hans skidor och idéer.

Hans "arbete om duckstance" är "Detta är en framförallt litterär studie"(från beskrivningen på framsidan) som han aldrig, offentligt, visat hur den bedömts; skriven på "naprapathögskolan" som vid den tiden var hårt kritiserad av Högskoleverket för den låga nivån på sina utbildningar.

Kort sagt; hans "arbete om duckstance" har inget som helst akademiskt värde.

Kanske har man insett det själv och låter ryktet om en "- doktorsavhandling som visar på hur bra det är" leva vidare istället för att motbevisa det, marknadsföringsmässigt positiva?, ryktet genom att göra "arbetet" tillgängligt?

Hursomhelst, Pontus subjektiva åsikter är lika väl uttryckta i den intervjun:(https://www.freeride.se/duckstance-for-eller-emot/) som i " hans "arbete om duckstance".

Inget av det jag skriver innebär ju att att alla som åker duckstance eller rekommenderar duckstance skall sluta med det!

Som gammal skidåkare som testat sig less på duckstance och andra skumma monteringar innan Hendryx-Skis startat som företag så är jag enbart positiv till allt vad experimenterande innebär.

Man bör däremot, och detta speciellt som företag eller offentlig person, vara försiktig med vad man påstår.

Det är en stor skillnad mellan påståendet; "Vi tycker att duckstance fungerar jättebra med våra skidor blabla-hype-bla och rekommenderar starkt att ni testar" och att låta påskina att det skulle vara vetenskapligt bevisat kvantitativt och kvalitativt bättre.

fwiw

GoranC

Aktiv medlem
Tror nog att det egentligen inte är nån större skillnad. Mina är duckade.
Nackdelen är att skidorna blir slitna på en sida. Stålkanterna slits ner på insidan, topsheaten ( hur det nu stavas) slits på insidan. Jimmy är hela tiden hel på mina PH när jag åker och om man råkar sätta dom på fel fot märker man att något är väldigt fel. Har nog aldrig fått ett felskär med att innerskidan fastnat. Oavsett väldigt lättåkta i pist för att vara 110mm breda. Kan lika väl vara geometrin på skidan, men jag tror nog att duckstansen spelar en viss roll

/GC

QRikard

Medlem
Jonny_hardcore sa:
rabbit sa:
Tack, jag hade tolkat det som att det låg något mer akademiskt bakom men nu behöver jag inte leta så mycket mer. Artikeln säger ändå ganska mycket men hade hoppats på lite mer fysik och anatomi men det lär inte finnas i den utsträckningen om det är en litterär studie...

Tillbaka mot topic:
Jag har monterat mina PH med inserts så senaste resan körde jag med traditionell montering (1 cm bak). Kan inte säga exakt varför men på något sätt kändes åkningen behagligare och det blev klart trevligare att gå på tur med hudarna. Tidigare på tur var det besvärligare att få skidorna att skjuta rakt fram utan dom ville alltid lite i sidled vilket var irriterande. Upplevde det inte som ett direkt problem på dom korta turerna jag gjort bara irriterande.

Oavsett så jag kan rekommendera att testköra dom med normal montering också och avgöra själv. Jag kommer fortsätta nästa säsong och variera lite mer men mitt nuvarande bud ligger på normal montering även om duckstance har sina poänger i teorin.

Hade en kort men intressant diskussion om hur duckstance påverkar lederna kring knät med en kille jag träffade i gränsen. Som jag förstod det och upplevt när jag testat lite så är man starkare i duckstance när man har korrekt belastning och balans. Men om du hamnar i bakvikt så blir det motsatt effekt och det sliter mer på leder än om du stått centrerat. Kan vara värt att fundera på, jag ska testa mer och försöka läsa på lite ytterligare för att kunna avväga fördelar mot nackdelar bättre.

När jag hade mina Funcallistic (dom oranga) så körde jag en vinter med duckstance och en vinter med rak montering.

Jag blev aldrig riktigt nöjd med duckstance, framförallt vid offpiståkning i skog då man har mera samlad hållning. Även knäna tog mera stryk rent generellt.

Vinter nr 2 monterade jag bindningarna rakt, jag upplevde ingen skillnad på skidorna i pist som jag trodde det skulle bli. I resterande fören så blev det bara bättre.

När jag testade PH var de inte duckade. Jag tror det är en fråga om tycke och smak egentligen. Polaren åker på Cash Is King med duck och är supernöjd. Man får testa sig fram helt enkelt.

Snödjup

Freeride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer
Topp