Hendryx?

Pistraser

Ny medlem
Hendryx?
Hej på er,

Nu kommer ännu en "vilka skidor ska jag välja" tråd.

Inför säsongen i år har jag införskaffat ett par race stock SL skidor 165 cm. Har länge velat ha ett par och nu ska vi se om jag kan bemästra dom. :)

Som ett komplement till dessa tänkte jag mig ett par riktiga allround skidor. Har länge suktat efter ett par Hendryx lagg men det har aldrig blivit av. De recensioner jag läst verkar nästan uteslutande positiva oavsett modell. Så positiva att man nästan drar öronen åt sig pga det. Säkrast vore kanske att prova några olika modeller innan jag köper men riktigt så jobbar inte jag. ;)

Jag har åkt massor av skidor under åren, dock aldrig tävlat eller liknande. Åker vintertid i princip varje helg i svenska fjällen plus en eller två resor till Alperna per år. Totalt antal skiddagar per år är +50. Är 190 cm och väger 105 kg och gillar att trycka på rejält i pisten. 90% av tiden tillbringar jag i pist men i Alperna blir det en del offpist.

Inser att det saknas en massa info för att ge en komplett bild men vore ändå tacksam för er input. Förslag på modeller som kan komplettera mina SL skidor?

Mvh R

PNyberg

Ny medlem
Hendryx?
Ja om du uteslutande ska kolla på Hendryx och vill ha en skida som funkar i pist och lite offpist så kansk du i stort sett ta VILKEN Hendryxskida som helst. Men att välja någon som är 100-110mm under foten så har du en som funkar som fasen i pisten och bär bra utanför. Det som jag ser som negativt med Hendryx, men även det positiva, är att de är styva. Jag säger inte detta är negativt för dig som väger 105kg för du lär kunna böja det mesta på marknaden. MEN faktum är att när det kommer till mjuk snö och när den mjuka även är djup så måste ofta styvt kompenseras med stor anläggsyta för att få flytet man, mest troligt, önskar.

Personligen så menar jag att det finns andra alternativ till Hendryx men ingen av de som går så OTROLIGT bra i pisten. Jag menar att Hendryx går så bra i pisten att man måste vara rätt skolad tekniskt för att verkligen kunna åka de som de är tänkt att åkas.
I tillägg till detta finns det många skidor som funkar mer än ok i pisten. Extrem Opinion 194 är en av de skidor som funkar riktigt fint i pisten och har nog det bästa flytet jag någonsin har upplevt i en skida i den kategorin (allround-puderskida)

bootfitta

Medlem
Hendryx?
Hendryx skidor är bra. Det måste de vara för att kunna motivera den typ av prispremium dom sätter. Att du sen ser en väldigt onyanserad bild av Hendryx beror på att många sväljer hela deras koncept med hull och hår, kombinera det med att ha lagt 10k på ett par skidor så plötsligt så övertalar man sig att man gjort rätt köp.

Personligen så ser jag inget riktigt alternativ för All-mountain för någon som är lång ur hendryx sortiment. Frågor du Henrik själv så påstår han att det inte behövs, det är så konstigt uttalande att jag inte exakt vet vad jag ska säga om det. Kanske saknas lite perspektiv där?

Pistraser

Ny medlem
Hendryx?
Tusen tack för din input.

Jag har åkt på Völkl Mantra några dagar och jag hade även förmånen att få testa Völkl 100Eight under en skidtest i slutet av förra säsongen. Har du åkt på någon av dessa och går det att förklara hur du ser på skillnaden jmf med någon av Hendryx modellerna?

Pistraser

Ny medlem
Hendryx?
bootfitta sa:
Hendryx skidor är bra. Det måste de vara för att kunna motivera den typ av prispremium dom sätter. Att du sen ser en väldigt onyanserad bild av Hendryx beror på att många sväljer hela deras koncept med hull och hår, kombinera det med att ha lagt 10k på ett par skidor så plötsligt så övertalar man sig att man gjort rätt köp.

Personligen så ser jag inget riktigt alternativ för All-mountain för någon som är lång ur hendryx sortiment. Frågor du Henrik själv så påstår han att det inte behövs, det är så konstigt uttalande att jag inte exakt vet vad jag ska säga om det. Kanske saknas lite perspektiv där?
Jag ska erkänna att jag köpt lite av det koncept du beskriver. ;) Lite skämsvarning men så är det nog.
Men vilken skida skulle du rekommendera istället?

PNyberg

Ny medlem
Hendryx?
Pistraser sa:
bootfitta sa:

Jag ska erkänna att jag köpt lite av det koncept du beskriver. ;) Lite skämsvarning men så är det nog.
Men vilken skida skulle du rekommendera istället?
För att ge några fina exempel:
Moment Deathwish 188
Moment Governor 196
Nordica Helldorado 193
Nordica Enforcer
Extrem opinion 118/108
Extrem Project 110
Stöckli Stormrider 107
Armada Invictus 108T
Dynastar Cham107 2.0
Faction Ten
Head Monster 108
Line Sick Day 110
Line Supernatural 108/115

bootfitta

Medlem
Hendryx?
Kompletterar listan lite

Moment Belafonte
Nordica El Capo
Blizzard Cochise
Kästle BMX108
Rossignol Experience 100ti (den här är lite i samma anda som Hendryx, alltså "feta" pistskidor)

Alfakrull

Medlem
Hendryx?
Jag inbillar mig själv att jag inte är en hjärntvättad HX-maffia även om jag troligen spenderar 80% av min skidåkning på mina voodoo child trots att jag har flera andra par skidor att välja bland. Min syn på hendryx är att alla deras modeller (utom idio) är de förmodligen mest pistorienterade skidorna i sin breddklass. Det tillverkas inte många andra skidmodeller med mer än 100mm i midjan med så lång aktiv kant i förhållande till skidlängden. Det får ju givetvis ut över offpistupplevelsen, och även om hendryx är bra på det med så skulle jag säga att jag väljer hendryx framförallt när det är piståkningen som prioriteras, med alla typer av fören som kan tänkas vara i en pist.
Av hendryxmodellerna tänker jag att du kanske framförallt ska kolla på funkallistic och 917 med tanke på att du har en del som skidan ska hålla emot.

Och som de säger ovan finns det mycket annat i samma kategori, närmast av tidigare förslag skulle jag väl säga är extrem project (stendöda skidor med min seniga kropp) och Experience 100ti

Det är mina fem cent, det kanske ska sägas att jag ännu inte lyckats testa några andra hendryx än mina egna

Pistraser

Ny medlem
Hendryx?
Wow - tack x2!

Ett "köp Hendryx Funkallistic - de kommer att vara helrätt för din profil" hade varit enklare. Men enklare är inte bättre. :)

Nu har jag att göra ikväll och mitt beslut kommer förhoppningsvis bli mer välgrundat.
Smygstartade uppifrån och gillade direkt det jag såg när jag googlade moment deathwish. Det här blir en lång men rolig kväll.

Pistraser

Ny medlem
Hendryx?
Alfakrull sa:
Jag inbillar mig själv att jag inte är en hjärntvättad HX-maffia även om jag troligen spenderar 80% av min skidåkning på mina voodoo child trots att jag har flera andra par skidor att välja bland. Min syn på hendryx är att alla deras modeller (utom idio) är de förmodligen mest pistorienterade skidorna i sin breddklass. Det tillverkas inte många andra skidmodeller med mer än 100mm i midjan med så lång aktiv kant i förhållande till skidlängden. Det får ju givetvis ut över offpistupplevelsen, och även om hendryx är bra på det med så skulle jag säga att jag väljer hendryx framförallt när det är piståkningen som prioriteras, med alla typer av fören som kan tänkas vara i en pist.
Av hendryxmodellerna tänker jag att du kanske framförallt ska kolla på funkallistic och 917 med tanke på att du har en del som skidan ska hålla emot.

Och som de säger ovan finns det mycket annat i samma kategori, närmast av tidigare förslag skulle jag väl säga är extrem project (stendöda skidor med min seniga kropp) och Experience 100ti

Det är mina fem cent, det kanske ska sägas att jag ännu inte lyckats testa några andra hendryx än mina egna
Se där! Under tiden jag skrev mitt svar kom nästan ett "köp Funkallistic". :)
Ja, jag har tränat hela livet och tillsammans med min vikt bör jag kunna få fart på de flesta skidor så jag är inte så orolig för styvheten. Ska börja beta mig igenom rekommendationerna ovan. Tack!

Pistraser

Ny medlem
Hendryx?
Jag gillar vad jag läser om de flesta av era rekommendationer men framförallt

Moment Deathwish
Nordica Helldorado
Stöckli Stormrider 107
Blizzard Cochise

Men jag snubblade även över DPS wailer 112rpc. Någon med erfarenhet av de sistnämnda?

Det här blir inte lätt. Skapligt mycket pengar oavsett vilken skida valet faller på så man vill ju välja rätt.

PNyberg

Ny medlem
Hendryx?
Pistraser sa:
Jag gillar vad jag läser om de flesta av era rekommendationer men framförallt

Moment Deathwish
Nordica Helldorado
Stöckli Stormrider 107
Blizzard Cochise

Men jag snubblade även över DPS wailer 112rpc. Någon med erfarenhet av de sistnämnda?

Det här blir inte lätt. Skapligt mycket pengar oavsett vilken skida valet faller på så man vill ju välja rätt.
Personligen så tycker jag att RPC är en krävande skida på alls nö som inte är mjuk. Den vill greppa mycket och är väldigt styv. Klarar man av det så är de säkert guld.

johnnyrainbow

Ny medlem
Hendryx?
Jag har både 112 rpc i 192 och Helldorado i 193, så kan jämföra dem lite åt dig. 112 rpc är som sagt ruggigt styv och den erbjuder grym prestanda i pisten om man orkar lägga ner tillräckligt med kraft i svängarna. Den kommer mest till sin rätt i hög fart och kan kännas lite tråkig om det är för flackt eller om man av någon anledning tvingas åka i ett lägre tempo. För min vikt på 70 kg så måste jag verkligen pressa på för att kunna böja skidan, men har inga problem med att orka med den under en hel alpdag, kräver bara full commitment. Visst greppar den ordentligt på hårt underlag men det ser jag som något positivt på den typen av lagg. Den låga vikten gör dem väldigt reaktiva och snabba på input och med fin närvaro i orörd snö.

Helldoradon är mjukare i tip och framförallt tail och ger ett mer lättillgängligt grepp i pisten och har mer energi och retur ur svängarna. Den är bra tung och dämpad vilket jag personligen gillar för det mesta, det är skönt när man vill bomba igenom uppkörd snö och i slagiga förhållanden men inte lika roligt i puder även om de går riktigt bra där också. Använder Helldoradon när det mest blir långsammare piståkning med familj med kortare avstickare utanför och rpc om jag vet att det blir puder eller om jag vill åka lite större, men eftersom skidorna överlappar varandra i användningsområde tänkte jag fasa ut ett par och komplettera med något än mer puderorienterat typ lotus 138/spoon el liknande.

AxelHassel

Medlem
Hendryx?
Eftersom du vill ha en all round skida så tycker jag att du ska leta runt 100mm, bredare än så kommer du tappa pistprestandan för varje mm du går upp. Jag har åkt en säsong på ett par 917 och 1 1/2 på Blizzard Bonafide. De är perfekta om du ska ut och åka men inte vet om det kommer att vara vindpackat eller puder. 105mm+ kan säkert anses som en all round freeride skida men inte en skida som du kan lägga sköna svängar i en pist för att sedan åka utanför med i samma åk. Om du har chans att testa så jämför t ex Hendryx 917 och funkallistic eller Blizzard bonafide och cochise så kommer du att se vad jag menar ;)

ExtremHacke

Ny medlem
Hendryx?
AxelHassel sa:
Eftersom du vill ha en all round skida så tycker jag att du ska leta runt 100mm, bredare än så kommer du tappa pistprestandan för varje mm du går upp. Jag har åkt en säsong på ett par 917 och 1 1/2 på Blizzard Bonafide. De är perfekta om du ska ut och åka men inte vet om det kommer att vara vindpackat eller puder. 105mm+ kan säkert anses som en all round freeride skida men inte en skida som du kan lägga sköna svängar i en pist för att sedan åka utanför med i samma åk. Om du har chans att testa så jämför t ex Hendryx 917 och funkallistic eller Blizzard bonafide och cochise så kommer du att se vad jag menar ;)
Om du nu funderar på 917, så borde ju 186:an vara det givna längden för dig. Men var ska du hitta/köpa dom? Finns ju inga kvar av fjolårets i deras webshop och årets finns ju inte.....Så Funken lär ju vara dom du ska testa då.....

bootfitta

Medlem
Hendryx?
AxelHassel sa:
Lite det här jag menade med mitt första inlägg. Tror man på fullaste allvar att 917 är en bra all-mountainskida så är man seriöst ute och cyklar. Skidan är byggd för pist och enbart pist. Följer man dessutom rekommenderade monteringspunkt på skidan så blir den nästan mittmonterad. Som sagt, bra pistskida, bedrövlig för all typ av off-piste.

Pistraser

Ny medlem
Hendryx?
ExtremHacke sa:
AxelHassel sa:
Om du nu funderar på 917, så borde ju 186:an vara det givna längden för dig. Men var ska du hitta/köpa dom? Finns ju inga kvar av fjolårets i deras webshop och årets finns ju inte.....Så Funken lär ju vara dom du ska testa då.....
Jag har sett att 917 är slut på lager men och hoppades på att det kommer fler inför säsongen men det kanske det inte gör? I sådant fall så faller 917 av naturliga anledningar. Jag brukar hålla till i Vemdalen på helgerna då jag har ett boende där. Får kanske ta mig till Funäsdalen då det verkar vara det närmsta stället för att provåka några olika Hendryx lagg. De andra märkena förutom kanske Moment går nog att testa under skidprovardagarna som brukar äga rum på olika ställen i fjällen i början av säsongen.

Hendryx 917 alt Funkallistic
DPS wailer 112rpc
Blizzard Cochise
Moment Deathwish
Nordica Helldorado
Stöckli Stormrider 107

Kul, nu har jag en bra lista känns det som. Tack för er input hittills.

free_fall

Aktiv medlem
Hendryx?
Jag har kört en hel del på Hendryx olika modeller och tänkte komma med ett utlåtande. Jag skulle vilja säga att Hendryx skidor är byggda för att vara allround men nästan mest för att vara riktigt bra på hårt underlag. Därför är det naturligt att jag föredrar mina puderskidor (Rocker2 122 & Opinion 118) varje dag det ska åkas puder.
Att Hendryx breda skidor fungerar så grymt bra i pisten som de gör är att bindningarna monteras duckstance. Då får man ett jävligt bra tryck på kanten och bra grepp. Så om du inte tänkt montera duckstance kan du lika gärna skita i att köra Hendryx. Jag ser inte någon nackdel med duckstance utan har kört det på alla mina Hendryxskidor. Här kommer lite ord om de jag ägt.

Cash is King 180cm (2012): Kräver att man orkar trycka på när man kör, men gör man det är de grymma. Fungerar oerhört bra i pisten och på hårt underlag när man tänker att de är 127 under foten. Den skida som är roligast i puder av de jag kört men utan att rucka på pistprestandan. Har du ett par pistlagg skulle jag nog köpa dessa. Nackdelar är att bredden märks av när det är ojämnt och puckligt, då blir det riktigt jobbigt. Så länge det är jämt oavsett underlag kör de över det mesta.

Funkalllistic 182 cm (2011): Tung och brutal skida. Kör över alla typer av ojämnheter och är den stabilaste skida jag haft, alla kategorier. Men så fort du slappnar av och inte ligger på så finns en stor risk att skidan drar iväg och man hamnar i baksätet.
I lössnö är dessa i ärlighetens namn ganska tråkiga då de är för styva och tunga vilket gör att man får jobba mycket.
Denna skida föll inte mig i smaken då jag alltid var tvungen att trycka på och aldrig kunde slappna av och leka runt lite.

Purple Haze 182 cm (2011): Man kan trycka på ordentligt och carva runt i pisten med grymt grepp. Mycket lättare att bryta ut skäret och sladda ner hastighet med än Funk och det gillar jag. Eftersom den är mjukare än Funk (fortfarande inte mjuk) så är den också roligare i lössnö men inte lika bra som Cash och mer puderspecifika skidor. Dessa är smidiga att hantera i ojämnheter eftersom de inte är lika breda som Cash.

Montera duckstance! // 100kg & 180 cm med bra teknik

AxelHassel

Medlem
Hendryx?
bootfitta sa:
AxelHassel sa:
Lite det här jag menade med mitt första inlägg. Tror man på fullaste allvar att 917 är en bra all-mountainskida så är man seriöst ute och cyklar. Skidan är byggd för pist och enbart pist. Följer man dessutom rekommenderade monteringspunkt på skidan så blir den nästan mittmonterad. Som sagt, bra pistskida, bedrövlig för all typ av off-piste.
Här får vi nog "agree to disagree", en skida med 97mm i midja är inte byggd för enbart pist, i min mening är det bredden som gör att den inte är det. Enbart pist är ju mera mot 65-75mm. Jaja definitionen av allround är väldigt subjektiv beroende på om du kommer från pisten eller off pist.

ExtremHacke: Jag visste inte att den var utgående även om jag hörde ngt om att Porsche inte tyckte om att Hendryx använde 917 som modellnamn. Kommer väl ändå finnas lite beggat inom de närmsta åren, så helt kört är det inte än :)

bootfitta

Medlem
Hendryx?
AxelHassel sa:
bootfitta sa:
AxelHassel sa:
Här får vi nog "agree to disagree", en skida med 97mm i midja är inte byggd för enbart pist, i min mening är det bredden som gör att den inte är det. Enbart pist är ju mera mot 65-75mm. Jaja definitionen av allround är väldigt subjektiv beroende på om du kommer från pisten eller off pist.

ExtremHacke: Jag visste inte att den var utgående även om jag hörde ngt om att Porsche inte tyckte om att Hendryx använde 917 som modellnamn. Kommer väl ändå finnas lite beggat inom de närmsta åren, så helt kört är det inte än :)
Midjebredden är långt ifrån det enda som avgöra en skidas syfte. 917 är en pistskida, klarar alla nyanser av pist utmärkt förutom puckel. Till och med hendryx egen sida benämner den som en pistskida. Har du ens använt 917 i lössnö? Jag tror fan inte det som du snackar.

Lenz

Aktiv medlem
Hendryx?
Stöckli stormrider serien är dom bäst byggda skidorna på marknaden, garanterat. Men prislappen är där efter. Har du någon gång provat så kommer du inte köpa något annat. Stöckli andas kvalitet.

Senast ändrad:

waxoff

Aktiv medlem
Hendryx?
bootfitta sa:
AxelHassel sa:
bootfitta sa:

Midjebredden är långt ifrån det enda som avgöra en skidas syfte. 917 är en pistskida, klarar alla nyanser av pist utmärkt förutom puckel. Till och med hendryx egen sida benämner den som en pistskida. Har du ens använt 917 i lössnö? Jag tror fan inte det som du snackar.
Här backar jag upp
@bootfitta i det stora hela. Midjebredden är långt ifrån det enda som definierar lämpligt användningsområde. Jag kör själv 917 och den går som tåget i pisten, underbar, men i offpisten, hmmm där är den väldigt malplacerad med sin långa, relativt platta och breda tail (typ tre cm bredare än midjan) Den blir mao till ett veritabelt ett åbäke vid sidan om pisten. I begreppet "vid sidan om pisten" lägger jag in mycket mer än lössnö. I puder går allt att dansa med, på ett eller annat sätt! Välj annat för offpisten.

Här finns det gott om bättre alternativ. Du har fått ett flertal kandidater uppräknade redan. Till den listan kan du oxå lägga BC Corvus 193, iaf tidigare år, ny tail i år så jag lämnar det osagt vad gäller pistprestanda. Gamla hederliga Sevun II skulle säkert falla en välvuxen charger som dig på läppen! En till kandidat, ny för året, som borde passa på din lista är Kästles BMX 105HP, verkar vara ett riktigt spänstigt bygge! Osäker på tillgängliga längder (har säkert nämnts här nånstans) men Extrems 108 Chargervariant av Opinion är väl värd ett övervägande oxå!

Mina $0.02

Senast ändrad:

AxelHassel

Medlem
Hendryx?
bootfitta sa:
AxelHassel sa:
bootfitta sa:

Jo det har jag, och jag kan givetvis känna om jag verkligen inte gillar skidan i puder men att veta om skidan är ok eller bra tycker jag är svårt då jag alltid är så glad att åka puder att vilken skida jag har spelar mindre roll. Vet du föresten hur man tar bort så att jag inte får ett mejl när ngn citerat mig?

PNyberg

Ny medlem
Hendryx?
Lenz sa:
Stöckli stormrider serien är dom bäst byggda skidorna på marknaden, garanterat. Men prislappen är där efter. Har du någon gång provat så kommer du inte köpa något annat. Stöckli andas kvalitet.
Hej. Det var ett väldigt bastant påstående. Nu kanske jag är undantaget som bekräftar regeln meneehhh jag har testat en del stöckli genom mina år och ja absolut..bra skidor men det andas kvalitet av gamla sätt att bygga skidor och det finns andra sätt som ger lika bra kvalitet. Eller vad tror du?

Känner ju iofs en god del andra som kört Stormrider förr men inte ville åka på breddade storslalomskidor längre utan ville ha lite mer allround byggen. Lite modernare byggen. Till Stöcklis försvar så har de ju byggt den nya 115 skidan och den ser fin ut och går som ett tåg!
Den är bara 4år sen...

#ShotsFired!

Lenz

Aktiv medlem
Hendryx?
Stöcklis skidor håller sig fräscha mycket längre än konkurenternas, stålkanterna, belag. Känns som man åker på kvalitet. Ang stormrider pro115 så har jag precis beställt ett par och längtar tills snön kommer. Sen tycker jag även att grafiken, ovandelen ser ny ut ganska länge. För mig så är det kvalitet.

PNyberg

Ny medlem
Hendryx?
Lenz sa:
Stöcklis skidor håller sig fräscha mycket längre än konkurenternas, stålkanterna, belag. Känns som man åker på kvalitet. Ang stormrider pro115 så har jag precis beställt ett par och längtar tills snön kommer. Sen tycker jag även att grafiken, ovandelen ser ny ut ganska länge. För mig så är det kvalitet.
Okej. Men dåså. Det är ju fler som använder det bästa när det kommer till belag och stålkanter och det finns ju inte direkt ett hav av producenter. Med andra ord är chansen att någon annan använder EXAKT samma väldigt stor.
Så det är av kosmetiska skäl du väljer Stöckli?

Lenz

Aktiv medlem
Hendryx?
Har du tittat på k2s och dynastars stålkanter?? Ingen jättebra kvalitet direkt. Kvaliteten på tex stålkanterna är bedrövlig. Kosmetika? Jag köper inte skidor för utseendet, men det är ju ett plus om skidorna inte ser ut som skit efter 10 dagars åkning. Mina åsikter bygger på ett fd ägande av flera skidmärken dock inte salomon.

PNyberg

Ny medlem
Hendryx?
Lenz sa:
Har du tittat på k2s och dynastars stålkanter?? Ingen jättebra kvalitet direkt. Kvaliteten på tex stålkanterna är bedrövlig. Kosmetika? Jag köper inte skidor för utseendet, men det är ju ett plus om skidorna inte ser ut som skit efter 10 dagars åkning. Mina åsikter bygger på ett fd ägande av flera skidmärken dock inte salomon.
Okej okej. Förlåt om jag träffade en öm punkt. Det var inte meningen. Tyckte det bara var dumt att utan något faktabaserat underlag påstå att "Stöckli stormrider serien är dom bäst byggda skidorna på marknaden, garanterat.".
Låt oss fortsätta tråden on topic från och med nu

Lenz

Aktiv medlem
Hendryx?
Köp ett par så kommer du få fakta. Stormrider pro 115 kommer bli grymma.

Bjersing

Ny medlem
Hendryx?
Snyggt avslutande argument för ditt påstående!
Nu kan det ju inte råda någon tveka om vilket märke som konstruerar bäst skidor.

Senast ändrad:

SiSt

Medlem
Hendryx?
bootfitta sa:
Ingen reflektion över att en k2-skida kostar 1/3 av ett par stöckli?
Produksjonsteknikk, produksjonsvolum, innkjøpsvolum (påvirker materialkostnad), materialkostnad, lønnsnivå, tidsbruk på finish, press på profittmargin og sist men ikke minst, markedssegment.

bootfitta

Medlem
Hendryx?
SiSt sa:
bootfitta sa:
Ingen reflektion över att en k2-skida kostar 1/3 av ett par stöckli?
Produksjonsteknikk, produksjonsvolum, innkjøpsvolum (påvirker materialkostnad), materialkostnad, lønnsnivå, tidsbruk på finish, press på profittmargin og sist men ikke minst, markedssegment.
Du behöver inte förklara för mig varför K2 kan sälja skidor billigt, jag tänkte mest påpeka det för Mr. Stöckli. Jag förstår att kvalitetskänslan är hög på ett par stöckli, men vad gör det när du bränner rakt över en sten? Kommer sabba skidan i vilket fall, och då är man glad att man inte lagt lika mycket pengar.

För att inte tala om hur efter stöckli är rent generellt i utvecklingen av nya produkter, det ser ljusare ut till i år, men det är snart 2016...

Lenz

Aktiv medlem
Hendryx?
Håller med sist om det han skriver. Stöckli tillverkar sina skidor i Schweiz där lönerna och levnadsstandarden är högre och bättre än t.o.m. I Sverige. K2 tror jag tillverkar sina i USA där man har minimilöner för många typ av jobb. Sen materialet är det säkert stor skillnad på och där av hållbarheten. Priset för Stöcklis fetaste skida pro 115 är runt 11000kr. K2 sethmorrison har jag inget pris på men kan tänka mig att det skiljer ett par tusen. Jag vill poäng tera att jag inte tycker att k2s skidor är skräp. Men skillnaden på livslängden mot stöcklis skidor är stor.

Lenz

Aktiv medlem
Hendryx?
Det stämmer bootfitta, kör man över en sten så spelar det ingen roll vilken skida man har. Denna tråden startade med att en person i forumet skulle köpa en ny skida. Stöckli va mitt tips för dom håller jättebra. Men är tyvärr dyra.

SiSt

Medlem
Hendryx?
Stökcli blir såvidt jeg kan se bygget av helt ordinære materialer, med en helt ordinær byggeteknikk (sandwich).

Hovedpoenget mitt med ovenstående innlegg var egentlig at mange av kostnadsforskjellene er reelle, men er uten innvirkning på kvaliteten (produksjonsteknikk, produksjonsvolum, innkjøpsvolum (påvirker materialkostnad), materialkostnad, lønnsnivå) dersom produksjonslinjen er tilstrekkelig god.

Noen punkter påvirker kvaliteten direkte (tidsbruk på finish, press på profittmargin).

Den viktigste årsaken til prisforskjellen har ingen reell innvirkning på skiens kvalitet (markedssegment). Stöckli SKAL koste mer enn K2 fordi høy pris er en viktig del av Stöcklis markedsføring, og fordi kognitiv dissonans ved kjøp er en helt reell mekanisme hos de aller fleste kundene (dyrt = bra)...

Andre faktorer som driver prisen opp er selvfølgelig eierskap, distribusjon, markedsføring, sponsing... Don´t get me started.

Senaste inläggen

Freeride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer
Topp