Hitta en pärla i alperna

Olichor

Ny medlem
Är på jakt efter en ny destination i alperna inför vår kommande resa.

Drömmen hade varit att hitta en mindre ort, som erbjuder bra offpist som är någorlunda lätt att komma åt (då alla i familjen inte är uppskattar de längre turerna).

Alla tips uppskattas!

/ Oliver

Pillard

Aktiv medlem
Har några enstaka dagar testat några ställen som verkligen tilltalat mig. Montgenevre och Puy Saint Vincent i Frankrike på gränsen till Italien och Bonnevalle på baksidan av Val d'Isere

Obergurgl - Hochgurgl i ÖTZTAL dalen Österrike !
Har den längsta säsongen i Österrike om man räknar bort Glaciär orterna.

Kallas för The Diamond in the Alps :)

STORPOTATEN

Aktiv medlem
Peio.
Med två liftar får du nästan 1700 höjdmeter. Ingen åker offpisten, och från mellanstationen har du en lång fin markerad offpist-repa som passar bra för familjen.
Annars håller jag med om Maurienne-dalen.

K

KlaraSlopetrotter

Guest
Hej Olichor,

Jag jobbar för skidresebyrån Slopetrotter Skitours och av egen erfarenhet skulle jag absolut tipsa om Champoluc eller Passo Tonale. Båda två är mysiga italienska skidorter där det är fokus på att maxa skidåkningen med riktigt goda förutsättningar! För att hitta den bästa offpisten på nya orter skulle jag råda er till att boka in en tur med offpistguide då jag själv alltid får mer ut av åkningen när man åker med någon som varit där tidigare.

/Klara Slopetrotter

camtim

Ny medlem
Klara slopetrotter!
Vi väljer mellan Passe Tonale och Sauze d'lauox. Två vuxna, en tonåring, medelåkare men vill ha lite utmaningar. Lite våghalsiga ?
Vad säger du? Har du koll på båda ställena?

Senast ändrad:
K

KlaraSlopetrotter

Guest
Hej Camtim,

Passo Tonale är en del av Adamello Ski som sammanbinder Passo Tonale även med grannbyn Ponte di Legno. Området är mellanstort och med störst fokus på breda röda/blåa långa pister, med färre svarta pister. För mer utmaningar i pisten är delen i Ponte di Legno lite vassare av de två byarna. För mer avancerade åkare skulle jag främst rekommendera Passo Tonale för offpistens skull, då denna är grym, medan backarna i pisten är lite snällare!

Sauze d'Oulx är del av Via Lattea, större skidområde som bland annat sitter ihop med skidorterna Sestriere och Montgenevre. Här har ni ett större område att utforska då det är möjligt till många dagsturer genom hela systemet bort till franska Montgenevre. Här blandas skogsåk med kalfjäll och skapar god variation för en veckas skidåkning för pisträvar.

Med det sagt, vill ni har mer utmaningar i backarna, välj Sauze! Fokus på offpist, välj Passo!
Hoppas mitt svar var till hjälp :)
/Klara Slopetrotter

Pillard

Aktiv medlem
Det ska ju också tilläggas att t.ex. Montgenevre har underbar skog. SÅ kan man komma åt den fråån Oulx är det ju en jäkla tillgång...

K

KlaraSlopetrotter

Guest
Camtim!
Sestriere och Sauze tillhör samma skidområde ja!
Skidområdet heter Via Lattea, även kallat milky way :)

P-ierre-2

Ny medlem
Som Pillard sa så är bonneval mycket bra,och grannorten Val Cenis som är större och har mycket fin
skogsåkning och bra pister, större fallhöjd och brantare än Sauze dessutom betydligt snösäkrare 4,5m
när jag var där efter påsk i april !
Och även de andra grannorterna i Mauriennedalen är mycket bra
Det finns en annons på Blocket Skåne- skidresor alperna Nyår-sportlov-påsk
Kolla den de har resor dit och till andra skidorter i Mauriennedalen

jarnebring

Aktiv medlem
Sauze och Via Lattea är ett av de bästa områdena i alperna. Inte bara Montgenevre som har skog, även Sauze D’oulx har massor av lärk intill pisterna. Men, det är ju inget område att tura i, som t ex Monte Rosa.
Ett annat tip: Madesimo. Ligger ”nära” Milano och Bergamo så tre flygplatser. Snösäkert och en hel del bra offpiste. Litet men modernt liftsystem ch oftast inga andra åkare. Och då menar jag inte 2-3 minuter i liftkö utan noll. Rakt in i liften. Byn liten och sömnig, mest lägenheter som ägs av milaneser, men det finns ett tio-femtontal hotell och lika många restauranger.

Senast ändrad:

KaitsuH

Aktiv medlem
STORPOTATEN sa:
Peio.
Med två liftar får du nästan 1700 höjdmeter. Ingen åker offpisten, och från mellanstationen har du en lång fin markerad offpist-repa som passar bra för familjen.
Annars håller jag med om Maurienne-dalen.
En röst till för Peio!

Väcka en två år gammal tråd och "råka" nämna en annons på blocket, luktar lite väl mycket egenintresse, eller? :P

Snödjup

Snödjup har sommaruppehåll i väntan på vinterns snödump.
Freeride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer
Topp