Hitta skidorna under snön

JohanSundstrom

Aktiv medlem
Hade ju varit smidigt!

Själv använder jag mig av ett par "powder Leashes". Ett par neonrosa band man sätter fast i skidorna som sedan vecklas ut och flyter ovanpå snön, om skidan skulle dyka! En väldigt basic men bra grej!

Johan

Heddious

Aktiv medlem
JohanSundstrom: Är det inte lätt att man trasslar in sig i såna? Hur lätt är det för snörena att vecklas ut?

Vattendroppe

Moderator
Forumvärd
Hedda: Man viker ihop dem och stoppar in dem under skidbyxorna.

Powderleashes blir dock ett stök så fort man ska åka gondol. Om det inte finns varianter med någon form av spänne man kan knäppa av, men det har jag inte sett ännu! (Kanske något för nån entrepenör på freeride att sätta tänderna i?)

Apropå ursprungsfrågan misstänker jag att de har samma problem som lavinapparna, det vill säga rätt sannolikt att de har kort räckvidd när de är begravda under ett snötäcke. Sen är väl diskutabelt om det är ett problem i skidhittarsammanhang, en radie på 5 meter är ju rätt stort när det gäller att leta efter skidor som inte dragits med i en lavin.

Annars finns det mer "kompletta" produkter, som använder sig av längre frekvenser, men som är så pass skilda från transcieverfrekvenser att de inte ska störa. Ett annat generellt problem med den här typen av produkter är hur man ska fästa dem på skidorna på ett sätt som gör att de inte slås av (allt för ofta i alla fall).

Magngan

Medlem
JohanSundstrom sa:
Hade ju varit smidigt!

Själv använder jag mig av ett par "powder Leashes". Ett par neonrosa band man sätter fast i skidorna som sedan vecklas ut och flyter ovanpå snön, om skidan skulle dyka! En väldigt basic men bra grej!

Johan
Om du googlar på "powder Leashes" så visar ju alla bilder att dom sitter med någon (olika) form av karbinhake....

Senast ändrad:

SirTM

Aktiv medlem
Magngan sa:
Om du googlar på "powder Leashes" så visar ju alla bilder att dom sitter med någon (olika) form av karbinhake....
Inte för mig :|
Finns tydligen lite olika varianter.. Men en jäkligt smart idé om man åker djuppuder!

Ber om ursäkt för de stora bilderna men jag fick inte de små att fungera :(

//Teo

Senast ändrad:

zantarf

Medlem
Men grabbar!
Ni förstår väl att man inte kan använda beprövade saker som funkar (powderleash) när det faktiskt finns moderna, opålitliga och dyra tekniklösningar ;)

JohanSundstrom

Aktiv medlem
Heddious sa:
JohanSundstrom: Är det inte lätt att man trasslar in sig i såna? Hur lätt är det för snörena att vecklas ut?
Nej inte alls! Bara att vika ihop och stoppa in under snölåset på skidbyxorna. Gör man det rätt åker dem sällan ut av misstag. På en säsong hände väl detta cirka 2-3 gånger.

Blir självklart jobbigare om man åker gondol. Får man ta med sig skidorna in i gondolen är det inga problem alls, då man har god tid på sig att sitta och vika ihop dem!

Som SirTeoM skrev hade varken mina eller dem jag hittar vid en google-sökning någon from av karbinhake i konstruktionen!

Tomtefar

Ny medlem
Men hade det verkligen varit så svårt att ha en mekanism som låser utlösningen på det färgade bandet?
Bandet sitter på skidan, åker pjäxan av när den är "laddad" så åker bandet ut. Ska man ta av sig skidorna slår man till det lätttillgänliga säkerhetslåset, som sitter vid bindingen där man ändå ska åt för att komma ur skidan, och bandet åker inte ut.
Säkerhetslåset kunde ju varit ett enkelt tryck med staven på en stor, från ovan, lätttryckt knapp som satt framför tådelen t.ex.
Eller ännu bättre: trycker man på utlösaren på bakbindingen så löses bandet inte ut.

Så, varsågoda till oändlig rikedom genom att förverkliga denna geniala ide :)

Tomtefar

Ny medlem
För förtydligande så avser mitt svar ovan en förbättring av de klassiska gamla banden, ingen tramisg elekotronikpryl som i bästa fall kanske funkar.

mimo

Ny medlem
Haha, vad ær problemet???
Snøren med liten karbinhake, beprøvat och fungerar.
En annan variant ær yoyo typ hundkoppel, då kan man dra inn skidorna till sig...

Jag kør med fasta bindningar så har inte det problemet.....

Max_Faktor

Ny medlem
zantarf sa:
Men grabbar!
Ni förstår väl att man inte kan använda beprövade saker som funkar (powderleash) när det faktiskt finns moderna, opålitliga och dyra tekniklösningar ;)
Instämmer helt-HA ett snöre. Visst det fungerar men hur coolt är det på after-skin :(

Kanske kan vi uppfinna en uppblåsbar ballong att sätta på skidan så att den liksom flyter upp när man tappar den i pudret. I kravspecifikation bör ingå att skidballongen ska vara tung att släpa runt på och lufttuben ska vara krånglig att ta med på flyget. En delux version av ballongen kan bädda in och skydda bindningen.

Tomtefar

Ny medlem
mimo sa:
Haha, vad ær problemet???
Baserat på ett inlägg i länkade tråden ovan https://www.freeride.se/forum/thread.php?t=32937&p=2 fick jag för mig att det var ett problem, men det är kanske inte så alvarligt :)
En kompis hade dessa fantastiska leach:s förra året. Han hatade dem över allt annat.
Tänk er följande kombination:
* Kabinbana vilket gör att man måste ta av och på skidorna efter varje åk (och därmed pilla i och pilla ur de där snörena ur snölåset).
* Puderhets. Bråttom bråttom att komma iväg från liften.
Lägg till massa snö, handskar på händerna och snölås som inte gör som man vill. Resultatet blir väl sisådär...

snorkel

Ny medlem
På den gamla goda tiden då man körde GS race lagg i pudret så var skidorna långt under snön mest hela tiden och ett fall innebar ofta tidskrävande letande. Då behövdes powderleashes. Med bredlagg så är det löjligt lätt att åka puder så ramla hör till ovanligheterna och skidorna är ju ändå i regel högt upp i snön, Har nog både neongröna och rosa leashes om jag letar i gömmorna..

Senast ändrad:

steglund

Aktiv medlem
Bumpar en gammal tråd. Inför en stundande Japan-vistelse har jag letat efter pudersnören. Pudersnören kan tyckas vara överflödiga, men det är inte roligt att leta efter försvunna skidor i timmar i lössnön när det väl händer. Det har hänt förut.
De här ser genomtänkta ut och löser kabin-/gondolproblemet, men de känns löjligt dyra - över 50 €. För halva det priset hade jag köpt dem utan att tveka. Borde inte vara några större problem att sy ihop på egen hand för några tior. Synd att jag inte är någon större handarbetare.

Marboh

Medlem
Körde med det här i Japan för några år sen. Band man fäster i laggen och sen var det var peta in innanför snölåset på brallorna.

steglund

Aktiv medlem
Körde med det här i Japan för några år sen. Band man fäster i laggen och sen var det var peta in innanför snölåset på brallorna.
Ja, men de banden kräver någon form av hemmasnickrad lösning för att slippa för mycket krångel vid åkning i gondol eller kabin. Find me-banden har dessutom lite andra smarta lösningar, men är som sagt på tok för dyra.

Marboh

Medlem
Ja, men de banden kräver någon form av hemmasnickrad lösning för att slippa för mycket krångel vid åkning i gondol eller kabin. Find me-banden har dessutom lite andra smarta lösningar, men är som sagt på tok för dyra.
Vi satte en liten snörstump i skidan och körde små karbinhakar. Funkade hyfsat. Går nog att göra bättre. Men sen är ju fråga. Om man vill pröjsa 89kr eller 500... :)

steglund

Aktiv medlem
Vi satte en liten snörstump i skidan och körde små karbinhakar. Funkade hyfsat. Går nog att göra bättre. Men sen är ju fråga. Om man vill pröjsa 89kr eller 500... :)
Snörstump plus karbinhake eller knapp eller något blir det. Kanske försöker få ihop en hemmasydd påse med spännband också, så att jag slipper att knöla in två meter band under snölåset varje morgon.
Borde finnas en liten, liten marknad för den som tar fram en genomarbetad produkt och dessutom prissätter den vettigt.

zingo11

Aktiv medlem
Snörstump plus karbinhake eller knapp eller något blir det. Kanske försöker få ihop en hemmasydd påse med spännband också, så att jag slipper att knöla in två meter band under snölåset varje morgon.
Borde finnas en liten, liten marknad för den som tar fram en genomarbetad produkt och dessutom prissätter den vettigt.
I Japan körde vi med snowboard leashes.Du kan låna mina och skicka ner till Myoko när vi är där, du får tillbaka när vi drar hem.
Kan säkert mecka ihop något själv, kanske en segelmakare kan göra från kasserat kevlar segel?

steglund

Aktiv medlem
I Japan körde vi med snowboard leashes.Du kan låna mina och skicka ner till Myoko när vi är där, du får tillbaka när vi drar hem.
Kan säkert mecka ihop något själv, kanske en segelmakare kan göra från kasserat kevlar segel?
Äsch, jag kör med Dynafits puderband, en snörstump i bindningen och någon lätt, simpel, liten karbin att koppla ihop med, så att det går snabbt att koppla loss/ihop när jag åker i gondolerna. Men tack ändå! :)

steglund

Aktiv medlem
Yes, älskar detta. Längtar efter att se skidåkare med långa färgglada band som trillar ut och fastnar i allt från papperskorgar på gatan till växtlighet på berget. Önskar dock inte att någon gör sig illa så var försiktiga.
/brädåkare utan världsliga problem.
Jag bjuder på det, så länge jag slipper leta i en timme efter mina skidor i en halvmeter djup pudersnö. ;)

Bumpar en gammal tråd. Inför en stundande Japan-vistelse har jag letat efter pudersnören. Pudersnören kan tyckas vara överflödiga, men det är inte roligt att leta efter försvunna skidor i timmar i lössnön när det väl händer. Det har hänt förut.
De här ser genomtänkta ut och löser kabin-/gondolproblemet, men de känns löjligt dyra - över 50 €. För halva det priset hade jag köpt dem utan att tveka. Borde inte vara några större problem att sy ihop på egen hand för några tior. Synd att jag inte är någon större handarbetare.
Passar de inte på att ta ut lite extra eftersom de även gör anspråk på göra det lättare att hitta personen efter en lavin? Det var väl en del som satt fast i skidorna och en del i åkaren som sedan satt fast tillsammans med kardborre eller vad det nu var?

Skulle du få feeling för att snickra ihop samma typ av lösning för fästanordningen så hittar du nog det du behöver på https://www.shelbyoutdoor.com/ eller https://www.thelinoutdoor.se/sv/

Snödjup

Advertisement
Freeride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer
Topp