Hjälm för topptur

leffemangan

Medlem
Hjälm för topptur
Hejsan,

Behöver tips på hjälm för toppturande. Den ska alltså vara skön att ha på sig på väg upp såväl som på vägen ner. Bra ventilation krävs.

Vad kör ni med? Och varför? (obs, gör nu inte detta till en diskussion om huruvida man ska ha hjälm eller inte. Jag vill ha hjälm på skallen.)

/M

LawndartGustav

Aktiv medlem
Hjälm för topptur
Jag letar oxå men provat både Salomons och k2 och båda var alldeles för breda på mitthuvud, de satt skit helt enkelt =(
Några tips?

Senast ändrad:

vjakob

Medlem
Hjälm för topptur
Finns det ingen klätterhjälm som också är ”godkänd” för skidåkning, tycker mig ha sett nått sånt i en notis?

Du kommer koka i en vanlig hjälm, även den mest välventilerade, om du ska gå längre än liftnära.

Vattendroppe

Turtok
Forumvärd
Hjälm för topptur
Om jag ska ha hjälmen på mig uppför använder jag en klätterhjälm som är av "frigolittyp" (alltså inte hårt skal à bygghjälm), petzl meteor eller nåt sånt heter den. För de flesta turer har jag en vanlig skidhjälm som hänger på ryggsäcken, eller i midjebältet för kortare strapatser, då en poc i mitt fall.

Senast ändrad:

ederedler

Medlem
Hjälm för topptur
Kör med en Salomon MTN lab, snäppet tyngre än rena klätterhjälmar men skyddar betydligt bättre mot slag från sidan jmf med tx petzl meteor och liknande som är gjorda för att främst ta (sten)slag uppifrån.
Följer med två liners, ett med öronlappar för vinterbruk och ett tunt utan för vårskidåkning eller skimotävlingar om man ska gå mkt med hjälmen på upp.

Leta efter en hjälm som är dubbelcertifierad för bade klättring och skidåkning, det är krav på större skimotävlingar i år. Dessa modeler brukar vara anpassade för att gå I också. Passar inte Salomons har K2, Dinafit, mfl större tillverkare modeller.

Senast ändrad:

skanken

Medlem
Hjälm för topptur
Jag kör med den här, tycker den är najs. Kör med mössa av valfri tjocklek istället för öronmuffarna eller linern som sitter i. Är det typ, -2 eller varmare blir den för varm men annars tycker jag den är skön. Har lite annan form än många andra hjälmar. Provade div K2, POC osv innan jag köpte den här men dem passade mitt huvud dåligt.

https://www.stadium.se/sport/alpint/hjalmar/222846103/everest.u-alpine-hlm.white-white

LawndartGustav

Aktiv medlem
Hjälm för topptur
Den ska vara certifierad för både någon av de övre två och och EN 1077. Detta för att kunna vara certifierad på tävlingar. Detta gäller från förra säsongen.

Någon som vet någon som passar mer avlånga huvuden? Salomons gjorde det då inte iaf.

- UIAA 106 and EN 12492 standards test and approve helmets mainly for impact from above such as rockfall, hence, the standard was designed for climbing and mountaineering helmets.
- EN 1077 standard tests and approves helmets for alpine skiing where a lot of impact is happening on collision or when a skier falls. Statistically, in such situations the impact is coming from the sides or the back of the head.

Senast ändrad:

krokodi1

Ny medlem
Hjälm för topptur
Jag är ute efter en liknande hjälm och har kikat på Smith Maze MIPS som är en av de lättaste hjälmarna på marknaden. Den har dock inte speciellt mycket ventilation.

Ett annat alternativ är Smith Camber som väger ungefär 50 gram mer och har bättre justeringsmöjligheter och ventilation.

Kaskar

Aktiv medlem
Hjälm för topptur
Är det inte bättre att lägga hjälmen i ryggan/haka fast den på ryggan och ta på sig den när man väl ska åka ner?

Den hjälm jag upplever har störst ventilationsyta/ventilationshål är POC Fornix/Auric.

Mountain_Man

Aktiv medlem
Hjälm för topptur
Jo ... om du inte ska tävla är det mycket skönare med mössa uppför och hjälm utför. Såvida inte din uppflrsgång/klättring är extremt exponerat ... eller hur tänker du?

/MM

LawndartGustav

Aktiv medlem
Hjälm för topptur
Många lätta ryggsäckar har inte möjlighet till hjälmnät. Går man fort med lätta grejor är det för mkt tjafs med att ta av ryggsäcken när man fixar resterande utan att ta av sig skidorna. Gäller även när jag åker skog, blir bara mössa och solglasögon pga avsaknaden av en bra lätt och ventilerad hjälm.

Senast ändrad:

Snödjup

Freeride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer
Topp