HJÄLP - Allmountain i pisten?

Dockie

Medlem
Hej

Jag kör idag på ett par Extrem Project 100. Jag har haft några fantastiska år i pisten med dessa. Jag gillar helt enkel hur en allmountainskida uppför sig i pisten. Men nu har jag kommit till en punkt där jag skulle vilja få ner radien lite då jag tycker att det kan vara svårt att få ner farten i branta backar. Sen kanske det är åldern som gjort mig harig….

- Jag gillar stabiliteten och tryggheten i Extrem Project
- Jag åker 95% pist i främst svenska fjällen men även utomlands
- Jag gillar att ligga på lite större sväng i hög fart i typ blå/röda backar
- Jag har åkt skidor hela mitt liv och tävlade som ung
- Jag åker sammanlagt ca 2 veckor om året

Jag har kikat lite på K2 Mindbender 89TI, Salomon QST 92 och Völkl Kendo 88 utan att egentligen veta varför. Jag är öppen för alla förslag och kan absolut tänka mig att byta märke.

Så ni som har så mkt mer kunskap är mig, vilka lagg skulle ni rekommendera mig?

Senast ändrad:

daniel_91

Ny medlem
Testade Salomon stance 96 nu under skidprovarhelgen i Åre och tycker att dom var riktigt roliga i pisten. Det skall ju vara salomons all mountain-skida men mer pistfokuserad (jämfört QST som är en all mountain-skida men med mer fokus åt off pist). Kanske värt att kika på?

Dockie

Medlem
Testade Salomon stance 96 nu under skidprovarhelgen i Åre och tycker att dom var riktigt roliga i pisten. Det skall ju vara salomons all mountain-skida men mer pistfokuserad (jämfört QST som är en all mountain-skida men med mer fokus åt off pist). Kanske värt att kika på?
Strålande svar! Tackar ödmjukast jag ska googla direkt.

Drkosmos

Aktiv medlem
Har också kört många år på project 100, och saknar likt du en skida som inte kräver att man bränner på hårt och snabbt för att den ska vakna till liv.
Testade en rad skidor på öppningshelgen i Åre.
Blev mest positivt överraskad av blizzard rustler 9, 94mm under foten. Klart mer svängvillig i lägre hastigheter men höll kantgrepp bra i isiga branter.

Testade också bla k2 mindbender, atomic bent, Fischer ranger och icelantic pioneer men tyckte att alla dom var allt för lika project 100 i karaktären. Många har hyllat mindbendern, men dom upplevde jag som ett par döda plankor under fötterna.

Dockie

Medlem
Har också kört många år på project 100, och saknar likt du en skida som inte kräver att man bränner på hårt och snabbt för att den ska vakna till liv.
Testade en rad skidor på öppningshelgen i Åre.
Blev mest positivt överraskad av blizzard rustler 9, 94mm under foten. Klart mer svängvillig i lägre hastigheter men höll kantgrepp bra i isiga branter.

Testade också bla k2 mindbender, atomic bent, Fischer ranger och icelantic pioneer men tyckte att alla dom var allt för lika project 100 i karaktären. Många har hyllat mindbendern, men dom upplevde jag som ett par döda plankor under fötterna.
Stort tack för svar! Jag har faktiskt funderat några varv på Rustler 9. Sen va det ju tråkigt o höra att Mindbendern va så död.

GoranC

Aktiv medlem
Nu kommer en rekommendation baserat på skidor jag provåkt eller har.
Stöckli Montero AX eller AR, provåkte båda på skidtest i början av december. Otroligt bra stabila och lättåkta, själv har jag ett Stöckli Laser AX, ruskigt bra allmountain skidor som fixar allt en pist kan erbjuda.
Vill man inte spendera ca 15.000kr på ett par skidor så finns Nordica Enforcer 88, har ett par sådana 186 cm, känns som en betydligt smalare skida och riktigt stabila samtidigt som dom är lätta att leka runt med i snöhögar.
Köpte som då mina Bonafide blev för jobbiga för 60 årig gubbe. Enforcern är så klart jäkligt stabila och styva, men samtidigt är inte alls lika krävande som Bonafide fast dom är styvare. Mer förlåtande shape och en cm smalare märks.

Dockie

Medlem
Nu kommer en rekommendation baserat på skidor jag provåkt eller har.
Stöckli Montero AX eller AR, provåkte båda på skidtest i början av december. Otroligt bra stabila och lättåkta, själv har jag ett Stöckli Laser AX, ruskigt bra allmountain skidor som fixar allt en pist kan erbjuda.
Vill man inte spendera ca 15.000kr på ett par skidor så finns Nordica Enforcer 88, har ett par sådana 186 cm, känns som en betydligt smalare skida och riktigt stabila samtidigt som dom är lätta att leka runt med i snöhögar.
Köpte som då mina Bonafide blev för jobbiga för 60 årig gubbe. Enforcern är så klart jäkligt stabila och styva, men samtidigt är inte alls lika krävande som Bonafide fast dom är styvare. Mer förlåtande shape och en cm smalare märks.
Men bra info. Jag gillar ju just den biten med trygghet och stabilitet. Jag kommer inte jibba runt och greja så mkt. Utan ligga med tryck i relativt hög fart i pisten. Men som sagt gärna då med allmountain-känslan. Hmmm ja, va inne på Enforcern redan då jag köpte Extrem som jag kör med idag. Kanske får bli omtag där. Tack! (15.000kr kommer inte hända. Men jag fattar att de är sköna)

GoranC

Aktiv medlem
Men bra info. Jag gillar ju just den biten med trygghet och stabilitet. Jag kommer inte jibba runt och greja så mkt. Utan ligga med tryck i relativt hög fart i pisten. Men som sagt gärna då med allmountain-känslan. Hmmm ja, va inne på Enforcern redan då jag köpte Extrem som jag kör med idag. Kanske får bli omtag där. Tack! (15.000kr kommer inte hända. Men jag fattar att de är sköna)
Ja Stöckli skidorna har en känsla som är unik och rejält dyr. Men har man/tar man sig råd så är det onekligen ganska bra. Testade även Kästle allmountain lagg på skidtesten, men dom kändes mer likt Völkl, som att åka på ett par balkar, så klart bra prestanda. Men med Stöckli Laser/Montero så känns det som skidorna suga fast mot snön.
Enforcer 88 är faktiskt riktigt bra. Jag trillade över dom i vintras då Nordica hade test i Sunne, prövade flera både Enforcer och Dobermann. Enforcer 88 stack ut som bäst i uppkörda pisten med hård kanonsnö mellan högarna. Åkte fem teståk med ett leende på läpparna. Enkelt beslut att köpa ett par då som fanns på Sporteingen Outlet för 2700kr 😃

Simuhr

Medlem
Vi kör Rustler 10 och Enforcer 93 och 100 i familjen och kan varmt rekommendera dessa, grymma både i pist och utanför.
Skaffade förra året ett par Deacon 84 också för lite mer kvicka svängar. Kan varmt rekommendera dessa också, vansinnigt grepp, och hyfsad bärighet med midja på 84, men den är mer pist än allmountain.

Dockie

Medlem
Vi kör Rustler 10 och Enforcer 93 och 100 i familjen och kan varmt rekommendera dessa, grymma både i pist och utanför.
Skaffade förra året ett par Deacon 84 också för lite mer kvicka svängar. Kan varmt rekommendera dessa också, vansinnigt grepp, och hyfsad bärighet med midja på 84, men den är mer pist än allmountain.
Här dök både Rustler och Enforcer upp igen. Har löst så jag kan testa ett par Enforcer 93 om nån dag. Skulle vara kul att testa Rustler oxå. Tack för din hjälp!

SaintX

Aktiv medlem
Älskar mina Enforcer 100 i pisten men när jag testade dem så testade jag även Mantra M5 och tycker att de var snäppet vassare i pist.

CharlieWestlund

Aktiv medlem
Allmountain är jättebra om man INTE vill utvecklas som skidåkare. Jag har en polare som köpte någon slags allt-i-allo skida, han åkte en säsong på dem sen upptäckte han att skidan var trött i pisten, och för smal och hård utanför. Han köpte ett par race-slalom och ett par puderskidor. Så klokt!

Mitt enda råd i detta är att köpa ett par bra pistskidor och ett par lössnölagg med bred midja 90 och uppåt. Köp beggade så blir det billigt och bra och du har råd även att åka på dem.

Dockie

Medlem
Allmountain är jättebra om man INTE vill utvecklas som skidåkare. Jag har en polare som köpte någon slags allt-i-allo skida, han åkte en säsong på dem sen upptäckte han att skidan var trött i pisten, och för smal och hård utanför. Han köpte ett par race-slalom och ett par puderskidor. Så klokt!

Mitt enda råd i detta är att köpa ett par bra pistskidor och ett par lössnölagg med bred midja 90 och uppåt. Köp beggade så blir det billigt och bra och du har råd även att åka på dem.
Då kan vi väl säga att vi är överens om att inte vara överens. Jag har tröttnat på pist-raketer och åker inte puder, däremot så älskar jag hur en allmountainskida uppför sig i pistens varierande förhållanden. Men tack för din input.

Dockie

Medlem
Älskar mina Enforcer 100 i pisten men när jag testade dem så testade jag även Mantra M5 och tycker att de var snäppet vassare i pist.
Just nu leder Enforcer 94. Har du testat den? tänkte i jämförelse med 100:an. Mantran har jag sneglat på men är skraj att den blir väl ”matig”.

fredw

Aktiv medlem

Därom råder det nog delade meningar. Jag har en fru som momentant blev två klasser duktigare - överallt - när hon gick upp från pistskidor till ett par Völkl Kenja med då 92 mm midja (numera 90 mm). OK, det har ju inte bara med bredden att göra förstås.

Men varken hon eller jag ser någon tung anledning till att byta ner till en smalare skida, såvida hon inte får för sig att slå carvingrekord i någon isig brant.

Och "lössnölagg med bred midja 90 mm och uppåt"? Ska det göra betydande skillnad i lössnö vill man nog ha betydligt bredare.

SaintX

Aktiv medlem

Det känns som ett tankesätt som är 20år gammalt. 90 i midja är inte ens i närheten av "puderskida", de börjar vid minimum 100. Investerar man i rätt AM skida som kräver lite av dig så kommer du att utvecklas ( ex Mantra M5/M6 och Enforcer)

PisteCarver

Aktiv medlem
Därom råder det nog delade meningar. Jag har en fru som momentant blev två klasser duktigare - överallt - när hon gick upp från pistskidor till ett par Völkl Kenja med då 92 mm midja (numera 90 mm). OK, det har ju inte bara med bredden att göra förstås.

Men varken hon eller jag ser någon tung anledning till att byta ner till en smalare skida, såvida hon inte får för sig att slå carvingrekord i någon isig brant.

Och "lössnölagg med bred midja 90 mm och uppåt"? Ska det göra betydande skillnad i lössnö vill man nog ha betydligt bredare.
Här blandas synpunkter från tävlingsåkare eller f.d. tävlingsåkare med synpunkter från oss turiståkare. Då betyder nog ”utvecklas som skidåkare” helt olika saker.

SaintX

Aktiv medlem
Förvisso men nu måste vi ju ta hänsyn till vad trådskaparen vill ha och brukar köra på. - Jag gillar att ligga på lite större sväng i hög fart i typ blå/röda backar.

I svenska fjäll med backar som blir uppkörda efter 1h så låter det som AM i det övre pris/kvalitetsegmentet med 90-100 i midja. Han kan ju åka och har en tävlingsbakgrund. Försök få till testningar av några av de förslag som har lagts fram så kommer han att hitta rätt.

CharlieWestlund

Aktiv medlem

Ja, vill man bara rulla från kant till kant så duger nog ett par såna skidor. Är man duktig skidåkare så kommer troligen en sådan skida upplevas som väldigt tråkig och trött efter ett tag. Så sammanfattningsvis, vill du ha en skida som ger tillbaks vad du ger den så ska du inta ha något brett under foten.

Angående lössnöåkning så är god teknik viktigare än bred midja. Därtill spelar också längden in, du får ju bättre bärighet i en lite längre smalare skida än en bred kort, men även där krävs bättre teknik för att svänga den långa skidan runt. Titta på gamla skidfilmer - där åker man puder på ibland 210 cm långa turskidor, med rätt teknik så funkar det. Jag har ett par skidor med 100mm midja som jag använder i skogen men de är ibland lite väl breda, alltså, de är svåra att kanta upp nog. Och då åker jag aldrig med en pjäxa mjukare än min 150 flex Atomic race.

CharlieWestlund

Aktiv medlem
Det känns som ett tankesätt som är 20år gammalt. 90 i midja är inte ens i närheten av "puderskida", de börjar vid minimum 100. Investerar man i rätt AM skida som kräver lite av dig så kommer du att utvecklas ( ex Mantra M5/M6 och Enforcer)
Ja, du kanske har rätt där. Jag vet knappt vad en puderskida är, min formulering avser vad jag själv vill åka puder med, i svenska fjällen.

fredw

Aktiv medlem
Jag kan också mycket väl tänka mig föredra en fin pudervecka på mina gamla Fischer Vacuum från 1985 framför en pistvecka på mina nuvarande pist/allmountain. Men det är kanske inte relevant om man ska ge mer allmänna råd.
Samtidigt förstås bra att förstå just att smaken är som r@ven, kl@ven. Man kan ju hyra ett par bredare skidor och känna sig för. Det gjorde jag, och på den vägen är det.

PisteCarver

Aktiv medlem
Förvisso men nu måste vi ju ta hänsyn till vad trådskaparen vill ha och brukar köra på. - Jag gillar att ligga på lite större sväng i hög fart i typ blå/röda backar.

I svenska fjäll med backar som blir uppkörda efter 1h så låter det som AM i det övre pris/kvalitetsegmentet med 90-100 i midja.
Ja, jag håller med dig, jag åker också gärna så. Och så åker jag gärna lite puder när tillfälle ges.
Genom tips på det här forumet har jag också lärt mig att en bredare AM skida är mycket lättare och roligare att åka med i uppkörda pister. Mina tidigare 80 mm pistskidor ligger längst in i förrådet och kommer aldrig att användas igen (och de är ändå mycket bredare än vad man åkte på förr).
Visst gick det att åka puder med smala och raka 205 cm RS skidor från 80/90-tal, har gjort det också och det var jätteroligt då (man visste ju inget annat), men det var fysiskt mycket mer krävande. Nu på äldre dar är det skönt att de moderna lättåkta skidorna finns.
Min skidåkning har ju väldigt lite gemensamt med g-kraft-stinna carvingskär i vågrätt kroppsställning.

SaintX

Aktiv medlem
Jag kan också mycket väl tänka mig föredra en fin pudervecka på mina gamla Fischer Vacuum från 1985 framför en pistvecka på mina nuvarande pist/allmountain. Men det är kanske inte relevant om man ska ge mer allmänna råd.
Samtidigt förstås bra att förstå just att smaken är som r@ven, kl@ven. Man kan ju hyra ett par bredare skidor och känna sig för. Det gjorde jag, och på den vägen är det.
Hahaha.....så är det ju. Hyra/Testa är nog den enda vägen framåt. Jag är 179cm och var helt övertygad om att jag skulle ha max 175cm skidor. Testade 185cm och på den vägen är det....Köpråd på forum räcker nog bara till en viss gräns

Dockie

Medlem

I svenska fjäll med backar som blir uppkörda efter 1h så låter det som AM i det övre pris/kvalitetsegmentet med 90-100 i midja. Han kan ju åka och har en tävlingsbakgrund. Försök få till testningar av några av de förslag som har lagts fram så kommer han att hitta rätt.
Bra råd som sammanfattar det mesta. Jag tar med mig de precisa skidråden och hyr så många jag kan hitta i vinter. Lovar återkomma med resultat. Hoppas alla oavsett åkstil, erfarenhet och självbild får grymma åk i vinter. För mig som småbarnspappa kan ett bra åk räcka i flera dagar, nästan ett halvt kan vara gott nog 😅.

Tack 🙏

Dockie

Medlem
Valet föll på K2 Mindbender 89TI efter lite testning och mer läsning. Skidan har än så länge det jag sökte. Stabil i hög fart, snabbare in i sväng och "roligare" att åka på.

Tack för hjälpen!

Hasse_Lindborg

Aktiv medlem
Valet föll på K2 Mindbender 89TI efter lite testning och mer läsning. Skidan har än så länge det jag sökte. Stabil i hög fart, snabbare in i sväng och "roligare" att åka på.

Tack för hjälpen!
Testade du inte Extrem Fusion 95? Jag bytte ut mina P100 mot de. Sjukt nöjd med det valet..

jarnebring

Aktiv medlem
Det du ska leta efter är en lite mjukare skida än dina Extrem. Då kan du böja in den i sväng vid lite lägre hastighet. Har själv tidigare haft en Salomon xdrive 8.8 som krävde mach schnell för att böja sig, men har med ålderns rätt gått ner på mjukare. En mjukare skida är å andra sidan lite mindre fartstabila, men idéen var väl att sänka hastigheten 🙂 Angående bredd har jag ingen rekommendation, det finns så många andra som har synpunkter. Men en lite bredare skida är mer förlåtande och enklare — roligare för de flesta. En smalare race- eller race-inspirerad skida kräver bättre teknik (blir tydligare desto mer uppkört i pisten) men belönar också den som kan med högre prestanda, kvickare från kant till kant, bättre tryck på kant och grepp.

Dockie

Medlem
Det du ska leta efter är en lite mjukare skida än dina Extrem. Då kan du böja in den i sväng vid lite lägre hastighet. Har själv tidigare haft en Salomon xdrive 8.8 som krävde mach schnell för att böja sig, men har med ålderns rätt gått ner på mjukare. En mjukare skida är å andra sidan lite mindre fartstabila, men idéen var väl att sänka hastigheten 🙂 Angående bredd har jag ingen rekommendation, det finns så många andra som har synpunkter. Men en lite bredare skida är mer förlåtande och enklare — roligare för de flesta. En smalare race- eller race-inspirerad skida kräver bättre teknik (blir tydligare desto mer uppkört i pisten) men belönar också den som kan med högre prestanda, kvickare från kant till kant, bättre tryck på kant och grepp.
Tack för din input. Jag tänkte lite som du vilket gjorde att jag landade på en lite mjukare och smalare skida vilket gör att den är mer svängvillig i framförallt lägre hastigheter. Föga förvånande. Det som gladde mig var fartstabiliteten trots ovan nämnda egenskaper. Valet föll på K2 Mindbender 89 Ti.

Bohica

Aktiv medlem
Testade du Enforcer 93'or, som du sade du skulle göra?
Kanske missade din värdering av dom, vore kul att höra.
(Jag älskar ju mina btw)

Dockie

Medlem
Testade du Enforcer 93'or, som du sade du skulle göra?
Kanske missade din värdering av dom, vore kul att höra.
(Jag älskar ju mina btw)
Jo, testade Enforcer 93 (inte nya 94orna) i en hel dag i Trysil.

Tyvärr så räcker varken möjligheter eller tid till för att testa alla skidor jag skulle vilja. Så jag testade ”bara” Nordica Enforcer 93 och K2 Mindbender 89 Ti.

Först ut var Mindbender. Åkte ca 5-6 ordentliga åk på dem i Järvsö. Kvicka, snabbare in i sväng än mina Extrem OCH de var tillräckligt stabila i högre fart. Roliga lagg helt enkelt! När jag lämnat tillbaka dom och åkte resten av dagen på mina älskade Extrem så undrade jag nästan hur jag kunnat åka runt så länge på dessa. De kändes i jämförelse tröga och nästan lite klumpiga.

Hyrde som sagt Enforcer 93 i en hel dag i Trysil. På förhand så hade jag nästan bestämt mig för Enforcer. Så jag var sjukt taggad. Först ska jag säga att det naturligtvis är en toppen skida! MEN med mig som förare och i jämförelse med Extrem och K2 så vart jag mkt besviken. Den klarade av allt som Extrem klarar men lite sämre. Kom inte överens med dem. Tappade greppet flera gånger, bjöd inte in till den åkglädje jag kände med K2 skidan och för den delen mina Extrem. Så i motsats till K2 skidan så var jag frälst när jag återigen ställde mig i backen med mina Extrem. Självförtroendet åter och jag krossade pisten igen…nåväl.

Så…med en liten klump i magen så sålde jag av mina Extrem och köpte K2 Mindbender 89TI som landar hemma imorgon och ska på sin jungfruresa på torsdag. Spännande och kul!

Två saker som jag lärt mig är att man aldrig vet förens man testat. Samt att det är oerhört lärorikt att be om hjälp.

Sen är det ju bara ett par skidor. Känns det inte bra….ja då är det ju bara o sälja och satsa på nåt annat.

Bohica

Aktiv medlem
Så…med en liten klump i magen så sålde jag av mina Extrem och köpte K2 Mindbender 89TI som landar hemma imorgon och ska på sin jungfruresa på torsdag. Spännande och kul!
Tack för din "review". Kanske ska prova Mindbender, har varit nyfiken på den. Men samtidigt kanske jag INTE ska prova, nu när jag är nöjd med mina Enforcers, haha.

Tycker du är modig som säljer dina lagg innan du fått dina nya, jag säljer enbart skidor när jag känner att dom står oanvända i garderoben. D.v.s. långt efter deras ersättare har körts in. Men det är jag det. :cool:

Senast ändrad:

Viiggan

Medlem

Tyvärr så räcker varken möjligheter eller tid till för att testa alla skidor jag skulle vilja. Så jag testade ”bara” Nordica Enforcer 93 och K2 Mindbender 89 Ti.

Först ut var Mindbender. Åkte ca 5-6 ordentliga åk på dem i Järvsö. Kvicka, snabbare in i sväng än mina Extrem OCH de var tillräckligt stabila i högre fart. Roliga lagg helt enkelt! När jag lämnat tillbaka dom och åkte resten av dagen på mina älskade Extrem så undrade jag nästan hur jag kunnat åka runt så länge på dessa. De kändes i jämförelse tröga och nästan lite klumpiga.

Hyrde som sagt Enforcer 93 i en hel dag i Trysil. På förhand så hade jag nästan bestämt mig för Enforcer. Så jag var sjukt taggad. Först ska jag säga att det naturligtvis är en toppen skida! MEN med mig som förare och i jämförelse med Extrem och K2 så vart jag mkt besviken. Den klarade av allt som Extrem klarar men lite sämre. Kom inte överens med dem. Tappade greppet flera gånger, bjöd inte in till den åkglädje jag kände med K2 skidan och för den delen mina Extrem. Så i motsats till K2 skidan så var jag frälst när jag återigen ställde mig i backen med mina Extrem. Självförtroendet åter och jag krossade pisten igen…nåväl.

Två saker som jag lärt mig är att man aldrig vet förens man testat. Samt att det är oerhört lärorikt att be om hjälp.

Sen är det ju bara ett par skidor. Känns det inte bra….ja då är det ju bara o sälja och satsa på nåt annat.
Tja, jag är också på jakt efter att prova ett par mindbenders, fanns dem i uthyrningen eller var det provdag?

Viiggan

Medlem

Vart ifrån köpte du dina mindbenders? :)

Dockie

Medlem
Vart ifrån köpte du dina mindbenders? :)

De har/hade? dom som demoskida i Järvsö. Hade mer än gärna köpt dem där men det diffade för mkt i pris (2500kr) jämfört med Stadium där jag köpte dom. Men det sved i hjärtat. De är supertrevliga och kunniga i Järvsö. Hoppas jag hittar och köper mina nästa pjäxor där istället.

Viiggan

Medlem
De har/hade? dom som demoskida i Järvsö. Hade mer än gärna köpt dem där men det diffade för mkt i pris (2500kr) jämfört med Stadium där jag köpte dom. Men det sved i hjärtat. De är supertrevliga och kunniga i Järvsö. Hoppas jag hittar och köper mina nästa pjäxor där istället.
Kan du länka vart på stadium du hittade dem, jag ser inga 89 TI där

Topp