Hjälp att köpa skidor

maliina

Ny medlem
Hjälp att köpa skidor
Hej!
Jag åkte skidor från att jag var en liten plutt till ca 14/15 årsåldern då jag började åka bräda, nu som 22åring är jag sugen på att skaffa mig ett par skidor igen och försöka bli riktigt bra på det. (eller så bra som möjligt iaf)
Jag testade att åka skidor en/två veckor förra säsongen och det gick bättre än väntat, dock en bra bit kvar tills det att jag kan kalla mig för en skidåkare igen..
Nu till frågan: Vad tror ni är en bra första utrustning för mig?
Jag bor i dalarna och kommer förhoppningsvis kunna åka en hel del i vinter (beroende på snön), vill alltså inte ha ett par super-nybörjarskidor som jag snabbt kommer tycka är tråkiga, planen är att bli duktig både i och utanför pisten och så småningom börja gå lite kortare turer!
Behöver alla tips jag kan få!

Pillard

Aktiv medlem
Hjälp att köpa skidor
maliina sa:
Hej!
Jag åkte skidor från att jag var en liten plutt till ca 14/15 årsåldern då jag började åka bräda, nu som 22åring är jag sugen på att skaffa mig ett par skidor igen och försöka bli riktigt bra på det. (eller så bra som möjligt iaf)
Jag testade att åka skidor en/två veckor förra säsongen och det gick bättre än väntat, dock en bra bit kvar tills det att jag kan kalla mig för en skidåkare igen..
Nu till frågan: Vad tror ni är en bra första utrustning för mig?
Jag bor i dalarna och kommer förhoppningsvis kunna åka en hel del i vinter (beroende på snön), vill alltså inte ha ett par super-nybörjarskidor som jag snabbt kommer tycka är tråkiga, planen är att bli duktig både i och utanför pisten och så småningom börja gå lite kortare turer!
Behöver alla tips jag kan få!
Hur åker du ungefär? Är du stor och stark och vill åka fort, är du liten, lätt och vill ha en lekfull åkning? Tänker du kanske tura? Tänker du fokusera på bredvid pisten eller kanske åka utanför den nån enstaka gång? Vad åkte du på för typ av skidor när du åkte i vintras? Hur upplevde du dem?

Tyvärr tror jag inte att det finns massa folk här som kan jättemycket om specifika modeller för dig men det finns nog ganska många som kan hjälpa dig att komma fram till vad du letar efter i en skida. Men av din beskrivning att döma och en skida som verkar väldigt populär är Nordica Santa Ana 93. (frun har dem som tur-/pistskida)

maliina

Ny medlem
Hjälp att köpa skidor
Vet inte helt hur jag ska förklara hur jag åker men sist åkte jag bara i pisten med ett par hyrskidor för "medelbra- åkare"
Jag är 182 men ganska smal och inte superbiffig, åka snabbt är inte prio men kul, vill ha en lekfull åkning.
Planen är att börja tura så småningom ja!
Jag vill kunna åka både i och utanför pisten, båda lockar mig lika mycket.

Åh tack, ska kika på dom!

telemarkus

Aktiv medlem
Hjälp att köpa skidor
Salomons QST-serie(finns mellan 85-118 mm) har rent allmänt fått fina omdömen och kan nog vara en skida som passar för dig.
Jag tänker att även Völkls RTM-serie kan vara något. Då främst kanske RTM 84 som ju höjts till skyarna de senaste åren.
Även Lines Sick Day-segment kan säkert vara av intresse.

Lycka till!

Halvsmurfen

Aktiv medlem
Hjälp att köpa skidor
Hej

Tyvärr har vi inte så många aktiva damer på forumet. Själv är jag inte kvalificerad att rekommendera något specifikt men jag var i liknade sits som dig för några år sedan. Fundera inte så mycket, preferenserna kommer ändå att ändra sig. Det skida du tycker är perfekt nu kanske inte är den du vill ha om två år. Men den allmänna rekommendationen är att snåla inte på pjäxorna.

Snart dyker väl skidtester upp både på nätet och i tidningar och då är det bara att spana in womans allmountain. Här har du en länk:

https://forum.pugski.com/threads/tricias-2018-thumbnail-reviews-74-mm-skis.4596/

Senast ändrad:

Pillard

Aktiv medlem
Hjälp att köpa skidor
maliina sa:
Vet inte helt hur jag ska förklara hur jag åker men sist åkte jag bara i pisten med ett par hyrskidor för "medelbra- åkare"
Jag är 182 men ganska smal och inte superbiffig, åka snabbt är inte prio men kul, vill ha en lekfull åkning.
Planen är att börja tura så småningom ja!
Jag vill kunna åka både i och utanför pisten, båda lockar mig lika mycket.

Åh tack, ska kika på dom!
Utgår från att du är tjej? Och kan då presumera att du inte väger så jättemkt? Vill du då ha en skida som är mer lekfull kan ju en idé vara att hålla dig borta från skidor med metall i. Dock kommer du behöva en del längd i skidan för att det inte ska bli ostadigt. Har du en bra bålstyrka och tror dig kunna hålla en bra position på skidan blir det ju inte riktigt lika viktigt dock.

Det allra bästa kan nog faktiskt vara att köpa ett par bra pjäxor som sitter ordentligt bra. Sen hyr du skidor de första gångerna du åker för säsongen. Passa på att fråga om skidorna du hyr. Inte bara "är de avancerade eller ej?". Generellt går man då på styvhet på skidan och det behöver faktiskt inte säga så mycket. Det finns många åkare som är rejält avancerade som åkt på skidor som de flesta här skulle klassa som riktiga nudlar (betänk Windstedts S7or t.ex.) Så försök snarare att fråga efter skidor som är styva och tunga, lätta och mjuka, lätta och "krispiga", tunga och mjuka osv. På det sättet kan du känna dig fram till vad som känns bäst för dig. Jag vet många som är relativt nya som verkligen uppskattar styvare skidor pga tryggare beteende. I normalfallet skulle man dock klassa styva skidor som avancerad-skidor.

RWD

Aktiv medlem
Hjälp att köpa skidor
HampusPreifelt sa:
https://www.freeride.se/prylar/skidor/2017/rossignol/sky-7-hd.html
+1
Åkte på Rossignol Soul 7 HD förra vintern som väl är storebror till Sky 7 HD.
Mycket lättåkt och lättsam skida som gör bra ifrån sig i både pist och offpist. Du kan med fördel välja en längre längd än normalt då den känns ganska kort. Åkte på 188cm och är 182cm och 80kg och den kändes nästan i kortaste laget.

Soul 7 HD finns i en dammodell också med tillägget W.

Men bor du i Dalarna så ska du ju definitivt åka på skidtestarhelgen i Sälen

Senast ändrad:

Pillard

Aktiv medlem
Hjälp att köpa skidor
maliina sa:
HampusPreifelt sa:
Tjena! vad har du för prisbudget?
Jag har inte riktigt tänkt på det, faktiskt, vet inte vad man får för pengarna haha, men vill ju inte bli ruinerad då jag även behöver fixa pjäxor och bindningar:)
Ett bra tips är att titta på köp o sälj här på freeride. Begagnat funkar jättebra. Eftersom du är ganska lång finns det nog ett helt ok utbud också.

Topp