Hjälp att välja skidor!

Solis84

Medlem
Hjälp att välja skidor!
Nu behöver jag tips på utrustning från er experter!
Jag har inte åkt jättemycket skidor i mina dagar, men klassar väl mig själv som något under medelgod (åker gärna röda backar om de är hyfsat breda och inte alltför dåligt före, men tycker att blåa backar också kan vara bra). Har alltid hyrt skidor tidigare men nu när barnen vill börja åka lite smått och vi faktiskt har backar ganska nära vårt lantställe så vore det så smidigt att ha egen utrustning. Sammanlagt kanske det blir en veckas åkning per år så är inte ute efter någon värstingutrustning utan vill helst hamna inom 5000 kr för både skidor & pjäxor. Jag är kvinna, 170 cm, 75 kg. Pjäxstorlek 26,5 och normal till bred fot.

Några tips? Vilka butiker är värda att besöka om man inte söker avancerad/dyr utrustning? Är begagnad utrustning ens ett alternativ?

pd

Aktiv medlem
Hjälp att välja skidor!
Pjäxor köper du nya i en butik med duktig personal. Om du hyrt 26,5 så skall du sannolikt egentligen ha minst en storlek mindre. Berätta var du bor så finns det alltid någon som kan ge tips på någon duktig butik i närheten. Pjäxor köper man och sedan behåller man dem länge. Åker du någon vecka eller två om året så håller de i 10 - 15 år.

Skidor kan du med fördel köpa begagnade eller när det reas ut efter sportloven, i slutet av säsongen eller innan säsongen. Skidor byter man allt eftersom man blir duktigare, vill ändra var och hur man åker eller bara helt enkelt för att man blir nyfiken på något nytt. Släng upp en bild eller länk när du hittar något så får du tumme upp eller ner av publikum.

fredw

Aktiv medlem
Hjälp att välja skidor!
Instämmer med pd. Lägg pengarna och energin på att hitta ett par bekväma pjäxor som du verkligen trivs med. Förslagsvis i någon kompetent butik nära ditt lantställe eftersom du antagligen kommer åka mest där, så kan du lätt få hjälp om pjäxorna krånglar eller behöver anpassas mer. Om du blir helt nöjd med dina nya pjäxor så kommer du nog att bli nöjd med begagnade skidor.
Annars, om du ska landa inom 5000 kr för helt ny utrustning inklusive pjäxor, är det viss risk att du inte blir nöjd med dina pjäxor (som är viktigast).

TopiNieminen

Aktiv medlem
Hjälp att välja skidor!
Eller, köp bara schyssta pjäxor nu och fortsätt hyra skidor. Hyr då olika skidor så att du får prova olika modeller och typer av dem, sen när du hittar något par som du verkligen älskar så köper du dem eller - likadana.

Solis84

Medlem
Hjälp att välja skidor!
Eller, köp bara schyssta pjäxor nu och fortsätt hyra skidor. Hyr då olika skidor så att du får prova olika modeller och typer av dem, sen när du hittar något par som du verkligen älskar så köper du dem eller - likadana.
Jag har i och för sig inget emot att hyra, men vill helst slippa köa till utlämningen (särskilt om man bara åker någon dag eller två åt gången) och även ha möjlighet att åka lite spontant. :)

TopiNieminen

Aktiv medlem
Hjälp att välja skidor!
Jag har inga tips om skidor för andra åkare, än de skidor jag har provat själv, och jag har nog inte provat skidor som du vill åka på, därav mitt tips om att hyra, och det går att förboka skidor för att slippa köa. Prova att boka skidor enligt det du beskriver i din trådstart. Men snåla inte på pjäxor.

LimpusB

Medlem
Hjälp att välja skidor!
I Stockholm har du Alpingaraget (Vasastan), Länna Sport samt Bromma Skidsport som alla är bra på pjäxor. Tror inte de har fått in fullt sortiment än dock, är på väg in nu. Nya, av duktig personal utvalda pjäxor, är prio ett.

Sen kan du köpa beggade skidor från ex Alpinbutiken i Norrköping (de säljer ut sina gamla hyrskidor till bra priser och har bra utbud) - allt finns på deras sajt men går ju att ringa dem också. Enkel hemleverans med bussgods via dem. Har själv köpt från dem tidigare och deras beggade skidor har varit bra skick på.

Eller så köper du nya skidor via Sport-Conrad (tysk jättesajt) som hsr rätt låga priser på lagg.

Christozzz

Ny medlem
Hjälp att välja skidor!
Köp begagnade skidor är mitt tips! Du kan få ett par riktigt schyssta skidor för din nivå för runt 2000kr. (Och om du vill byta modell så säljer du bara dem vidare nästa säsong för 500kr mindre.) Sen vilken skida beror ju mkt på vilken typ av åkning man gillar. Men en allsidig allmountain-skida passar ju bra i så pass ojämna förhållanden som råder i svenska fjäll. Personligen gillar jag lätta och lättsvängda skidor som klarar uppåkt pist.

Solis84

Medlem
Hjälp att välja skidor!
Köp begagnade skidor är mitt tips! Du kan få ett par riktigt schyssta skidor för din nivå för runt 2000kr. (Och om du vill byta modell så säljer du bara dem vidare nästa säsong för 500kr mindre.) Sen vilken skida beror ju mkt på vilken typ av åkning man gillar. Men en allsidig allmountain-skida passar ju bra i så pass ojämna förhållanden som råder i svenska fjäll. Personligen gillar jag lätta och lättsvängda skidor som klarar uppåkt pist.
Vad är skillnaden på allmountainskida och carvingskida?

Solis84

Medlem
Hjälp att välja skidor!
Det finns en hel del färska artiklar (egentligen små filmer) här på Freeride som försöker reda ut sådant!

Tack! baserat på filmerna borde jag kanske ha en "pistskida". Jag åker aldrig utanför pisten... Är pistskida och carvingskida samma sak? (ledsen för "dumma" frågor...)

fredw

Aktiv medlem
Hjälp att välja skidor!
Tack! baserat på filmerna borde jag kanske ha en "pistskida". Jag åker aldrig utanför pisten... Är pistskida och carvingskida samma sak? (ledsen för "dumma" frågor...)
Ja det är nog typ samma sak i dessa sammanhang. Men somsagt, även om du bara åker pist så kan en allmountain vara ett bra val.
Tänk på:
- Bredden hos en allmountain-skida kan hjälpa dig även i slask/tung snö, uppkörd snö, dåligt pistade backar mm utan att du förlorar nämnvärt.
- I perfekta pister kan man ha kul på nästan vilka skidor som helst.
- I stenhårda isiga pister är det inte roligt oavsett skidtyp!

Själv har jag landat i en pistskida med midja runt 80 mm, men även uppemot 90-95 mm hade varit helt ok även för ren piståkning (i mitt fall). Men då har jag ett par bredare att ta fram om det behövs, så därför gick jag ner till en bredd och skidmodell som ligger precis mellan allmountain och renare pistskidor.

Senast ändrad:

Christozzz

Ny medlem
Hjälp att välja skidor!
Vad är skillnaden på allmountainskida och carvingskida?
Carvingskidan är generellt mer anpassad för hårdare och välpistat underlag, allmountain funkar bättre i varierat, uppåkt, slakigt och alla möjliga underlag som kan uppstå i pisten. Så om du väljer en som inte är för bred, säg runt 90cm, så kommer du kunna gör fina carvingsvänger i pisten. Så jag själv skulle välja allmountain även om jag bara skulle åka pist, men det är ju såklart individuellt. :)

RWD

Aktiv medlem
Hjälp att välja skidor!
Om du nu är något under medelgod och åker uteslutande pist så ska du nog inte gå upp i mer än 80-85 i bredd. De brukar ha tip och ibland lite tailrocker vilket underlättar i stökig terräng. Visst blir det en fördel i vårslask och uppkörda pister med bredare skidor men så mycket mer nackdel på hårt och isigt underlag. Så åker du senare på säsongen då det är varmare och mjukare underlag så kan du gå upp lite i bredd, men för ren piståkning i januari så skulle jag inte gå över 80mm, då kräver bredare skidor bra teknik.
.

Solis84

Medlem
Hjälp att välja skidor!
Om det står så här:
Geometri (fram - mitten - bak): 126 - 73 - 110 mm
Är 73 alltså bredden ni talar om? Dvs. denna är väldigt smal?

Min teknik lämnar lite övrigt att önska så viktigt för mig är att den är hyfsat lättsvängd. Spontant är detta viktigare än att den är väldigt stabil (jag åker inte i någon superfart ändå).

PisteCarver

Aktiv medlem
Hjälp att välja skidor!
Om det står så här:

Min teknik lämnar lite övrigt att önska så viktigt för mig är att den är hyfsat lättsvängd. Spontant är detta viktigare än att den är väldigt stabil (jag åker inte i någon superfart ändå).
Den bredden är normal för basic pistskidor på kontinenten, det är bara hemma i Skandinavien som ”alla” tvunget ska ha breda skidor även om de bara kör sladdsväng i pisten i måttlig fart. Om du inte kör i högt tempo är det viktigaste att du väljer en hyfsat mjuk och ”snäll” skida som är lätt att få att svänga utan för mycket kraft.
Lyssna på @RWD , han ger bra råd.

OBS! Alla alpinskidor som tillverkas idag går det faktiskt att göra snygga svängar med, oavsett nivån (nybörjare till avancerad) på skidan.

PisteCarver

Aktiv medlem
Hjälp att välja skidor!

Christozzz

Ny medlem
Hjälp att välja skidor!
Om det står så här:

Ja 73 är måttet på midjan, det är inte smalt för en carvingskidan men för en allmountain. Som någon var inne på är kanske 90 i överkant om du känner att du är under medelnivå som åkare. Men hur lättsvängd skidan har också att göra med vikten på skidan - kan vara bra att tänka på.

Det som brukar skilja en allmountainskida från carving är också profilen. Allmountain har en profil där nosen är mer uppböjd, som lättare tar sig över ojämnheter och blir därmed mer lättsvängd i jämförelse - när underlaget är ojämnt.

Solis84

Medlem
Hjälp att välja skidor!
Om du nu är något under medelgod och åker uteslutande pist så ska du nog inte gå upp i mer än 80-85 i bredd. De brukar ha tip och ibland lite tailrocker vilket underlättar i stökig terräng. Visst blir det en fördel i vårslask och uppkörda pister med bredare skidor men så mycket mer nackdel på hårt och isigt underlag. Så åker du senare på säsongen då det är varmare och mjukare underlag så kan du gå upp lite i bredd, men för ren piståkning i januari så skulle jag inte gå över 80mm, då kräver bredare skidor bra teknik.
.
Du hade ju kloka tankar.
Vad tror du om K2 Anthem 76X? https://www.lannasport.se/sv/articles/2.3346.227131/k2-anthem-76x-dam-2122

PisteCarver

Aktiv medlem
Hjälp att välja skidor!
Min fru åker på sådana, eller snarare herrmodellen av den (Konic 76X som skidan hette för två år sedan).
Hon har den som pistskida när vi tycker att snöförhållandena passar bättre för det än för bredare skidor. Hon är väldigt nöjd med den och tycker den är lättåkt. Den har tip rocker och en snällt avrundad tail.
Hon kör snygga parallellsvängar i medelfart (det är ingen skida för expressfart), är 172 cm lång och kör på 163 cm längd på skidan.

I annonsen står att det är en skida för ”hela berget”, vilket är struntprat, det är en lättåkt pistskida, inget annat.
Priset du har hittat verkar bra, lycka till med ditt köp!

Sen får @RWD korrigera mig om jag skrivit något ”oriktigt”, han kan mer om skidor än jag.;)

Solis84

Medlem
Hjälp att välja skidor!
Min fru åker på sådana, eller snarare herrmodellen av den (Konic 76X som skidan hette för två år sedan).
Hon har den som pistskida när vi tycker att snöförhållandena passar bättre för det än för bredare skidor. Hon är väldigt nöjd med den och tycker den är lättåkt. Den har tip rocker och en snällt avrundad tail.
Hon kör snygga parallellsvängar i medelfart (det är ingen skida för expressfart), är 172 cm lång och kör på 163 cm längd på skidan.

I annonsen står att det är en skida för ”hela berget”, vilket är struntprat, det är en lättåkt pistskida, inget annat.
Priset du har hittat verkar bra, lycka till med ditt köp!

Sen får @RWD korrigera mig om jag skrivit något ”oriktigt”, han kan mer om skidor än jag.;)
Jag tänker mig den som pistskida men tänkte att den är liiite bredare än standardpistskidan och med tip rocker så att den borde funka lite bättre i uppkört/lössnö.

Jag tycker 156 cm känns kort och 163 bättre men jag vill samtidigt inte ha en som är trögsvängd (nåja, allt är ju relativt).

PisteCarver

Aktiv medlem
Hjälp att välja skidor!
Jag tänker mig den som pistskida men tänkte att den är liiite bredare än standardpistskidan och med tip rocker så att den borde funka lite bättre i uppkört/lössnö.

Jag tycker 156 cm känns kort och 163 bättre men jag vill samtidigt inte ha en som är trögsvängd (nåja, allt är ju relativt).
Till din längd och vikt är 156 cm lite kort tycker jag, den är lättsvängd också i 163 cm.
Den är 76 mm bred vilket väl får klassas som en normal ”turist-pistskida”.
122 mm fram och 103 bak och 14 m svängradie, en ”bekväm” skida som är snäll mot åkaren (”klassad” för medelgod).

Det där med att ”alla” ska ha breda skidor verkar vara ett svenskt fenomen. Sällsynt bland ”vanliga” åkare i Alperna. Breda skidor är ingen fördel om man åker i makligt tempo i en normal pist.

Solis84

Medlem
Hjälp att välja skidor!
Till din längd och vikt är 156 cm lite kort tycker jag, den är lättsvängd också i 163 cm.
Den är 76 mm bred vilket väl får klassas som en normal ”turist-pistskida”.
122 mm fram och 103 bak och 14 m svängradie, en ”bekväm” skida som är snäll mot åkaren (”klassad” för medelgod).

Det där med att ”alla” ska ha breda skidor verkar vara ett svenskt fenomen. Sällsynt bland ”vanliga” åkare i Alperna. Breda skidor är ingen fördel om man åker i makligt tempo i en normal pist.
Tack! Jag beställde dessa i 163 cm och hoppas de kommer blir bra :)

RWD

Aktiv medlem
Hjälp att välja skidor!
Instämmer, det har gått inflation i bredden på skidorna. Har jobbat mig ner från 115-110-104-100 men oops så dök ett par breda 112or upp till ett aldeles för bra pris, sen såldes pistskidorna med 74 i midja av och råkade bli ersatta med ett par med 95 i midjan🙈, man lär sig visst aldrig…

Freeride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer
Topp