Hjälp i turbindnining världen

CarlArthur

Ny medlem
Hjälp i turbindnining världen
Hej!
Jag kör i dags läget en head core 105 som jag trivs grymt bra med, men då bindningarna har börjat ge sig samt att jag blivit mer och mer sugen på att börja tura kikar jag på turbindningar. Söker något med go kontroll i pisten, som funkar bra för kortare turer från liftarna.

Har inga tech pjäxor ( head vector 120). Känns segt o byta ut men kan tänka mig att göra det om det gör märkvärd skillnad! Tar gärna emot tips även här, kör i dagsläget just head pga höga vrister.

Är det shift som gäller? Hur hållbart skulle en vanlig rambindning med dessa pjäxor (ej gåläge) vara i alperna en hel säsong? Vad funkar bäst till core 105an som ändå är hyfsat styv? Samt vilken size på skistopp hade ni kört, 110?

Vill givetvis komma relativt billigt undan, men ingen direkt budget.
Tack på förhand😀
 
Senast ändrad:
Hjälp i turbindnining världen
Hej
Varken Shift eller Duke PT funkar att tura med när du inte har techpjäxa. Kolla någon rambindning om du inte vill byta pjäxa.
 

farsan56

Aktiv medlem
Hjälp i turbindnining världen
Ska du ha dessa en hel säsong kommer du att ruttna på rambindningar när alla andra åker tech.
Att lyfta hela bindningen +att ha vridpunkten långt framför tån är skitjobbigt i längden.
Vill du njuta av din säsong = pjux med tech och hybrid eller tech-bindning.
Allt gott C
 
Hjälp i turbindnining världen
Skillnaden är som natt och dag med tech. Tech är nästan lika gå vänligt som en längd setup.

Före shift och duke pt får man kanske erkänna ett visst syfte med rambindningar men nu är det helt enkelt dumsnålt.

Problemet är oftast nog att man tänker att det inte blir så ofta man turar för att man har idagsläget en setup helt utan gå funktion....sedan får man smaka på friheten lite gran och det blir mer och mer varpå man blir irriterad över hur tungt det är att gå med dem jämfört med polarna.
 

CarlArthur

Ny medlem
Hjälp i turbindnining världen
Skillnaden är som natt och dag med tech. Tech är nästan lika gå vänligt som en längd setup.

Före shift och duke pt får man kanske erkänna ett visst syfte med rambindningar men nu är det helt enkelt dumsnålt.

Problemet är oftast nog att man tänker att det inte blir så ofta man turar för att man har idagsläget en setup helt utan gå funktion....sedan får man smaka på friheten lite gran och det blir mer och mer varpå man blir irriterad över hur tungt det är att gå med dem jämfört med polarna.
Okej tack!
Någon rekommendation för vilken shift man ska gå för? Hur ska marginalerna vara för skistoppen för 105 i midja? Duke pt känns lite väl ambitiöst.
 

packåsna

Medlem
Hjälp i turbindnining världen
Okej tack!
Någon rekommendation för vilken shift man ska gå för? Hur ska marginalerna vara för skistoppen för 105 i midja? Duke pt känns lite väl ambitiöst.
Det finns plus och minus med båda, om vi pratar om de två "riktiga" hybridbindningarna Shift och Duke PT (räknar inte med t ex Kingpin eller Tecton här). Det finns ett antal jämförelser och trådar även på detta forum om för- och nackdelar med den ena och den andra, bara att söka och grotta ner dig! :)

För Shiften så är stopperbredderna generöst tilltagna. Det verkar allmänt accepterat att det är ungefär 8 mm till godo, dvs till en skida med 105 mm i midjan skulle 100 mm bredd på Shiften vara rätt val. Duke PT har jag inte koll på, men bör vara googlebart.
 

Always-Sunny

Aktiv medlem
Hjälp i turbindnining världen
Det finns plus och minus med båda, om vi pratar om de två "riktiga" hybridbindningarna Shift och Duke PT (räknar inte med t ex Kingpin eller Tecton här). Det finns ett antal jämförelser och trådar även på detta forum om för- och nackdelar med den ena och den andra, bara att söka och grotta ner dig! :)

För Shiften så är stopperbredderna generöst tilltagna. Det verkar allmänt accepterat att det är ungefär 8 mm till godo, dvs till en skida med 105 mm i midjan skulle 100 mm bredd på Shiften vara rätt val. Duke PT har jag inte koll på, men bör vara googlebart.
Vad jag vet har PT 100 eller 125, så kör isf 100 och böj ut dem lite
 

dr_cosmo

Aktiv medlem
Hjälp i turbindnining världen
Hej!
Jag kör i dags läget en head core 105 som jag trivs grymt bra med, men då bindningarna har börjat ge sig samt att jag blivit mer och mer sugen på att börja tura kikar jag på turbindningar. Söker något med go kontroll i pisten, som funkar bra för kortare turer från liftarna.

Har inga tech pjäxor ( head vector 120). Känns segt o byta ut men kan tänka mig att göra det om det gör märkvärd skillnad! Tar gärna emot tips även här, kör i dagsläget just head pga höga vrister.

Är det shift som gäller? Hur hållbart skulle en vanlig rambindning med dessa pjäxor (ej gåläge) vara i alperna en hel säsong? Vad funkar bäst till core 105an som ändå är hyfsat styv? Samt vilken size på skistopp hade ni kört, 110?

Vill givetvis komma relativt billigt undan, men ingen direkt budget.
Tack på förhand😀
Jag har någon form a turbindning på alla mina skidor. Har både shift och marker Baron/tour.

I ditt läge hade jag gått på en rambindning om du inte vill byta pjäxor.

För lagom långa turer kommer du ärligt talat inte märka någon skillnad när det gäller turandet, det blir lite jobbigare för benen om du går längre med rambindning.

Båda gör sitt jobb, tycker dock att åkkänslan är lite bättre med shift……om man är petnoga.
//R
 

packåsna

Medlem
Hjälp i turbindnining världen
Jag instämmer i kommentaren ovan, hade jag varit i din sits hade jag prövat med en rambindning först. Du kan få en begagnad för en dryg femhundring upp till en tusenlapp och så tillkommer bara stighudar på det. Då är du good-to-go i en säsong och sen vet du bättre vad dina preferenser är när det kommer till turandet.

Ska du byta till en shift-bindning kostar enbart bindning minst 4000. Det dyraste blir dock nya pjäxor med bootfit och allt... Jag skulle nog budgetera minst 7000 för pjäxor. När du kommit så lång ser du säkert att du kan få allt som ett paket (skidor + bindning + stighudar, köp dock pjäxorna lokalt) så "billigt" att du skaffar nya skidor också :)

PS. I mitt tidigare inlägg uttryckte jag att det bara finns två "riktiga" hybrid-bindningar. Jag pudlar på den, kolla in CAST också. Det kan vara ett bra alternativ beroende på dina förutsättningar - särskilt om du redan kör på Pivot 15/18 DS.
 
Hjälp i turbindnining världen
Jag instämmer i kommentaren ovan, hade jag varit i din sits hade jag prövat med en rambindning först. Du kan få en begagnad för en dryg femhundring upp till en tusenlapp och så tillkommer bara stighudar på det. Då är du good-to-go i en säsong och sen vet du bättre vad dina preferenser är när det kommer till turandet.

Ska du byta till en shift-bindning kostar enbart bindning minst 4000. Det dyraste blir dock nya pjäxor med bootfit och allt... Jag skulle nog budgetera minst 7000 för pjäxor. När du kommit så lång ser du säkert att du kan få allt som ett paket (skidor + bindning + stighudar, köp dock pjäxorna lokalt) så "billigt" att du skaffar nya skidor också :)

PS. I mitt tidigare inlägg uttryckte jag att det bara finns två "riktiga" hybrid-bindningar. Jag pudlar på den, kolla in CAST också. Det kan vara ett bra alternativ beroende på dina förutsättningar - särskilt om du redan kör på Pivot 15/18 DS.
Inte helt rätt tråd kanske men. Jag sitter på ett par omonterade Fischer Ranger 102FR med ett sug att börja tura mer (inte turat tidigare). Har ett par Pivot 15 som skall monteras på dom, men funderar om man ska skaffa ett Cast system direkt och montera, eller om man ska vänta och montera bindningarna utan nu för att sedan ommontera med cast om det blir aktuellt. Blir bindningens hållbarhet sämre av montering i gamla hål?
 

Pillard

Aktiv medlem
Hjälp i turbindnining världen
Inte helt rätt tråd kanske men. Jag sitter på ett par omonterade Fischer Ranger 102FR med ett sug att börja tura mer (inte turat tidigare). Har ett par Pivot 15 som skall monteras på dom, men funderar om man ska skaffa ett Cast system direkt och montera, eller om man ska vänta och montera bindningarna utan nu för att sedan ommontera med cast om det blir aktuellt. Blir bindningens hållbarhet sämre av montering i gamla hål?
Det beror på... Lyckas du hålla gängorna intakta är det ju ingen större fara. Vill man kan man också förstärka hålen med lim osv
 

Pillard

Aktiv medlem
Hjälp i turbindnining världen
Och råkar du paja gängorna så går det att rädda ändå med helicoil eller inserts.
Eller så borrar du ur hålet och fyller det med förstärkt epoxi och borrar och skruvar i det. Det blir iaf inte svagare. Allt går att lösa men risken finns ju att du måste jobba lite. Förövrigt sitter väl cast på en platta så monteringshålen stämmer kanske inte alls med Looks gamla hål?
 
Hjälp i turbindnining världen
Eller så borrar du ur hålet och fyller det med förstärkt epoxi och borrar och skruvar i det. Det blir iaf inte svagare. Allt går att lösa men risken finns ju att du måste jobba lite. Förövrigt sitter väl cast på en platta så monteringshålen stämmer kanske inte alls med Looks gamla hål?
Det har du faktiskt helt rätt i. Skulle tro när jag jämför bilder att det är helt ny framdel och delvis samma hål för bakdel
 

packåsna

Medlem
Hjälp i turbindnining världen
Det har du faktiskt helt rätt i. Skulle tro när jag jämför bilder att det är helt ny framdel och delvis samma hål för bakdel
Jag kollade på en monteringsvideo på deras hemsida där de säger:

It mounts into the same holes, with these two added ones for the heel assembly [...]

Mao, de enda ny hål du behöver bör vara de som hör till hälhöjardelen.
 

Tottek

Aktiv medlem
Hjälp i turbindnining världen
Hej!
Jag kör i dags läget en head core 105 som jag trivs grymt bra med, men då bindningarna har börjat ge sig samt att jag blivit mer och mer sugen på att börja tura kikar jag på turbindningar. Söker något med go kontroll i pisten, som funkar bra för kortare turer från liftarna.

Har inga tech pjäxor ( head vector 120). Känns segt o byta ut men kan tänka mig att göra det om det gör märkvärd skillnad! Tar gärna emot tips även här, kör i dagsläget just head pga höga vrister.

Är det shift som gäller? Hur hållbart skulle en vanlig rambindning med dessa pjäxor (ej gåläge) vara i alperna en hel säsong? Vad funkar bäst till core 105an som ändå är hyfsat styv? Samt vilken size på skistopp hade ni kört, 110?

Vill givetvis komma relativt billigt undan, men ingen direkt budget.
Tack på förhand😀

Duke pt 12 är facit och mer säker åknings mässigt, dock kan den isa lite efter en tur men 39 sekunder med staven så är det löst. Vill man snåla lite och få en sämre bindning så kör man på shift. Skillnaden på dom olika shiften som finns är bara färgen, och såklart 13 o 10 så är ju det max på Din skalan.
100% värt att byta från rambindning till Duke eller shift. Du kommer längre ner och får en bättre känsla när du åker, du kommer ner i vikt så blir lättare att gå, pivot punkten när du går hamnar rätt så blir ett normalare steg.

Tips på pjäxor är ju i stort sett omöjligt utan att se och mäta din fot. jag har extremt högt fotvalv och normal läst (98mm) samt 27.5cm långa fötter. Jag kör på atomic hawx prime xtd 130 med deras nya halv sprut innersko atomic mimic professional och det fungerar hur bra som helst, aldrig vart så nöjd med en pjäxa.
 

Always-Sunny

Aktiv medlem
Hjälp i turbindnining världen
Duke pt 12 är facit och mer säker åknings mässigt, dock kan den isa lite efter en tur men 39 sekunder med staven så är det löst. Vill man snåla lite och få en sämre bindning så kör man på shift. Skillnaden på dom olika shiften som finns är bara färgen, och såklart 13 o 10 så är ju det max på Din skalan.
100% värt att byta från rambindning till Duke eller shift. Du kommer längre ner och får en bättre känsla när du åker, du kommer ner i vikt så blir lättare att gå, pivot punkten när du går hamnar rätt så blir ett normalare steg.

Tips på pjäxor är ju i stort sett omöjligt utan att se och mäta din fot. jag har extremt högt fotvalv och normal läst (98mm) samt 27.5cm långa fötter. Jag kör på atomic hawx prime xtd 130 med deras nya halv sprut innersko atomic mimic professional och det fungerar hur bra som helst, aldrig vart så nöjd med en pjäxa.
Utveckla gärna hur nya professional funkar jmf med den vanliga innerskon. Jag har själv XTD 120 (ej mimic) och funderar att uppgradera med en professional för åkning i pist. Alltså en snål-variant isf att köpa en https://shop.atomic.com/en-se/products/hawx-ultra-130-professional-gw-ae0001590.html
 

Tottek

Aktiv medlem
Hjälp i turbindnining världen

RWD

Aktiv medlem
Hjälp i turbindnining världen
Duke pt 12 är facit och mer säker åknings mässigt, dock kan den isa lite efter en tur men 39 sekunder med staven så är det löst. Vill man snåla lite och få en sämre bindning så kör man på shift. Skillnaden på dom olika shiften som finns är bara färgen, och såklart 13 o 10 så är ju det max på Din skalan.
100% värt att byta från rambindning till Duke eller shift. Du kommer längre ner och får en bättre känsla när du åker, du kommer ner i vikt så blir lättare att gå, pivot punkten när du går hamnar rätt så blir ett normalare steg.

Tips på pjäxor är ju i stort sett omöjligt utan att se och mäta din fot. jag har extremt högt fotvalv och normal läst (98mm) samt 27.5cm långa fötter. Jag kör på atomic hawx prime xtd 130 med deras nya halv sprut innersko atomic mimic professional och det fungerar hur bra som helst, aldrig vart så nöjd med en pjäxa.
Hur är pt 12 jämfört med pt 16? Stor skillnad med Squire häl jämfört med Griffon/Jester häldelen? Tån är väl densamma förutom fjädern?
 

Anders_Nilson

Aktiv medlem
Hjälp i turbindnining världen
To the point, det gå ju faktiskt att konvertera sina vanliga pjuck med tech-inserts fram för att kunna köra Cast, Shift eller Duke PT, om det är så att man bara tänkte tura lite och inte så långt, Pjäxgaraget i Åre gör det och tror att det är fler runt om i landet som gör det
 

Tottek

Aktiv medlem
Hjälp i turbindnining världen
Hur är pt 12 jämfört med pt 16? Stor skillnad med Squire häl jämfört med Griffon/Jester häldelen? Tån är väl densamma förutom fjädern?
Hälen är densamma I form men 16 är gjord i mer fancy material (magnesium) och såklart annan fjäder. Men 12an väger ca 850gr om man tar bort tådelen vilket är samma som en shift. 16 väger ca 1000gr utan tådelen, och i ärlighetens namn så behöver dom flesta ytterst sällan mer än 12 i din så då är det mer värt att spara dom där grammen när man går upp
 

RWD

Aktiv medlem
Hjälp i turbindnining världen
och i ärlighetens namn så behöver dom flesta ytterst sällan mer än 12 i din så då är det mer värt att spara dom där grammen när man går upp
Det stämmer nog.
Har du , eller någon annan, koll på hur breda skidor en 100mm skistopper till PT klarar? Behövs 125mm till skidor över 100mm?
 

e18

Medlem
Hjälp i turbindnining världen
Hur är pt 12 jämfört med pt 16? Stor skillnad med Squire häl jämfört med Griffon/Jester häldelen? Tån är väl densamma förutom fjädern?
Hälen är densamma I form men 16 är gjord i mer fancy material (magnesium) och såklart annan fjäder. Men 12an väger ca 850gr om man tar bort tådelen vilket är samma som en shift. 16 väger ca 1000gr utan tådelen, och i ärlighetens namn så behöver dom flesta ytterst sällan mer än 12 i din så då är det mer värt att spara dom där grammen när man går upp
duke_pt_12vs16.png

Jag tänker som RWD ; Squire med F12 fjäder vs Jester häl
 

RWD

Aktiv medlem
Hjälp i turbindnining världen
Ja skillnad är det ju, frågan är hållbarhets och funktionsmässigt. Gamla Squire var väl inte så bra funktionsmässigt eller hållfasthetsmässigt har jag förstått även om jag vet flera som inte har haft några bekymmer med t.ex. F12 tour som väl har samma häldel.
Min son har Squire och funkat bra hittills men han väger ju under 50kg, men nu är den väl uppdaterad?
 
Senast ändrad:

CarlArthur

Ny medlem
Hjälp i turbindnining världen
Det finns plus och minus med båda, om vi pratar om de två "riktiga" hybridbindningarna Shift och Duke PT (räknar inte med t ex Kingpin eller Tecton här). Det finns ett antal jämförelser och trådar även på detta forum om för- och nackdelar med den ena och den andra, bara att söka och grotta ner dig! :)

För Shiften så är stopperbredderna generöst tilltagna. Det verkar allmänt accepterat att det är ungefär 8 mm till godo, dvs till en skida med 105 mm i midjan skulle 100 mm bredd på Shiften vara rätt val. Duke PT har jag inte koll på, men bör vara googlebart.
Tack för svar!

Skulle en 100mm eller en 110 vara mest optimalt? Snackade med dem på udens sport igår och han menade på att 110 var rätt isåfall, och att "visst man kan böjja ut en 100 mm men varför ska man". Vad säger ni?
 

CarlArthur

Ny medlem
Hjälp i turbindnining världen
Funderar även på om jag klarar mig på salomon shift 10? Väger 82 kg, 182 lång och har 26.5 i pjäx size. Skulle påstå att jag är en avancerad åkare som gärna trycker på... Enligt räknare e jag ca 9.5, men med tanke på min vikt kan jag inte tänka mig att jag går över 10???
 

Kalle_Luzern

Aktiv medlem
Hjälp i turbindnining världen
Funderar även på om jag klarar mig på salomon shift 10? Väger 82 kg, 182 lång och har 26.5 i pjäx size. Skulle påstå att jag är en avancerad åkare som gärna trycker på... Enligt räknare e jag ca 9.5, men med tanke på min vikt kan jag inte tänka mig att jag går över 10???
Om du kollar de andra trådarna om Shift här verkar det som att många ställer sina Shift högre än andra bindningar. Men i slutänden hänger ju det lite på åkstil osv., vissa har ju mer problem med tjuvsläpp än andra.
Själv har jag mina bindningar (Tecton) ställda i underkant men tappar i princip aldrig skidorna.
 

Pillard

Aktiv medlem
Hjälp i turbindnining världen
Tack för svar!

Skulle en 100mm eller en 110 vara mest optimalt? Snackade med dem på udens sport igår och han menade på att 110 var rätt isåfall, och att "visst man kan böjja ut en 100 mm men varför ska man". Vad säger ni?
Lite larvigt svar eftersom att du antagligen inte ens behöver böja en 100-broms för att rymma 105-midja. Och varför? Ja för att du inte vill ha bromsar som sticker ut i onödan och hakar i varandra och därmed släpper när du går uppför.
 

Pillard

Aktiv medlem
Hjälp i turbindnining världen
Om du kollar de andra trådarna om Shift här verkar det som att många ställer sina Shift högre än andra bindningar. Men i slutänden hänger ju det lite på åkstil osv., vissa har ju mer problem med tjuvsläpp än andra.
Själv har jag mina bindningar (Tecton) ställda i underkant men tappar i princip aldrig skidorna.
Har nog aldrig ställt mina högre än jag hade gjort på andra men även jag som ligger strax under 80kilo normalt brukar ställa dem på 9. Då vet jag ju också att jag har relativt låg DIN (iaf mot vad som brukade vara gängse i det här forumet) eftersom jag har ganska långa sulor. Ju längre sulor desto lägre DIN pga hävstång. Så om du väger 82 kilo och inte har 350mm BSL skulle iaf jag köra en tretton för att ha något hack marginal på fjädern
 

packåsna

Medlem
Hjälp i turbindnining världen
Tack för svar!

Skulle en 100mm eller en 110 vara mest optimalt? Snackade med dem på udens sport igår och han menade på att 110 var rätt isåfall, och att "visst man kan böjja ut en 100 mm men varför ska man". Vad säger ni?
Det bästa är förstås att prova båda och se vilken som passar bäst. Försäljaren har ju i detta fall rätt på pappret, men många har erfarenheten att Shift-bromsarna har mycket marginal (googla så hittar du fler erfarenheter som skvallrar om detta). Jag tror därför att 100 mm Shift kommer passa dina 105 mm skidor utan att behöva böjas, utan problem.
 

RWD

Aktiv medlem
Hjälp i turbindnining världen
Någon som har erfarenhet av denna sidan?
3700 för salomon shift 13 känns för bra för o vara sant.. (behöver dem inom 3 veckor).
Har beställt därifrån senast i september- det har funkat. Frakt tillkommer dock. Går att betala med Klarna
 

Snödjup

Snödjup har sommaruppehåll i väntan på vinterns snödump.
Topp