Hjälp med anpassning av pjäxa

Helitech

Ny medlem
Hej!

Jag (man 34 år) är en fullständig nybörjare som börjat leka med tanken att följa med övriga familjen i skidbacken. Det finns dock en hake; p.g.a en skada för många år sedan är min ena fotled numera helt stel, större än normalt och något deformerad till formen. Detta innebär att jag inte lyckats hitta en pjäxa som fungerar hos den lokala sporthandlaren. Foten går helt enkelt inte in.

Finns det någon här som kan ge mig vägledning och råd om vart jag kan vända mig för att få hjälp med att hitta och anpassa en pjäxa som passar för mig? Alla tips och råd mottages tacksamt!

ozito

Medlem
Gå till en riktig skidbutik, typ alpingaraget eller Åre skidsport. Om dom inte tillåter dig att bara kliva in och välja en pjäxa är ett gott tecken. Se också till att det ingår livstids bootfitting, det blir dyrare men är klart värt det.
Tips om specifika pjäxor är oftast rätt meningslöst, då det gäller att pjäxan ska prata just din fot.
Vart i världen befinner du dig?

Helitech

Ny medlem
Gå till en riktig skidbutik, typ alpingaraget eller Åre skidsport. Om dom inte tillåter dig att bara kliva in och välja en pjäxa är ett gott tecken. Se också till att det ingår livstids bootfitting, det blir dyrare men är klart värt det.
Tips om specifika pjäxor är oftast rätt meningslöst, då det gäller att pjäxan ska prata just din fot.
Vart i världen befinner du dig?
Tack för tipsen! Jag bor i Gällivare. Har varit förbi Northstar uppe på Dundrets skidanläggning och kikat på olika lösningar, men vi hittade ingenting som kändes tillräckligt bra att arbeta vidare med. Jag vill minnas att de trodde på en tredelad pjäxa utifrån mina förutsättningar (stel och svullen fotled/svårt att komma in i pjäxan). Det slutade med att jag blev rekommenderad ett besök på Alpingaraget nästa gång jag passerar huvudstaden.

Normalt sett reser jag en del i tjänsten, men under rådande förhållanden känns det som om det kan dröja ytterligare ett litet tag innan jag passerar Stockholmstrakten nästa gång.

Helitech

Ny medlem
https://www.freeride.se/backistegs-pjaxans-aterkomst-nordica-hf/

Tolkar det som att foten/fotleden är så "stelopererad" att du inte har rörligheten att få ner foten i pjäxan? Då kanske du kan titta på en sån här? I övrigt rekomenderar jag likt resten att gå till en bootfitter, värt varenda krona.
Stämmer mycket bra. Fotleden är helt stel och jag saknar därför rörligheten att få ner den i pjäxan. Fotleden är dessutom kroniskt svullen/broskbelagd vilket innebär att det trycker våldsamt över vristen när jag spänner åt. Tack för tipset, jag ska titta närmare på backistegspjäxan!

ozito

Medlem
Tack för tipsen! Jag bor i Gällivare. Har varit förbi Northstar uppe på Dundrets skidanläggning och kikat på olika lösningar, men vi hittade ingenting som kändes tillräckligt bra att arbeta vidare med. Jag vill minnas att de trodde på en tredelad pjäxa utifrån mina förutsättningar (stel och svullen fotled/svårt att komma in i pjäxan). Det slutade med att jag blev rekommenderad ett besök på Alpingaraget nästa gång jag passerar huvudstaden.

Normalt sett reser jag en del i tjänsten, men under rådande förhållanden känns det som om det kan dröja ytterligare ett litet tag innan jag passerar Stockholmstrakten nästa gång.
On du har vägarna ner mot kusten är Skifix i Boden rätt duktiga. Dom har förstås inte riktigt samma utbud som alpingaraget med tanke på kundunderlaget, men håller med bootfitting för dom som handlat och kan sina pjäxor.

kurono

Aktiv medlem
Kan också rekommendera skifix. Du kan ringa dem o prata om ditt problem så kanske dem har en lösning? Pm så kan du få nummer till Niklas som är riktigt duktig på bootfitting där. Så kan ni boka in en tid.

unsuspected

Aktiv medlem
Kan rekommendera Henrik Einarsson om du ska till Stockholm. Endast bokade tider men du slipper trängas med andra.

Freeride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer
Topp