Hjälp med bindningar till Head Kore 93

andrejgha

Medlem
Tjenare freeriders!
Tänker införskaffa mig Head Kore 93 till denna säsong, undrar då om folk har lite tips på vilka bindningar som rekommenderas och så vidare. Åker mest i de svenska fjällen så som Sälen och Vemdalen. Men även alperna ibland. Är turbindningar att föredra i detta fall till exempel. Hoppas på att priset inklusive bindningar landar på ca 7000. Har vart inne på Sport-Konrad men de finns så många alternativ så de är bäst att fråga här.
Hare bäst!❄⛷

Bilagor

erik_lagg

Aktiv medlem
Hej, beskriv lite mer hur då åker så blir det lättare att rekommendera. Tex om du kör offpist 10% av tiden och inte har turambitioner, kan ju Marker Griffon vara bra. Är du lite större/kraftigare kanske Marker Jester är att föredra. Kör du mer offpist kan det vara bra med en turbindning, så kanske Salomon Shift som har alla fördelar med en ren alpinbindning men också ger möjligheter att tura. Men då måste du ha ”techpinhål” i sulorna. En turbindning är ju också bra att ha om man kör offpist i alperna för att kunna tura tillbaka om en lavin går och man måste eftersöka.

steglund

Aktiv medlem
Till att börja med - vad har du för pjäxor? Har de tech-inserts? Är det vanlig alpin-sula, GripWalk, WalkToRide eller rent av touring-sula (Salomon QST TR t ex)?

erik_lagg

Aktiv medlem
Till att börja med - vad har du för pjäxor? Har de tech-inserts? Är det vanlig alpin-sula, GripWalk, WalkToRide eller rent av touring-sula (Salomon QST TR t ex)?
Just ja. Men de bindningar jag föreslog (i nya Markervarianter med ”id”) tar väl alla de sulorna. Så det viktiga blir väl i praktiken om det finns pinhål eller inte och om TS tänker tura eller inte.

steglund

Aktiv medlem
Just ja. Men de bindningar jag föreslog (i nya Markervarianter med ”id”) tar väl alla de sulorna. Så det viktiga blir väl i praktiken om det finns pinhål eller inte och om TS tänker tura eller inte.
Hann inte läsa ditt svar innan jag svarade, så våra svar överlappande delvis varandra, men ja, Marker (med ID) är ett säkert val i det avseendet, liksom Salomon med MNC. Vissa Tyrolia är multikompatibla, men inte andra och Look fungerar bara med alpin-sula och GripWalk, inte touring-sula.

steglund

Aktiv medlem
Om @andrejgha har tech-inserts i pjäxorna och ett visst intresse för att då och då gå uppför på egen hand, tycker jag att alternativet med en Shift-bindning för 838 € är förmånligt. Då överskrids förvisso budgeten en bit. Det fanns ett par billiga, lätt begagnade stighudar också.
Rambindningar tycker jag nästan känns som historia, även om det finns fall där de kan vara ett alternativ.
Annars är Marker Griffon ett tryggt val, såvida du inte droppar tiometersklippor och kör på snorbranta ställen där det inte är tillåtet att falla.

andrejgha

Medlem
@steglund @erik_lagg stort tack för snabb respons! I Sverige kör jag främst på pist 70% skulle jag säga, men i alperna är de oftast offpist men hyfsat nära liftarna. Jag väger 70kg och är 183 lång, mina pjäxor är ett öar K2 och formgjutna efter foten inget mer.👌

erik_lagg

Aktiv medlem
Ok! Då låter det som att du inte har techhål i yttersulan framtill. Isf går shift bort. Om du struntar i turande blir Griffon bra. Om du inte kör hårt alls och inte hoppar kan möjligtvis Marker F12 tour funka som lätt rambindning för turande. Personligen skulle jag aldrig välja det dock utan istället ha Griffon + trekkers för turande men de flesta här på freeride tycker det är jättedåligt (och jättebra är det ju inte direkt).

Freeride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer
Topp