Hjälp med förstaskidor?

Von_vettet

Medlem
Hjälp med förstaskidor?
Jag har läst och läst. Tester, recensioner, faktarutor och förståsigpåares tips. Men känner mig helt vilsen på fjället.

174cm lång, 73kg. Åkt skidor mellan 5-12 dagar varje vinter sen mitten av tonåren. Tar mig ner för alla pister7underlag med bra fart och kontroll, utan att låta alltför högfärdig.

Tänkte slå slag i saken, slå två flugor i en smäll och göra en säsong i Alperna, troligtvis Österrike, och samtidigt lära mig konsten att surfa lössnö.

Letar efter en skida som jag kan utveklas med under säsongen. Som förlåter misstag men som inte kommer kännas för svag en bit in i säsongen och klarar sig okej i pisten, behöver inte gå som ett tåg. Midjemåttet borde väl ligga runt 80-115mm. Har än sålänge kikat på en cocktail av skidor, som verkar intressanta.

Armada JJ, Scott Crusader, Völkl Kendo, Völk Mantra, k2 Hardside bland annat.

Då jag inte har någon tidigare liknande skida jag åkt på så har jag inga referenser. Det närmsta jag kommer är Völkl AC30 Unlimited (176cm) som jag åkte på i Vemdalen tidigare i år. En Skida som jag trivdes bra med, kändes som att jag visste precis var jag hade skidan hela tiden. Ville man slöåka så gick det utmärkt och ville man stå på så var det bara att lägga mer kanttryck.

Hoppas att jag inte varit alltför diffus/svår bara nu.

/J

rabbit

Aktiv medlem
Hjälp med förstaskidor?
elan boomerang.
bra skida som fixar allt men som inte brukar nämnas i såna här trådar trots att den var testvinnare i friflyt.
ingen hype kring märket, och på freeride är hype det enda som gäller.

assr

Medlem
Hjälp med förstaskidor?
köper du en skida under 100mm midja och planerar en säsong i alperna med puderåkning på schemat så kommer du ångra dig bittert alternativt garva åt dumheten och köpa en stor 120+ mm skida som komplimentskida till riktiga puderdagar.

jag hade hellbent 189 som puderskida,
gotama 186cm som charge-skida eller de dagar man inte riktigt visste vad man fick,
samt ett par ross s2 som skräp/park-skida

om jag skulle göra en säsong idag skulle jag vilja ha något kortare skidor än hellbent 189, men samtidigt något styvare, men ändå med rejäl rocker och ett roligt humör. en blandning mellan gotama 186 och hellbent 189 alltså.

nej köp för fan inte något 80mm och tro att du kommer kunna "surfa på pudret", det är bara en stadium-utopi.

idéer på rak arm;

josh bibby 180cm+
obsethed (kanske lite väl hård att börja med faktiskt)
JJ 185cm
Ross S6 186cm
Gotama 186cm

assr

Medlem
Hjälp med förstaskidor?
förresten, släng in något hendryx-par också i leken när vi ändå är på gång! :)

PNyberg

Ny medlem
Hjälp med förstaskidor?
jag tror nog att du kan se bort från skidor som iaf är under 100mm i midjan. Du förlorar inte mkt kvickhet men får i sämre snö en ngt större plattform att stå på vilket ,iaf jag, tycker att skidan blir mer förlåtande.

För att komplettera din lista av intressanta skidor:
Moment Bibby Pro 184
Moment Night Train 186
Hendryx Idiosynaptic
Salomon Rocker 2 184

Alla fungerar riktigt bra i pisten (Hendryx klart bäst) och är förlåtande. De är dock ngt bredare än vad du anget som maxbredd...men jag tror du fixar det :)

Onlytelemark

Ny medlem
Hjälp med förstaskidor?
PNyberg sa:
jag tror nog att du kan se bort från skidor som iaf är under 100mm i midjan. Du förlorar inte mkt kvickhet men får i sämre snö en ngt större plattform att stå på vilket ,iaf jag, tycker att skidan blir mer förlåtande.

Moment Bibby Pro 184
Moment Night Train 186
Hendryx Idiosynaptic
Salomon Rocker 2 184

Alla fungerar riktigt bra i pisten (Hendryx klart bäst) och är förlåtande. De är dock ngt bredare än vad du anget som maxbredd...men jag tror du fixar det :)
Har du hunnit testa Rocker 2an

PNyberg

Ny medlem
Hjälp med förstaskidor?
Onlytelemark sa:
PNyberg sa:

Moment Bibby Pro 184
Moment Night Train 186
Hendryx Idiosynaptic
Salomon Rocker 2 184

Har inte gjort de. Men skrev med den før att alla som har testat den tycker att den ær riktigt bra. Hoppas på att få ta ett par åk på den i grænsen :)

Onlytelemark

Ny medlem
Hjälp med förstaskidor?
PNyberg sa:
Onlytelemark sa:
PNyberg sa:

Moment Bibby Pro 184
Moment Night Train 186
Hendryx Idiosynaptic
Salomon Rocker 2 184

Har inte gjort de. Men skrev med den før att alla som har testat den tycker att den ær riktigt bra. Hoppas på att få ta ett par åk på den i grænsen :)
Skulle vilja testa den själv, men jag tror inte så många i europa som haft möjligheten, har en kompis i Mammuth som åkt på den, och han var lyrisk, men vad jag ville ha fram med min fråga var, att inte framstå i svaren som om du har åkt på den, och då jag tror att både du och jag har större erfarenhet av skidåkning än TS så får man ta med det i beräkningen när man rekomenderar en skida, Jag har ett par 1a generationens Salomon Rocker, och den är inte lättåkt i pist kan jag säga,,,

Nojlas

Aktiv medlem
Hjälp med förstaskidor?
Jag råder dig att inte fega när det gäller bredd och längd. Ta en hyggligt fet skida, 100-115mm under foten är fint och funkar bra att fräsa pist med också.
Välj något med rocker men ändå lite lagom svängradie, så har du en skida som klarar det mesta.

Vad du ska lägga krutet på, är att skaffa (om du inte redan har det) ett par sjujäkla bra pjäxor. Låt dem kosta lite, se till att du har en bra formgjuten sula i dem också.
Ska du göra säsong och det finns bra pjäxbutik på orten är det en god idé att fixa det på plats, så du kan göra nödvändiga justeringar där utan extra kostnader.

J

jjosefsson

Guest
Hjälp med förstaskidor?
Elan Bomerang är en kanonskida enligt många
120 mm i midja borde räcka
7995 med en 18 bindning för 2011-2012 års modell låter som ett bra pris
Det är ju ingen hype runt märket men det kommer nog att ändras
Har hört att skidorna kommer att finnas på test i Tandådalen

Vattendroppe

Turtok
Forumvärd
Hjälp med förstaskidor?
Nojlas sa:
Vad du ska lägga krutet på, är att skaffa (om du inte redan har det) ett par sjujäkla bra pjäxor. Låt dem kosta lite, se till att du har en bra formgjuten sula i dem också.
Ska du göra säsong och det finns bra pjäxbutik på orten är det en god idé att fixa det på plats, så du kan göra nödvändiga justeringar där utan extra kostnader.
Bästa tipset i tråden so far imho!

Von_vettet

Medlem
Hjälp med förstaskidor?
Nojlas sa:
Jag råder dig att inte fega när det gäller bredd och längd. Ta en hyggligt fet skida, 100-115mm under foten är fint och funkar bra att fräsa pist med också.
Välj något med rocker men ändå lite lagom svängradie, så har du en skida som klarar det mesta.

Okej, känns skönt att höra. tidigare skidor har bar haft max 80mm i skidan och jämnlånga med mig ungefär.
Pjäxorna är ett par salomon impact X cs (110-flex) som gått 10 skiddagar ungefär nu. Känns stabila i fart, men bli nog omvärming, känns som om de glappar lite vid tåpartiet.

Men vad menas med ltie lagom svängradie? Jag hade tänkt mig kanske runt 20-25m som riktmärke

Gotama känns som ett intressant alternativ. Hur är karaktären egentligen?

Vattendroppe

Turtok
Forumvärd
Hjälp med förstaskidor?
Nojlas sa:
Kan du inte bara tipsa om wailern på en gång, ingen annan har ju nämnt den än! ;)

Von_vettet sa:
Men vad menas med ltie lagom svängradie? Jag hade tänkt mig kanske runt 20-25m som riktmärke
Jag tror att ett ungefärligt riktmärke på 20-25 m är helt på pricken rätt pinkat!

Carled

Aktiv medlem
Hjälp med förstaskidor?
Vattendroppe sa:
Nojlas sa:
Kan du inte bara tipsa om wailern på en gång, ingen annan har ju nämnt den än! ;)
Bra idé! Jag tipsar om DPS Wailer 112RP Hybrid (för den är inte lika dyr som Pure). Den ligger på $800 från hyllan, sen tillkommer det lite moms, tull och frakt och sånt, men det är inga som helst problem att få ett par sådana inkl. en 18 alt. 18 bindning för under de 8000:- som jjosefsson tyckte va ett bra pris för ett par Boomeranger... Om du köper med någon annan, kanske prickar något rabatttillfälle etc. så får du hem skidorna för under 6500:-, sen är det bara att köpa en bra bindning på beggat-marknaden.

Bättre skida för do-it-all i Alperna är svårt att hitta, det enda som den är "sämre" på är riktigt stor puderåkning och stora dropp... Den blir lite för mjuk i tippen. Men jag ska köpa 138'or så då blir det löst!

rabbit

Aktiv medlem
Hjälp med förstaskidor?
ang prisdiskussionen:

gotama i 186, med bindning, är det ju någon som säljer för 2500 just nu.
Elan Boomerang kan hittas på ebay för 3000skr nya. Utan att ha tur eller pruta.
Lägg till lite frakt och betala tull och det är fortfarande billigare än de "vanliga" affärerna.
Sport-conrad har fortfarande kvar några core-upt lagg i ungf den klass du är ute efter för 99€
osv...

ang pjäxdiskussionen (thread-drift):
det finns massor med trådar med tips för förstaårsbummare. pjäxor är ju det viktigaste en skidåkare har så upplever du dig tveksamt inställd till dina egna så är det bättre att lägga pengar på pjäxor och köra på fjolårets lagg än tvärtom.

ang säsonga:
var inte ett vanligt bummar-arsle. respektera lokalbefolkningen.

-snö
/r

assr

Medlem
Hjälp med förstaskidor?
Nojlas sa:

Här gör Nojas, som alltid, en perfekt summering av vad TS ska tänka på.
Pjäxorna, det är så jävla viktigt att ha ett par bra, tighta, pjäxor. Speciellt om du ska åka 90+ dagar och ofta 4-5dagar i rad utan vilodag så måste du ha ett par bra pjäxor, annars kommer benhinnorna att lida något jävulskt. Speciellt då om du droppar en del eller hänger i parken. Precis som Nojlas skrev är formgjutna sulor (kostar någonstans mellan 100-200E beroende på kvalitet och märke, ett jävligt bra alternativ för att slippa benhinneproblem.

Gotama 186 är ganska styva utan att vara spett, de har en lång men inte speciellt hög rocker fram, och en lite kortare men ändå ganska lång rocker bak, även den ganska låg. De har en jävla "stuns" (jibb-ordet är väl "pop") och de är nice att droppa klippor med och sköna till allt utom bottomless. Där är de lite för hårda och för att flyta i 40cm+ så måste du antingen köra 80kmh eller faktiskt stå lite i baksätet (och jag väger ändå bara 73kg och har dem monterade 3cm bakåt).

De har gotamas sköna känsla igenom hela skidan och ger en bra kontakt med underlaget, vilket är asskönt om det är slushy eller mjukt men när det blir slagit är det svårarbetat i mina ögon. Jag sålde faktiskt mina till slut.

äh, ska du säsonga tycker jag att även gotaman går bort för att den är för lite progressiv, den är grym som en everydayskida men den presterar inte lika bra som ett pudermonster på en dag med några dm puder. Den presterar faktiskt märkvärt sämre.

Berggrund

Ny medlem
Hjälp med förstaskidor?
Ang. rocker så är det bra men jag skulle verkligen passa mig för en skida med allt för "mycket" rocker. Kolla efter något med tip rocker alt. semi rocker. Skidan kommer förmodligen vara alldeles för ensidig och svåråkt annars. Om du har tur kommer du få max 10 dagar i alperna där en skida med fullrocker kommer till sin fulla rätt.
Jag väljer ofta bort mina fullroocker bara för att jag vet att jag kommer ha roligare på mina Corvus mellan åken och om jag skall charga. Dessutom kan man ha sjukt roligt i puder även om man inte flyter upp av sig själv men kan ha ett rent helvete i puckel med ett par överdimensionerade fullrocker.
Dessutom tycker jag att jag märker att många som börjar åka puder med rocker lätt hamnar i baksätet och vrider runt skidorna istället för att lära sig att åka skidor istället. Definitivt inte att rekommendera!

Fega inte när det gäller längd och bredd men överdriv inte. Är du inte speciellt duktig är det bättre att ta det stegvis annars kommer du aldrig ha kul på berget till att börja med. Du kan alltid byta skidor under säsongen. Fel skidor kan förstöra en skiddag när som helst och det är större risk att ett par för "avancerade" skidor gör detta än tvärtom.

Mina personliga rekommendationer då. Längden på skidan 183-188 typ. De här paren är mer förslag på vilken sorts skida du vill ha.
Salomon Shogun
Salomon rocker 2 (inte åkt dessa men hört så sjukt mycket gott om de)
Black Crows Navis, vill du gå lite crazy är Sevun en snuskigt bra skida.
K2 hardside

Optimalt så skaffar du 4-5 par olika skidor. Men detta kan ju alltid bli lite ekonomiskt problematiskt.

Onlytelemark

Ny medlem
Hjälp med förstaskidor?
Berggrund sa:
Ang. rocker så är det bra men jag skulle verkligen passa mig för en skida med allt för "mycket" rocker. Kolla efter något med tip rocker alt. semi rocker. Skidan kommer förmodligen vara alldeles för ensidig och svåråkt annars. Om du har tur kommer du få max 10 dagar i alperna där en skida med fullrocker kommer till sin fulla rätt.
Jag väljer ofta bort mina fullroocker bara för att jag vet att jag kommer ha roligare på mina Corvus mellan åken och om jag skall charga. Dessutom kan man ha sjukt roligt i puder även om man inte flyter upp av sig själv men kan ha ett rent helvete i puckel med ett par överdimensionerade fullrocker.
Dessutom tycker jag att jag märker att många som börjar åka puder med rocker lätt hamnar i baksätet och vrider runt skidorna istället för att lära sig att åka skidor istället. Definitivt inte att rekommendera!

Fega inte när det gäller längd och bredd men överdriv inte. Är du inte speciellt duktig är det bättre att ta det stegvis annars kommer du aldrig ha kul på berget till att börja med. Du kan alltid byta skidor under säsongen. Fel skidor kan förstöra en skiddag när som helst och det är större risk att ett par för "avancerade" skidor gör detta än tvärtom.

Mina personliga rekommendationer då. Längden på skidan 183-188 typ. De här paren är mer förslag på vilken sorts skida du vill ha.
Salomon Shogun
K2 hardside

Optimalt så skaffar du 4-5 par olika skidor. Men detta kan ju alltid bli lite ekonomiskt problematiskt.
Mycket bra råd,,, Jag har använt mina rocker 2 dagar av plus 100 dagar på skidor denna säsongen,, så en mer allsidig skida är absolut att rekomendera,,,

Berggrund

Ny medlem
Hjälp med förstaskidor?
Ang. Gotama, pjäxor och baksäte. Har just nu all tid i världen p.g.a. skidskada så då kan jag lika gärna tjata runt här.

Gotaman har hyllats mycket i denna tråden, som motvikt kan jag komma med att jag inte är en fan av de. De gjorde mig faktiskt till en sämre åkare när jag testade dem. Vill nog bara göra dig uppmärksam att de inte älskas av alla.

Pjäxor ska inte underskattas och framförallt inte formgjutna sulor. Passa dig för att skaffa för hårda pjäxor bara. Ett par för styva pjäxor kommer oundvikligen kicka bak dig i baksätet. Tycker de pjäxorna du har låter utmärkta sålänge de passar din fot.

Gotaman behöver man absolut inte hamna i baksätet för att kunna åka i lössnö. Kolla på det här underbar klippet från den fantastiska filmen:
Sjukt mycket smalare skidor än vad gotaman är.

Hasse_Lindborg

Aktiv medlem
Hjälp med förstaskidor?
Mycket bra råd,,, Jag har använt mina rocker 2 dagar av plus 100 dagar på skidor denna säsongen,, så en mer allsidig skida är absolut att rekomendera,,,
Jobbigt att vara tvungen att välja bort K2, Völkl, Moment, Line med flera då. Massa med märken som bara har rocker skidor i sitt sortiment.

Berggrund

Ny medlem
Hjälp med förstaskidor?
Hasse_Lindborg sa:
Jobbigt att vara tvungen att välja bort K2, Völkl, Moment, Line med flera då. Massa med märken som bara har rocker skidor i sitt sortiment.
Nu tycker jag du e lite vrång ;) Skillnad på rocker och rocker, tror det framgår om du läser igenom min del med.

Edit: Moment Bellafonte ser för övrigt ut som den perfekta skidan i den här tråden

Senast ändrad:

PNyberg

Ny medlem
Hjälp med förstaskidor?
Berggrund sa:
Hasse_Lindborg sa:
Nu tycker jag du e lite vrång ;) Skillnad på rocker och rocker, tror det framgår om du läser igenom min del med.

Edit: Moment Bellafonte ser för övrigt ut som den perfekta skidan i den här tråden
Jag vill kontra det med att påstå att næsta års Moment Jaguar Shark ær æn mer læmpad æn Bellafonten. Ngt mjukare och ngt bredare æn Bellan men fortfarande en relativt "traditionell" skida, dvs tiprocker och "vanlig" tail.

Onlytelemark

Ny medlem
Hjälp med förstaskidor?
Hasse_Lindborg sa:
Det är ju stor skildnad på Rocker och Rocker, det finns ju de som är lättåkta överallt, sedan finns det ju de som är helt omöjliga förutom i djuppuder,, nä,, den komentaren du kommer med drar ner mitt inntryck av dej ; ) Jag måste fortfarande hävda att det är bättre att lära sig åka ordentligt innan man går över till XXL feta skidor, Jag åkte puder på 70talet utan problem,, någon som minns hur skidorna såg ut då? Jag menar däremot inte att TS ska sattsa på för smala skidor,, 100-115mm är lagom,, men som någon annan sa,, är budgeten liten,, satsa på pjäxorna först,,

Von_vettet

Medlem
Hjälp med förstaskidor?
rabbit sa:
ang prisdiskussionen:

gotama i 186, med bindning, är det ju någon som säljer för 2500 just nu.
Elan Boomerang kan hittas på ebay för 3000skr nya. Utan att ha tur eller pruta.
Lägg till lite frakt och betala tull och det är fortfarande billigare än de "vanliga" affärerna.
Sport-conrad har fortfarande kvar några core-upt lagg i ungf den klass du är ute efter för 99€
osv...

ang pjäxdiskussionen (thread-drift):
det finns massor med trådar med tips för förstaårsbummare. pjäxor är ju det viktigaste en skidåkare har så upplever du dig tveksamt inställd till dina egna så är det bättre att lägga pengar på pjäxor och köra på fjolårets lagg än tvärtom.

ang säsonga:
var inte ett vanligt bummar-arsle. respektera lokalbefolkningen.

-snö
/r
Jo, det blir en del letande efter klipp på internet. När du syftar på Coreupt, någon specifik modell eller deras sortiment i allmänhet? Modellen med midjemått som är högre än 90mm är Adrien Coirier och Guerlain Chicherit, där den sista har en, i alla fall i mina ögon, en väldigt stor svängradie på 36m. Känns som det kan bli för mycket för en gröngöling.

(hoppar lite från ämnet)
Angående pjäxorna så håller jag mig nog kvar vid dem, värmer om och ser vad som händer. Känns det inte bra så blir det att gå till en riktigt duktig bootfitter-butik, och prova ut något med mer rejäla doningar. Självklart är inte senaste laggen det viktigaste prion, utan något som passar min åkstil i första hand.

När det gäller bummar-etikett, så är det ingen fara. Jag brukar vara en ganska trevlig prick för det mesta ;)

Von_vettet

Medlem
Hjälp med förstaskidor?
Berggrund sa:

Salomon Shogun
K2 hardside

Kanoninlägg!

Det är så jag känner inför skidvalet, jag är som sagt ny inför detta med off-pist åkning. En skida som käkar bottenlöst till frukost, lunch och middag känns lite överdrivet i mitt fall. Och om det blir så att det några dagar under säsongen kommer ett rejält snöfall så får man väl försöka hyra ett par bredare skidor som bär bättre? och håller det i sig får man komplettera.

Lite tankar kring Shogun och Hardside där bara, har fått för mig att Shogunen är bra mycket mjukare än Hardside:en?

4-5 som du skriver vore ultimat. Skulle väl egentligen vilja ha en one-quiver, mest för smidighetens skull. Men börjas kännas mer som om man ska sikta in sig på tre par i alla fall. Ett för manchestern, en lite smalare off-pist skida, och en bred för de dagar då det snöar mycket. Men då är det mycket pengar inblandade i leken, man måste ha råd med mat med :)

/J

Pillard

Aktiv medlem
Hjälp med förstaskidor?
Hm, det har sagts det mesta i den här tråden redan men jag är lite förvånad över att ingen har nämnt Katanan. Bland mina kompisar har många fallit för Gotama-hypen och köpt den men sen ångrat sig och gått till Katana och blivit extremt nöjda. Även om senaste årsmodellen är svår att få tag i så är även de gamla skidorna grymt bra. Sen när det gäller rocker så har ju Hasse helt rätt. Många modeller med full-rocker går alldeles utmärkt i pist. Nu har inte jag provat till närmelsevis lika många modeller som MnO men läs hans rapport från skidtestarhelgen så får man mycket intressanta tankar kring rocker.

Sen tycker jag det var lite märkligt att föreslå S6 (Nånstans i början av tråden) och inte nämna S7. S7 är sjukt lättåkt och snäll skida som flyter som en kork. Dock är den långt ifrån nån chargeskida och håller kanske inte direkt stenhårt i skäret. Men här beror ju allt på ditt sätt att åka skidor.

soffiiaa

Ny medlem
Hjälp med förstaskidor?
Lånar lite av den här tråden jag också.
Vet vilken skida som ska inhandlas, Armada jj, men är väldigt kluven om längden.
85kg 195cm väldigt färsk i lössnön, kommer åka mycket i svenska fjällen.
Så vad tror ni 1,95 eller 1,85? Känns direkt som 1,95 vore det bästa, men eftersom
det är första lössnö skidan och det blir mest skogs åkning kanske 1,85 blir smidigare
för en ovan?

fiskebulle

Ny medlem
Hjälp med förstaskidor?
soffiiaa sa:
Lånar lite av den här tråden jag också.
Vet vilken skida som ska inhandlas, Armada jj, men är väldigt kluven om längden.
85kg 195cm väldigt färsk i lössnön, kommer åka mycket i svenska fjällen.
Så vad tror ni 1,95 eller 1,85? Känns direkt som 1,95 vore det bästa, men eftersom
det är första lössnö skidan och det blir mest skogs åkning kanske 1,85 blir smidigare
för en ovan?
Är du säker på att JJ är det rätta valet? Känns lite klen, känns som om det är Hypen kring just den skidan som gör att folk vill köpa den, men jag har nog faktiskt inte hört särskilt mycket positivt om den.

Freeride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer
Topp