Hjälp med skidor till min sambo?

Ewen

Ny medlem
Hej!
Min sambo ska lära sig åka skidor. Han har åkt några gånger, men nu ska han gå i skidskola när vi åker till Åre efter nyår. Han är inte helfrälst på slalom, men jag tror att han har potential att tycka om det. Båda barnen åker så det vore ju väldigt praktiskt :)

Nu till min fråga. Han vill köpa ett par skidor (inte hyra). De får inte vara för dyra och han kommer kanske åka ett par veckor per år.
Hur långa ska skidorna vara? Vad ska man tänka på? Och om han ska köpa begagnat, hur gamla kan skidorna vara innan de blir dåliga av ålder?
Han vill som sagt inte hyra.

Han är 185 cm och väger 105 kilo.
Tacksam för alla tips av er som kan!
/Nybörjaren

Hej!
Min sambo ska lära sig åka skidor. Han har åkt några gånger, men nu ska han gå i skidskola när vi åker till Åre efter nyår. Han är inte helfrälst på slalom, men jag tror att han har potential att tycka om det. Båda barnen åker så det vore ju väldigt praktiskt :)

Nu till min fråga. Han vill köpa ett par skidor (inte hyra). De får inte vara för dyra och han kommer kanske åka ett par veckor per år.
Hur långa ska skidorna vara? Vad ska man tänka på? Och om han ska köpa begagnat, hur gamla kan skidorna vara innan de blir dåliga av ålder?

/Nybörjaren
Så han tycker inte om att åka slalom, men han vill ändå köpa skidor, och han har inte en aning om vilken typ av skida han föredrar, Pist,offpist, freeride osv.
Låter som en enkel match.

Senast ändrad:

johan

Administrator
I den här Köpguiden finns lite hjälp kring de olika typerna av skidor:

och här finns en guide för att välja rätt längd på skidorna

pd

Aktiv medlem
Köp begagnat eller hyr i år och köp sen på rean. Låter som att han just nu behöver skidor som han kommer att vilja byta ut om ett par säsonger. Mina första skidor fick gå totalt fem veckor och då hade både jag och frun dem som första paret.

Gällande längd så titta på den ständigt efterfrågade artikeln från 2001: https://www.freeride.se/valj-ratt-langd-pa-dina-alpina-skidor/

Även den vid skiduthyrningen eviga tumregeln "mellan näsan och hakan" fungerar nog i det här fallet.

Kan det vara Freerides mest långlivade artikel?

Och till sist, lägg en rejäl slant och mängder av energi på att köpa rätt pjäxor till honom och att gjuta sulor. Låt det kosta vad det behöver kosta. Pjäxorna kommer han att ha länge och att de blir rätt är betydligt viktigare än några centimeter hit och dit i längd på skidorna. Åker ni till Åre så hittar ni duktiga bootfitters på Åres Skidsport vid torget. Pjäxor vill man köpa i början av säsongen när lagren är väl påfyllda så att det finns mycket att prova.

Eskas

Aktiv medlem
Hej!

/Nybörjaren
Med tanke på att den sambo inte åkt så mycket bör skidorna ni köper inte vara för breda, jag skulle försöka hålla mig till 80 mm bredd under foten. En smalare skida är enklare för en nybörjare att lära sig göra carvingsvängar med.

Din sambo väger rätt mycket ... han behöver därmed en bindning som klarar av hans vikt utan att bli opålitlig. Jag skulle rekommendera en bindning som minst går till 12 på DIN-skalan.

Ett litet problem är kombinationen av din sambos vikt och att han är nybörjare. Då de flesta skidor som säljs som paket med en DIN 12 binding sällan är nybörjarskidor.

Du skriver att skidorna inte ska vara så dyra. För mig är det svårt att veta vad som är dyrt för er, men jag kan ge er följande prisvärda rekommendationer från mig:

Om jag inte har helt fel är det DIN-12 bindningar på de skidorna jag länkat till.
Gällande längd skulle jag köra på 175-177 cm utifrån de modeller jag länkat till. Det är enklare att få runt en kortare skida i sladdsväng för en nybörjare.

LimpusB

Ny medlem
Jag skulle rekommendera ett bra vanliga SL-skidor. Det är skidor som är för pisten, men iom stt han är ny gejmet så känns det inte som att han just nu behöver skidor för offpisten. Först och främst behöver du ju få honom att känna sig pepp att överhuvudtaget åka. Och då underlättar det att kunna svänga. Och det finns inget som är lättare att svänga med än ett par klassiska slalomskidor. Vi snackar 165 cm ren glädje i pisten.
När han sen blir bättre så kör på ett par Allmountainlagg som tipsats om ovan i tråden. Men de är inte lika lätta att svänga runt med som ett par sl-skidor.

Modell? Svårt. Nu väger han ju rätt mycket, så de får ju inte vara för mjuka. Samtidigt som han inte har tekniken för att hantera de mer avancerade skidornas hårdhet och därmed ha kul med.
Jag skulle därför skicka honom till närmaste vettiga skidbutik och köpa ett par SL-lagg som passar hand vikt och åkfärdighet.
Samt, köp sköna pjäxor - de kan han sen ha med sig oavsett lagg han byter till sen.

Ewen

Ny medlem
Hej! Men den där specen spelar det ingen roll vad det blir för skidor. Men jag skulle välja ett par röda skidor.
Tack, men det där hjälpte inte mig så mycket. Men jag ser att andra längre ner hade lite mer kunskaper i ämnet, så tack ändå! :)

Ewen

Ny medlem
Så han tycker inte om att åka slalom, men han vill ändå köpa skidor, och han har inte en aning om vilken typ av skida han föredrar, Pist,offpist, freeride osv.
Låter som en enkel match.
Nej, han vet nog inte det eftersom han är nybörjare (vilken typ av skida han föredrar). Och enkel match förstår jag att det inte är, det var lite därför jag ställde frågan här till er som har åkt länge och har bra koll! :) Pist antar jag att han ska börja med. Vet inte om han lär sig så bra genom att dra ut och åka offpist direkt precis...

Ewen

Ny medlem
Tack alla för fina svar. Vi läser, tar till oss och ska ut på pjäxjakt! :)

Freeride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer
Topp