Hjälp med skidtips! (Allmountain/NTN)

ola71

Ny medlem
Hallå! Dags för nya skidor och behöver råd. Har kört uteslutande telis i 15+ år och anser mig vara hyfsat bra. Har kört Nordica Soulrider de senaste åren med Freedom bindningar. Tänker gå över till Outlaw X eftersom Freedom är lömska och gärna löser ut till gåläge när de isar igen och man pressar dem I sväng, men vilka skidor?

Har supergillat mina Nordica. Kvicka och roliga in i sväng, kul att carva med om det inte är för hårt och hyfsat lätta att topptura med. Åker 70% pist med kidsen. Resten topptur eller bredvid pisten när det är kul före. Främst i Funästrakten, Dalarna och Stockholm när det finns snö, men det kommer bli mer och mer alpresor.

Främsta kriterier är hyfsat lätta (max 2kg?), kvicka och svängiga (radie kring 15-17m) för skärande sväng och kanske något fartstabilate än mina Soulrider. Gillar tex inte Völkl Mantra. För tunga och tröga för mig.

Har blivit tipsad om bla Blizzard Rustler 9, de nya Salomon qst98 och Fisher Ranger 94 av Alpingaraget. Har även kollat Line Vision 98 (osäker dock om de håller för telisbindningar) och Black Diamond Impulse 98.

Någon som testat några av dessa eller har andra tips?

antikvitet

Aktiv medlem
Black Crows Camox (Freebird). Kör iofs på en modell från 2017/18 med Meidjo 1.1 eller nåt sånt. Grymt bra skida på såväl Funäsdalsberget som på Helags.

ola71

Ny medlem
Black Crows Camox (Freebird). Kör iofs på en modell från 2017/18 med Meidjo 1.1 eller nåt sånt. Grymt bra skida på såväl Funäsdalsberget som på Helags.
Kanon! Tack ska kolla på dem. Har alltid varit nyfiken på Black Crows även om de själva säger att man inte får montera telisbindningar på deras skidor. Inga garantier gäller då.

Marboh

Aktiv medlem
Kör vision 108, dock ej telis. Tycker de funkar prima! Dock rätt mkt rocker om man ska vara mest i pisten..
Annars kanske sickday kan vara ett alternativ, lite tyngre än vision och lite mer traditionell mounting point och lite snällare rocker.

Ranger 98 är tevliga skidor lite bättre i pisten än mina vision 108 då de har lite mindre rocker och smalare. Men sämre flyt i spenaten.
Kan tyvärr inte uttala mig om vision 98. Men gissar att de är något lika i karaktär men med de fördelar i pist som man får att att gå ner i bredd.

lmk30

Aktiv medlem
Vad tror du om ett par Völkl Blaze 94? Mycket mer lättsmält än Mantra men trots detta stabila och ligger bra på skär. Väger under 2kg stycket om jag minns rätt. Om du kan hitta ett par beggade Völkl 98 är det också ett riktigt säkert kort, passar till typ allt (kör dem själv med Outlaw) och väger inte bly.
Annars kanske ett par vanliga Black Crows Camox (inte freebirdvarianten), om du ska sätta på ett par vanliga Outlaw (och inte turbindningar) tror jag de kan motsvara dina krav åkmässigt, inte för styrande, lite småpoppiga. Även om BC avråder från telisbindning känner jag fler som åker på deras fullviktare utan problem. Har även sett freebirdvarianter ute med Meidjo vilket verkar ha funkat.
Lycka till!

Freeride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer
Topp