Hjälp med val av nybörjarskidor

JesperThorell

Ny medlem
Tjena!

är 31 år gammal och testade förra året utförsåkning för första gången och fick mersmak! Åkte även i år några dagar och ska försöka åka några till innan säsongen är helt över.
Har hyrt skidor hitintills men funderar på att köpa mig ett par egna begagnade eller nya nu på rea och har kikat på dessa från Intersport: https://www.intersport.se/utrustnin...or/volkl-deacon-prime-20-21-alpinskidor/black
Jag har bara hyrt nybörjarskidor då min teknik inte är kanon, men jag behöver inte ploga(mer än om jag får felskär och tappar kontrollen lite). Det jag upplevt är dock att dessa blivit väldigt fladdriga i svängarna när jag tryckt på i lite fart. Jag är ganska tung och har i många år styrketränat om det kan ha betydelse.

tacksam för hjälp i vad som kan passa mig!

Längd 182
Vikt 110
Pjäxa 30,5

fredw

Aktiv medlem
Tror att din egen analys är korrekt, att din styrka, size och kanske entusiasm gör att nybörjarskidor blir för mjuka och fladdriga för dig.

Tror därför du kan sikta ännu något högre för ditt första par skidor. Dessa tror jag t ex är aningen stadigare, och hjälper dig utvecklas under många år utan att vara för ”svåra”:

Senaste inläggen

Snödjup

Snödjup har sommaruppehåll i väntan på vinterns snödump.
Freeride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer
Topp