Hjälp med val av pistskidor

hjk

Ny medlem
Hej!

Har aldrig ägt ett par skidor men känner att det nu är dags eftersom det blir minst 1 och ofta flera skidresor per år. Nu ska jag snart iväg på skidresa och min tanke är att hyra skidor igen för att komma fram till vilka jag sen ska köpa. Har rätt dålig koll på vilka typer av skidor jag vill ha, förutom att det ska vara pistskidor, och vill därför gärna ha tips om skidor i olika kategorier (t.ex. lång/kort svängradie osv) jag kan prova för att komma fram till vilka jag sen ska köpa..

Stort tack för tips!

slasksno

Ny medlem
Främsta egenskaperna du ska bry dig om är midjebredd, svängradie och styvhet.

Pistskidor finns så smala som 70mm i midja men de flesta kan med fördel gå upp till runt 85mm även om de bara åker pist eftersom en bredare midja skär igenom uppkörda backar betydligt bättre på eftermiddagen.

Svängradie varierar oftast mellan 11 och 25, generellt skulla jag säga att en större radie är mer mångsidig eftersom man med bra teknik kan pressa ner svängradien ändå. Lite mer nybörjare känner ofta att svängarna blir lättare med liten radie men för duktiga åkare är SL-carvers mest ett förmiddags nöje som omväxling.

Styvare skidor har bättre isgrepp men kan upplevas som livlösa i låg fart.

Själv föredrar jag styva skidor med lång radie. Är du en avancerad åkare skulle jag rekommendera Rossignol Hero Master om du vill ha riktigt mycket kantgrepp, dock relativt svårhanterad. Vill du gå upp lite i midjebredd är tex Extrem Frontier 85, Voelkl Kendo och Head Monster skidor som är lite bredare men ändå har bra isgrepp och storslalom-karaktär. Är du lite mer medelgod åkare eller föredrar lekfulla skidor kanske inte de rekommendationerna är just för dig

zerode

Aktiv medlem
Hallå

Det är nästan omöjligt att rekommendera några skidor till dig på det inlägget du skrev. Du kan lika gärna vara 12år, väga 35 kilo och skall med skolan till Vallåsen som 75år och åkt skidor i två veckor, att då ge tips utan att ha en aning mer än att du vill ha mer pistinriktat är omöjligt :D

Snödjup

Advertisement
Freeride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer
Topp