Hjälp med val av skidor till min fru.

Stolpe76

Medlem
Min fru vill skaffa nya skidor till nästa vinter och varför inte passa på nu då det reas ut för fullt.

Hon är en meddelåkare och gillar mest att åka i pisten, men tycker det är jobbigt att åka då det är mycket blöt snö eller is och snövallar.
Har börjat titta på lite bredare skidor (all mountain) då hon för tillfället har pistskidor med 70 mm midjebredd. Jag har fastnat för Volkl som verkar ha fått fina betyg.

Som referens så har jag själv K2 Mindbender 99ti skidor och upplever de grymt stabila och bra för just blötsnö, isiga och puckliga backar.
Tror däremot inte just den modellen passar min fru som inte är lika aktiv i sin åkning som jag är. Hon gillar mer att ”slöåka” alltså inte ligga på så mycket för att carva utan mer sladdsvänga typ.

De modeller jag funderar på är följande. (Ja de är helt olika bredder och så jag vet så de går inte att jämföra på så sätt).
Frågan är också följande, blir det ”bättre” att gå upp i bredd för att de ska ”flyta” bättre då det är blötare och tyngre snö?

Vi är också öppna för andra märken/modeller.

Volkl Yumi 84 w, 20/21

Volkl Kenja 88 w, 20/21

Volkl Blaze 94 w, 20/21.

Senast ändrad:

termons

Aktiv medlem
Tror att Yumi är det säkraste kortet att hon blir nöjd. Väldigt många som uppskattar den. Kenja är i styvaste laget om man inte är avancerad och Blaze med 94 under foten är i pist betydligt tyngre kant till kant än Yumi.

Yumis 84 midja är passlig bra för blöt och tung snö. Yumi är också bra om hon vill utveckla sin åkning och börja prova på carving mera. Passlig tailrocker gör det också lätt att sladdsvänga om hon vill fortsätta med det

steglund

Aktiv medlem
Varför inte ett par lite smalare och mjukare Mindbender än de du har själv?
T ex de här:
...eller de här:

Stolpe76

Medlem
Tack för svaren hittils.

Ska titta på de smalare Mindbender skidorna också då jag tog för givet att hela serien var charger skidor. Men det verkar inte vara så.

Ska fundera lite till, tack så länge...

lainenR

Aktiv medlem
Min fru kör på Yumi och uppskattar bredden i vår slasken. Hon har också ”tvingats” bli aktivare i åkningen för att få in dom i sväng. Hon åkte på ett par riktigt mjuka 70-ish midja innan.
Var lite missnöjt i början men efter hon kom underfund med hur hon skulle göra så har hon varit väldigt nöjd. Rekommenderas!

Senast ändrad:

fredw

Aktiv medlem
Jag lägger också min röst på Yumi 84. Vi har mycket goda erfarenheter av den.

OBS att det finns en mer ovanlig Yumi 80 också. Vet eg inget om den.

RWD

Aktiv medlem
Min dotter kör Yumi eller herrvarianten Kanjo som är likadan, ganska duktig och bra fart på henne. Har din fru ambitionen att utvecklas så är den nog bra. Men vill hon fortfarande köra lite lugnare och kunna sladda när det är lite brantare så skulle jag nog rekommendera Yumi 80 som @fredw nämner då den inte har något titanal-lager i sig vilket gör den snällare och mer förlåtande.
Min sambo kör den ännu mer okända Kama (yumi 84 utan titanal) men den finns tyvärr inte längre. Hon är supernöjd med den.

termons

Aktiv medlem
Min dotter kör Yumi eller herrvarianten Kanjo som är likadan, ganska duktig och bra fart på henne. Har din fru ambitionen att utvecklas så är den nog bra. Men vill hon fortfarande köra lite lugnare och kunna sladda när det är lite brantare så skulle jag nog rekommendera Yumi 80 som @fredw nämner då den inte har något titanal-lager i sig vilket gör den snällare och mer förlåtande.
Min sambo kör den ännu mer okända Kama (yumi 84 utan titanal) men den finns tyvärr inte längre. Hon är supernöjd med den.
Yumi 20/21 utan metalband är litet snällare en Yumi/Kanjo 19/20 vilket gör den mera intressant för en inte så avancerad åkare. Smart drag av Völkl då Yumin (17-20?) gick litet för mycket åt det avancerade hållet var Völkl redan har många skidor.

Senast ändrad:

fredw

Aktiv medlem
Jag trodde iofs att Yumi 84 istället utvecklats åt andra hållet, dvs att man nu faktiskt lagt in litet metall i mittdelen av skidan (under bindningarna typ), vilket gjort att den utvecklats från "förlåtande och sladdig" till mer "fortfarande förlåtande men utvecklande".
I viket fall, tror detta är en fin skida som passar breda grupper (och därmed är utmärkt att utvecklas på).
Och att bredden jämf med hennes 70 mm absolut kommer att göra märkbar nytta i tung och blöt snö (och i allmänhet på eftermiddagar då manchestern är uppåkt för länge sedan) - dvs mycket vanliga förhållanden för de flesta. Det är just det argumentet jag brukar ge för att även de som endast åker i pist kan gå upp i bredd.

RWD

Aktiv medlem
Jag trodde iofs att Yumi 84 istället utvecklats åt andra hållet, dvs att man nu faktiskt lagt in litet metall i mittdelen av skidan (under bindningarna typ), vilket gjort att den utvecklats från "förlåtande och sladdig" till mer "fortfarande förlåtande men utvecklande".
I viket fall, tror detta är en fin skida som passar breda grupper (och därmed är utmärkt att utvecklas på).
Och att bredden jämf med hennes 70 mm absolut kommer att göra märkbar nytta i tung och blöt snö (och i allmänhet på eftermiddagar då manchestern är uppåkt för länge sedan) - dvs mycket vanliga förhållanden för de flesta. Det är just det argumentet jag brukar ge för att även de som endast åker i pist kan gå upp i bredd.
Det som är nytt med Yumi/Kanjo är bla att de blandat 3 olika skärningsradier. Verkar som Völkl har gått över till det först nu det senaste året/åren. Många andra skidor har detta sen länge.
Tror inte att avsaknaden av metall gör skidan så sladdrig. Finns många bra och relativt vridstyva skidor som inte har metall. Men Yumi verkar ha behållt Titanal under bindningen. Tidigare var det två band längs större delen av skidan.

termons

Aktiv medlem
Det som är nytt med Yumi/Kanjo är bla att de blandat 3 olika skärningsradier. Verkar som Völkl har gått över till det först nu det senaste året/åren. Många andra skidor har detta sen länge.
Tror inte att avsaknaden av metall gör skidan så sladdrig. Finns många bra och relativt vridstyva skidor som inte har metall. Men Yumi verkar ha behållt Titanal under bindningen. Tidigare var det två band längs större delen av skidan.
Det där med 3d radie är litet roligt. Som jag förstår det har själva skärningen och shapen inte ändrat? Bara insidan som ändrat.

Völkl marknadsför själv den nya konstruktionen utan metalband som litet mera lättåkt. Dvs litet mjukare i tip och tail. Så känns det också då man handflexar. (Vet att det inte alltid stämmer med verkligheten :))

RWD

Aktiv medlem
Det där med 3d radie är litet roligt. Som jag förstår det har själva skärningen och shapen inte ändrat? Bara insidan som ändrat.

Völkl marknadsför själv den nya konstruktionen utan metalband som litet mera lättåkt. Dvs litet mjukare i tip och tail. Så känns det också då man handflexar. (Vet att det inte alltid stämmer med verkligheten :))
Nej, tre olika radier istället för en, vissa tillverkare har upp till 5 olika. Men oftast anges en medelradie. Men lite annorlunda shape/skärning blir det ju, men säkert inte jättestor. Finns nog tillverkare som har detta utan att skriva det. Har som som sagt funnits länge. Säkert 20 år.
”3D Radius Sidecut: R1=Tall Radius / R2=Center-Main Radius / R3=Tip Radius”

termons

Aktiv medlem
Nej, tre olika radier istället för en, vissa tillverkare har upp till 5 olika. Men oftast anges en medelradie. Men lite annorlunda shape/skärning blir det ju, men säkert inte jättestor. Finns nog tillverkare som har detta utan att skriva det. Har som som sagt funnits länge. Säkert 20 år.
”3D Radius Sidecut: R1=Tall Radius / R2=Center-Main Radius / R3=Tip Radius”
Haha. Jo vet att det marknadsförs 3d radie nuförtiden men som du säger så har det ju funnits alltid ? Har för mig att shapen på nya Yumi inte har ändrats. ( (kan ha fel) Men gamla Yumi hade nog också 3,4,5.... radier beroende på hur du belastar skidan.

fredw

Aktiv medlem
Det där med 3D-radie har diskuterats i en annan tråd här, där någon med lång erfarenhet från skidtillverkning deltog. Jag har uppfattat det så här typ, rätta mig gärna:

- De flesta skidor (inklusive Völkls allmountainserie) har sedan länge mer eller mindre varierande "radie" längs skidan, med kontinuerliga övergångar. "3D-radie" är alltså bara en ny benämning på något som redan finns. Kan dock tänkas att Völkl konstruerat detta på ett visst sätt etc

- De mått på "radie" som skidtillverkare anger är inget som de egentligen mäter, eller som knappt ens går att mäta på något enhetligt sätt, utan mer en benämning som de "höftar till" beroende på skidans sammanlagda egenskaper (mer SL eller mer GS etc) och hur de vill marknadsföra den.

Jag har själv Völkl Deacon 80 med "3D-radie" och visst får jag en känsla att den blir mer "SL" och svänger snävare ju mer jag kantar, och vice versa, men så är det väl egentligen med alla skidor.

RWD

Aktiv medlem
Det där med 3D-radie har diskuterats i en annan tråd här, där någon med lång erfarenhet från skidtillverkning deltog. Jag har uppfattat det så här typ, rätta mig gärna:

- De flesta skidor (inklusive Völkls allmountainserie) har sedan länge mer eller mindre varierande "radie" längs skidan, med kontinuerliga övergångar. "3D-radie" är alltså bara en ny benämning på något som redan finns. Kan dock tänkas att Völkl konstruerat detta på ett visst sätt etc

- De mått på "radie" som skidtillverkare anger är inget som de egentligen mäter, eller som knappt ens går att mäta på något enhetligt sätt, utan mer en benämning som de "höftar till" beroende på skidans sammanlagda egenskaper (mer SL eller mer GS etc) och hur de vill marknadsföra den.

Jag har själv Völkl Deacon 80 med "3D-radie" och visst får jag en känsla att den blir mer "SL" och svänger snävare ju mer jag kantar, och vice versa, men så är det väl egentligen med alla skidor.
Ja ju mer du kantar desto tajtare sväng. Olika radier längs skidan ger önskade egenskaper för ingång och utgång ur sväng bl.a. sen tillkommer Ju allt annat som camber/rocker profil och skidan styvhet i olika delar. Kan ju kombineras i oändligt massa kombinationer. Så man ska inte stirra sig blind på skärningsradien. Hur som helst, bra skidval tror jag👍🏻

PisteCarver

Aktiv medlem
Med metall, utan metall, 3D-skärning etc., tillverkarna är duktiga på att hitta på en massa nyheter och få oss att tro att vi hela tiden måste köpa nya grejor för att kunna ha roligt på vår skidsemester hmm...:unsure:
Är det inte så att de flesta skidor som köpes klarar rätt så mycket mer åkning än vad deras ägare klarar?
Det är lätt att nörda in sig på tekniken (är väl i huvudsak ett "manligt" problem) istället för att bara åka skidor och ha roligt. De flesta av oss som skriver här åker väl inte skidor i alpinklubbar med organiserad träning på teknik och portåkning (tror jag i alla fall).
Jag har åkt skidor sedan jag var barn men tror nog ändå att min "förmåga" att analysera olika skidor är ganska begränsad. Alla skidor jag har åkt på har funkat "bra" att åka med.
Det är också svårt att diskutera eftersom man inte känner till förmågan hos dem man diskuterar här med, kanske är jag "värdelös" på skidor och alla andra åker som "raketer", jag vet inte.
Om jag ändå ska försöka vara en aning seriös när det gäller det här med metall eller inte:
Carvingskidor har jag för det mesta hyrt, ofta ur Head Supershape serien (vilka innehåller metall), bara lyssna på den här beskrivningen från HEAD: "Liquidmetal gör den kvick och intelligence fibrer gör att ju hårdare du kör desto stabilare blir skidan ...", ja hur skulle man klara en skidsemester utan det?🙄
Förra året köpte jag mig själv ett par allround carvers (K2 Ikonic 80) och hyr inte längre. Dessa skidor innehåller inte metall 😲, och de funkar hur bra som helst för mig.
De skillnader jag kan märka är att de är lättare, både att bära och att åka med.🙂
De har kanske inte riktigt samma "bett" om man vill satsa på de första morgonåken, men de är lite snällare mot benen och är lättare att köra med hela dagen, framför allt när pisten är uppkörd på eftermiddagen (OBS! Gäller Alperna, inte i Funäsfjällen för där var pisterna topp hela dagen!😉).
Just my 2 cents....

fredw

Aktiv medlem
Ja man lär ju sig åka på de skidor man har. Ibland blir det dock tydligt att skidor kan vara begränsande för ens åkning och utveckling - och omvänt, en del skidor ger ett lyft.

PisteCarver

Aktiv medlem
Ja man lär ju sig åka på de skidor man har. Ibland blir det dock tydligt att skidor kan vara begränsande för ens åkning och utveckling - och omvänt, en del skidor ger ett lyft.
Du har säkert rätt, sen tror jag att det är vanligare att folk kör på skidor som är över deras förmåga än tvärtom.
Själv har jag redan passerat den ålder där jag tror att jag kan utvecklas så mycket mer 😢.
Jag är glad och nöjd så länge jag fortfarande klarar av att köra kontrollerat med tillräcklig speed för att få fartvinden att tjuta i hjälmen.😃

RWD

Aktiv medlem
Nej man behöver absolut inte metall i skidorna.
Har ett par gamla Völkl p60 sl från 2004 tror jag (utan metall) som stod och dammade i förrådet i många år. Tog med dem till Björnrike för ett par år sen och de var svinroliga att köra på.
Och då har jag t.ex Deacon 74 pro och en handfull moderna sl skidor med metall att jämföra med.
Nästa projekt är mina gamla Völkl p9 sl från 1986 som var de sista skidorna jag tränade/tävlade med. Jobbar bara på att få någorlunda ordning på stålkanterna på dem. Skulle vara riktigt spännande att se om man kan åka på dem nu😅.
Nu är vi riktigt långt från ursprungliga frågan i denna tråd.

PisteCarver

Aktiv medlem
Nästa projekt är mina gamla Völkl p9 sl från 1986 som var de sista skidorna jag tränade/tävlade med. Jobbar bara på att få någorlunda ordning på stålkanterna på dem. Skulle vara riktigt spännande att se om man kan åka på dem nu😅.
Nu är vi riktigt långt från ursprungliga frågan i denna tråd.
Ja, här har vi en som garanterat åker skidor bättre än jag!(y)
Är man en duktig skidåkare som du, kan man nog åka på det mesta.😉
Jag slängde mina Blizzard V20 RS årsmodell 1988 för några år sedan (kanske var dumt..?), men jag tänkte att det kanske har sina risker att köra med så gamla bindningar?
Åkte två dagar med dem på Vallåsen för ca fem år sedan.

Tänk om jag är den enda turisten på det här forumet och alla andra är fd tävlingsåkare?😲

Sorry, för off-topic....

fredw

Aktiv medlem
Du behöver inte oroa dig, många av oss är nog mer experter i forumet än ute i backen! :giggle:
Instämmer också i att en del åker på för avancerade skidor. Fast många svenskar som varit "nybörjare/medel" sedan barnsben (dvs de åker nu egentligen ganska bra...) skulle nog tjäna på att att uppgradera till en skida som vänligt hjälper/uppmuntrar dem från sladdande till mer skärande svängar, och/eller att hantera tung uppkörd vårsnö bätte etc etc.
Och där har vi alltså... en litet bättre skida typ Völkl Yumi! :)

RWD

Aktiv medlem
Ja, här har vi en som garanterat åker skidor bättre än jag!(y)
Är man en duktig skidåkare som du, kan man nog åka på det mesta.😉
Jag slängde mina Blizzard V20 RS årsmodell 1988 för några år sedan (kanske var dumt..?), men jag tänkte att det kanske har sina risker att köra med så gamla bindningar?
Åkte två dagar med dem på Vallåsen för ca fem år sedan.

Tänk om jag är den enda turisten på det här forumet och alla andra är fd tävlingsåkare?😲

Sorry, för off-topic....
Nja, tekniken har ju ändrats en del sen 80-talet även om vissa grunder är lika, och det var väl inte på någon hög nivå, men tror jag har hyfsad koll hur man ska åka och är väl medveten om vilka brister jag har.
Ja gamla bindningar ska man nog ha respekt för.

Halvsmurfen

Aktiv medlem
Kan bara instämma i att Yumi blir bra. Regeringen har haft ett par ganska länge och är riktigt nöjd. I och för sig kompletterat numera med lite för fluffet utanför pisten.

Freeride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer
Topp